Fordeler og ulemper med rør ? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 57
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    1,248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av MR.Chill
    hmm må vel nesten prøve en rør forsterker en gang, er jo så mange som sier det er så bra på klipsch :P
    +1

Har også litt lyst på prøve rørforsterker på Klipsch

Har lyst på MacIntosh, men er jo prisen som stopper...

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cv-dan
    +1

Ja Mcintosh er jo kremen, men prisen er dyr :P

Mulig det blir noe rør den dagen jeg får råd til mine Klipsch Palladium

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    +1

Da er mitt råd at du først tester rør med en rimelig rørforsterker til 2-3000,- nok for å sjekke om lyden av rør er noe for deg. Så lettdrevne høyttalere som de RF-63 du har, så vil selv en rørforsterker på 2x15 klare å spille ganske høyt på de, vil eg tro.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    1,248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MR.Chill
    Ja Mcintosh er jo kremen, men prisen er dyr :P

Mulig det blir noe rør den dagen jeg får råd til mine Klipsch Palladium
    Veldig dyr ja :P Ja Palladium hadde ikke vært feil

Sitat Opprinnelig postet av teddyh
    Da er mitt råd at du først tester rør med en rimelig rørforsterker til 2-3000,- nok for å sjekke om lyden av rør er noe for deg. Så lettdrevne høyttalere som de RF-63 du har, så vil selv en rørforsterker på 2x15 klare å spille ganske høyt på de, vil eg tro.
    Har en på jobben som har MA, låne den først og teste da RF-83 jeg har da men.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig dyr ja :P Ja Palladium hadde ikke vært feil

Har en på jobben som har MA, låne den først og teste da RF-83 jeg har da men.
    Ja, 83 var det ja,.Beklager en "trykkleif" fra min sideops:
    Veldig god ide å låne denne MA først ja.

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, 83 var det ja,.Beklager en "trykkleif" fra min sideops:
    Veldig god ide å låne denne MA først ja.
    Hmm, er det noen i Oslo som fører klipsch og rørforsterkere?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes mange gode rørforsterkere der ute, samme som med transistor
    MA er vel kanskje den eneste kina importen jeg ville vurdert, men selv disse bør jo flikkes på før bruk.
    RF63/83 trenger gjerne litt strømsterke watt for å yte best mulig, selv om de er "lettdrevne", mc275 koster fra 15 brukt, rogue stereo 90 har jeg sett ned i 7-8 tusen brukt, dukker opp mer brukt rørutstyr på hfs enn her inne

man må rett og slett bruke øra og ikke dømme alt som dårlig hvis det ikke matcher, planlegg litt, still spørsmål og les på hfs og internett, veldig interesangt evne og det gir en ny dimensjon til hobbyen vår
    hva med å sette opp ett lite oppsett 2 for å finne ut av det ? lite penger å tape på det, kjøpe brukt f.eks

Newcomer tenb sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sven1978
    Ikke fått direkte svar fra noen som kjenner disse høyttalerene,verken her eller på Hifisentralen.

Så hvor leter jeg etter rørforsterkere og lærer mer om det ?

Kan du prøve å beskrive lyden i rør som du mener er farget ?
    For å si det sånn så er Parasound effekten også farget med dempet topp og heving i bassen.Vil ha enda mer stramhet i bassen og enda mer behagelig,og samtidig få enda mer åpenhet.
    Jeg vet at det går.Fryktelig godt resultat på mine eks MA GS 60 når jeg brukte Hegel H200 som pre.Likte ikke effektdelen i den.
    Regner da med at du brukte pre i H200 med NC2250 som effekt... Hvis dette fungerte så bra, hvorfor ikke bare prøve den Hegel-preampen som pre i H200 bygger på? Eller er dette utprøvd og ga ikke dette samme
    resultat med de nye/gamle høyttalerne.

Ble jo litt nyskjerrig på denne matchen...

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke fått direkte svar fra noen som kjenner disse høyttalerene,verken her eller på Hifisentralen.

Så hvor leter jeg etter rørforsterkere og lærer mer om det ?

Kan du prøve å beskrive lyden i rør som du mener er farget ?
    For å si det sånn så er Parasound effekten også farget med dempet topp og heving i bassen.Vil ha enda mer stramhet i bassen og enda mer behagelig,og samtidig få enda mer åpenhet.
    Jeg vet at det går.Fryktelig godt resultat på mine eks MA GS 60 når jeg brukte Hegel H200 som pre.Likte ikke effektdelen i den.

rør som farger kan f.eks være rør med tilnærmet magisk mellomtone,men kanskje litt antydning til slapp bass, eller man kan finne rør som er nesten transistor aktige, bare at de har "it" i klangen audio reaserch pre ville være ett tips jeg vil komme med til deg, er du nevenyttig så er an kit svært fleksible og kan tunes lydmessig dit du vil

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tenb
    Regner da med at du brukte pre i H200 med NC2250 som effekt... Hvis dette fungerte så bra, hvorfor ikke bare prøve den Hegel-preampen som pre i H200 bygger på? Eller er dette utprøvd og ga ikke dette samme
    resultat med de nye/gamle høyttalerne.

Ble jo litt nyskjerrig på denne matchen...
    Problemet med Hegel pre-en var at jeg fikk 13.000 for den når jeg solgte den.Litt overkill å bruke den som ren pre da,synes jeg.
    Et annet problem var at pre delen i Hegel-en var litt "svak".Dvs si at jeg kunne spille på fullt på så og si alle sanger og det manglet liksom noen db.

Naboen hørte også denne matchen.Den morsomste matchen jeg har hørt/fått til selv.
    En vanvittig bunn som ikke var slapp og de var liksom ikke dempa i toppen,men all skarphet var borte.Mykt og heftig uten å være kjedelig.

H200 alene var enda strammere i bassen.Mulig det er fordi den har høyere dempingsfaktor og mer kontroll,men jeg syntes den var litt slank i bassen.Også masete og høre på i lengda.Anbefaler ikke H200 til Monitor Audio hvertfall.

Tenkte du på denne :?
    Hegel P4A mk2 forforsterker sølv

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jokris
    rør som farger kan f.eks være rør med tilnærmet magisk mellomtone,men kanskje litt antydning til slapp bass, eller man kan finne rør som er nesten transistor aktige, bare at de har "it" i klangen audio reaserch pre ville være ett tips jeg vil komme med til deg, er du nevenyttig så er an kit svært fleksible og kan tunes lydmessig dit du vil
    Hvor finner jeg noe sånt ?

Newcomer tenb sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var nok P4A mk2 jeg tenkte på ja Morsom lesing:-D

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har noe å fortelle om denne ?

http://avforum.no/avtorget/showprodu.../product/77207

Hva er forskjellen på Pentode og Triode ?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har noe å fortelle om denne ?

http://avforum.no/avtorget/showprodu.../product/77207

Hva er forskjellen på Pentode og Triode ?
    Kjenner ikke den modellen der, men min mening er at det er at 49000,- kr er mye penger og det finnes betydelig rimeligere alternativ til ekte rørlyd.

Forskjellen på pentode og triode er så vidt er vet (kort fortalt), hvordan rørene benyttes og antall elektroder i bruk (henholdsvis 5 og 3)
    Forsterker utvikler litt mer varme i triode modus, men ikke noe dramatisk.

Triode modus gir lavere effekt ut, men en mer "riktig" og "ekte" rørlyd.
    Min MA leverer 2x30 i triode modus og 2x60 i pentode modus, dette kan eg veksle mellom via en bryter på forsterker.
    Selv i triode modus og 2x30W så leverer den mer enn nok effekt til "normalt" lyttevolum her hos meg.

Håper dette var til hjelp

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjenner ikke den modellen der, men min mening er at det er at 49000,- kr er mye penger og det finnes betydelig rimeligere alternativ til ekte rørlyd.
    Den koster da vitterlig 29k og ikke 49k (som var nypris).

Forresten er det både konstruksjonsmessig og lydmessig svært stor forskjell på Ayon og Music Angel. Men det er klart mest value for money med MA i og med at den jo koster en brøkdel. Og; hva er din definisjon på "ekte" rørlyd? Meg forstått er det like mange lydmessige fasetter på rørkonstruksjoner som det er på transistorkonstrusksjoner, det hele kommer an på hvor konstruktøren ønsker å legge sitt lydideale...

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke godt å si siden jeg ikke har lyttet til den, men vet om mange som liker Ayon. Ville vært ett merke som hadde vært til vurdering om økoen hadde vært bedre

Ligger en ferdig L2 pre som er noe tilsvarende av hva Jokris bruker på Hifisentralen. Tror det kan være ett alternativ?

Ligger også en an de bedre KT88 på finn... CJ Premier monoblokker

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Den koster da vitterlig 29k og ikke 49k (som var nypris).

Forresten er det både konstruksjonsmessig og lydmessig svært stor forskjell på Ayon og Music Angel. Men det er klart mest value for money med MA i og med at den jo koster en brøkdel. Og; hva er din definisjon på "ekte" rørlyd? Meg forstått er det like mange lydmessige fasetter på rørkonstruksjoner som det er på transistorkonstrusksjoner, det hele kommer an på hvor konstruktøren ønsker å legge sitt lydideale...
    Var nok litt for kjapp når eg leste den linken, ja. Ser nå at bruktpris er 24000, men fortsatt så finnes det rimeligere alternativ til (ekte) rørlyd.

Min definisjon på ekte rørlyd ? Var ikke ment som negativt mot denne forsterker til salgs. Var vel mer et resultat av forskjell eg har opplevd mellom en hybrid forsterker og en forsterker med rør i effekt(utgangs) delen også, i forhold til en med rør kun i forforsterker delen.
    Selvfølgelig finnes det mange variasjoner mellom de forskjellige rørkonstruksjoner, som med forsterkere basert på transistorer.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Testet en Rotel pre som koster ca 6.000 for 2 dager siden.Prøver meg på en litt vaggende forklaring av testen kontra Yamaha receiveren som pre.
    Testen ble gjort på ganske høyt volum siden eieren av Rotel-en liker det høyt og jeg testet ikke Yamaha-en samtidig,så det blir mer basert på hukommelsen og inntrykk.Testen varte ca 1,5 time.

Rotel :
    -Det første som slo meg var den voldsomme bassen.Her var det bare å hive av dekselene for å følge litt med på bassene sin slaglengde.Tar aldri sjansen på å bunne noen så dyre høyttalere.
    Til og med på sanger jeg ikke har reagert på bassen før fikk gardinen litt bak den ene høyttaleren til å blafre ganske viltert.
    Spiller man Infected Mushroom f.eks så bør man være ganske forsiktig med volumkontrollen.Går man over til f.eks Dire Straits og Pink Floyd gir den en god fylde som gjør at det blir litt mer moro og fyldig.Gir en artig punch på MA-ene på sånn musikk.

-Eieren av Rotel-en bruker B&W CM9.Jeg har alltid synes at de har en litt slapp bass kontra MA GS60 som jeg hadde før PL200.Rotel-en er såpass boomy at jeg også oppfatter bassen som litt slapp med denne pre-en.

-Lydbildet og spesielt stemmer flyter litt mer ut og sitter ikke like spikret i sweetspot.Det gir likevel en mer "scene" lyd når det skal rockes hvis noen skjønner hva jeg mener..?

-Toppen er dempa så for de som liker en saftig bunn og høyt over lang tid bør sjekke ut denne også.Høyttalerene føles generelt litt større ut.

Yamaha-en :

-Mulig hifi-politiet og "anti receiver gjengen som pre" arresterer meg nå,men jeg føler Yamaha-en er mer korrekt.Har jo ikke et referanseanlegg å gå etter.

-Bassen er mindre fet og ganske så mye strammere.

-Lydbildet er litt mer spikret og føles faktisk mer detaljert ut og plasserer ting bedre i lydbildet.Referer spesielt til 2 sanger som jeg har testet mye i det siste.
    Roger Waters - The Ballad Of Bill Hubbad
    Odd Børretzen /Myhre- Blues for gamle musikanter

-På høyt volum føler jeg Yamaha-en ramler litt i sammen.Det blir litt tynt og skarpt med denne.Så hadde jeg spilt høyt til daglig hadde nok Rotel-en vært et bedre alternativ.

--- Jeg er ute etter en forsterker som har en dempa,behagelig topp,men likevel er detaljert og åpen.Ganske fyldig,stram bunn som ikke blir for bassete.Jeg har subber som gir meg nok bass når det er ønskelig.Blitt sjeldnere og sjeldnere dog---

-Opprettet denne tråden fordi jeg er nysgjerrig på rør og treffe noen flinke hifi folk til å gi meg litt råd og tips.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Anfield :
    Hadde ikke du Ayon selv ?
    Solgte ikke du det når du hadde Soundplanet ?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Ikke godt å si siden jeg ikke har lyttet til den, men vet om mange som liker Ayon. Ville vært ett merke som hadde vært til vurdering om økoen hadde vært bedre

Ligger en ferdig L2 pre som er noe tilsvarende av hva Jokris bruker på Hifisentralen. Tror det kan være ett alternativ?

Ligger også en an de bedre KT88 på finn... CJ Premier monoblokker
    Har du en link ?

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •