Arcam avr 350 oppgradering?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Arcam avr 350 oppgradering?

Hei folkens,
    etter å ha lest og lyttet mye har jeg noen spørsmål til potensielle forbedringer av mitt oppsett. Håper noen av dere her inne kan hjelpe meg.

Det jeg i hovedsak lurer på er hvor veien skal gå videre i forhold til både stereo og surround.

En kort beskrivelse av mitt oppsett:

Ht:
    Front: Usher cp 6371(kjører disse som phantom center til film da jeg syns det ble mye riktigere lyd enn med senter(xtz 99.25). Det er godt mulig det hadde endret seg med en senter av samme kvalitet som høyttalerne.)
    Surround: Mirage omnisat v2
    Ingen sub for øyeblikket da jeg synes Usher spiller svært god bass samt at jeg har litt plassproblemer.

Forsterkeri:
    Arcam avr 350
    Hegel h2a effekt til frontene.

Kilde:
    Arcam rDac koblet til airport express for trådløs overføring fra pc. Spiller mye fra wimp og noe flac.
    Philips bdp3000. Relativt billig bluray spiller som for øyeblikket overfører til Arcam'en via coaxial. Altså ingen hd lyd.

Den siste tiden har jeg gjort atskillige oppgraderinger. Usherne ble kjøpt inn for å bytte ut xtz 99.25. Det ble et vesentlig større og mer detaljert lydbilde. Så ble h2a handlet, noe som førte til mer kontroll i bassområdet, mer detaljer generelt og roligere lydbilde ved høyere volum. Til sist kjøpte jeg inn Arcam rdac. Den bidro til noe mer detaljer, og en noe mer naturlig gjenngivelse av instrumenter og stemmer. Den fjernet også noe hardhet i enkelte deler av frekvensregisteret.

Det jeg egentlig undres over nå er veien videre. Jeg kunne tenkt meg en reciever med hdmi inngang for å få hd lyd på film. Årsaken til at jeg ikke kan gjøre det med en blu ray spiller med analoge utganger er at de ikke(ettersom jeg har skjønt) kan mikse senterkanalen inn i frontene. Men jeg er veldig lite lysten på å nedgradere stereolyden, og Arcamen skal jo være svært god i stereo. Men nå har jeg jo i alle fall effektforsterker og ekstern dac så jeg vet ikke hvor mye det egentlig har å si for stereolyden om jeg f.eks bytter til en Onkyo 805/875/905, som jeg har skjønt spiller bedre i surround enn Arcam. Alternativet kan jo også være å kjøpe en 2 kanals preamp med prosessor inngang, men jeg er usikker på om dette er noen vits.

Når det gjelder subwoofer er jeg klar over at det nok vil gi en bonus på film, men tenker at det ikke er så aktuelt med det første.

Altså ønsker jeg forbedringer både med tanke på surround og stereo, og ønsker forslag på hva disse kan være...

Setter pris på alle kommentarer og forslag.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

bump

Er det ingen som har forslag på hvor veien går videre for meg? Er det egentlig noe å hente på dagens recievere i forhold til de s er 3 år gamle så lenge de har hdmi 3?

Intermediate Danke sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,730
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Onkel Skrue
    Er det ingen som har forslag på hvor veien går videre for meg? Er det egentlig noe å hente på dagens recievere i forhold til de s er 3 år gamle så lenge de har hdmi 3?
    Etter min mening.. bare 3d. Kanskje wifi ell. lignende også.

HDMI er som du sikkert vet svært anvendelig både mtp HD lyd og at det er svært praktisk.

Det viktige for deg blir jo å finne en receiver som er god som PRE... Jeg ville siktet høyt mtp Arcamen din...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, en reciever som duger som pre er j interessant. Jeg lurer på hva som i så tilfelle kan matche min arcam?

Ellers så er det jo også et spørsmål om en reciever i det hele tatt kan matche en dedikert preamp med prosessor inngang. Men dette har jeg selv ikke prøvd ut, så har egentlig ikke peilig på hvor mye det er å hente på dedikert preamp. Nen formeninger?

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,730
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, en reciever som duger som pre er j interessant. Jeg lurer på hva som i så tilfelle kan matche min arcam?

Ellers så er det jo også et spørsmål om en reciever i det hele tatt kan matche en dedikert preamp med prosessor inngang. Men dette har jeg selv ikke prøvd ut, så har egentlig ikke peilig på hvor mye det er å hente på dedikert preamp. Nen formeninger?
    Vel, du kunne jo kjøpt en forforsterker med homecinema/prosessor inngang..

Da får du jo i pose og sekk.

Ellers kan du kjøpe en av de virkelig gode hjemmekinoreceiverne.

Det JEG ville ha gjort, var å kjøpe en receiver i mellomklassen og så en dedikert forforsterker med prosessorinngang.

Da behøver det ikke bli så dyrt heller.

Så kjøp feks en av de Onkyoene å se hvordan det blir, er du ikke fornøyd så sikt på en forforsterker med prosessor/homecinema inngang.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for gode råd!

For å få i pose og sekk har jeg lest flere si at pre med prosessor er den beste løsningen. Men så blir spørsmålet mitt da hvilken klasse jeg må opp i for å utkonkurrere min Arcam? Den er jo tross alt kjent for å være god som pre i stereo. Vil en parasound 2100 eller emotiva usp-1 være et steg opp i stereo lyd, eller vil det gjøre lite fra eller til?

Et annen betraktning er om en f.eks en mellomklasse onkyo vil gi bedre hjemmekino. Min erfaring er at komprimerte formater som mp3 låter svært nære cd med en god dac. Og at kvaliteten på anlegget er viktigere enn formatet til lydfilen(så lenge det er hvertfall 256 kbps). Altså er jeg usikker på fordelen av å få HD lyd på en dårligere reciever kontra dts på en bedre reciever. Noen tanker rundt det?

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,730
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for gode råd!

For å få i pose og sekk har jeg lest flere si at pre med prosessor er den beste løsningen. Men så blir spørsmålet mitt da hvilken klasse jeg må opp i for å utkonkurrere min Arcam? Den er jo tross alt kjent for å være god som pre i stereo. Vil en parasound 2100 eller emotiva usp-1 være et steg opp i stereo lyd, eller vil det gjøre lite fra eller til?

Et annen betraktning er om en f.eks en mellomklasse onkyo vil gi bedre hjemmekino. Min erfaring er at komprimerte formater som mp3 låter svært nære cd med en god dac. Og at kvaliteten på anlegget er viktigere enn formatet til lydfilen(så lenge det er hvertfall 256 kbps). Altså er jeg usikker på fordelen av å få HD lyd på en dårligere reciever kontra dts på en bedre reciever. Noen tanker rundt det?

HD lyd er bedre enn DTS uansett..

Altså HD lyden fra tilogmed en billigreceiver gir bedre lyd enn DTS i Arcamen din. Rett og slett bedre lyd og mere lydinformasjon. Det den derimot ikke er... :den er ikke bedre enn Arcam som forforsterker i STEREO.

HD lyd har klare fordeler, mtp film og ikke minst musikkbluray som kommer mer og mer framover. Har et par musikkblurays selv bla klassisk og rock, og det lyder meget bra.

Tenk deg bare selv: Klassisk eller Rolling Stones i 7 høyoppløste kanaler. Det er bedre enn SACD det vet du.

Altså tenker man sånn, dvs framover, mtp bluray film, musikkblurays, wifi, HDMI. Så er det ikke noe å tenke på engang. Gå for en nyere Onkyo.

Men tenker du STEREO, ja da blir det litt mer tvil. Safer du med å kjøpe prosessorinngang pre så er du jo trygg..

Jeg selv kjører idag Yamaha 1900 hjemmekino som pre og med. Jeg kjører med relativt billig XTZ effekt og XTZ småhøytalere... 99,26 eller hva de het..

Uansett de med SEAS og båndiskant, var vel en lignende høytaler som du hadde før bare at mine er pyramideformede..

Jeg synes det låter meget bra i STEREO, men omtrent hvilken som helst stereo eller forforsterker ville nok gitt mer oppløst lyd i stereo... Men igjen har jeg mer kraft nå i bass ol, enn jeg ville hatt med en integrert stereo.

Jeg er godt fornøyd med lyden i stereo nå, men var aldri fornøyd uten effekten..

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,730
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for gode råd!

(Dac er kjekt å ha uansett om du kjøper pre. Dac er veldig greit å ha til data og sammen med hjemmekinoen...)

Vet ikke hva jeg skal anbefale der, det måtte vel bli noe sånt som jeg selv sikler på.

Electrocompaniet, Abrahamsen, Parasound er sånne ting som jeg selv sikler på når det gjelder forforsterkere med homecinema prosessor inngang.

Kan jo slenge med Hegel også.

Alle de nevnte skulle vel uansett være på nivå eller bedre enn Arcamen tror jeg. Viktigst er jo at de matcher utstyret ditt...

Men Arcam slår alle hjemmekinoreceivere som pre i stereo... Tror jeg.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for utfyllende og gode svar

Det du sier om HD- lyd er interessant, og det får meg til å tenke at jeg absolutt burde gå for en nyere reciever. Spørsmålet blir jo da hvilken reciever sm kan anbefales da den utelukkende blir brukt til film/tv? Jeg har lest en del om onkyo som musikkformidler, men er de også best til film, eller vil det da være andre merker?

Jeg vil i all hovedsak forsøke å få tak i en som er 2-3 år gammel med hdmi 1.3, noen tips til gode brukt kjøp?

Jeg vil nok også sikte på en brukt parasound 2100. Kan dette være en god match til min Hegel h2a, eller kunne et annet merke passe bedre?

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,730
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for utfyllende og gode svar

Det du sier om HD- lyd er interessant, og det får meg til å tenke at jeg absolutt burde gå for en nyere reciever. Spørsmålet blir jo da hvilken reciever sm kan anbefales da den utelukkende blir brukt til film/tv? Jeg har lest en del om onkyo som musikkformidler, men er de også best til film, eller vil det da være andre merker?

Jeg vil i all hovedsak forsøke å få tak i en som er 2-3 år gammel med hdmi 1.3, noen tips til gode brukt kjøp?

Jeg vil nok også sikte på en brukt parasound 2100. Kan dette være en god match til min Hegel h2a, eller kunne et annet merke passe bedre?
    HD lyd er det som gjelder til film og musikkblurays iallefall, helt klart.

Jeg tror du vil klare deg greit med Onkyo som pre, du kan jo uansett beholde DACen først som sist. Da får du utbytte av den i stereo, og du kjører Onkyon til film. Blir litt omkobling mens du venter på å få tak i en pre da..

Alle hjemmekinoene med HDlyd er bra på film, det er nyanser som skiller de. Jeg har hørt... At Yamaha er best på film, og Onkyo best på musikk.
    Men Onkyon er også kjent for å være knakende gode på filmopplevelser, bare hør med folk her inne som har Onkyo, de kan istemme på det.

Når det gjelder Parasound 2100, så er jo Parasound kjent for å være meeget bra som stereo, og pre. Det blir som å velge seg den øverste hyllen man når... Der ligger Parasound oppe i øvre mellomklasse..

Men ikke spør meg om det passer, har ikke hørt Hegel mot Parasound selv. Hadde vært mulig å få forsterkeren og ha bytterett, så hadde jeg gått for den.

Bytterett har du vel uansett, bare du tar vare på esken og betaler retur selv.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får HD-lyd på den arcamen også.. bare kjøpe en Bluray spiller som har analoge utganger på samtlige kanaler! Da blir det minst like bra som om å ha en reciver med HD-decoding!

Arcam 350 er et "smykke" i surround sammenheng! Lydmessig og designmessig .

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,730
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    Du får HD-lyd på den arcamen også.. bare kjøpe en Bluray spiller som har analoge utganger på samtlige kanaler! Da blir det minst like bra som om å ha en reciver med HD-decoding!

Arcam 350 er et "smykke" i surround sammenheng! Lydmessig og designmessig .
    Det var et problem med senteren da, dersom du leser igjennom. Men Arcam er meget bra, helt enig.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja,
    det er i grunn dette med senteren som er problemet. Bruker for øyeblikket heller ikke sub, og etter hva jeg har skjønt kan ikke en blu ray spiller mikse noen av disse lydsporene inn i frontene. Det er jo egentlig veldig synd, for da hadde mye av problemet vært løst. Nå er det jo slik at jeg også er ute etter å forbedre stereolyden, og det er også derfor at jeg ønsker å prøve en dedikert to-kanals pre. Men har enda ikke gjort det, så vet ikke hvor mye det er å hente.

Noen tanker rundt hva som kunne passet best med Hegel av Parasound 2100 og Abrahamsen v3? Og har Abrahamsen v3 bra funksjonalitet med tanke på hjemmekino?

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,730
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja,
    det er i grunn dette med senteren som er problemet. Bruker for øyeblikket heller ikke sub, og etter hva jeg har skjønt kan ikke en blu ray spiller mikse noen av disse lydsporene inn i frontene. Det er jo egentlig veldig synd, for da hadde mye av problemet vært løst. Nå er det jo slik at jeg også er ute etter å forbedre stereolyden, og det er også derfor at jeg ønsker å prøve en dedikert to-kanals pre. Men har enda ikke gjort det, så vet ikke hvor mye det er å hente.

Noen tanker rundt hva som kunne passet best med Hegel av Parasound 2100 og Abrahamsen v3? Og har Abrahamsen v3 bra funksjonalitet med tanke på hjemmekino?
    Husker ikke modellbetegnelser. Men Abrahamsen har iallefall Homecinema innang/bryter på sine nyere forsterkere.
    Er vel også det rimeligste av disse alternetivene..

Newcomer runarmoe sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har selv Parasound 2100 parret med en Jungson JA 99 effekt og Usher cp 6311.. det er iallefall en deilig kombo syns jeg!
    har selv en Onkyo Tx-NR905 recevier som mellomledd på film! det funker utmerket :-)
    fant selv en Usher X-616 her på bruktmarkedet for knappe 4000,- for 2 år siden, så syns du skulle lete litt etter det, jeg har iallfall fått en svært så sømløs lyd i front!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg har vurdert å handle inn den x-616 senteren, men det er bare det at jeg er svært fornøyd med phantom senter slik jeg kjører nå. Og så sparer det jo litt plass og penger også. Jeg tenker at mine cp-6371 med hegel effekttrinn holder så god kvalitet at det takler godt å levere senterkanalen i også. I tillegg har jeg lest en del om senterkanalen og det synes som om phantom skal være like bra så lenge man ikke opplever at lyden kommer fra en høyttaler om man sitter litt til siden. Og jeg for min del har aldri hørt den ene fronten mer enn den andre selv om jeg ikke har sittet på midten.

Kan nevne at jeg handlet meg Abrahamsen v3 som forforsterker i går. Jeg vil si det ble en fin oppgradering på stereolyden. Mer detaljer, kanalseparasjon og naturlighet i stemmer. Trommer høres mer ekte ut. I tillegg syns jeg at noe grumsete bass ble borte. Det var noe jeg ikke hadde tenkt over før byttet, men bassen var nok litt mer utflytende før. Strammere og riktigere nå.

Det virker også som bypass funksjonen fungerer greit. Kan riktignok ikk skru forforsterkeren på maks volum på bypass kanalen, det medfører litt susing. Men det er egentlig ikke noe problem da jeg setter volumet til 50 på bypasskanalen og skrur opp litt ekstra på recieveren.

Altså er det nå duket for å bytte reciever og få hd-lyd så snart jeg kommer over et godt brukt kjøp. Noen tanker om hva jeg bør forlange for Arcamen min?

Active
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    366
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Surr-receiver

Jeg har en Onkyo 906, og er du ute etter de "gode gamle" Onkyoene, så leter du etter 875, 905, 876 og 906. Jeg har iallefall 1000VA trafo i min.

I dag både BI-AMPER og BROKOBLER jeg forsterkeriet til frontene. Normalt tar Rotel 1070 seg av diskanten og en Rotel 991 tar seg av bass. Men pga drift problemer med 991 bruker jeg Onkyo 906 til bass i front. Jeg har i tillegg brokoblet 906 sine front og surr back kanaler til å drive bass. Dette spiller villere enn Rotel 991 på bass, pga protection slår inn på denne...

Jeg testet mange surr-receivere før jeg endte opp på Onkyo 906... Var igjennom Rotel, Yamaha, og Pioneer hjemme på test... Jeg bruker forresten ikke rom-korreksjonen i Onkyo selvom den er meget bra... 906 er forresten målt til 155w med 7 kanaler i drift ved 0,1% forvrengning.. Den yter mer med færre kanaler...
    Er du ute etter å samtidig temme diskanten, vil Yamaha, Parasound og Abrahamsen gjøre dette.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for gode råd. Det kan nok se ut som om det blir en Onkyo ja. Men blir de veldig varme eller? Jeg får bare en klaring over på 0,5 cm ettersom den er relativt høy.

Active
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    366
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Glem det med 0,5cm klaring. Onkyo er varme selv uten musikk spillende, om det er pga høy hvilestrøm og/eller Video-chip vites ikke, men det er ikke en "bad thing" iallefall ikke i mine øyne. Det er heller ikke bare Onkyo som vil ha mer enne 0,5cm lufting... Jeg har i tidligere brukt stereobenk brukt vifter på toppen av Onkyo, men du har jo ikke plass til det en gang...

Mulighetene du da har er å sette surr-receiver på topp av stereobenk, eller kjøpe ny stereobenk...

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,730
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for gode råd. Det kan nok se ut som om det blir en Onkyo ja. Men blir de veldig varme eller? Jeg får bare en klaring over på 0,5 cm ettersom den er relativt høy.
    Har selv 2cm klaring på den ene effekten min, den blir veldig varm i A-modus. Men det er ganske vanlig. På varme dager har jeg en helt vanlig vifte bak racket. Skulle det bli glodvarmt på dekselpanelet så skrur jeg bare på den.

Funker veldig greit. Synes selv at hjemmekinoreceiverne ikke blir så varme. De har som regel veldig stor volum og stor luftig deksel. Men klart det varierer jo.

NAD en jeg hadde først ble veldig varm husker jeg...

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •