Pioneer SC-LX85 ! - Side 7

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 7 av 13 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 ... SisteSiste
Viser resultater 121 til 140 av 256
    Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,664
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Dobbelpost
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en LX-85 på besøk nå. I duell mot Marantz AV-7005 prosessor.
    Pioneer SC-LX85 !-pioneer-lx-85-va-marantz-av-7005-002-custom-jpg
    Har allerede dannet meg et inntrykk av forforsterkerdelen, men må bruke litt mer tid. I'll be back.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,664
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, ja dette blir spennende

Ser den står på "analog direct" - bruker du en ekstern Dac/cd-spiller ?

Tester du den innebygde Dac'en også ?

Blir intressant å høre konklusjonen din!
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan
    Hmm, ja dette blir spennende

Ser den står på "analog direct" - bruker du en ekstern Dac/cd-spiller ?

Tester du den innebygde Dac'en også ?

Blir intressant å høre konklusjonen din!
    Ekstern DAC i første omgang ja. Senere med den interne DACen og så Hypex vs. effektdelen.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,664
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Ekstern DAC i første omgang ja. Senere med den interne DACen og så Hypex vs. effektdelen.
    OK - full gjennomgang altså - det er bra:grin:

Prøve med og uten MCACC også da - synes Pio holder mål med RK innkoblet også - mister liksom ikke så mye av "go klangen" med RK inne,som f.eks Yamaha!

Active
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er lx85 i hus!

Dessverre har jeg ingen høyttalere å teste med, så det hele ble litt skuffende.

Men i morgen skal ta den med ned til hifiklubben, og koble den opp med

cm8 front
    cm9 front
    cm 1 bak
    og cmc senter

Har enda ikke bestemt meg for frontene, men senter og bak høyt er klart.

Og så var det subwoofer da. Merker det brenner i fingra nå!

Blir spennende å se hvor godt lx85 klarer å dra cm8/9 med cm1 og cmc. Om det er nok, eller om jeg trenger noe mer power

Intermediate Purolatino sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en LX-85 på besøk nå. I duell mot Marantz AV-7005 prosessor. Har allerede dannet meg et inntrykk av forforsterkerdelen, men må bruke litt mer tid. I'll be back.
    Hei

Kjør på! Alltid interressant å høre andre sine konklusjoner og meninger.
    Ihvertfall fra folk som har holdt på en stund med dette her.
    Gjerne kom med tilbakemelddinger på hvordan du opplever Pioneer sine Class-D3 moduler vs Hypex sine klasse-D moduler.

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Henrikr
    Da er lx85 i hus!

Dessverre har jeg ingen høyttalere å teste med, så det hele ble litt skuffende.

Men i morgen skal ta den med ned til hifiklubben, og koble den opp med

cm8 front
    cm9 front
    cm 1 bak
    og cmc senter

Har enda ikke bestemt meg for frontene, men senter og bak høyt er klart.

Og så var det subwoofer da. Merker det brenner i fingra nå!

Blir spennende å se hvor godt lx85 klarer å dra cm8/9 med cm1 og cmc. Om det er nok, eller om jeg trenger noe mer power
    Hei

Hvis du skal ned på HFK med Pioneer å teste, ville jeg også prøvd å teste med Denon AVR-4311 også. Lykke til med demo imorgen ihvertfall !

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har forslag til hvordan med fjerner pinnene som står i høyttaler terminalene uten å skade de? Blir vanskelig å sammenligne effektdelen hvis jeg ikke får koblet om raskt. Audio hukommelsen er kort. Har tidligere dratt de ut med skrutrekker, men da ha de blitt litt deformert. Og de bør de ikke dersom jeg leverer tilbake receiveren.

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har forslag til hvordan med fjerner pinnene som står i høyttaler terminalene uten å skade de? Blir vanskelig å sammenligne effektdelen hvis jeg ikke får koblet om raskt. Audio hukommelsen er kort. Har tidligere dratt de ut med skrutrekker, men da ha de blitt litt deformert. Og de bør de ikke dersom jeg leverer tilbake receiveren.
    Hei

Bruk én skrue, ikke skrutrekker! Skru skruen litt inn, trekk ut! Dytt dem inn tilbake på plass etter bruk!

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Greit. Noen inntrykk så langt. Ingen nivåmatching eller blindtesting, så ta inntrykkene med en klype salt.

Prøvde den først som ren forforsterker mot Marantz AV-7005. Ekstern DAC og Hypex effektrinn. Kun til musikk. Man hører best forskjeller til musikk og ser ikke noe grunn til å sammenligne med film i tillegg. Har nevnt tidligere at jeg har opplevd at Marantzen har en anelse varme som blir som et lite slør over lyden. Da i direkte sammenligning med kilde rett i effektrinn. Mitt håp var at LX-85 skulle være blottet for det og være like god på andre områder. Men i direkte sammenligning var det klart at LX-85 mangler ørlite åpenhet oppover i frekvens. Her blir det litt mer innelukket og tilbaketrukket. Vi snakker ikke om mye, men det gjør at stemmer og instrumenter ikke helt får den virkelighetsnære lyden. Til noe musikk vanskelig å høre, men det blir f.eks tydelig når man hører piano eller et annet enkeltstående instrument. Så her opplevde jeg Marantzen som mer oppløst og bedre til tross for at den har litt betoning i stemmeleie. I bassen lurer jeg på om LX-85 kanskje hadde litt mer pondus. Her er det dog veldig lett å la seg lure av nivåforskjell og når øvre frekvensområdet er en anelse mer lukket, så endrer det tonale seg og bassen vil bli noe mer fokusert. Så jeg er ikke helt sikker, men tror kanskje at LX-85 har litt bedre grep om bassen og ligger litt nærmere en passiv løsning.

Så begynte jeg å teste litt med og uten ekstern DAC. Den interne DACen holder bra nivå. Er nok mye det samme som Marantzen der. Men man mister litt åpenhet og dybde i lydbildet sammenlignet med en ekstern topp DAC. Prøvde ikke så veldig mye, men registrerte i alle fall det.

Til slutt ble det noe testing med innebygget effektdelen mot Hypex (400HG med H x R). Hypexen anser jeg som high-end. Den holder f.eks omtrent samme nivå som Dynamic Precision. Må nok prøve dette noe mer, men førsteinntrykket her var man tapte enda litt mer åpenhet og oppløsning oppover i frekvens. I bassen hørte jeg ikke forskjell.

Alt i alt vil jeg si det er et utrolig bra produkt til prisen. Den mangler litt både i forforsterkerdelen, DACen og effekten. Til sammen blir det jo noe, men vi snakker ikke om store forskjeller. Det er på mange måter et semi high-end produkt helt uavhengig av pris. Mange som sitter med AB forsterkere under 20k, ville tro kan oppleve vel så bra gjengivelse fra effektdelen i Pioneeren. Bare på det området virker den å gruse enkeltstående stereoforsterkere i 10-15k klassen. Jeg har prøvd noen som jeg ikke synes var like bra.

Alikevel kommer jeg nok til å levere den tilbake. Synes Marantzen er litt bedre med noe åpnere lyd oppover i frekvens og da er det for min del ikke noe poeng å bytte. Skal også nevnes at LX-85 durer når den er slått på. Også uten at noe er koblet til. Og selv om det ikke er hørbart når man lytter, så er ikke det noe jeg ønsker å ha.

Litt synd, får jeg hadde håpet at den skulle ha bedre pre og DAC enn Marantzen. Selv om jeg bruker ekstern effekt, så hadde det også vært en fordel å ha en receiver med innebygget effekt i bakhånd. Har ikke fått satt meg inn i funksjoner, men det virker som den er bedre enn Marantzen på flere områder. Fjernkontrollen er flottere og ser at den har en løsning som gjør at den virker uten å peke direkte på receiveren. Til gjengjeld har Marantzen litt flere muligheter for spesifikke delefrekvenser o.l.

Romkorreksjon kommer jeg ikke til å teste. Enkelt og greit fordi jeg ikke bruker det og har ikke tro på det. Romproblemer bør man løse akustisk og med rette høyttalere i rommet. EQ innfører feil samtidig som den prøver å rette på noe. Det blir aldri spesielt bra resultat. Litt EQ (manuelt) til peaker i dypbassen er omtrent det lengste jeg vil strekke meg der.

Får se om jeg gjør noe mer testing. Ikke sikkert det blir så mye mer da jeg på sett og vis har allerede gjort opp en mening og tatt en avgjørelse på rettur. Men kunne tenke meg å sammenligne effektdelen noe mer. Her kan jeg også sammenligne med noen Hypex moduler uten såkalte spenningsregulatorer (H x R). De er ikke like åpne i toppen og vil kanskje være mer lik LX-85.

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott Orso!

En god subjektiv "dybdetest".

Geir Arne

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,664
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Greit. Noen inntrykk så langt. Ingen nivåmatching eller blindtesting, så ta inntrykkene med en klype salt.

Prøvde den først som ren forforsterker mot Marantz AV-7005. Ekstern DAC og Hypex effektrinn. Kun til musikk. Man hører best forskjeller til musikk og ser ikke noe grunn til å sammenligne til film i tillegg. Har nevnt tidligere at jeg har opplevd at Marantzen har en anelse varme som blir som et lite slør over lyden. Da i direkte sammenligning med kilde rett i effektrinn. Mitt håp var at LX-85 skulle være blottet for det og være like god på andre områder. Men i direkte sammenligning var det klart at LX-85 mangler ørlite åpenhet oppover i frekvens. Her blir det litt mer innelukket og tilbaketrukket. Vi snakker ikke om mye, men det gjør at stemmer og instrumenter ikke helt får den virkelighetsnære lyden. Til noe musikk vanskelig å høre, men det blir f.eks tydelig år man hører piano eller et annet enkeltstående instrument. Så her opplevde jeg Marantzen som mer oppløst og bedre til tross for at den har litt betoning i stemmeleie. I bassen lurer jeg på om LX-85 kanskje hadde litt mer pondus. Her er det dog veldig lett å la seg lure av nivåforskjell og når øvre frekvensområdet er en anelse mer lukket, så endrer det tonale seg og bassen vil bli noe mer fokusert. Så jeg er ikke helt sikker, men tror kanskje at LX-85 har litt bedre grep om bassen og ligger litt nærmere en passiv løsning.

Så begynte jeg å teste litt med og uten ekstern DAC. Den interne DACen holder bra nivå. Er nok mye det samme som Marantzen der. Men man mister litt åpenhet og dybde i lydbildet sammenlignet med en ekstern topp DAC. Prøvde ikke så veldig mye, men registrerte i alle fall det.

Til slutt ble det noe testing med innebygget effektdelen mot Hypex (400HG med H x R). Hypexen anser jeg som high-end. Den holder f.eks omtrent samme nivå som Dynamic Precision. Må nok prøve dette noe mer, men førsteinntrykket her var man tapte enda litt mer åpenhet og oppløsning oppover i frekvens. I bassen hørte jeg ikke forskjell.

Alt i alt vil jeg si det er et utrolig bra produkt til prisen. Den mangler litt både i forforsterkerdelen, DACen og effekten. Til sammen blir det jo noe, men vi snakker ikke om store forskjeller. Det er på mange måter et semi high-end produkt helt uavhengig av pris. Mange som sitter med AB forsterkere under 20k, ville tro kan oppleve vel så bra gjengivelse fra effektdelen i Pioneeren. Bare på det området virker den å gruse enkeltstående stereoforsterkere i 10-15k klassen. Jeg har prøvd noen som jeg ikke synes var like bra.

Alikevel kommer jeg nok til å levere den tilbake. Synes Marantzen er litt bedre med noe åpnere lyd oppover i frekvens og er det for min del ikke noe poeng å bytte. Skal også nevnes at LX-85 durer når den er slått på. Også uten at noe er koblet til. Og selv om det ikke er hørbart når man lytter, så er ikke det noe jeg ønsker å ha.

Litt synd, får jeg hadde håpet at den skulle ha bedre pre og DAC enn Marantzen. Selv om jeg bruker ekstern effekt, så hadde det også vært en fordel å ha en receiver med innebygget effekt i bakhånd. Har ikke fått satt meg inn i funksjoner, men det virker som den er bedre enn Marantzen på flere områder. Fjernkontrollen er flottere og ser at den har en løsning som gjør at den virker uten å peke direkte på receiveren. Til gjengjeld har Marantzen litt flere muligheter for spesifikke delefrekvenser o.l.

Romkorreksjon kommer jeg ikke til å teste. Enkelt og greit fordi jeg ikke bruker det og har ikke tro på det. Romproblemer bør man løse akustisk og med rette høyttalere i rommet. EQ innfører feil samtidig som den prøver å rette på noe. Det blir aldri spesielt bra resultat. Litt EQ (manuelt) til peaker i dypbassen er omtrent det lengste jeg vil strekke meg der.

Får se om jeg gjør noe mer testing. Ikke sikkert det blir så mye mer da jeg på sett og vis har allerede gjort opp en mening og tatt en avgjørelse på rettur. Men kunne tenke meg å sammenligne effektdelen noe mer. Her kan jeg også sammenligne med noen Hype moduler uten såkalte spenningsregulatorer (H x R). De er ikke like åpne i toppen og vil kanskje være mer lik LX-85.
    Kjempebra gjennomgang - virker som om den ikke gjør det så aller verst da! Har du tid og anledning, så hadde det vert moro om du hadde testet den i bi- amp modus også, hvis du ikke har gjort det alt ! Vet det er delte meninger om nytten av dette, men mener selv at det absolutt kan vere verdt å teste - ble enda åpnere og renere etter mine ører! Uansett ,veldig intresant lesning Orso - fin og grundig gjennomgang!!

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ingen grunn til å teste med biamping da den driver høyttalerne med full kontroll. Det hører man spesielt i bassen. Det er uansett minimalt å hente på biamping. Klarer ikke forsterkeren å drive høyttalerne skikkelig, er det sjelden biamping vil løse det. Da er det bedre med en kraftigere forsterker IMO. Det er først når man beveger seg over til aktiv deling, to eller flere forsterkere har noe for seg.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,664
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ingen grunn til å teste med biamping da den driver høyttalerne med full kontroll. Det hører man spesielt i bassen. Det er uansett minimalt å hente på biamping. Klarer ikke forsterkeren å drive høyttalerne skikkelig, er det sjelden biamping vil løse det. Da er det bedre med en kraftigere forsterker IMO. Det er først når man beveger seg over til aktiv deling, to eller flere forsterkere har noe for seg.
    Biamping er som du sier ikke nødvendigvis for at man skal få mer effekt/ kontroll, men økt kvalitet på lyden! Dette kommer selvsagt an på hvilke høyttalere man bruker! Men jeg har hvertfall opplevd å få bedre lyd med biamping! Det er vel litt logisk også, at den forsterkerdelen som slipper å dra på bassen , kan " blomstre" litt mer i mellomtone/ diskant området? Når det gjelder dette med RK , så er jeg enig i at det selvsagt er best å ta dette med akustiske tiltak, men det er dessverre ikke alltid man har plass , eller mulighet ( får lov) til å gjøre dette fult ut! Og har man litt problemer i bass området, så kan ko litt EQ. , og en sub hjelpe deg langt på vei ! Derfor er det viktig at receiveren ikke legger på for mye slør på lyden , med RK aktivert ! Der synes jeg Pio er bedre enn f. Eks Yamaha! Og det fine er man at man kan beholde bare kun det man liker, å nullstille resten !

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja. Noe å hente på biamping er det dersom to kanaler alene ikke driver høyttalerne med full kontroll.

Skal komme tilbake med inntrykk av å bruke receiveren alene og spesielt effektdelen. Den er nok muligens litt svakere enn først antatt.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,664
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja. Noe å hente på biamping er det dersom to kanaler alene ikke driver høyttalerne med full kontroll.

Skal komme tilbake med inntrykk av å bruke receiveren alene og spesielt effektdelen. Den er nok muligens litt svakere enn først antatt.
    Bare å kjøre på med flere inntrykk det ! Synes du at du hører noe særlig forskjell på de 3 "Dac filtrene" ? Du finner dem under " audio parametre" knappen! Hvilke høyttalere har du forresten ? Er dem "lette" å drive osv....

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare å kjøre på med flere inntrykk det ! Synes du at du hører noe særlig forskjell på de 3 "Dac filtrene" ? Du finner dem under " audio parametre" knappen! Hvilke høyttalere har du forresten ? Er dem "lette" å drive osv....
    De har jeg ikke prøvd.
    Har Gradient Revolution høyttalere.

Har også et oppsett hvor Geddes Harper foreløpig står som fronter hvor jeg også har testet litt for å sjekke om inntrykkene var de samme (og det var de). De har dog ikke noe særlig bass under 200 Hz.
    Harper til venstre i bilde:

Har sammenlignet den innebyggete DACen litt mer mot eksterne. Har et Lynx Two-B lydkort og en Buffalo II DAC med exadevices interface.
    Har da koblet med optisk kabel fra en HTPC til LX-85. Aner meg at den interne DACen er litt slank. Enten det eller at det er noe forvrengning. Opplever nemlig at det låter mer behagelig og "analogt" med de eksterne DACene. I tillegg til at de er enda åpnere og gir bedre holografi.

Det er først når jeg bruker ekstern DAC og separat effektrinn at jeg synes det låter virkelig bra. Man mister noe åpenhet fra pre-delen, men synes alikevel at det da låter flott totalt sett. Bruker jeg LX-85 til alt og sammenligner den med f.eks Lynx Two-B rett i Hypexen, så er nok forskjellen relativ stor. Det blir litt kjedelig å lytte med bare LX-85. Skulle jeg har brukt LX-85 selv til musikk, så hadde jeg nok kjørt både ekstern DAC og effekt.
    Skal se om jeg kan få testet bare effektdelen litt mer mot Hypex.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,664
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De har jeg ikke prøvd.
    Har Gradient Revolution høyttalere.

Har også et oppsett hvor Geddes Harper foreløpig står som fronter hvor jeg også har testet litt for å sjekke om inntrykkene var de samme (og det var de). De har dog ikke noe særlig bass under 200 Hz.
    Harper til venstre i bilde:

Har sammenlignet den innebyggete DACen litt mer mot eksterne. Har et Lynx Two-B lydkort og en Buffalo II DAC med exadevices interface.
    Har da koblet med optisk kabel fra en HTPC til LX-85. Aner meg at den interne DACen er litt slank. Enten det eller at det er noe forvrengning. Opplever nemlig at det låter mer behagelig og "analogt" med de eksterne DACene. I tillegg til at de er enda åpnere og gir bedre holografi.

Det er først når jeg bruker ekstern DAC og separat effektrinn at jeg synes det låter virkelig bra. Man mister noe åpenhet fra pre-delen, men synes alikevel at det da låter flott totalt sett. Bruker jeg LX-85 til alt og sammenligner den med f.eks Lynx Two-B rett i Hypexen, så er nok forskjellen relativ stor. Det blir litt kjedelig å lytte med bare LX-85. Skulle jeg har brukt LX-85 selv til musikk, så hadde jeg nok kjørt både ekstern DAC og effekt.
    Skal se om jeg kan få testet bare effektdelen litt mer mot Hypex.
    Kjenner ikke noe til resten av utstyret ditt,så litt mer info hadde vert kjekt!
    Denne Dac'en din - hvilke pris/kvalitet er det på den?
    Virker som du mener det er noe å hente i forhold til den innebygde Dac'en,og da hadde det vert kjekt å vite hvor mye man må opp i pris for at det skal ha noe for seg
    Regner med at du har et godt behandlet rom akustisk sett,og at det derfor blir "lettere" å avsløre evt forskjeller - både på Dac,og andre ting ?

Så spørsmålet blir jo hvor merkbart det blir i en mer "vanlig" stue ?

Har du kommet frem til noe mer mtp effekt delen da?

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjenner ikke noe til resten av utstyret ditt,så litt mer info hadde vert kjekt!
    Denne Dac'en din - hvilke pris/kvalitet er det på den?
    Virker som du mener det er noe å hente i forhold til den innebygde Dac'en,og da hadde det vert kjekt å vite hvor mye man må opp i pris for at det skal ha noe for seg
    Regner med at du har et godt behandlet rom akustisk sett,og at det derfor blir "lettere" å avsløre evt forskjeller - både på Dac,og andre ting ?

Så spørsmålet blir jo hvor merkbart det blir i en mer "vanlig" stue ?

Har du kommet frem til noe mer mtp effekt delen da?
    Du finner mer om Gradient Revolution her:
    Pm Audio
    Revolution

Og Geddes Harper her:
    Harper

Rommet og akustikken er ikke uten svakheter hos meg heller, men det ligger nok generelt en del hakk over det som er vanlig hos folk. Frekvensresponsen er jevn, det er svært lite utstikkende frekvenser og det er fritt for bassresonanser.

Pris er ikke nødvendigvis så styrende for kvalitet. Et godt eksempel på at det ikke er det, er de to kildene jeg har. Begge er absolutt high-end produkter uten at prisen skulle tilsi det. Buffalo II DAC kan man få noen til å bygge for seg til godt under 10k. Lynx lydkortet krever at man bruker en PC.
    Jeg synes du bør prøve ut selv. Min opplevelse var at jeg synes det først låt virkelig bra med ekstern DAC og effektforsterker. Jeg har ikke prøvd f.eks Hegel selv, men har inntrykk av at de lager topp DACer uten at prisen skyter til himmels. Så det kan være et tips og Soundgarden har jo nettbutikk som innebærer 14 dagers angrefrist.

Men jeg tror ikke nødvendigvis alltid at mer transparent elektronikk er veien for alle. Litt mer innelukket lyd kan være en fordel dersom man har en litt dårlig frekvensrespons, mye uheldige refleksjoner i rommet og en lang etterklangstid i bassen. Med super åpen elektronikk kan det da mange ganger bli for avslørende. Da må nesten alt henge med. Men nå det er sagt, så var lyden i grunn mer behagelig med litt mer kropp med bruk av ekstern DAC. Så her burde man være trygg hvis man velger et godt produkt. Derimot så var lyden helt klart mer avslørende med ekstern effektfortsterker som åpnet lydbilde ytterligere. Jeg fikk ikke testet så veldig mye mellom mine dårligste moduler (Hypex UcD 180HG) og Pioneeren, men basert på det jeg hørte så mener jeg UcD 180HG var noe mer oppløst og med svartere bakgrunn. Forskjellen var derimot større mot mine beste Hypex moduler, UcD 400HG med HxR. Da hadde lyden i diskanten i tillegg en glasskrystall gjengivelse som den innebygget effekten i LX-85 helt klart manglet og sistnevnte serverte derfor musikken litt mørkere og mer innelukket.

Regner med jeg leverer LX-85 tilbake i morgen. Det var kanskje å ta litt hardt i og si at det var et semi high-end produkt, men den gir definitivt svært mye for pengene. Forforsterkeren kunne jeg ha levd godt med. Manglet litt åpenhet oppover, men ikke så mye. Effektdelen virker også utrolig mye for pengene, ikke minst med tanke på hvor mange kanaler det er her. Jeg tror at mange AB forsterkere til samme pris ikke vil gi like stram og kontrollert bass. Her har klasse D en fordel. Og oppover i frekvens synes jeg også den er veldig god i sammenlignet med rene tokanals produkter til samme eller høyere pris jeg har prøvd.
    Det er rett og slutt utrolig hva man kan få for pengene i dag, men helt til himmelen når den ikke.

Litt synd synes jeg det er at Pioneer ikke kunne ha laget en ren surround prosessor. Når de klarer å gi så mye for pengene med innebygget effekt, så burde det være mulig å lage en prosessor som er helt transparent i både pre og DAC delen til 15k eller lavere. Desverre ser det ut som at man må over på svært dyre surround prosessorer dersom man skal ha det. Gjerne merker som selger i mye mindre format (f.eks ADA og Datadigital) og hvor da prisene blir presset opp.

Side 7 av 13 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •