Fordeler og ulemper med rør ? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 57 av 57
    Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av teddyh
    Kjenner ikke den modellen der, men min mening er at det er at 49000,- kr er mye penger og det finnes betydelig rimeligere alternativ til ekte rørlyd.

Forskjellen på pentode og triode er så vidt er vet (kort fortalt), hvordan rørene benyttes og antall elektroder i bruk (henholdsvis 5 og 3)
    Forsterker utvikler litt mer varme i triode modus, men ikke noe dramatisk.

Triode modus gir lavere effekt ut, men en mer "riktig" og "ekte" rørlyd.
    Min MA leverer 2x30 i triode modus og 2x60 i pentode modus, dette kan eg veksle mellom via en bryter på forsterker.
    Selv i triode modus og 2x30W så leverer den mer enn nok effekt til "normalt" lyttevolum her hos meg.

Håper dette var til hjelp
    Takk for svar.Ble litt klokere :-)

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sven1978
    Har du en link ?
    Når du spør så fint
    Audio Note L2 rørforforsterker selges.
    Conrad-Johnson Premier high-end forsterker - FINN Torget
    Blir det kræsj i begynnelsen så er det bare å bytte rør.. Først signalrørene, siden det er store variabler der
    På papiret burde dette være en kjempematch!

Trenger du lite krefter (2x15w) kan Wavac 811 selges - FINN Torget være ett alternativ Bare denne testen her gjorde meg nysgjerrig selv

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Anfield :
    Hadde ikke du Ayon selv ?
    Solgte ikke du det når du hadde Soundplanet ?
    Ja på begge spm.

Active
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er det en rørforsterker tilføyer lydbildet ift. en transistorbasert løsning pluss en avansert equalizer?

Newcomer tenb sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av popkorn
    Hva er det en rørforsterker tilføyer lydbildet ift. en transistorbasert løsning pluss en avansert equalizer?
    Annenharmonisk forvrengning. Egenlyd i rør, utgangstrafo, spoler og andre, ofte vintagelydende kondensatorer og motstander.
    Komponenter som ofte er valgt pga sin egenlyd (svakheter) og som totalt sett kan gi rørforsterkere karakter av varme, krisphet, fyldighet, en anelse romklang, musikalitet osv.

En EQ hever eller senker signalet innenfor gitte frekvensbånd og kan etterligne enkle "rørkarakterestikker" som fyldighet og myk topp. Og det er selvfølgelig fullt mulig å få en EQ til å høres ut som en "rørforsterker/frekvensgenerator" ved å .....,........konstruere den med rør. Men lages den med operasjonsforsterkere så høres det fortsatt sikkert ut ...som akuratt det.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får slenge meg med på denne tråden da. Har kjøpt hus, og får dermed litt er plass til å leke med hobbyen. Jeg pusler litt med tanken å teste rørbasert effektforsterker til mine 804s, kommer til å bruke surroundreceiveren som pre.

Kommer også til å kjøre sub eller antageligvis subber til å avlaste høyttalerne under 80hz, så det vil jo begrense effektbehovet noe.

Noen som har forslag til fornuftige alternativer som kan fungere? Gjerne brukt, og helst ikke superdyrt. Hvis det ikke kostet meg mer enn 10,000 hadde jeg vært fornøyd.
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har nå kjøpt pre (Parasound C2) og leker også med tanken om røreffekt.Opptil 25.000 nytt eller brukt.
    Hybris : når det gjelder sub,så er jeg svært betatt av Rythmik Audio til musikk.
    Hvis du ikke skal spille svinhøyt og spille fryktelig høyt på actionfilmer garanterer jeg nesten at du blir fornøyd med en slik.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Får slenge meg med på denne tråden da. Har kjøpt hus, og får dermed litt er plass til å leke med hobbyen. Jeg pusler litt med tanken å teste rørbasert effektforsterker til mine 804s, kommer til å bruke surroundreceiveren som pre.

Kommer også til å kjøre sub eller antageligvis subber til å avlaste høyttalerne under 80hz, så det vil jo begrense effektbehovet noe.

Noen som har forslag til fornuftige alternativer som kan fungere? Gjerne brukt, og helst ikke superdyrt. Hvis det ikke kostet meg mer enn 10,000 hadde jeg vært fornøyd.
    dine ht var lett last var det ikke slik? rogue stereo 90 er jo ett alternativ i den brukt klassen, ser det ligger en cta405 rundt budsjettet også, mc275 som ville vært min første tanke å foreslå går for fra 15 og oppover her hjemme, eller er det div andre snadder forsterkere som jeg dessverre ikke har noe grunnlag (erfaring) med.
    det finnes en del veldig gode røreffekter der ute men også en del dårlige, så
    mitt beste råd er å lese seg opp, spørre og ikke minst ta en lytt på en eller tre forsterkere anbefaler først og fremst å finne hvilken rørtype du liker
    allså KT88/EL34/EL84 osv , de har til dels ganske så forskjellig effekt på lyden
    som du skjønner så ble jeg ivrig og noe uryddig i svaret til deg her , beklager det, men rør vekker entusiasten i meg og ikke minst glede

forøvrig har jeg sett en del fete røroppsett med nettopp b&w så potensialet har komboen helt klart

Edit ville bare spørre om du har pre inn på din receiver ? allså om du kan koble inn en stereopre, i så tilfelle er det en del rundt omkring som tester ut rørpre med klasse d effekt

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av popkorn
    "
    "organisk" lyd blir mitt svar

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har nå kjøpt pre (Parasound C2) og leker også med tanken om røreffekt.Opptil 25.000 nytt eller brukt.
    Hybris : når det gjelder sub,så er jeg svært betatt av Rythmik Audio til musikk.
    Hvis du ikke skal spille svinhøyt og spille fryktelig høyt på actionfilmer garanterer jeg nesten at du blir fornøyd med en slik.

opptil 25 så har du ett svært utvalg , google, kikk igjennom hva som tilbys
    spør rundt omkring på hfs f.eks, finne hvilken type rør du ønsker å kjøre med
    jeg brukte sikkert 6 mnd før jeg "hoppet" i det, og fant en helt ny side ved hobbyen min

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jokris
    dine ht var lett last var det ikke slik? rogue stereo 90 er jo ett alternativ i den brukt klassen, ser det ligger en cta405 rundt budsjettet også, mc275 som ville vært min første tanke å foreslå går for fra 15 og oppover her hjemme, eller er det div andre snadder forsterkere som jeg dessverre ikke har noe grunnlag (erfaring) med.
    mitt beste råd er å lese seg opp, spørre og ikke minst ta en lytt på en eller tre forsterkere anbefaler først og fremst å finne hvilken rørtype du liker
    allså KT88/EL34/EL84 osv , de har til dels ganske så forskjellig effekt på lyden
    som du skjønner så ble jeg ivrig og noe uryddig i svaret til deg her , beklager det, men rør vekker entusiasten i meg og ikke minst glede

forøvrig har jeg sett en del fete røroppsett med nettopp b&w så potensialet har komboen helt klart

Edit ville bare spørre om du har pre inn på din receiver ? allså om du kan koble inn en stereopre, i så tilfelle er det en del rundt omkring som tester ut rørpre med klasse d effekt
    Tror ikke den har pre inn. Ja jeg får pusle litt rundt og se. Får se hvordan nåværende opplegg fungerer i stor stue også. Tanken er å kjøre to 12" subber som plasseres sammen med høyttalerne. Da bør jeg kunne dele så høyt som 100hz og avlaste høyttalerne en god del. Så tror ikke det rent effektmessig er noe problem å kjøre bare med receiveren, men hadde for moro skyld vært artig å teste ut rør.

Får se hva som dukker opp på brukten fremover. Men sånn som cta405 er vel en integrert forsterker egentlig, har den pre-innganger, eller må jeg kjøre gjennom både for- og effektforsterkerdelen i den?
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Tror ikke den har pre inn. Ja jeg får pusle litt rundt og se. Får se hvordan nåværende opplegg fungerer i stor stue også. Tanken er å kjøre to 12" subber som plasseres sammen med høyttalerne. Da bør jeg kunne dele så høyt som 100hz og avlaste høyttalerne en god del. Så tror ikke det rent effektmessig er noe problem å kjøre bare med receiveren, men hadde for moro skyld vært artig å teste ut rør.

Får se hva som dukker opp på brukten fremover. Men sånn som cta405 er vel en integrert forsterker egentlig, har den pre-innganger, eller må jeg kjøre gjennom både for- og effektforsterkerdelen i den?

godt spørsmål, husker ikke hvordan den ser ut bak egentlig, men tror den kan være i din gate lydmessig, ta en snakk med tiger
    spennede å følge med hvordan du løser de nye utfordringene i huset
    to tolv tommere høres ut som en god start , og hvis jeg husker riktig er jo ikke høyt volum din første prioritering, og rør kan gi noe helt eget lydmessig som kanskje du kan trives veldig bra med :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

KT88/EL34/EL84 ? Der datt jeg HEEEELLTTT ut :-)
    Eneste jeg har observert er Musical Angel KT88,så jeg kjente faktsik igjen den første.
    Hva blir forskjellen på godt og vondt på de forskjellige typene ?
    Hva bruker MC275 f.eks ?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er i USA nå,jobber her borte totalt halve året.Sliter med å finne priser på butikkenes hjemmesider.
    Men observerte at McIntosh integrert receiver,MA6600 tor jeg det var,koster 4.000 dollar her borte.I Norge koster denne 56.000.
    Hvis jeg kan få et McIntosh produkt (f.eks MC275) levert med 230 V her borte kan jeg jo gjøre et KUPP siden jeg har nesten ubegrenset gratis frakt på flya også :-)

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    godt spørsmål, husker ikke hvordan den ser ut bak egentlig, men tror den kan være i din gate lydmessig, ta en snakk med tiger
    spennede å følge med hvordan du løser de nye utfordringene i huset
    to tolv tommere høres ut som en god start , og hvis jeg husker riktig er jo ikke høyt volum din første prioritering, og rør kan gi noe helt eget lydmessig som kanskje du kan trives veldig bra med :-D
    Jada, jeg er ganske sikker på at jeg kan trives med signaturen i rør, jeg er glad i bass og ikke spesielt interessert i skarp lydgjengivelse. De røroppsettene jeg har hørt så langt har hatt en fin klang.
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er i USA nå,jobber her borte totalt halve året.Sliter med å finne priser på butikkenes hjemmesider.
    Men observerte at McIntosh integrert receiver,MA6600 tor jeg det var,koster 4.000 dollar her borte.I Norge koster denne 56.000.
    Hvis jeg kan få et McIntosh produkt (f.eks MC275) levert med 230 V her borte kan jeg jo gjøre et KUPP siden jeg har nesten ubegrenset gratis frakt på flya også :-)

da ville jeg gått for en dyrere en , mc2102 som jeg har, den får du får ca
    6500 dollar tror jeg

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    da ville jeg gått for en dyrere en , mc2102 som jeg har, den får du får ca
    6500 dollar tror jeg
    Fant ut i går hvilken modell MC2102 var..Uff,kjente jeg ble litt misunnelig der.
    Skal sette en norsk agent vi bruker her borte på saken for å finne priser og leveringsmuligheter osv.
    Hvor har du funnet dine priser her borte (USA) forresten ?

Jeg har Neby Hifi concept+Soundgarden i Norge.

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •