Problemer med NAD216 i brokoblet modus..

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Problemer med NAD216 i brokoblet modus..

Hei. Jeg er litt fortvilet fordi mine NAD216 (2stk) kobler ut i brokoblet modus.

De driver et par CV Cls 215, og på volum over kl "12", skrur de seg av etter 5 minutter. Tenker følgende :

1: Cls 215 er altfor sultne på strøm og trekker for mye av NAD`ene
    2: Cerwin vegaene gir beskjed om at det blir for mye W

Oppsettet jeg har til vanlig er følgende:

1 NAD216 til å drive 1 par CLS215
    1 NAD216 til å drive 1 par VS15

Lyden er da grei og mye trøkk, men når jeg brokobler NAD`ene og bare kjører dem på CLS215 er det helt vanvittig mye trøkk, men dog kun i 5 minutter.

Noen tanker ?:twisted:

Intermediate Electra sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Går den i protection mode? Spørst om dine CV i 4ohm? Ein brokobla 216 likar ikkje impedansar under 4ohm..

Intermediate Kane sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De går også veldig fort varme. En kompis av meg kjørte 2 stk brokoblet slik som du gjør, men han hadde de på ett par Dali 850. Fort det var vorspiel (m.a.o høy musikk) hos han var vi nødt til å ha en stor vifte stående å blåse på de, for de gikk varme etter veldig kort tid.

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne serien (NAD214/216/218/317/319/912/916) hadde vel heller ikke noe power evenlope eller powerdrivekretsløp heller, i motsetning til de før og de nyeste, og de har mye mindre å gå på med tanke på dynamisk effekt.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stian-> De går i protection mode ja.. Og cls215 har en impedans på 8 0hm.
    Nad`ene leverer 1x400 i 8 ohm brokoblet Den er jo lagt for å tåle det.
    Temmelig irriterende. tror kanskje jeg må ha tak i en 208 eller kanskje to

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal prøve å montere en vifte i dem for å se om det hjelper. Så da kan vi kanskje konkludere med at de de går i protection mode pga at de blir varme og ikke fordi Cerwin Vegaene ikke tåler mer..?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Cerwin Vega DC15 var oppgitt til 8 ohm.De ble målt ned til 2,2 ohm som laveste impedans.
    Når du brokobler så halverer du impedansen og tar man f.eks DC15 så ser forsterker 1,1 ohm på det laveste.
    I de fleste tilfeller går forsterkerene fort varme eller du brenner diskantene fordi forsterkeren mister fatning og kontroll..blir nesten som en kortslutning og høy forvrenging.

Du kjører faktisk med mer enn 400 w siden forsterkeren ser 4 ohm hvis de hadde vært konstant 8 ohm.Watta er likevel ikke reele siden du mangler strøm.

Som Kane sa så kan du kjøpe en vifte (ca 8 tommer) på Biltema eller Clas Ohlson.Dette hjelper betraktelig.

NAD 218 har lite futt i seg..kjøp heller f.eks en gammel Parasound fra NCA serien.Eller en gammel Aragon f.eks.SVÆRE strømforsyninger og de leverer til 15" erene dine.
    Eller kanskje en slik ? :
    Emotiva Audio XPA-2 Two Channel Power Amplifier

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sven1978
    Cerwin Vega DC15 var oppgitt til 8 ohm.De ble målt ned til 2,2 ohm som laveste impedans.
    Når du brokobler så halverer du impedansen og tar man f.eks DC15 så ser forsterker 1,1 ohm på det laveste.
    I de fleste tilfeller går forsterkerene fort varme eller du brenner diskantene fordi forsterkeren mister fatning og kontroll..blir nesten som en kortslutning og høy forvrenging.

Du kjører faktisk med mer enn 400 w siden forsterkeren ser 4 ohm hvis de hadde vært konstant 8 ohm.Watta er likevel ikke reele siden du mangler strøm.

Som Kane sa så kan du kjøpe en vifte (ca 8 tommer) på Biltema eller Clas Ohlson.Dette hjelper betraktelig.

NAD 218 har lite futt i seg..kjøp heller f.eks en gammel Parasound fra NCA serien.Eller en gammel Aragon f.eks.SVÆRE strømforsyninger og de leverer til 15" erene dine.
    Eller kanskje en slik ? :
    Emotiva Audio XPA-2 Two Channel Power Amplifier
    Tnx Sven1982. Så det som skjer når jeg switcher Nad`en i brokoblet modus er at impedansen på høyttaleren halveres ? Dvs at cerwin Vega cls215 som er oppgtt til 8 om å bare er 4? Her er manuaen til 216

http://nadelectronics.com/content/10...-NAD_216THX.pd

Fin den xpa-2 èn,men er desverre svak fo NAD`s design. Og det var NAD 208 jeg tenkte å kjøpe. Ikke 218 ( som jo har litt mindrefutt) 208 skal gi 1x500 w i brokoblet mod.

Jeg har hørt at jeg kan øke impedansen ved å seriekoble høyttalerne. Tror du dette ville hjelpe ? Da kun jo Nad`ene mine levert stabile 400w i stedetfor 800 ustabile diskantvrengene watt..

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når du brokobler så halverer du impedansen og halverer dempingsfaktoren (evnen til å kontrollere elementene).
    Strømforsyninga blir den samme.Blir litt som å kjøre en Honda som sparker unna på først 5000 o/min mot en Viper som sparker unna fra første pådrag.La oss si at Honda-en kunne kjøre fortere,men blir ikke det samme å ligge i 230 med den når bilen rister og høres ut som motoren skal sprenge på 9000 o/min.
    Sikkert ikke langt unna med brokobla NAD mot f.eks Emotiva-en.

Seriekobler du så dobler du impedansen ja.Seriekobler du de samme høyttalerene og brokobler får du bare monolyd da men.Hvis du har 2 par kan du jo prøve.
    Jeg hadde prøvd en vifte først.

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man kommer langt med å kjøre en vifte på de vil jeg tro. Hjalp ihvertfall veldig for kompisen min som kjørte 2x216 på Dali'ene sine. NAD er ikke mest glad i brokobling som Sven1978 sier. Forsterkeren se da automatisk halv impedans. Er høytaleren 8ohm, ser forsterkeren 4ohm. Problemet er at alle høytalere har en impedans som ikke er like over hele frekvens spekteret. Som Sven1978 sa, DC-15 som er oppgitt til 8ohm er nede å snuser på 2ohm innimellom. En brokoblet forsterker vil da se halvparten av dette, og da er det fryktelig få forsterkere som klarer å levere sakene. Selv på Dali 850 til kompisen min ( som er mye mindre enn Cerwin Vega'ene dine ) mistet de brokoblede 216'ene kontrollen over høytalerene, og sprengte diskanter ble det titt og ofte av denne grunn. :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kane
    Man kommer langt med å kjøre en vifte på de vil jeg tro. Hjalp ihvertfall veldig for kompisen min som kjørte 2x216 på Dali'ene sine. NAD er ikke mest glad i brokobling som Sven1978 sier. Forsterkeren se da automatisk halv impedans. Er høytaleren 8ohm, ser forsterkeren 4ohm. Problemet er at alle høytalere har en impedans som ikke er like over hele frekvens spekteret. Som Sven1978 sa, DC-15 som er oppgitt til 8ohm er nede å snuser på 2ohm innimellom. En brokoblet forsterker vil da se halvparten av dette, og da er det fryktelig få forsterkere som klarer å levere sakene. Selv på Dali 850 til kompisen min ( som er mye mindre enn Cerwin Vega'ene dine ) mistet de brokoblede 216'ene kontrollen over høytalerene, og sprengte diskanter ble det titt og ofte av denne grunn. :-)
    Har prøvd brokoblede 216 to ganger.1 gang på AL1000 og de kuttet aldri og en gang på Dali 850.Jeg også sprengte diskantene på Dali-ene.
    Brokobla 214 som er mindre enn 216 hadde en kamerat i mange år.De ble brukt på DC-15,DC-12 og VS 12.På fest så klikket de på VS12 etter mange timer spilling.Kanskje ikke så rart at de ville ha seg en liten 5 minutter en gang i blant.De var jo fulle av øl og sprit og det stod nesten på fullt hele tida :-)
    Den gangen visste vi ingenting om impedanser osv.

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @Sven1978
    Jeg har en gæmmal NAD3100/2100 kombi som jeg har dundret på ganske høyt og lenge på forskjellige høyttalere, og de har aldri gitt seg.

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AV-Fallet
    @Sven1978
    Jeg har en gæmmal NAD3100/2100 kombi som jeg har dundret på ganske høyt og lenge på forskjellige høyttalere, og de har aldri gitt seg.
    Kommer nok an på hva av høytalere man kjører. 4ohms høytalere, eller høytalere med store dipper i impedansen er nok ikke akkurat det beste å kjøre på brokobledet forsterkere. Ihvertfall ikke hvis man begynner å tøye grensene for hva forsterkere og høytalere klarer.......

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Takker for alle svar !

Føler meg litt klokere nå selv om jeg ikke skjønner hvorfor de kutter.
    Jeg testet om morgenen ( da var forsterkerene helt kalde ) gnudde opp i brokoblet modus og de gikk i prot. mode etter 40 sek. de var ikke varme i det hele tatt.. tror flere forsterkere er løsningen for meg

208 hadde vørt fint på cls 215 tror jeg. Den slipper jeg å brokoble. er jo dobbelt så stor som 216. 208 er oppgitt til 2x250w i 8 ohm. Og det er NAD watt !

Active
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    498
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

prøv uten bro kobling først og, se om det skjer noe da,dette kan jo være alt fra kabler som,er litt løse noen plasser...og før det første og så er bro kobling ikke bra i det heile tatt,jeg og bruttern gjorde dette med,ein bil forsterker ein gang på noen subber+høytalere,gikk litt bra i bigynnelsen,helt til vi skrudde opp og da smalt det,vi hadde sprengt alt som heter for høytalere

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •