Fordeler og ulemper med rør ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 57
    Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Fordeler og ulemper med rør ?

Kunne tenkt meg å prøve noe helt annet på forsterkersiden denne gangen.
    Sett litt på rørforsterkere,men finner lite av dette til en fornuftig pris på internettbutikkene osv.Bare funnet monoblokker til 50.000 kr stk og sånn.
    Også sett at de som regel er svært dyre og med lite effekt.

1. Hva er fordelene med rør kontra mer tradisjonelle forsterkere ?
    2. Hvor stor rørforsterker hadde jeg i så tilfelle trengt sånn ca ?
    3. Hva med disse f.eks ?
    http://avforum.no/avtorget/showprodu...=76835&cat=all

4. Synes å huske at jeg har observert at rørforsterkere har høyere forvrenging..har jeg lest/tolket feil ?

Blitt svært takknemlig for svar.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sven1978
    3. Hva med disse f.eks ?

4. Synes å huske at jeg har observert at rørforsterkere har høyere forvrenging..har jeg lest/tolket feil ?

1. Vel.. Det blir vel min mening, men føler det IMO at rør har mere klangfarger enn vanlige forsterkere, problemet er matchingen. ..men når alt stemmer er alt magisk. Her er også fintuningen meg rør også ett pluss...

2. & 3. Til dine. Monitor Audio? Rogue burde være store nok. 150rørwatt kan sammenliknes med feks. 300 transistorwatt. Men klart.. Jo mere krefter jo bedre. Finnes jo rørkonstruksjoner som er på 30 watt, men hvor dempefaktoren er såpass høy at de uten problemer kan drive dem.

4. Kjører du en rørforsterker hardt så kan den begynne å forvrenge. Selv de har ett punkt der de sliter. Men det kommer helt an på konstruksjon og hvor strømsterke de er.
    Noen har en motsetning mot rør pga. 3. harmonisk forvrengning.. Problemet er at dette også finnes i transistorkonstruksjoner.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kunne tenkt meg å prøve noe helt annet på forsterkersiden denne gangen.
    Sett litt på rørforsterkere,men finner lite av dette til en fornuftig pris på internettbutikkene osv.Bare funnet monoblokker til 50.000 kr stk og sånn.
    Også sett at de som regel er svært dyre og med lite effekt.

3. Hva med disse f.eks ?

1. smakssak, men for meg gir rør den ekstra musikkgleden, tilfører oppsettet noe jeg ikke har fått med transistor

2 kommer an på hvilken type rørforsterker du kjøper, og bruken din

3 disse skal være mye for penga

eneste jeg kan se som er speesiellt for rørforsterkere kontra transistor som noen kan mene er negativt, sånn rent praktisk er at man må bytte rør og eventuellt justere bias, men dette ser også mange på som en fordel pga man kan tune lyden med rørbytter.
    generellt vrenger rør mer enn transistor, men det oppleves ofte som bare mer ørevennlig, i den siste tiden har det kommet mer og mer rør utstyr som er bedre på dette punktet og de råeste mcintosh rørblokkene måler fantastisk bra

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jokris
    1. smakssak, men for meg gir rør den ekstra musikkgleden, tilfører oppsettet noe jeg ikke har fått med transistor

2 kommer an på hvilken type rørforsterker du kjøper, og bruken din

3 disse skal være mye for penga

eneste jeg kan se som er speesiellt for rørforsterkere kontra transistor som noen kan mene er negativt, sånn rent praktisk er at man må bytte rør og eventuellt justere bias, men dette ser også mange på som en fordel pga man kan tune lyden med rørbytter.
    generellt vrenger rør mer enn transistor, men det oppleves ofte som bare mer ørevennlig, i den siste tiden har det kommet mer og mer rør utstyr som er bedre på dette punktet og de råeste mcintosh rørblokkene måler fantastisk bra
    Tenkte du på Mcintosh MC 275 ? Hva koster disse ca ?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med de som er ala Vincent som har blandet transistor og rør ?

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor ofte må man bytte rør? er det like ofte som en projektor pære? 2-3tusen timer?
    Og er rørene universale? Hvilket som helst kan brukes til hvilken som helst rør forsterker?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte du på Mcintosh MC 275 ? Hva koster disse ca ?

MC275 var ikke den jeg tenkte på, mc2301 var den jeg tenkte på, den koster ca 109 000 pr stk(monoblokk)
    MC275 er en knakende god forsterker som kom i første versjon for ca 50 år siden, den koster 34 000 ny, men fåes brukt fra 15 k og oppover

vincent hybrid sies også å være bra, men kan ikke sammenlignes direkte med fullblods rør utstyr

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MR.Chill
    Hvor ofte må man bytte rør? er det like ofte som en projektor pære? 2-3tusen timer?
    Og er rørene universale? Hvilket som helst kan brukes til hvilken som helst rør forsterker?

Gode spørsmål, det varierer, men de fleste rør har vel en varighet på alt fra 2 til 5 tusen timer, enkellte militære og industrielle rør har 10 000 timer. forbruket av rør avhenger av type og bruk.

noen rørkonstruksjoner bruker rørene hardere enn andre, selv valgte jeg en forsterker som er snill med effektrørene, mcintosh mc2102.

rørene er ikke universale, er mange forskjellige typer, noen farger lyden mer enn andre, jeg liker de rørene som farger noe, lettere å tune med de

man bør være forberedt på at rørglede og interesse virkelig kan føre til økt entusiasme og stor tørst etter å lære mer.

man bør også ta hensyn til hvilken ht man har

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmm må vel nesten prøve en rør forsterker en gang, er jo så mange som sier det er så bra på klipsch :P

Litt kjedelig bytte HT kabler mellom reciever og rørforsterkeren hver gang jeg skal høre på musikk, og film :P Men skal man ha en skikkelig lytteseanse er det vel ikke noe problem

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De fleste rørpre-er mangler 2 sett pre out,så jeg kan ikke kjøre sub i tillegg ?
    Det er til MA-ene ja,og de er 4 ohms last og trenger skikkelig strøm,men er ikke tungdrevne.
    Liker å spille høyt noen ganger,men som regel spiller jeg ikke høyere enn 80-90 db.
    Hva anbefaler du å se nærmere på ?
    Tenkte å bruke maks 30.000 totalt for pre og effekt,evt integrert.Brukt er prima,så trenger ikke å være nytt.
    Hva koster det å bytte rør på generelt grunnlag ?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmm må vel nesten prøve en rør forsterker en gang, er jo så mange som sier det er så bra på klipsch :P

Litt kjedelig bytte HT kabler mellom reciever og rørforsterkeren hver gang jeg skal høre på musikk, og film :P Men skal man ha en skikkelig lytteseanse er det vel ikke noe problem

jeg bruker røreffekten også til film, har cinemaloop på rørpre

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg bruker røreffekten også til film, har cinemaloop på rørpre
    Cinemaloop? Hva er dette?

Har jo en Emotiva effekt også, liker jo den veldig godt :P Pluss at rørene vil vare lenger om jeg bare bruker den til jeg VIRKELIG skal kose med meg musikk :P

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De fleste rørpre-er mangler 2 sett pre out,så jeg kan ikke kjøre sub i tillegg ?
    Det er til MA-ene ja,og de er 4 ohms last og trenger skikkelig strøm,men er ikke tungdrevne.
    Liker å spille høyt noen ganger,men som regel spiller jeg ikke høyere enn 80-90 db.
    Tenkte å bruke maks 30.000 totalt for pre og effekt,evt integrert.Brukt er prima,så trenger ikke å være nytt.

hvis jeg var deg ville jeg sjekket ut de rogue blokkene, eller en mc275, mener da at du prøver å finne noen som har erfaring med disse ht kombinert med ht dine, mange rørpre har to sett utganger, så her må du bare lete litt
    mc275 har jo 4 ohms koblinger , min mc2102 er stabil ned til 1 ohm som monoblokk
    den kan du være heldig en sjelden gang å finne på brukten for litt i overkant av 30

veldig generellt så koster effektrørene mest, deretter nos smårør
    på min går det fort 6 tusen i ett rørbytte, men som sagt her varer røra kanskje 3-4 år også, så det er ikke så galt lell
    smårør som man tuner lyden med koster fra under 100 lappen pr stk og oppover

edit rørbytte på en 275 er ca 34 tusen forresten

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er disse billige Kinarør forsterkerne noe tess?

Ser det ligger mange forksjellige ute på ebay til mellom 4-6 lapper. Tror du noe sånt hadde vært ok til Klipsch RF82?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Cinemaloop? Hva er dette?

Har jo en Emotiva effekt også, liker jo den veldig godt :P Pluss at rørene vil vare lenger om jeg bare bruker den til jeg VIRKELIG skal kose med meg musikk :P

cinemaloop/prossesor inngang,dvs signalet går rett igjennom til effektforsterker

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ser det ligger mange forksjellige ute på ebay til mellom 4-6 lapper. Tror du noe sånt hadde vært ok til Klipsch RF82?

i mine øyne absolutt NEI

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    i mine øyne absolutt NEI
    hehe ok. Kanskje like greit vente til jeg har et eget HIFI oppsett endag. Og heller bruke mer penger på ordentlig utstyr :P

Takk for svar

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke fått direkte svar fra noen som kjenner disse høyttalerene,verken her eller på Hifisentralen.

Så hvor leter jeg etter rørforsterkere og lærer mer om det ?

Kan du prøve å beskrive lyden i rør som du mener er farget ?
    For å si det sånn så er Parasound effekten også farget med dempet topp og heving i bassen.Vil ha enda mer stramhet i bassen og enda mer behagelig,og samtidig få enda mer åpenhet.
    Jeg vet at det går.Fryktelig godt resultat på mine eks MA GS 60 når jeg brukte Hegel H200 som pre.Likte ikke effektdelen i den.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Din sub har hi level inn, koble på et ekstra sett ht kabler fra enten din forsterkers eller dine høyttaleres terminaler.
    Hifistasjonen har VTL, du kan høre om priser der.
    Ellers, om du sammenlikner en high end transistor og rørforsterker vil du ikke kunne høre forskjell, lydidealet er jo samme.
    Tror du vil bli veldig fornøyd med Roque om du går for de.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Uten tvil, JA
    Det er min personlige mening, selv om eg som eier av en Music Angel produsert i Kina (som veldig mye annen hifi, også "europeiske" merker) kan være litt innhabil i dette spørsmålet
    Til prisen så er denne MA KT88 rett og slett et røverkjøp. Tilsvarende lydkvalitet som denne forsterker leverer, koster dessverre altfor ofte betydelig mer hos mer "stuerene" vestlige merker/produsenter.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •