Er det enkelt å lage en god forsterker ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23
    Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Er det enkelt å lage en god forsterker ?

Etter å ha vært deltagende i stereo vs surround tråden , har det dukket opp ett par nye spørsmål for min del som jeg gjerne ønsker å få lært noe om

Håper tråden kan holde seg til hvorvidt det er en enkel prosses å sette sammen en , la oss si, klasse a eller a/b forsterker (gjerne andre typer også hvis det er ønskelig)
    Jeg tror dette krever en del innsikt og "prøving og feiling " , Eller tweaking for å få ett godt sluttresultat, Men jeg påstår ingenting
    Eller er det slett ikke rakkettforskning i det hele tatt, og noe som hvermansen kan gjøre med litt elektrokunnskap og riktig utstyr ?
    utgangspunktet er å lage en godtlydende forsterker, av kvalitet, dette betyr ikke at f.eks jeg må like lyden eller andre for den saks skyld men vi snakker allså ikke om å skru sammen hva som helst som vil gi lyd.
    Gjerne belys om det ene er vanskeligere enn det andre også, allså er det vanskeligere å lage klasse a kontra ab

Hybris, Du er spessiellt invitert da du kommenterte dette i tråden, men dette er ikke "fyring" , Så håper du ser det og deler dine synspunkter :-D

ønsker at tråden skal være åpen for meninger, men vil gjerne ha uttalelser fra erfarne folk også slik at det ikke koker ned til synsing.
    Ønsker dog at språket holdes nærmest mulig legmanns språk slik at alle kan ha nytte av det, Selv om man ikke har teknisk utdanning

mvh
    jokris

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kommer an på hvilken last man skal drive.

Men hvorfor i generell chitchat?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Det kommer an på hvilken last man skal drive.

Men hvorfor i generell chitchat?

iom at det er en del som følger alle mine innlegg rundt og tar de i verste mening la jeg den anonymt til
    skal be om å flytte den

man kan ta utgangspunkt i hva som ønskes egentlig, men kanskje en mainstream ht som mange kjenner til, første eksempel hadde jo vært passende med hybris sine ht ?
    husk dette med faguttrykk da

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilke høyttalere har han?

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har B&W 804s.

La meg få lov til å sette uttalelsen min i sammenheng, så det blir lettere å forstå utgangspunktet for min uttalelse.

Jeg sa at det ikke lenger var rakettforskning å lage en god forsterker i en diskusjon hvor vi blant annet diskuterte mainstream forsterkere og receivere opp mot mer obskure, mindre produsenter.

Poenget mitt var at det burde være relativt greit å lage en vellydende / nøytral / noenlunde transparent forsterker for alle de "store" produsentene - da de har gjort nettopp dette i en mannsalder.

Det er min oppfatning at når f.eks Pioneer (som var eksempelet i den omtalte tråden) skal lage en ny forsterker er det ikke slik at de begynner helt fra scratch med en gjeng skjeggete professorer som samler seg i en kjeller og begynner å eksperimentere med å sette sammen komponenter. De VET relativt mye om hvordan dette fungerer allerede.

Jeg hevdet/hevder også at denne kompetansen gjør at de bør være vel så egnet til å lage en vellydende forsterker som en eller annen enkeltperson som lager 100 forsterkere i året. Så er det naturligvis endel valg og kompromisser underveis som tas hos Pioneer (f.eks for å få prisen ned), som skjeggebusen som selger sine forsterkere til 100,000 stykket ikke behøver å ta. Så er spørsmålet hvordan kost kontra kunnskap veier mot hverandre og hvilket resultat dette gir i faktisk lydkvalitet i andre enden.

jeg hevdet IKKE at det var enkelt å lage en god forsterker i den forstand at hvem som helst kunne gjøre det. Personlig hadde jeg f.eks ikke ant hvor jeg skulle starte, og hadde ikke engang klart å maskinere chassiet. Men det var altså ikke poenget.
    --
    Thorbjørn

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror dere må skjelne mellom forforsterker og effektforsterker, det er gjerne vanskeligere å lage en vellydende forforsterker. De fleste herinne tenker bare effektforsterker.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Jeg har B&W 804s.

La meg få lov til å sette uttalelsen min i sammenheng, så det blir lettere å forstå utgangspunktet for min uttalelse.

Jeg sa at det ikke lenger var rakettforskning å lage en god forsterker i en diskusjon hvor vi blant annet diskuterte mainstream forsterkere og receivere opp mot mer obskure, mindre produsenter.

Poenget mitt var at det burde være relativt greit å lage en vellydende / nøytral / noenlunde transparent forsterker for alle de "store" produsentene - da de har gjort nettopp dette i en mannsalder.

Det er min oppfatning at når f.eks Pioneer (som var eksempelet i den omtalte tråden) skal lage en ny forsterker er det ikke slik at de begynner helt fra scratch med en gjeng skjeggete professorer som samler seg i en kjeller og begynner å eksperimentere med å sette sammen komponenter. De VET relativt mye om hvordan dette fungerer allerede.

Jeg hevdet/hevder også at denne kompetansen gjør at de bør være vel så egnet til å lage en vellydende forsterker som en eller annen enkeltperson som lager 100 forsterkere i året. Så er det naturligvis endel valg og kompromisser underveis som tas hos Pioneer (f.eks for å få prisen ned), som skjeggebusen som selger sine forsterkere til 100,000 stykket ikke behøver å ta. Så er spørsmålet hvordan kost kontra kunnskap veier mot hverandre og hvilket resultat dette gir i faktisk lydkvalitet i andre enden.

jeg hevdet IKKE at det var enkelt å lage en god forsterker i den forstand at hvem som helst kunne gjøre det. Personlig hadde jeg f.eks ikke ant hvor jeg skulle starte, og hadde ikke engang klart å maskinere chassiet. Men det var altså ikke poenget.

supert, da er det begrunnet godt synes jeg var ikke ute etter å hakke på deg, bare interesert i å få en begrunnelse bak uttalesen

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Tror dere må skjelne mellom forforsterker og effektforsterker, det er gjerne vanskeligere å lage en vellydende forforsterker. De fleste herinne tenker bare effektforsterker.

også ett godt poeng åpent for å skille de to fra hverandre

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilke høyttalere har han?

B&W 804s, kan gjerne ta utgangspunkt i alt av mainstream ht som ønskes, pre eller effekt av hvilken type som helst egentlig, prøve å holde oss uten om smak kanskje så slipper du og jeg å bli hete i toppen igjen ihvertfalljeg da

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det å sette sammen en forsterker er ikke den største heksekunst...
    Har selv gjort det 3 ganger, både mono-forsterker og stereo-forsterker.
    Dette da av enkleste sort.

Har man kunnskaper om elektronikk, og vet hvilken komponent som gjør hva, så skal det ikke så mye til å sette sammen en enkel forsterker.
    Det som er forskjellen på de godt forsterkerne og de ikke fult så gode, er gjerne kvaliteten på komponentene man benytter seg av. Og ikke nødvendigvis hvordan de er satt sammen (Da det ikke alltid er så ekstremt mange forskjellige måter å sette det hele sammen på).

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BlackkoZ
    Det å sette sammen en forsterker er ikke den største heksekunst...
    Har selv gjort det 3 ganger, både mono-forsterker og stereo-forsterker.
    Dette da av enkleste sort.

Har man kunnskaper om elektronikk, og vet hvilken komponent som gjør hva, så skal det ikke så mye til å sette sammen en enkel forsterker.
    Det som er forskjellen på de godt forsterkerne og de ikke fult så gode, er gjerne kvaliteten på komponentene man benytter seg av. Og ikke nødvendigvis hvordan de er satt sammen (Da det ikke alltid er så ekstremt mange forskjellige måter å sette det hele sammen på).
    godt innlegg, jeg har også satt sammen f.eks radio i yngre år og det var jo svare enkellt egentlig, men hvis man skal sette sammen en "god" forsterker
    både lydmessig og kvalitetsmessig så må det vel forsatt mere til enn å vite grunnprinsippet , allså hvilke komponenter man trenger og rekkefølgen man kobler de sammen , er det ikke når man begynner å sette sammen kvaliteskomponentene heksekunsten begynner ? allså det er ikke bare å slenge sammen kvalitetskomponenter i ett chassi og så spiller det automatisk bra ? utifra min spinkle erfaring med L2 (lodder ikke selv)
    så har jeg hatt ganske omfattende samtaler med firmaet som gjør jobben angående hva de forskjellige komponentene gjør og ikke minst hva som må til for å tweake frem det jeg er ute etter .

beklager forøvrig grammatikken min og manglende bruk på store bokstaver bla

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    804s er jo en høyttaler som er en relativt lett last, den har vel ikke mer enn ca 45 grader elektrisk fasevinkel, ikke under 3 ohm impedans, ikke kapasitiv last ved høye frekvenser, krever ikke så mye effekt (kanskje 200W ved hver enkeltfrekvens) og krever ikke noen tydelig farging av klangen for å gjøre det den skal. Til slike laster er det ganske enkelt å lage en god forsterker, men samtidig er man avhengig av litt dempingsfaktor for at ikke bassen skal stikke av. Til sammenlikning har Pioneer S1-EX elektrisk fasevinkel på 70 grader, noe som er nok til å få en enkel 100W forsterker til å se ut som en dårlig 10W forsterker ved enkelte frekvenser. Det er jo gjerne kapasiteten til å håndtere elektriske fasevinkler uten å øke utgangsimpedansen, knele effektmessig, stikke helt av forvrengningsmessig osv som skiller forsterkere.

Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har B&W 804s.

Støtter jokris her i at dette var en fin og innsiktsfull begrunelse. Gledelig å se at du også vet å moderere deg litt Hybris

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alt er enkelt for den som kan. Antageligvis er det ganske enkelt å konstruere en god forsterker for dem som driver i forsterkerbransjen. På tilsvarende måte som det er relativt enkelt for en kameraprodusent å produsere allrighte kameraer og objektiver. Eller å produsere en allright bil - for dem som driver i bilbransjen. Eller en PC. You name it.

Selv forsterkere med ekstreme egenskaper bør være relativt overkommelig for dem som har greie på slikt. Spørsmålet er bare om de får lov av sine markeds- og økonomiavdelinger. Det skal jo gjerne lønne seg også - og det er vel her de fleste må gjøre noen veivalg og kompromisser.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gilmour
    Støtter jokris her i at dette var en fin og innsiktsfull begrunelse. Gledelig å se at du også vet å moderere deg litt Hybris
    Nok en gang så vil jeg understreke at jeg står for alt jeg tidligere har sagt, dette er ikke en moderering men en presisering. At du eller andre leser andre ting ut av mine tidligere innlegg enn det jeg har skrevet eller ment må dere nesten stå for selv.
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nok en gang så vil jeg understreke at jeg står for alt jeg tidligere har sagt, dette er ikke en moderering men en presisering. At du eller andre leser andre ting ut av mine tidligere innlegg enn det jeg har skrevet eller ment må dere nesten stå for selv.

jeg nevnte vel ikke noe om at du ikke sto for det du har sagt og da er vel bruken av du bedre enn dere

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ulf-B
    Alt er enkelt for den som kan. Antageligvis er det ganske enkelt å konstruere en god forsterker for dem som driver i forsterkerbransjen. På tilsvarende måte som det er relativt enkelt for en kameraprodusent å produsere allrighte kameraer og objektiver. Eller å produsere en allright bil - for dem som driver i bilbransjen. Eller en PC. You name it.

Selv forsterkere med ekstreme egenskaper bør være relativt overkommelig for dem som har greie på slikt. Spørsmålet er bare om de får lov av sine markeds- og økonomiavdelinger. Det skal jo gjerne lønne seg også - og det er vel her de fleste må gjøre noen veivalg og kompromisser.

godt poeng

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,901
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Mitt svar på ditt spørsmål må være: NEI....det er vanskelig å lage en GOD forsterker......
    Hvis man vet litt om de som gjør akkurat det....Electrocompaniet og/eller
    Abrahamsen(her i Norge, som jeg kjenner til), så har de brukt tusenvis av timer for å komme dit de er i dag....
    Og det kreves årelang erfaring for å plukke ut design og komponenter....
    for å nevne noe....
    Så overlat det til de som kan det..:-)
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    804s er jo en høyttaler som er en relativt lett last, den har vel ikke mer enn ca 45 grader elektrisk fasevinkel, ikke under 3 ohm impedans, ikke kapasitiv last ved høye frekvenser, krever ikke så mye effekt (kanskje 200W ved hver enkeltfrekvens) og krever ikke noen tydelig farging av klangen for å gjøre det den skal. Til slike laster er det ganske enkelt å lage en god forsterker, men samtidig er man avhengig av litt dempingsfaktor for at ikke bassen skal stikke av. Til sammenlikning har Pioneer S1-EX elektrisk fasevinkel på 70 grader, noe som er nok til å få en enkel 100W forsterker til å se ut som en dårlig 10W forsterker ved enkelte frekvenser. Det er jo gjerne kapasiteten til å håndtere elektriske fasevinkler uten å øke utgangsimpedansen, knele effektmessig, stikke helt av forvrengningsmessig osv som skiller forsterkere.
    Spennende! Er vel slike faktorer som er med å bidra til det vi opplever som matching av komponenter

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selvsagt. Bygde ikke du BEL en gang i tiden? Den ble jo designet for å funke bra også på surroundreceivere. Jeg mener vi testet med en 5x100W sony til ca 3000kr den gang, og det funket faktisk langt bedre enn noen hadde turt å håpe på.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •