Bruke både XLR og RCA tilkoplinger på effektforsterker?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bruke både XLR og RCA tilkoplinger på effektforsterker?

Hei!

Jeg har et spm vedr bruk av både xlr og rca inngangene på effektforsterkeren min, er dette mulig?

For tiden har jeg to oppsett:
    Film: Onkyo 905, ps3 til streaming av div filer og blu ray spiller.
    Musikk: Theta Carmen og Casa Nova.

Begge disse blir ettter bruk koplet opp mot en Dreadnaught 2.
    Til nå har jeg skiftet mellom to forskjellige rca-sett,(fra onkyo til dreadnaught og fra casa nova til dreadnaught), alt etter hva jeg skal se/høre.

Dreadnaughten har bryter for valg av innsignal, xlr eller rca. Kan jeg da koble f.eks. rca fra onkyo og xlr fra casa nova til dreadnaught, og flippe bryterne når jeg ønsker å skifte mellom signalkildene?
    Dette selvfølgelig under forutsetning at den ene signalkilden er av når den andre skal bli tatt i bruk.

Håper at noen kan gi meg en pekepinn i riktig retning slik at jeg fremdeles kan få kaka mi og i tillegg spise den)

Takker for svar og god helg til dere alle!

Intermediate Limpalot sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    554
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan ikke fatte hvorfor dette skulle by på problemer, jeg ikke ikke nølt med å prøve

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På noen effektforsterkere kan man gjøre dette - men på enkelte effekttforsterkere MÅ MAN IKKE GJØRE DETTE! Hvis velgerbryteren ikke bryter kontakten mellom RCA- og XLR-inngangene, kommer det strøm på avveie. Det hjelper ikke at den kilden man ikke bruker, er slått av - strøm på avveie kan det bli åkke som.

Jeg har hatt bl.a. et Lyngdorf effekttrinn hvor brukermanualen advarte nettopp mot denne type tilkobling. Jeg tror det var en annen kar her på AV-Forum som kontaktet produsenten av sitt effekttrinn - og han fikk samme svaret: IKKE gjør det!

Sjekk med produsenten.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Intermediate Limpalot sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    554
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm, det virker da helt fantastisk tåpelig, gjør det ikke?
    Jeg betviler ikke faktaene dine, bare så det er sagt, men det virker jo ikke logisk i det hele tatt...hva skal man med en bryter for å velge hvis den ikke faktisk bryter med det andre valget?
    Hmm, nå ble jeg nysgjerrig og må nok sende en mail til Lyngdorf og spørre hva som er bakgrunnen

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke skyt meg, jeg er bare pianisten her. Jeg mener å huske - det er noen år siden jeg solgte mitt Lyngdorf SDA2175 effekttrinn - at det sto noe i brukermanualen om at velgeren - som altså ikke er en bryter - bare hadde som funksjon å optimalisere signalveiene for h.h.v. XLR og RCA, men at det hele tiden var kontakt mellom inngangene.

Andre effekttrinn er også konstruert slik at velgeren mellom XLR og RCA ikke bryter kontakten- jfr. en av våre venner her på AV-Forum som sendte mail til produsenten av sitt effekttrinn og fikk til svar at han ikke måtte bruke begge inngangene samtidig.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beklager sen tilbakemelding her, hatt litt å gjøre

Tok sjangsen og koblet opp med både xlr og rca. Endte opp med følgende resultat:

Da jeg skulle bruke xlr-inng fikk jeg bare brum i h.t. Hørtes nesten ut som jordingsfeil el.lign.
    Ved bruk av rca-inng fikk jeg ikke brum eller noe annet. Ikke et sus en gang.
    Resultatet var i begge tilfeller mangel på lyd.

Lyden kom selvfølgelig når jeg trakk ut et av alternativene.

Ødela heldigvis ingenting av utstyret og var svett igjennom hele prosessen.

Så for min del blir det vel da å gå tilbake til den gamle metoden med å bytte rca-kabler etter behov og bruk.

Takker for alle innspill!!!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •