Anbefalninger forsterker + høyttalere 2.0 oppsett - Side 10

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 10 av 10 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10
Viser resultater 181 til 183 av 183
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hehe blir nok dessverre lenge til jeg har råd til sub med dette budsjettsprekk oppsettet som det ble. Hjelper ikke at tannlegen sier at jeg må rotfylle 2 tenner heller...

Jeg fikk fikset den aspect saken på HTPC-en så nå er det omtrent bare fryd og gammen. Fått testet å spillt av en del av musikk min i XBMC som er installert på HTPC.

Tror lyden er temmelig fin og klar, mulig noen små knitre lyder innimellom. Kan være lydkilden da, MP3 fil som er litt dårlig eller noe. Men tilbake til sub som tema, merker at selvom HT nok er gode så savner jeg litt mer knall fra dem. Men mulig ikke instillinger er gjort så bra da.

En kompis mente at jeg ikke burde bruke den lydkalibrerings micen som følger med. Mente at når noen lager feks en film så har de laget filmen på sin måte sånn som de ønsker publikum skal både se og høre filmen. Poenget er vel at forsterker ikke skal manipulere det regissøren egentlig ønsker å få frem av opplevelse i den filmen man ser.

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av enurweb
    En kompis mente at jeg ikke burde bruke den lydkalibrerings micen som følger med. Mente at når noen lager feks en film så har de laget filmen på sin måte sånn som de ønsker publikum skal både se og høre filmen. Poenget er vel at forsterker ikke skal manipulere det regissøren egentlig ønsker å få frem av opplevelse i den filmen man ser.
    Eh? Er vel rimelig tåpelig sagt da :P Selvfølgelig må du bruke micen som følger med, selvom jeg ikke vet hvor mye nytte den gjør på bare et 2.0 oppsett. Uansett så er det kompisen din sier bare tull, greit nok regissøren har laget filmen slik han vil ha den og vil at den skal låte, men han satt ikke hjemme i stua di og mikset filmen på dine klipsch RB-81, om det hadde vært tilfelle så hadde jeg droppet autokalibreringen :P

Hele poenget med en autokalibrering er for at recievern din skal kunne tilpasse seg ditt rom for å spille best mulig, den tar høyde for hvordan du plasserer ht dine i forhold til hvor du sitter etc, og med et surround oppsett ser jeg på det som et absolutt must før du setter deg ned, den er ikke magisk og fikser opp i alt, men den gjør rimelig stor nytte for seg.

Si feks at du har et surround oppsett med 5.1 ht. Også spiller den ene subben ut av phase i forhold til frontht dine, det vil si at ht og sub kansellerer hverandre og du får utroilig dårlig respons i bassen. Med en autokalibrering vil den fikse phase problemet og vips så har du bassen du savnet.

Regissøren av filmen vet jo ikke hvordan lyden er hjemme hos deg, og da alle rom høres forskjellige ut er det jo umulig ta høyde for hvordan han vil at filmen skal låte, en autokalibrering gjør jo ikke lyden "annerledes", den bare retter og justerer feil på oppsettet ditt.

Hehe, ble veldig rotete innlegg dette her, er rimelig fyllesjuk :P Men du skjønner nok poenget

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder bassen du savner er nok det grunnet den begrensede plasseringen du har. Ville nok hatt litt mer rom bak og på siden av ht da lavere frekvenser er rimelig spredende rundt hele ht. I tillegg kan det være du har problemer med stående bølger, at det blir noen utfasinger i sitteposisjonen din, desverre er det slike begrensinger i en stue

du kan prøve sette på en låt med litt bass, og gå litt rundt i rommet, så kan du jo se om det høres bedre ut andre steder :P Kanskje det å flytte sofaen litt fram bare kan fungere.

Hos meg så har jeg veldig bra med respons i sofaen, men om jeg flytter hodet over stuebordet faller lydbildet helt sammen, bare som et eksempel på hvordan lyden fungerer :P

Side 10 av 10 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •