6.1 lyd på Marantz 7300 ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

6.1 lyd på Marantz 7300 ?

På min Marantz 7300 er det en innstilling for 6.1 lyd. I Dolby Digital/DTS 5.1 tror jeg forsterkeren mikser 6.1 lyd ved å "fordele" signaler fra venstre og høyre bakhøyttaler.

Er det noen som vet om Marantz 7300 (evt andre modeller) også "mikser" 6.1 filmer (f.eks Blade 2). Dvs jeg er redd for at ikke bare det "korrekte" lydsporet på disse filmene skal kanaliseres til center bak.

Spørsmålet kan virke idiotisk, men når jeg trykker på auto på 6.1 filmer, så kommer det ikke lyd i center bak.

Det står ingengting om dette i brukermanualen ! Å spørre forhandler er jo som å snakke til en vegg

Active Brummund sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    353
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får du lyd i senter-høyttaleren bak hvis du velger source direct på 6.1-filmene?

(Har selv en SR7400, men har ikke prøvd ut noe mer enn 5.1 på den, men jeg har i det siste begynt å trykke panisk på source direct uten å vite hvorfor :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kontaktet ansvarlig for Marantz i Norge ("Neby") i forbindelse med 2 spørsmål jeg hadde til Marantz 7300, og fikk følgende svar:

1) Kan lyspanelet på forsterkeren dimmes fra fjernkontrollen ?
    Svar: Nei (upraktisk ettersom lyset kommer på igjen hver gang en skrur opp/ned volum)

2) 6.1 lyd: På filmer med DTS ES 6.1, hvorfor får jeg ikke lyd i center bak ved å benytte auto-format ? Må jeg bruke innstillingsknappen 6.1 ?
    Svar: Ja ! Forsterkeren "jukser" til 6.1 lyd også på de plater som har et diskret spor til center bak. Importør mener dog at de lærde strides om dette er dårligere eller bedre enn "korrekt" 6.1 lyd. (Merkelig spør du meg)

Marantz 7300 støtter ikke DTS ES m.fl formater, og lyd til senter bak "jukses til". Det vil si at det forsterkeren "dekoder" signalene til venstre og høyre surround høyttaler, og trekker ut de signalene som sendes likt til begge bakhøyttalerne og sender dette til senter bak. "Retningsbestemte" signaler sende ikke til senteren bak. (Mulig dette var dårlig forklart).

Om DTS ES 6.1 lyder bedre på en forsterker som støtter dette formatet vs Marantz 7300 vet jeg ikke, da jeg ikke har testet dette. Det kan uansett neppe bli dårligere. Noen som har synspunkter på dette ? Jeg ønsker ikke å skifte forsterker bare for å få de nye formatene (dyrt å skifte hvert år). :shock:

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    526
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette høres merkelig ut.Jeg har 6300 som jeg vil tro har noenlunde samme prosessor.Der funker det helt fint når jeg avspiller DTS ES i både Auto og DTS mode.Kommer opp med både tekst og symbol på at den mottar DTS ES.Står også i manualen at den skal kunne spille av DTS ES i automodus.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skal sjekke manualen en gang til. Har testet "auto" flere ganger på Blade 2 og LOTR 2, men da får jeg ikke lyd i center bak. Mulig jeg må benytte "source direct" ??? :shock:

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    526
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bak i min manual er det en oversiktlig tabell over hva som kan avspilles på de forskjellige modes.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Alex F
    Jeg skal sjekke manualen en gang til. Har testet "auto" flere ganger på Blade 2 og LOTR 2, men da får jeg ikke lyd i center bak. Mulig jeg må benytte "source direct" ??? :shock:
    Problemet er at mange av filmene ikke bruker et flag slik at receiveren skjønner at det er 6.1 film.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Peakman
    Sitat Opprinnelig postet av Alex F
    Problemet er at mange av filmene ikke bruker et flag slik at receiveren skjønner at det er 6.1 film.
    Hva mener du, nytter det ikke med source direct ? :shock:

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis forsterkern skal selv forstå at det er snakk om et 6.1 lydspor så må datastrømmen på platen være merket på en måte slik at forsterkeren skjønner det. Slik det har vært nå så har mange av utgivelsene med 6.1 lyd ikke vært merket på noen måte slik at forsterkeren dekoder det som et standard 5.1 spor.

Se f.eks her:

http://www.docdvd.com/exdvds.shtml

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og fra denne siden kan man se at Blade ikke inneholder Flag.

http://dvdownunder.com.au/reviews/6point1_dvds.htm

Og hvis det er noe mer så er det bare å spørre :wink:

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    526
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slik jeg forstår det har Blade 2 ikke flag for EX,men her var det vel spørsmål om DTS ES som den skulle tatt.F.eks Seven som funker helt fint på auto hos meg.
    Her er et dumt spørsmål.Du har vel valgt DTS på dvden når du prøvde ut dette?

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser først nå en VESENTLIG skrivefeil. Jeg har skrevet Marantz 7300, mens det skal være 7200. Dette forklarer mye, om ikke alt. Slo opp i bruksanvisningen, og fant ikke DTS ES og DD EX. Med andre ord tar ikke 7200 disse formatene.

At 6300 tar disse stemmer nok, ettersom det var versjonen som kom året etter x200-serien.

Jeg er nok tvunget til å bruke "6.1-knappen" som "jukser" til lyd i center bak. Evt må jeg oppgradere forsterkeren (kjøpe ny)

Takk for svar og beklager misforståelsen. ops: ops: ops:

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En annen ting er forskjellen på de forskjellige systemene.

Dolby digital EX og DTS ES bruker et matrix system (minner mye om senterkanalen i pro logic). Man tar forskjellen på bakkanlene og sender til senteren bak....

DTS Discrete derimot har en egen 6. kanal bak, men helt egen informasjon.

På min forsterker kan man velge mellom Auto eller Matrix (dekoding av SB), dette fører til at man får alle DD 5.1 signal og DTS til å høres ut som DD EX/DTS ES (med matrix innstilling). Velger man Auto dør 6. kanalen på alle 5.1 signal....

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken forsterker har du ? Jeg har også Matrix på min Marantz 7200, men har ikke testet denne. Vet ikke om det er stor forskjell på denne og 6.1 "knappen". Uansett så virker 6.1 "knappen" bra.

Vet du om "Matrix" bare jusker til lyden i senter bak, eller om den også endrer informasjonen som går til front, center og surroundhøyttalerne ? På min forsterker ligger Matrix sammen med Hall, Stadium, etc. Disse "dusteinnstillingene" bruker jeg aldri (er det noen som bruker disse ?). Derfor er jeg litt skeptisk til "Matrix" innstillingen, men mulig dette er ubegrunnet ! :shock:

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •