Hjelp til valg av billig rørforsterker, følsome høyttalere og DAC=)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp til valg av billig rørforsterker, følsome høyttalere og DAC=)

Heisann.

Nå er jeg på flyttefot sørover, og store subber å hjemmekino må legges på hylla en god periode.

I den anledningen tenkte jeg å sette opp et lite anlegg som er billig og tjener til å nyte variert musikk på. Det burde heller ikke være så alt for stort i dimensjoner.

Sålangt har jeg lest i Music Angel tråden, og nyskjerigheten for rør øker. I den anledning så tror jeg en følsom høyttaler vil være det beste valget.

Sålangt har jeg snublet over en monokonstruksjon av musicangel som jeg syns så flott ut. har skikkelig lyst på monoblokker

Blokkene:
    MINI YAYI KT88 Mono Block Integrated Power Amplifier | eBay
    Disse er tilgjengelige på hi-end.on9mart.com.

Som DAC tenkte jeg på Emotiva XDA-1, den er god bang for the buck, og fungerer som preamp med fjærnkontroll.
    Emotiva Audio XDA-1 Digital-to-Analog Converter

Når det kommer til høyttaler så har jeg tenkt på Klipsch, ser for meg noen av de større stativhøyttalerne eller noen brukte gulvstående fra RF serien. Men er åpen for forslag.

Ønsker innspil på valgene sålangt, og anbefalinger til mer egnede alternativ. Rommet er lite(vanlig soverom), det skal ikke spilles høyere en normalt lyttevolum, og prisen bør ikke overgå 20.000 for hele sulamitten, jo mindre jo bedre. Ser for meg at den prisen kan inngå en søt liten subb hvis behovet skulle melde seg.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå må jeg føye til at det er ca tre måneder til innkjøpsdato, så bruktforslag nå er litt tidlig. Men takk for linken BGuarden=)

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Truls
    Heisann.

Nå er jeg på flyttefot sørover, og store subber å hjemmekino må legges på hylla en god periode.

I den anledningen tenkte jeg å sette opp et lite anlegg som er billig og tjener til å nyte variert musikk på. Det burde heller ikke være så alt for stort i dimensjoner.

Sålangt har jeg lest i Music Angel tråden, og nyskjerigheten for rør øker. I den anledning så tror jeg en følsom høyttaler vil være det beste valget.

Sålangt har jeg snublet over en monokonstruksjon av musicangel som jeg syns så flott ut. har skikkelig lyst på monoblokker

Blokkene:
    MINI YAYI KT88 Mono Block Integrated Power Amplifier | eBay
    Disse er tilgjengelige på hi-end.on9mart.com.

Som DAC tenkte jeg på Emotiva XDA-1, den er god bang for the buck, og fungerer som preamp med fjærnkontroll.
    Emotiva Audio XDA-1 Digital-to-Analog Converter

Når det kommer til høyttaler så har jeg tenkt på Klipsch, ser for meg noen av de større stativhøyttalerne eller noen brukte gulvstående fra RF serien. Men er åpen for forslag.

Ønsker innspil på valgene sålangt, og anbefalinger til mer egnede alternativ. Rommet er lite(vanlig soverom), det skal ikke spilles høyere en normalt lyttevolum, og prisen bør ikke overgå 20.000 for hele sulamitten, jo mindre jo bedre. Ser for meg at den prisen kan inngå en søt liten subb hvis behovet skulle melde seg.
    Hei
    Kan så absolutt anbefale rørforsterker og lyden de leverer.
    Har selv en Music Angel KT88 forsterker og en slik Emotiva XDA-1 DAC, høyttalere er fra XTZ.
    Min mening er at dette låter veldig flott og passer min smak når det gjelder lyd og type musikk.

Vet ikke hvilken type musikk du bruker å lytte til, men kan bekrefte at akustisk og vokal musikk passer denne kombinasjonen veldig bra. Stemmer, strykere, sax og piano låter veldig veldig flott og naturlig her hos meg nå.

Vil tro at den naturlige lyden fra rørforsterker og høyttalerene med bånddiskant og Seas bass/mellomtone skal ha mesteparten av "æren" for dette.

Denne Emotiva XDA-1 er god valuta for pengene, og hevet lydkvaliteten betydelig fra min squeezebox i forhold til de analoge utganger på denne. Veldig kjekt med flere digitale innganger og fjernkontroll i forhold til min tidligere DAC.

Ser at du skal benytte dette i et relativt lite rom og på "normalt" lyttevolum. Da tror eg ikke du skal bekymre deg for manglende kraft fra en slik forsterker som denne MA eg har, selv om den "kun" leverer 2x65W. Forsterkerens solide strømforsyning på ca 20kg leverer en pen dose strøm, noe som eg mener er viktig på en forsterker.
    Benytter denne kombinasjonen idag i en stue på 40kvm, og har ingen problem med å spille betydelig høyere enn "normalt lyttevolum, og mine høyttalere har en følsomhet på 88 db....

Denne MA forsterker får du her MA XDSE KT88 Class A Stereo Integrated Tube Amplifier B | eBay til ca 2500,- norske kroner inkl billigste frakt som tar ca 8 uker. Betaler du ca 3000,- inkl frakt får du den levert etter ca 1uke. Det er denne forsterker så absolutt verdt:-D

Håper dette er nyttig info.

Lykke til

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Music Angel + dac og en klipsch høyttaler som er passe iforhold til rommet er en god kombi.

Dali og Xtz passer også godt til forsterkeren:wink:

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for innspill=) Føler meg litt tryggere på valget nå. Høyttalerne er ikke bestemt enda, da jeg skal se det ann litt. Ønsker noe med estetikk og helst litt "vintage" look.

Vurderer Klipsch RF-63 og heresey, KEF IQ90, Tannoy, System Audio mf.

Jeg er enda litt usikker på valget av forsterker, har jo mulighet til å kjøpe to vanlige stereoforsterkere og bruke de til biamping, men vet ikke om den løsningen er noe å trakte etter? Har meget lyst på en amp dedikert til hvær høyttaler skjønner dere=) Symetri i stereoracken

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •