Selvbygget forsterker!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Selvbygget forsterker!

Hei,

For en del år siden bygget jeg mos-fet effektforsterker selv og nå trenger jeg litt hjelp for å se om denne kan benyttes til et noenlunde fornuftig oppsett!
    Har kun effekttrinnet, forforsterkeren ligger 90% fullført, men har glemt kunnskapen til fullføring. Nå benytter jeg meg et T-preamp og noen enkle høytalere.

Kan denne i praksis benyttes til å lage et bra oppsett med 2 høytalere og en aktiv sub fra forforsterker? Og er dette en "kraftig" forsterker?

Siden dette er et selvbygg kan jeg selvfølgelig ikke referere til noen modell, men har litt tekniske data. Forsterkeren ble desginet (+byggebistand) av Asle Kvernmark, som designer(?) og tar service på Adyton-forsterkere.

230V AC Nett inn
    0,06 THD
    33V AC = 280 Watt RMS (* 2 trinn)
    0,2 % 10KHz 250 W RMS
    0,03 % 100 Hz RMS
    Veier 18kg

Bruker 1380 Watt ved full last, men med lyd bruker den aldri mer enn 20 % av dette.

Frekvenssans:
    1 KHz
    0 db
    3 db 65 KHz
    10 Hz

Hørbart område: Ca 20 Hz – 15000 KHz
    Støy: 50 mV RMS

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og akkurat hva er det der får deg til å tro den ikke kan brukes???
    Vil du ikke ha den kan du sende den til meg.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, at den kan brukes vet jeg, hører på den akkurat nå, dog med stusselige høytalere.

Det jeg er ute etter er om denne kan brukes som effekttrinn i et større oppsett (Les: er det noe poeng å kjøpe en skikkelig forforsterker, eller skal jeg gå direkte for en integrert forsterker) :-)

Om det skulle fungere bra, er det noen forslag til forforsterker (med pre-out), 2 høytalere + en aktiv sub som kan anbefales? Maks-budsjett vil være 10-15k.

Å gi den bort/kaste den kommer neppe til å skje noengang, om den så er defekt! Denne ble bygd som mitt avsluttningsprosjekt på ungdomskolen ;-)

Erik

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle forforsterkere har pre out, ellers kan de jo ikke brukes til noe som helst.
    Spørs jo hva du vil ha, der er et hav av muligheter derute, se bruktmarkedet f.eks, du finder sikkert noe du har lyst på der.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •