Sitat Opprinnelig postet av Joystick
Hei! Drar opp tråden igjen da jeg får 6000 i slutten av sommerferien.
Har da tenkt til å gå til innkjøp av fire sånne: FINN.no - Mulighetenes marked, og plassere i to av tårnene mine.

Da blir det altså:
4*12" = 4800W
2*10" = 600W

Trenger da forsterker(e) som kan drive dette, er det oppnåelig med budsjettet mitt? Må ikke bruke hele budsjettet, men nesten 4k går jo med i bare elementer ..
Helst ikke så mange linker, det går helt i surr om hva jeg må ha!
Du kan ikke bare lese på et element og legge watt som står på dem sammen for så å gå til innkjøp av en forsterker som ender opp med og være 4000 watt. er ikke slik det fungerer. mange oppgir watten sin med stor skrift, oppgir "skryte" watt som er hva den tåler i peak (over en kort periode) mens nominell watt er en god del lavere,dvs, den watten elementet tåler over tid.

Skal du ha dette inn på et gutterom, er det bare tull å ha 4 12" subbere + 2 10". Du begynner litt i feil ende om du spør meg.
Hvis bass er det du er interessert i, kjøp noen cerwin vega HT og en litt kraftigere forsterker. masse nad til en grei penge på bruktmarkedet. Nad gir mye trøkk for pengene (og så vidt jeg vet, har alle nad forsterkere pre out).
Skal du absolutt bruke subbere, så krever dette egen forsterker. enten bruker du en forsterker som er beregnet på sub og slipper unna delefilter (siden dette er innebygd), eller så må du ha et delefilter.
filteret kan gjøres veldig enkelt. Bruk kun en spole (dette må verifiseres av andre, er så mange år siden jeg har lest om dette, så det kan hende jeg husker feil). forskjellige verdier på spolen vil gi deling på forskjellige frekvenser. et så enkelt filter gir en 6 oktavs deling... som ikke er spesielt bra, men enkelt og billig.

Om jeg var på mitt første anlegg, ville jeg startet med noe som ville låte bra, så kunne du oppgradere etter hver som behovet kommer og man har økonomi til det.
kjøp feks denne forsterkeren
Lite brukt NAD C326BEE forsterker - FINN Torget
og disse høyttalerene
Nye Dynavoice M-65 EX. Gullmedalje i Lyd & Bilde - FINN Torget

Dette har jeg tro på vil låte ganske så greit. blir det tynt i bunn, kan du jo alltids kjøpe den sub forsterkeren som var linket lenger opp og lage deg en subber av dine 2 10".
En billig inngangsbillett til gode musikk opplevelser. Om ikke mitt forslag skulle falle i smak, er det mange andre merker til tilsvarende priser der ute.
surround.no er foresten en god plass og begynne
Surround.no - Høyttaler-spesialisten