Vil ha bedre diskant! Bytte receiver eller effektforsterkar? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 26 av 26
    Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sånn jeg ser det har du en tilbakelent Onkyo kombinert med en litt småfeit amerikaner kombinert med "kjedelige" B&W som gjerne trenger litt kjølig/nøytral klang for å vise seg fra sitt beste og få frem diskanten. Så enten IMHO må du bytte høyttalere eller noe i signaldelen som er mere "kjølig i klangen" dvs. mindre feite i klangen og mere diskant/øvre mellomtone.

Active thamule sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Point taken

Men noko har skjedd her no. Har egentlig alltid visst at plassering er viktig. Har jo lest det sånn ca tusen gangar her på forumet. Men noko har verkeleg skjedd. Drog dei endå bittelitt fram, av med trekket, passte på at dei står heilt likt (vinkel og avstand) og auka vinkelen ein anelse.

Vidare sette eg Onkyoen i Pure audio og switcha med eit fjernkontrolltrykk mellom pure audio og tilbake i multichannel (med audyssey-kalibrering) igjen og igjen. Då får eg høyre forskjellen med ein gong. Om det er veldig forskjell i diskanten veit eg faktisk ikkje. Men i pure audio så blir ikkje bassen så feit og brautande som når kalibreringa er i bruk. Og dette er nok også med på å framheve diskanten noko meir.

Men eg trur eg skal prøve dette ei stund. Ein anna observasjon eg gjorde var at lydbildet blei jo mykje bedre!!! Det hørdest plutselig ut som vokalisten kjem ut av senteren og det er litt meir avstand mellom dei forskjellige instrumenta i lydbildet. Høyrest i alle fall slik ut.

Men eg skal ikkje slå meg heilt til ro endå likevel. Prøver dette litt, også skal eg følge råda eg har fått her i tråden med å låne med meg heim ein Pioneer receiver, og ein annan effektforsterkar. Kanskje nokon har tips til ein nøytral eller ein anelse lys effektforsterkar??? Men dette var morro. Har ikkje brukt ei krone, men lyden blei bedre. Trur eg. Kan jo vere placebo som er ute og går, men **** heller, dette hadde til og med mi tunghøyrde bestemor høyrt. (tog du an'???)

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er alltid veldig mye å hente på god plassering. Høyttaleres øvre frekvensområdet låter alltid best når høyttalerne kom lengre ut fra veggen. Ufordelen kan være at bassen kan noen ganger bli for slank når høyttalerne trekkes godt ut. Akkurat der har man fordeler når man kjører separat løsning med stativer og suber.

Vokalen skal være midt mellom høyttalerne ved riktig plassering. Mest sansynlig har avstanden din vært for lang til høyttalerne. En god grunnregel er at avstanden mellom høyttalerne (midt på diskanten) er 80-85% av avstanden fra høyttalere til ørene.

Jeg tror ikke du trenger å leter en lys låtende effektforsterker. Å tillegge en feil for å justere en annen feil blir sjelden bra. Da tror jeg du er bedre tjent med en bedre pre og DAC som gir enda åpnere lyd. Noe du kan vurdere hvis du er fornøyd med kinolyden og kan tåle flere bokser, er å kjøpe en dedikert DAC og en forforsterker med prosessorinngang. Disse sistnevnte bruker du da til musikklytting og de kobles sammen med Onkyo receiveren.

En oversikt forforsterkere med prosessorinngang:
    Oversikt over forsterkere med prosessorinngang

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eg held på med å bygge sub, så litt slankare bass kan eg leve med til den er ferdig...

Synst i alle fall at ting fungerte bedre slik dei står no. Så det kan godt vere at avstandane ikkje var heilt bra i forhold til vegg og sweetspot.

Oppsettet du viser til med forforsterkar med prosessorinngang er nok slett ikkje dumt. Og kanskje ei mykje bedre løysing enn ein lysare effekt. Og eg har faktisk ein ledig plass i tv-benken. Men eg føler vel ikkje at eg heilt kan prioritere det. (økonomisk) Men greit å vite at muligheitene er der. Ein bedre receiver kunne sikkert gjort seg. Onkyoen kosta tross alt under 5 tusen. Men den har fått gode skussmål og skryt av blant anna dac, så heilt vekke er den nok ikkje. Men ein kan jo ikkje akkurat forvente seg High-end heller...

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville aldri hatt bakhøyttalerene så usymmetrisk plassert som det du har.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikkje eg heller :P
    Men det ville sett stygt ut med høgtalarar på veggen. Og det ville vore endå styggare på stativ. Så då har eg sett ein i glaskarmen og ein oppå skapet. Då er fruen fornøgd. Og etter at Onkyoen kar nivåkalibrert så er eg også fornøgd.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •