Trenger jeg effektforsterker?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 43
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Trenger jeg effektforsterker?

Hei alle av-members.

Har nå gått til innkjøp av RF-82. Reciever er Pio LX-50. Har også en SVS PB10Stua er på ca 30 kvadrat. Sofagruppen er vel 3-4m unna anlegget. Vil vel i første omgang bli mest brukt til musikk, men også noe film, regner med og gå til innkjøp av senter om ikke så altfor lang tid.
    Liker godt og dra på skikkelig iblant, plage naboene ved festligheter med ymse musikk.
    Vil jeg trenge en eff. forsterker(regner nesten med det). Isåfall hva type burde jeg kikke på. Hvilken prisklasse kan jeg forvente. Brukt er selvfølgelig høyaktuelt.

Setter pris på all hjelp.

Intermediate JosRuu sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Østre Toten
    Poster
    1,283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei! Ja, du trenger effektforsterker
    Fra spø til revolver: om du trenger det eller ikke er opp til deg selv men jeg kan love deg at hvis du prøver rette effekten på Klipschene dine så blir du overrasket
    En kompis av meg hadde RF82 på en yamah Z7 receiver og koblet til Midgard oberon 6.1 effektblokker og det ble en sinnsyk forskjell Enormt mye bedre bass og dynamikk i de enn det var med bare receiver. Men om Midgard er det beste valget er en anne ting, har lest om mange som bruker Emotiva sammen med Klipsch. Generelt effektfrorsterkere som er litt mørke i klangen vil vel passe bra til klipsch. Og ifølge mange er ver rør forsterkere det aller aller beste.Men smak og behag avgjør hva som passer best for deg, men du vil uten tvil merke en stor forskjell med effektforsterker, uansett merke.Positiv eller negativ, det er opp til øret som lytter
    Pioneer SC-LX86 - Midgard Oberon 6.1 x2, Midgard Oberon 4.1 - PS3 - HTPC - B&W DM 683 - B&W DM 685 - Dali Consept 6 - B&W HTM 61 - SVS pc12 sylindersub
    Stuelyd: B&W DM 601 S1 koblet til sone 2 på LX 86 med AirPlay

http://avforum.no/myhometheater/JosRuu

Intermediate Danke sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,726
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wrmar
    Hei alle av-members.

Har nå gått til innkjøp av RF-82. Reciever er Pio LX-50. Har også en SVS PB10Stua er på ca 30 kvadrat. Sofagruppen er vel 3-4m unna anlegget. Vil vel i første omgang bli mest brukt til musikk, men også noe film, regner med og gå til innkjøp av senter om ikke så altfor lang tid.
    Liker godt og dra på skikkelig iblant, plage naboene ved festligheter med ymse musikk.
    Vil jeg trenge en eff. forsterker(regner nesten med det). Isåfall hva type burde jeg kikke på. Hvilken prisklasse kan jeg forvente. Brukt er selvfølgelig høyaktuelt.

Alle trenger effektforsterker.. Iallefall alle med hjemmekino og eller høytalere som tåler effekt..

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,726
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei alle av-members.

Midgard er vel ganske dyr effekt.

Du bør også styre unna NAD som er ganske lys i toppen. Blir vel skriking iforhold til Klipsch horn.

XTZ og Emotiva er effekter som er ganske nøytrale og rimelige. Ville prøvd med en av de.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Håper jeg kan slenge meg på her? Har ganske likt oppsett med Klipsch RF 82,RS 62,RS 52 og SVS PB-10 og har selv bestillt effektforsterker nå. Emotiva XPA-5. Får mye skryt sammen med Klipsch Men trenger nå ny forforsterker/reciver og trenger gode råd!!!

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    231
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ronnyed
    Håper jeg kan slenge meg på her? Har ganske likt oppsett med Klipsch RF 82,RS 62,RS 52 og SVS PB-10 og har selv bestillt effektforsterker nå. Emotiva XPA-5. Får mye skryt sammen med Klipsch Men trenger nå ny forforsterker/reciver og trenger gode råd!!!
    Både Onkyo og pioneer sine modeller er det enormt gode tilbud på. XX8 serien til onkyo og sc-lx X3 serien til pioneer blir nå erstattet, derfor er det mange gode tilbud for tiden. Bare pass på at reciveren du ender opp med har pre-out, så er alt godt

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stjeler litt tråden her jeg. Har selv lx82 på et par jbl tl-260. Hvilken effektforsterker anbefaler dere?

Intermediate runefalk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    1,294
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vincent har jo noen bra effektforsterkere som passer bra til Klipsch
    Har selv Sp-331 på RF82 II og syns det er bra lyd8)
    PANASONIC TX-P65VT60Y​-Onkyo TX-NR818-Sherbourn PA 5-200 -Sherbourn PA 2-160-Anti-Mode
    2Stk SVS PC12-NSD DSP-Klipsch RF MK2-82/RC64/RS-52/RB-61/Panasonic DMP BDP500
    ,PS3-VAN DEN HUL-Logitech Harmony 900

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,726
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av grimrippa
    Stjeler litt tråden her jeg. Har selv lx82 på et par jbl tl-260. Hvilken effektforsterker anbefaler dere?
    Jbl tåler det meste. Prøv noe som er strømsterkt, Nad, en stor Rotel eller lignende.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    231
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av grimrippa
    Har ett par Emotiva Xpa-1 liggende på avtorget. De driver det meste

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JosRuu
    Hei! Ja, du trenger effektforsterker
    Fra spø til revolver: om du trenger det eller ikke er opp til deg selv men jeg kan love deg at hvis du prøver rette effekten på Klipschene dine så blir du overrasket
    En kompis av meg hadde RF82 på en yamah Z7 receiver og koblet til Midgard oberon 6.1 effektblokker og det ble en sinnsyk forskjell Enormt mye bedre bass og dynamikk i de enn det var med bare receiver. Men om Midgard er det beste valget er en anne ting, har lest om mange som bruker Emotiva sammen med Klipsch. Generelt effektfrorsterkere som er litt mørke i klangen vil vel passe bra til klipsch. Og ifølge mange er ver rør forsterkere det aller aller beste.Men smak og behag avgjør hva som passer best for deg, men du vil uten tvil merke en stor forskjell med effektforsterker, uansett merke.Positiv eller negativ, det er opp til øret som lytter
    Som antatt altså I 12 år har mitt oppsett vært gamle(men ekstrem gode) Dali 109 pluss en like gammel Denon reciever. Synes det har funket helt flott. Men etter at jeg tilfeldig kommer over dette forumet for ca 2 år siden forsto jeg at det var så ufattelig mye mer der ute. Hverken nye høyttalere el hjemmekino etc etc var aldri tankene mine før jeg starte og lese inne her.
    Det startet med ett impulskjøp av en SVS PB10. Lite lurt i ettertid har jeg funnet ut. Hadde ikke noe og koble den opp mot, låste seg helt med plass ++. Så har det stått helt stille siden da.
    Begynte igjen og lese for noen mnd siden. Nok ett impulskjøp av reciever, men fikk den veldig billig dog
    Så nå har jeg den siste mnd lett etter høyttalere høyt og lavt. Klipsch skilte seg tidlig ut. Men med ett noe begrenset budsjett har jeg kvidd meg voldsomt for og kjøpe noe som helst. Men de RF-82 var så billige og blir jo borte raksere enn svint så valget var ikke så vanskelig.

Så nå vurderer jeg og selge Pio`n fordi det blir jo sagt inne her at Yamaha passer godt med Klipsch. Jeg gir nesten opp meg selv. Skulle spart mer penger fra starten, startet med HT først føler jeg..men men. Nå er det ingen vei tilbake.

Over til effekten..hehe. Dessverre får jeg ikke HT før om 1 mnd.Inntil da skal det leses mye om effekt, så skal RF-82 og sub prøves med LX-50.Blir det dårlig trykk kjøper jeg nok effekt. Dog er jeg usikker på hva jeg får i klassen 5000-7000? Burde jeg ha 2 kanals, el spare mer penger til 5 kanals, oppgradere reciever, rør? Uff...er helt lost i jungelen...men jeg lærer vel mer etterhvert. Emotiva som du nevner har jeg hørt om ja, Hegel, Rotel, Parasound, Nad ++ også.

Tusen takk for all hjelp uansett!!)))

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ronnyed
    Du er hjertelig velkommen.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Danke

Du bør også styre unna NAD som er ganske lys i toppen. Blir vel skriking iforhold til Klipsch horn.

XTZ og Emotiva er effekter som er ganske nøytrale og rimelige. Ville prøvd med en av de.
    "Lyse i toppen, varm klang, skriking i horn, svak i mellomtone registeret osv osv" Iblant så lurer jeg på om jeg skulle bare holdt meg til mitt gamle oppsett...hehe. Lurer virkelig på hva jeg har i vente

Takk for innspill.

Newcomer ErikE sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    197
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    JA, en effektforsterker er i grunn nødvendig om du spør meg. Jeg mener at man kan aldri få for stor forsterker, bare for liten. Faren med for liten effekt er jo at forsterkeren vil ha dårlig kontroll på HT ved høye volum, med det resultat at lyden blir stygg og faren for og ta et element er stort.
    personlig så ville jeg nok puttet mest penger i en forsterker. Tror det vil ha mest å si for for lydkvaliteten for noen med et begrenset budsjett. Da er jo bruktmarkedet genialt.

jeg har klipsch i 2 stereoanlegg og det er krevende høyttalere føler jeg, med tanke på hva du kobler dem til. Styr vekk i fra forsterkere som er lyse i signaturen. går greit på lave volum, men blir veldig slitsomt på høyt volum. Har testet Nad, men koblet det av med en gang. Holdt bare ikke ut diskanten på høyt volum... så nå har jeg en Nad forforsterker jeg skal kvitte meg med :P

Jeg tok et impulskjøp av Vincent her for snart 2 år siden. Hadde ikke hørt om det merket før. Det viser seg at de passer veldig godt til mine klipsch. Er meget godt fornøyd med den matchen, men Vincent er meget dyrt nytt.
    Er du tålmodig, så vil du finne gode brukt, feks. Vincent sp 331 Vincent Sp 331 nesten u brukt - FINN Torget

Personlig ønsker jeg og bytte til sp 991 i stereoanlegget, men blir litt dyrt akkurat nå. Det fine med Vincent er at det er en hybrid forsterker. Det er rør i inngangene og transistorer i utgangene, så jeg opplever lyden som varm og fin.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ErikE
    JA, en effektforsterker er i grunn nødvendig om du spør meg. Jeg mener at man kan aldri få for stor forsterker, bare for liten. Faren med for liten effekt er jo at forsterkeren vil ha dårlig kontroll på HT ved høye volum, med det resultat at lyden blir stygg og faren for og ta et element er stort.
    personlig så ville jeg nok puttet mest penger i en forsterker. Tror det vil ha mest å si for for lydkvaliteten for noen med et begrenset budsjett. Da er jo bruktmarkedet genialt.

jeg har klipsch i 2 stereoanlegg og det er krevende høyttalere føler jeg, med tanke på hva du kobler dem til. Styr vekk i fra forsterkere som er lyse i signaturen. går greit på lave volum, men blir veldig slitsomt på høyt volum. Har testet Nad, men koblet det av med en gang. Holdt bare ikke ut diskanten på høyt volum... så nå har jeg en Nad forforsterker jeg skal kvitte meg med :P

Jeg tok et impulskjøp av Vincent her for snart 2 år siden. Hadde ikke hørt om det merket før. Det viser seg at de passer veldig godt til mine klipsch. Er meget godt fornøyd med den matchen, men Vincent er meget dyrt nytt.
    Er du tålmodig, så vil du finne gode brukt, feks. Vincent sp 331 Vincent Sp 331 nesten u brukt - FINN Torget

Personlig ønsker jeg og bytte til sp 991 i stereoanlegget, men blir litt dyrt akkurat nå. Det fine med Vincent er at det er en hybrid forsterker. Det er rør i inngangene og transistorer i utgangene, så jeg opplever lyden som varm og fin.
    Her er du inne på noe som for meg er totalt ukjent, noe det meste egentlig er for og være ærlig. "Lyse i signaturen". For meg som har ett fullstendig utrent øre, kun eid ett HT par og ingen andre referanser. Vil jeg merke så stor forskjell fra ett merke til ett annet?

Den du linket til der er innefor budsjett ja

Takk.

Newcomer ErikE sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    197
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er ingen mester. Jeg har store problemer og høre forskjell på mye forskjellig utstyr, men på klipsch kan jeg love deg at du vil høre stor forskjell på en lys signatur og ikke. Hornene gjør at det bare blir slitsom på høye volum om forsterkeren er lys i målet. Nå har ikke jeg prøvd så utrolig mye elektronikk på min klipsch, men jeg har da hørt stor forskjell på det jeg har testet ut.

sånn for moro, for å få litt lytte erfaring som ikke koster noe, så kan du jo byttelåne litt utstyr med venner. på den måten kan man få erfaring uten at den blir dyrekjøpt. har noen venner som driver med dette.

Har en venn av meg som er veldig glad i Nad og bruker Dali 109 på de. Jeg syns de blir slitsomme og høre på ved høye volum. Jeg syns Nad er veldig skarpe i lyden, noe som var greit når jeg hadde cerwin vega 1215, siden diskanten på de er litt dempet/svak, noe jeg ikke syns den er på 109.
    Han fikk lånt en Classé effektforsterker til 80k (!!). Fortsatt med Nad forforsterker, men lyden var ikke til og kjenne igjen. For en kontroll! og høyttalerne åpnet seg på en helt annen måte. minnet ikke mye om Dali 109 slik jeg kjenner de.

Men tilbake til ditt anlegg. Jeg vet ikke hvilken andre erfaringer medlemmer her har, men mine er gode med Vincent. Forsterkeren jeg bruker på mine Klipsch RB 81 er Vincent SV-236 og er en integrert forsterker som koster ny rundt 13k. Jeg ga 4500 brukt.

Men det er lurt og prøve litt selv også, ikke bare høre på andre, siden opplevelsen av hva god lyd er, er så individuell. Men uansett hva du nå måtte velge, så er masse kraft aldri feil. Å ha kontroll på høyttalerne er viktig

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Lyse i toppen, varm klang, skriking i horn, svak i mellomtone registeret osv osv" Iblant så lurer jeg på om jeg skulle bare holdt meg til mitt gamle oppsett...hehe. Lurer virkelig på hva jeg har i vente

Takk for innspill.
    Klipsch er da ikke så mye av det du nevnte. Kanskje lyse i toppen og varm klang. Syntes selv at hornet er ganske behagelig.

Svak i mellomtonen er de ikke, men kan kanskje virke litt slik dersom det er basstung musikk som spilles. Da bass raskt blir dominerende.

Skriking i horn forekommer kun hos folk som matcher feil, eller ikke tåler hornlyden. Så enkelt er det. Slik er det hos alle merker. Matcher du feil får du dårlig resultat.

Personlig syntes jeg Klipsch bassen er helt ulik mange andre høyttalere sin bass, kanskje strammere?! Litt usikker. Du må nesten teste det selv. Det er elsk/hat
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Blæh!
    Har ett par Emotiva Xpa-1 liggende på avtorget. De driver det meste
    Hadde jeg hatt pengene nå, så hadde jeg nok kjøpt de

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    Klipsch er da ikke så mye av det du nevnte. Kanskje lyse i toppen og varm klang. Syntes selv at hornet er ganske behagelig.

Svak i mellomtonen er de ikke, men kan kanskje virke litt slik dersom det er basstung musikk som spilles. Da bass raskt blir dominerende.

Skriking i horn forekommer kun hos folk som matcher feil, eller ikke tåler hornlyden. Så enkelt er det. Slik er det hos alle merker. Matcher du feil får du dårlig resultat.

Personlig syntes jeg Klipsch bassen er helt ulik mange andre høyttalere sin bass, kanskje strammere?! Litt usikker. Du må nesten teste det selv. Det er elsk/hat
    Du misforsto meg litt her Jeg er som nevnt en fullstendig amatør innenfor dette området, utsagnene jeg skrev ned var bare ting jeg har lest brukere kommer her på forumet når det kommer til matching av HT og recievere feks og hva ulike effektforsterkere gjør med HT når de blir spilt på høyt volum blant annet. Hadde jeg deltatt i en blindtest hadde sikkert ikke ørene mine hørt noen forskjell what so ever uansett hva som var koplet opp mot hverandre.

Jeg håper på elsk!!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    1,248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Danke

Jeg har Midgard blokker på mine RF-83 og de kom seg veeldig fra Onkyo receiver til blokkene! Sparket liv i høyttalerene no

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •