Ekstern høyttalervelger vs. høyttaler A/B på forsterker vs. kombinasjon

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Intermediate Mastiff sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ekstern høyttalervelger vs. høyttaler A/B på forsterker vs. kombinasjon

Jeg skal ha en ny, felles forsterker for tre høyttalerpar ute (på hver sin side av huset, unntatt der naboen er nærmest... ) og sliter med å bestemme meg for løsningen. Jeg vil helst kunne slå av høyttalerne på den/de sidene der vi ikke er, særlig når jeg skal kjøre litt høyt på den siden som er lengst fra naboene. Selve forsterkeren skal stå på loftet, der jeg har alt av receivere og forsterkere for hele huset med høyttalerkabler til rommene og Next Generation IR-system for å styre det. Funker utmerket, for IR til RF går ved hjep av en enhet med både sender og batteri, så man slipper å sikte mot en IR til RF-boks i rommet, og man kan bruke det rundt i hele huset.

Som med alt det andre har jeg tenkt å bruke en rimelig receiver/forsterker jeg finner på Finn.no og så ha den originale fjernkontrollen til styre den, med volum, radiokanaler osv. Den metoden, sammen med J.River Media Center og Girder med USB-UIRT (IR-sender/mottaker styrt av Girder) har gjort at jeg har kunnet bygge opp et veldig greit lydsystem i huset til en brøkdel av hva et tilsvarende ferdig system ville kostet, med full tilgang til alt i biblioteket fra smartmobiler, pc-er og Android-tableter og tilgang til alle NRKs streaming-radiokanaler fra fjernkontrollene.

Jeg ser for meg fire alternativer:

1. En forsterker/receiver med bryter for A/B-høyttaler på fjernkontrollen, som NAD T744. 1500 kroner, sånn omtrent. Ulempen er at man da ikke kan velge alle tre høyttalerne for seg, men må kjøre to av parene sammen (parallellkoblede høyttalere på 8 ohm, så da blir det vel 4 ohm til sammen).

2. En annen, gjerne eldre og rimeligere forsterker/receiver pluss en høyttalervelger satt opp på veggen på verandaen (det er nesten to meter overheng av taket, så ting står tørt der oppe). Også 1500 kr, sånn omtrent. Men med alle høyttalerne i gang er det vel nede på 2 ohm, hvis jeg har forstått teorien riktig. Og da kan det vel gå hardt ut over forsterkeren?

3. Selvkonstruert system med 20 ampere Bilema-releer som bryter på jord, styrt av Girder-oppsettet. Da kan jeg styre de tre høyttalerne hver for seg fra fjernkontrollen. Ulempen blir som ved høyttalervelgeren, 2 ohm belastning på forsterkeren.

4. Kombinasjon av 1 og 3, med ett par høyttalere på A, og to par på B, switchet av releer. Da blir ikke belastningen verre enn 4 ohm selv med alle høyttalerne innkoblet.

Er det siste den beste løsningen? Eller er det noe her jeg har misforstått/oversett?

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hm... Det er mulig at jeg har misforstått opplegget ditt, men hvis det er snakk om 3 forskjellige høyttalerpar som skal kobles til f.eks. samme frontutgangen på en receiver, blir det ett fett om man kobler to til A- og én til B- utgangen - eller omvendt. A- og B-utgangene er - etter det jeg har forstått - parallelkoblet allerede i utgangspunktet. Med tre 8 ohms høyttalerpar tilkoblet samme forsterker, og i drift samtidig, blir impedansen 8/3 ohm (1/R = 1/8 + 1/8 + 1/8). Rent imepdansmessig kunne du like gjerne ha koblet alle høyttalerne til én og samme høyttalerutgang.

Men som sagt: Jeg er åpen for at jeg kan ha misforstått det hele.....
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Intermediate Mastiff sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror du kan ha forstått det riktig, ja. Det blir ganske lave ohm... Men jeg har fått en idé til som jeg leker med: To forstkere. En med A/B-utganger (for eksempel den nevnte NAD T744) til de minste og mest lettdrevne høyttalerne og noe kraftigere (kanskje en gammel Harman Kardon AVR 7000 eller AVR 65, eller noe lignende strømsterkt) til partyhøyttalerne. Og alt koblet til samme utgang på medie-pc-en, så jeg kan kjøre ett, to eller tre høyttalerpar samtidig og til og med variere volumet på det ene paret i forhold til de andre. Det kan nok være en bedre variant.

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    To forsterkere høres bedre ut, ja. Det blir nesten som jeg har det hjemme hos meg - tre forskjellige anlegg som kan fôres med synkroniserte signaler fra hver sin Squeezebox - to og to eller alle tre samtidig - med individuell volumregulering.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •