Ekstern DAC - Hvilken modus bør recieveren stå i?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer toppe sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    278
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ekstern DAC - Hvilken modus bør recieveren stå i?

Hei

Det er en ting jeg ikke helt har klart å finne ut av...

Når en ekstern DAC benyttes... vil recieveren allikevel behandle signalet i den interne DAC'en når man benytter f.eks STEREO-mode på recieveren?

Litt av bakgrunnen til at jeg spør....

Signalveien ser pr. idag slik ut: Sonos -> Optisk inn på Ext.DAC -> Coax inn på CD-input på Denon 4308 -> Effektforsterker -> HT.

Det jeg opplever er at det er voldsom stor forskjell på PURE-mode og STEREO-mode i favør av PURE-mode. (Alle innstillinger på STEREO-mode er satt til flat (nøytralt), ikke Audissey osv... I seg selv ikke så overraskende, men det får meg til å lure på om signalet blir kjørt igjennom den interne DAC'en selvom det kommer analogt inn til recieveren (A-D-A)
    Forskjellen oppleves som å fjerne et tykt slør foran høyttalerene noe som kan være typisk å oppleve ved å gå ifra en intern til en ekstern DAC.

Jeg har nå satt DAC'en mot Ext.In på recieveren for å være helt sikker på at det ikke blir gjort noe med signalet, men da mister jeg også muligheten til å benytte f.eks STEREO-mode dersom jeg skulle ønske å behandle signalet på enkelte låter f.eks...

DAC'en jeg tester med idag er en Cambridge DacMagic og resten av utstyret står i signaturen.

Innspill?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hele poenget forsvinner jo hvis jeg tolker innlegget ditt rett, coax ut fra DAC til receiver, da bruker du fortsatt DAC i receiver. Du må bruke de analoge utgangene på DAC inn på en analog inngang på receiveren, først da benytter du deg av den eksterne DAC`n.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    278
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zebby
    Hele poenget forsvinner jo hvis jeg tolker innlegget ditt rett, coax ut fra DAC til receiver, da bruker du fortsatt DAC i receiver. Du må bruke de analoge utgangene på DAC inn på en analog inngang på receiveren, først da benytter du deg av den eksterne DAC`n.
    Det er de analoge utgangene på DAC'en som er i bruk. Beklager om jeg ikke forklarte tydelig nok. Altså bruker jeg en Coaxial signalkabel (RCA/Phono) fra de analoge utgangene på DAC'en til recieveren.

:-)

Intermediate hagr sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av toppe
    Det er de analoge utgangene på DAC'en som er i bruk. Beklager om jeg ikke forklarte tydelig nok. Altså bruker jeg en Coaxial signalkabel (RCA/Phono) fra de analoge utgangene på DAC'en til recieveren.

:-)
    Hvis du bruker RCA-kabler fra de analoge utgangene på den eksterne DACen til de analoge inngangene på recieveren benytter du den eksterne DACen til å oversette signalet fra digitalt til analogt

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er sannsynligvis kun når du bruker Pure Direct at Forsterkeren din ikke AD/DA-konverterer signalet en gang til, så i alle andre moduser er den eksterne DACen din meningsløs.
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Det er sannsynligvis kun når du bruker Pure Direct at Forsterkeren din ikke AD/DA-konverterer signalet en gang til, så i alle andre moduser er den eksterne DACen din meningsløs.
    Den var jeg ikke helt med på, når han bruker en analog inngang på receiveren fra ekstern DAC så blir det jo ikke noen ny konvertering.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spørsmålet er vel om receiveren kjører A/D på analoge signaler, har aldrig hørt om dette men det skulle ikke undre meg.
    Men disse modus, bruk det der lyder best.
    Ellers, det er ikke gitt at en ekstern dac lyder bedre, bare sannsynligt, noen ganger hører man ikke forskjell heller.
    Glad jeg ikke har noen "modes" på mitt utstyr.

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her må du bare velge det som passer deg best.

På et av mine tidligere oppsett Onkyo og B&W 600-serie, brukte jeg å ha den i Stereo-mode og Audyssey .
    Diskant og mellomtone ble noe bedre og mer fremtredende, i mine ører. Det var det jeg kaller vesentlig forskjell, og lett hørtbart.
    Minuset var at mye av bassen "forsvant", dog positivt at det fjernet den noe boomy bassen til tider. Bassfundamentet fikk jeg tilbake ved forsiktig integrering av sub.

Jeg hadde kilde koblet optisk til ekstern DAC. Fra DAC til receiver analogt (RCA).

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Spørsmålet er vel om receiveren kjører A/D på analoge signaler, har aldrig hørt om dette men det skulle ikke undre meg.
    Men disse modus, bruk det der lyder best.
    Ellers, det er ikke gitt at en ekstern dac lyder bedre, bare sannsynligt, noen ganger hører man ikke forskjell heller.
    Glad jeg ikke har noen "modes" på mitt utstyr.
    I allefall de modus som aktiverer romkorreksjon vil nok nødvendigvis gjøre en AD/DA-konvertering, da romkorreksjonen er et digitalt filter.
    --
    Thorbjørn

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, tenkte det ja.

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    I allefall de modus som aktiverer romkorreksjon vil nok nødvendigvis gjøre en AD/DA-konvertering, da romkorreksjonen er et digitalt filter.
    Stemmer nok dette vil jeg tro!
    Og det er nettopp derfor jeg ikke har tatt meg bryet med å investere i en ekstern DAC! Jeg ønsker å bruke både RK,og sub også til musikk,og da må vel signalet gjennom både A/D og D/A konvertering en ekstra gang ved bruk av ekst. DAC,og da er jo hele vitsen borte!
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    278
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, her må det testes litt mer skjønner jeg...

Litt på siden, men underveis har jeg nå støtt på en annen utfordring og jeg er ikke sikker på om jeg bare ikke ser klart fordi jeg har trykket for mye rundt eller om det skal være sånn... men...

I vanlig STEREO-mode så skal jo SUB-kanalen være aktiv og det er greit... men det jeg nå ser er at når jeg setter recieveren i PURE-DIRECT-mode så er fremdeles SUB-kanalen aktiv? Jeg har hatt for meg at recieveren ikke skal gjøre annet enn å kjøre signalet tvers igjennom uten SUB-kanal osv i PURE-DIRECT-mode? Eller tar jeg feil...

Det jeg ønsker å oppnå er å kunne sette recieveren i STEREO-mode hvis jeg ønsker at SUB-kanalen skal hjelpe til å piffe opp litt... og at jeg skal kunne sette den i PURE-DIRECT-mode for å bruke kun frontene uten innblanding av subben...

Erfaringer?

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enten så er ikke DIRECTen din så PURE som du trur

Eller så kopierer receiveren det analoge signalet (uten å fikle med originalen), konverterer det kopierte signalet til digitalt, kjører bass management og sender det filtrerte signalet videre til subene om du har valgt dette (se bass settings, husker ikke detaljer omkring det, en stund siden jeg hadde AVR-4308 ).

I slike tilfeller skal signalet til frontene være upåvirket fra den eksterne DACen, men som en "bonus" får du også signal til subene.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av toppe
    Ok, her må det testes litt mer skjønner jeg...

Litt på siden, men underveis har jeg nå støtt på en annen utfordring og jeg er ikke sikker på om jeg bare ikke ser klart fordi jeg har trykket for mye rundt eller om det skal være sånn... men...

I vanlig STEREO-mode så skal jo SUB-kanalen være aktiv og det er greit... men det jeg nå ser er at når jeg setter recieveren i PURE-DIRECT-mode så er fremdeles SUB-kanalen aktiv? Jeg har hatt for meg at recieveren ikke skal gjøre annet enn å kjøre signalet tvers igjennom uten SUB-kanal osv i PURE-DIRECT-mode? Eller tar jeg feil...

Det jeg ønsker å oppnå er å kunne sette recieveren i STEREO-mode hvis jeg ønsker at SUB-kanalen skal hjelpe til å piffe opp litt... og at jeg skal kunne sette den i PURE-DIRECT-mode for å bruke kun frontene uten innblanding av subben...

Erfaringer?
    Det varierer fra forsterker til forsterker om suben er aktive i pure direct. Personlig vil jeg alltid ha med subben, og synes det er hat med forsterkere som kutter den ut i pure direct.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    278
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter endel testing osv i natt så har jeg funnet løsningen på dette med sub i PURE-mode.

Det ligger et valg under Audio parameters som kun er synlig i Stereo-mode hvor man kan velge om SUB'en skal være av eller på i PURE-mode.

Så nå kan jeg med kun et knappetrykk velge mellom "Stereo-mode" med full RK, SUB osv eller "Stereo-Direct" med RK, men uten SUB og ikke minst "Pure-Direct" uten noe som helst annet enn et stereosignal fra den eksterne DAC'en tvers igjennom til effekttrinnet uten SUB.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •