Forsterker, hva er egentlig "Gain"?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Forsterker, hva er egentlig "Gain"?

Jeg har en hodetelefon forsterker (Argon HA1) som har muligheten for å legge på mere Gain hvis man ønsker dette.

Hva gjør egentlig en slik funksjon?

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enkelt og greit - en volumregulering. ;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gain er forsterkningsfaktoren i forsterkeren. Denne har ikke med volumkontrollen direkte i de aller fleste tilfeller.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Teknisk sett ja.
    Men resultatet til syvende og sist, ender jo opp i en endring i lydnivået.

Og da kan man vel på en folkelig måte se på dette som en volumkontroll?

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men hvis man da kan velge mellom lav og høy gain, og man når ett tilfredstillende lydnivå på begge. Vil da høy gain gjøre noe med lydbildet som gjør det dårligere?

Hvis man tenker til PC, og lydkort der, så er det mange som har volumkontrollen i Windows til 100%, for så å forsterke opp videre i anlegget de bruker (Hvis man kjører analogt). Dette gir for meg meget hørbar forfrengning i lyden, og har alltid gjort det. Først ved 80-90% så er det bra nok. Dette er vel at ved 100% så ligger komponentene på maks av hva de klarer, samme som å skru volumkontrollen på ett dårlig anlegg på maks, forvrengningen kommer frem.

Har prøvd å lytte meg frem til at det er noen forskjell på lav og høy gain, men litt vanskelig når volumet er såpass forskjellig.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndersT2
    Men hvis man da kan velge mellom lav og høy gain, og man når ett tilfredstillende lydnivå på begge. Vil da høy gain gjøre noe med lydbildet som gjør det dårligere?

Hvis man tenker til PC, og lydkort der, så er det mange som har volumkontrollen i Windows til 100%, for så å forsterke opp videre i anlegget de bruker (Hvis man kjører analogt). Dette gir for meg meget hørbar forfrengning i lyden, og har alltid gjort det. Først ved 80-90% så er det bra nok. Dette er vel at ved 100% så ligger komponentene på maks av hva de klarer, samme som å skru volumkontrollen på ett dårlig anlegg på maks, forvrengningen kommer frem.

Har prøvd å lytte meg frem til at det er noen forskjell på lav og høy gain, men litt vanskelig når volumet er såpass forskjellig.

Hva som fungerer best av lav og høy gain bestemmes av impedanseforholdet mellom lydkortet og forforsterker/effektrinn. Samt inngangsfølsomheten samme.

100% er over maks av hva utgangene klarer (vanligvis). Man har stort sett alltid muligheten til å overstyre. Dette er for å ha mulighet til litt ekstra volum når man spiller av musikk/lyd som er spillt inn med lavt nivå.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •