Den grønne tråd! - Hjemmekinokomponenter som avgir lite varme og bruker mindre strøm!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Intermediate spoonfeedme sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Den grønne tråd! - Hjemmekinokomponenter som avgir lite varme og bruker mindre strøm!

I mitt lille isolerte rom representerer komponentene som avgir varme et lite ubekvemsaspekt på varme sommerdager. Jeg kommer i årene framover til å forsøke å bytte ut kildene som avgir mye varme med kjøligere alternativer.
    Den første komponenten som lettest kan byttes ut med et kjøligere alternativ er min 7-kanalers Earthquake Cinenova Grande. Denne er "overkill" mot mine høytalere og det 50 kg beistet avgir en del varme også uten last. Her ser jeg for meg å bytte til klasse D forsterker som er mye kjøligere med og uten last.
    Om noen år ser jeg for meg at min projektor byttes ut til en sak med LED som lyskilde som helt sikkert avgir mye mindre varme.
    Den kilden som gir meg mest hodebry på sikt er surroundpreampen (Onkyo PR-SC886) som i og for seg blir enda varmere enn effektforsterkeren min. Synes egentlig det er litt rart. Er det noe på trappene på denne fronten som kan gjøre disse enhetene kjøligere slik som klasse D er et alternativ til vanlige transistorforsterkere?
    Det er kanskje på tide at man har en tråd hvor man kan få tips om hjemmekinokomponenter som avgir lite varme og er strømsnåle. Det vil vel uansett etterhvert komme krav fra myndigheter om lavere forbruk av strøm fra diverse komponenter. Potensialet må vel være stort mht til all den varmen man føler stiger opp fra diverse utstyr på markedet per i dag.

Active BaronRibsskog sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rotel sine klasse D effektforsterkere er et godt tips.

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg ser for meg at det er det beste alternativet på effektsiden. Finnes det noen alternativer som kan konkurere på pris?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    587
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, vet ikke hva du mener med effektiv på pris, men jeg har en Halcro MC50.
    Kraftig og HIGH END klasse D. Vurderer å selge den til under halvpris hvis det er interessant... Nypris 60K med garanti! 5 x 350W (4 ohm) 200 i 8ohm.
    Sitat: "Halcro’s MC series provides listeners with another option in well-made high-quality multi-channel amplifiers. Each channel of the amplifier is capable of extreme accuracy and the precision to capture the slightest nuances of the recording. The Halcro MC50 will please those listeners who demand detail and neutrality for music and film playback in a high performance theater."

Masse god ord om denne på nett. :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Wyred4sound har klasse D i 2-7 kanals konf. Har selv Rotel klasse D å de blir ikke varme i noe særlig grad. Men den komponenten som har vært kaldest er Pioneer ICE SC LX71 og LX82! Den ble knapt 45 grader selv etter hard film økt. Jeg liker Klasse D selv pga plass krav og lite varme.

Så min nye "drømme" reciver ser ut til å være kommende Pioneer SC LX75/85.
    ICE med 9 kanaler, 11.1 pre out bla.

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Martin Logan
    Vel, vet ikke hva du mener med effektiv på pris, men jeg har en Halcro MC50.
    Kraftig og HIGH END klasse D. Vurderer å selge den til under halvpris hvis det er interessant... Nypris 60K med garanti! 5 x 350W (4 ohm) 200 i 8ohm.
    Sitat: "Halcro’s MC series provides listeners with another option in well-made high-quality multi-channel amplifiers. Each channel of the amplifier is capable of extreme accuracy and the precision to capture the slightest nuances of the recording. The Halcro MC50 will please those listeners who demand detail and neutrality for music and film playback in a high performance theater."

Masse god ord om denne på nett. :-D
    Den blir nok hakket for dyr for meg dessverre. Spesielt mht til at jeg har 7.1 oppsett.

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg en Rotel RMB-1575 på vei. Det skal bli morro å teste ut. Kanskje jeg får ned snitttemperaturen i rommet litt under filmtitting. Jeg må ha effekt til 2 kanaler til så det blir nok handlet en RB-1572 etterhvert.

Er det noen som har innsikt i hvorfor forforsterkere må bli så varme eller er det bare min Onkyo PR-SC886 som er spesielt varm? Noen som har sammenlignet flere?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •