Vil ha bedre diskant! Bytte receiver eller effektforsterkar?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 26
    Active thamule sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Vil ha bedre diskant! Bytte receiver eller effektforsterkar?

Hei

Sitter og funderar på om eg burde kjøpe meg ny effektforsterkar. Og opprettar denne tråden i håp om å finne svaret på akkurat det.

Utstyret mitt står jo i signaturen. Men eg har Onkyo TX-SR707 surroundreceiver og Emotiva XPA3 effektforsterkar til frontrekka.

Frontrekka består av B&W DM603 S3 og B&W LCR600 S3.

Så til problemet:
    Eg har for inneslutta diskant. Spesielt på lavt/moderat volum.
    Eg føler det er for lite detaljar og at det er ikkje åpent nok, men egentlig kun når volumet er normalt eller lavt. Når eg drar på med litt volum føler eg at diskanten sitter greit.

Ikkje sei at eg må bytte høgtalarar då:-P For eg likar dei egentlig. Men diskanten kan bli bedre. Så, kva kan vere løysinga? Ny receiver eller effektforsterkar?

Og så kom eg på ein ting. Vil Audyssey-kalibreringa i Onkyoen kalibrere frekvenskurva slik at diskanten blir slik den er no uansett? Og då er det jo ikkje noko poeng i å bytte....

Men om ny effektforsterkar eller receiver er svaret, kva for ein kan kan løfte diskanten min til nye nivå???

Takkar for alle tankar og idear!

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det beste er vel kanskje å gå til roten og bytte høyttaler kanskje?

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Feil svar

Neidå, ser poenget. Og eg har jo til dels påpeika det. Men eg var ikkje tenkt til det med det første. Litt fordi eg har 5 høgtalarar, og då "må" bytte alle. Og ein annan grunn er at eg likar veldig godt utsjånaden på dei. Så om eg kan forbedre diskanten på andre måtar enn å bytte ut sjølve høgtalarane, så vil eg gjerne prøve det...

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter hva jeg har hørt, så er det vel sånn at Emotiva-amps låter bedre ved litt pådrag, så kan jo godt være dette som er "problemet" ditt?

Isåfall ville jeg kanskje prøvd en annen effektforsterker for å høre om det hjelper noe.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan ser rommet ditt ut? (form, materialer, møbler) Jeg må si at jeg oftere har opplevd de gulvstående 6-serie høyttalerne som skarpe enn tilbakelente i diskanten, så det hørtes litt pussig ut.

Nesten så jeg tror du har rett i at du kanskje skal bytte forsterker, selv om jeg også i utgangspunktet ville anbefalt deg å bytte høyttalere.

BTW: Det er ikke noe must å ha lik serie rund baut. Jeg har 800-serie fronter fordi jeg legger mye mer vekt på musikk enn på film, men det sitter bra på film også selv om bakhøyttalere / senter er av billigere utgave.

EDIT: Gjelder dette på film eller musikk? For senteren din har jeg ikke så veldig god erfaring med. Så den ville jeg byttet ut først, hvis det er på film det skorter.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takkar for svar

Phrenetic:

Interessant om andre har opplevd det same med Emotiva-varer. Då kan det jo vere dette eg irriterar meg over. For på høgt volum meinar eg verkeleg at diskanten er åpnare.

Hybris:
    Dette gjeld faktisk egentlig kun musikk. Har ikkje tenkt så veldig over det til film i alle fall. Kanskje eg ikkje er like kresen når eg ser film. Men uansett så er det til musikk eg føler "problemet" er størst. Og då er det jo i 99% av tilfella diskanten frå frontane eg ikkje er fornøgd med.

Men angåande centeren så trudde eg at det var LCR60 som var "det sorte får"?

Og jadå, eg er klar over at eg ikkje MÅ ha samme serie over alt :-D men vi har ei lita stove og eg har allereie fått lov til mykje, så å begynne med forskjellige høgtalarseriar framme og bak trur eg ikkje blir populært hjå overkommandoen. Då må det i så fall blir svart pianolakk framme. Kanskje CM9??? 8)

Uansett, her er rommet. Stove med open kjøkkenløysing og inngangsparti.
    Sofa i skinn, veggar i betong og gips. Eikeparkett. Teppe under spisebord, ellers nakent golv. Spisebord i treverk. Sofabord lakkert i glossy kvit (usikker på materialet). Kjøkkendisk i massivt tre

EDIT: La bilda inn i tråden

Vil ha bedre diskant! Bytte receiver eller effektforsterkar?-p4302315-jpg

Vil ha bedre diskant! Bytte receiver eller effektforsterkar?-p4302318-jpg

Vil ha bedre diskant! Bytte receiver eller effektforsterkar?-p4302321-jpg

Vil ha bedre diskant! Bytte receiver eller effektforsterkar?-p4302375-jpg

Vil ha bedre diskant! Bytte receiver eller effektforsterkar?-p4302376-jpg

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan også være verd å prøve med ny forstkerer ala Pioneer som er litt mere frampå i toppen enn Onkyo. Selv gikk jeg fra Pioneer til Yamaha og merker at Yamaha er mere "dempet" enn Pio selv om jeg har samme effekt forstkern på samme fronthøytalerne.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du prøvd å dra høyttalerne lengre ut fra veggen?
    Hvis ikke, prøv det først. Pass på at du sitter i en noenlunde likesinned trekant og prøv med ulik vinkling av høyttalerne mot lytteposisjonen.

Utifra målinger og tester tror jeg i alle fall ikke problemet ditt har med Emotiva effektrinnet. Må i så fall være forforsterker og/eller DACen i receiveren.

Hvis det ikke hjelper med ny plassering, så ha en ny receiver på hjemlån. Jeg vil da anbefale en Pioneer receiver, de har bra med nivå i toppen. Så dyr som du har råd til, men ha på hjemlån før kjøp. Hjelper ikke det heller, så er det nok høyttalere neste steget du bør se på.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så det kan vere receiver og altså. Vil kalibreringa i receiveren spele inn og?

Skal prøve meg litt fram med avstand, vinklar og litt forskjellige låtar. Kanskje det er der det ligg...

Innbiller meg at stofftrekket framfor høgtalaren kanskje dreper litt diskant og, men det er nok sannsynligvis berre innbilning...

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    - Høytalere mere ut fra veggen.
    - Gjøre forsøk med forskjellig vinkling på høytalere.
    - En dyrere effekt i god kvalitet kunne hjelpe.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av thamule
    Hei

Sitter og funderar på om eg burde kjøpe meg ny effektforsterkar. Og opprettar denne tråden i håp om å finne svaret på akkurat det.

Utstyret mitt står jo i signaturen. Men eg har Onkyo TX-SR707 surroundreceiver og Emotiva XPA3 effektforsterkar til frontrekka.

Frontrekka består av B&W DM603 S3 og B&W LCR600 S3.

Så til problemet:
    Eg har for inneslutta diskant. Spesielt på lavt/moderat volum.
    Eg føler det er for lite detaljar og at det er ikkje åpent nok, men egentlig kun når volumet er normalt eller lavt. Når eg drar på med litt volum føler eg at diskanten sitter greit.

Ikkje sei at eg må bytte høgtalarar då:-P For eg likar dei egentlig. Men diskanten kan bli bedre. Så, kva kan vere løysinga? Ny receiver eller effektforsterkar?

Og så kom eg på ein ting. Vil Audyssey-kalibreringa i Onkyoen kalibrere frekvenskurva slik at diskanten blir slik den er no uansett? Og då er det jo ikkje noko poeng i å bytte....

Men om ny effektforsterkar eller receiver er svaret, kva for ein kan kan løfte diskanten min til nye nivå???

Takkar for alle tankar og idear!
    bytt effekttrinn, emotiva kveler diskanten og detaljer.
    snakker av erfaring da jeg selv gikk over til emotiva.
    kjører selv med onkyo som du, hadde før et hk effekt trinn, da var det meget bra, var så dum å byttet ut det med emotiva
    ser ingen grunn til at du bytter høytallere

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Soundfre@k
    Det beste er vel kanskje å gå til roten og bytte høyttaler kanskje?
    Ditto.

Jeg hadde same B&W høyttalere - og de ​​har begrensninger som ingen forsterker kommer til å endre.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt sprikande råd her.

Har drege høgtalarane fram slik at framkant høgtalar står javnt med framkant tv-benk. Ca 55 cm trur eg. Har også auka vinklinga inn mot sweet spot. Skal teste litt no og prøve å variere litt. Ser ut til at det umiddelbart faktisk blei litt bedre. Men her må eg lytte og prøve litt....

Takkar for alle som bidrar. Og høgtalarane er nok noko inneslutta i toppen, men spørsmålet er vel kanskje om Emotivaen gjer dei endå meir inneslutta... Men så meiner jo Hybris at dei faktisk skal vere litt skarpe i toppen. Det motsatte av det eg slit med. Så ikkje så lett dette her. Men prøver litt plasseringsjustering, så får eg sjå korleis det går...

EDIT: Omformulering

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, jeg trodde du hadde den minste 600-senteren, du har altså den største. Den er bedre ja.

Du har et rom med relativt lite demping - ingen gardiner og ingen teppe på gulvet foran anlegget heller. At 603 skal låte tilbakelent i diskanten i dette rommet synes jeg høres veldig rart ut. Du er sikker på at ingen har vært borti diskant-justeringen på forsterkeren?
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    961
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du Audyssey på når du spiller musikk?,hvis ja så skru den av og test i pure direct. Mange receivere som låter ullent med Audyssey på musikk,du kan også med bedre plassering av høyttalerene kjøre en re kalibrering.
    O

Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Plassering er veldig viktig, så å få de ut fra veggen er bra. Og ikke ha på frontstoffet, det endrer lyden...

Lek litt med plassering, og som nevnt over sett reciveren i pure direct, og se hva du får til. Dumt å kjøpe nye komponenter fordi plasseringa var dårlig

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mr mustang
    bytt effekttrinn, emotiva kveler diskanten og detaljer.
    snakker av erfaring da jeg selv gikk over til emotiva.
    kjører selv med onkyo som du, hadde før et hk effekt trinn, da var det meget bra, var så dum å byttet ut det med emotiva
    ser ingen grunn til at du bytter høytallere
    Nå har ikke prøvd Emotiva selv, men har lest en del tester. Også tester av den seriøse arten. F.eks har svenske LTS testet Emotiva sin XPA-2 og sammenlignet den mot en Bryston effektrinn. De opplevde ingen forskjell på diskantgjengivelsen mellom de to. Eneste forskjellen var at Bryston var litt strammere i bassen. Er derfor overrasket over tilbakemeldingen din. Kan selvsagt hende at XPA-3 ikke låter som XPA-2, men det ville være rart.

Har du gjort en skikkelig AB testing? Og hva har du sammenlignet med?

Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Breeems i bakkene, han har en 707. 70SYV! Det kan like fort være et problem med recieveren, onkyo sin "7" serie hadde noen barnesykdommer som gikk igjen ganske ofte, og det med at lyden er innelukket"muffled" er et vanlig symtom. Årsaken er en feil i programvaren, og siden du har en SR modell og ikke en NR modell så er update en god del vanskeligere.

Test en annen reciever, gjerne en annen Onkyo hvis du ønsker.

Ang Audyssey, det er nokk av guider om hvordan man skal gå fram for optimale resultat, Og det er en utrolig detaljert step-by-step med feilsøkning på avsforum.com. Jeg anbefaler å teste Audyssey på musikklytting og.

Hvis du har mulighet så kan du teste å koble kilde rett til effektforsterker å se/høre om det blir bedre, men da må du huske å ha LAVT volum på klilden(f.eks PC).

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I grunnen ganske betenkelig denne tråden når det gjelder å spørre andre om råd. Her er alle alternativer nevnt som en mulig årsak: "Skift høyttalerne", "bytt effektrinn", "prøv ny receiver", "se på receiverens justeringer", "flytt på høyttalerne" og "fjern dekselet". :-D

Forteller jo bare hvor mye man bør ta råd med en klype salt og at opplevelser til folk kan ha ulike grunner. Alle kan nemlig ikke ha rett.

Men bra observert av Truls. Skulle det ligge i en dårlig firmware, så vil kjapt merkes med å prøve en annen receiver eller pre og DAC. Skal det kjøres rett fra kilden/HTPC, så bør du nok ha et noenlunde ok lydkort.

Merker du noen forskjell med ny plassering av høyttalerne og mer vinkling?

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sjekke forsterkaren, treble står på 0dB, altså ingen økning eller demping.

Men ja eg brukar Audyssey også til musikk. Har i alle fall stort sett gjort dette. Og om denne sørger for litt meir ullen lyd, så er det nok forbedringspotensial her. Men interesant at Truls anbefalar å vurdere audyssey til musikk. Men då gjerne eit lit meir bevist valg av modus. Skal absolutt leite fram dette på avsforum.com

Modusen eg har brukt er multichanel. Så då er vel EQ og nivåjustering på dei forskjellige kanalane aktivert.

Høgtalarane har no fått stått lenger framme og med meir vinkling. Diskanten er bedre. Ja det trur eg absolutt. Skal ta trekket av idag og sjå om eg synst dette bidrar.

Angåande receiveren min og firmware, så var denne inne på service på grunn av problem med hdmi-inngangar. Firmware vart då oppgradert til siste versjon, så alt skal egentlig vere på stell der. Og diskanten er ikkje så fråværande at det høyrest feil ut. Men den er ikkje helt der eg vil den skal vere. Trur forøvrig eg skal vere forsiktig med å koble htpc rett i effektforsterkar. Stolar ikkje heilt på windows 7 og lydkortet mitt. Så ventar litt med akkurat det trur eg. :-P

Men alt i alt så kan det godt hende det berre er litt tweaking som skal til for at alt blir som det skal. Spennande, og billig!
    Uansett er det i alle fall vanvittig med spredning i forslaga til forbedring i alle fall

EDIT:
    Skal prøve å samenligne pure direct med Multichanel og...

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •