mediapc: DAC vs Lydkort

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Sted
    Hønefoss, Norge
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

mediapc: DAC vs Lydkort

Har lagt opp en media-pc hjemme og lurer veldig på akkurat hva jeg bør prioritere av lydkort for pc. Det er en ting jeg ikke greier å få helt svar på, og det er om jeg bør gå for et dyrere asus xonar lydkort (eller tilsvarende) eller en USB dac fra feks Hagel. Får forskjellig svar hver gang jeg spør en med litt greie på lyd.

Resultatet jeg er ute etter er en løsning der Lyd blir genert rent (og kraftig) ut fra pc gjerne mulighet for EQ og mulighet for surround. Og dette vil jeg da kjøre videre rett inn i et hifi anlegg eller denon headset. Bruker medialøsningen for mye musikk og film.

Er det noen her ute som har vært bort i begge og vet hva som kan være det bedre alternativet? Ser både fordeler og ulemper med begge men jeg greier ikke helt å få svar på hva som er best.

Noen der ute som har noen fine råd på dette emnet?

Intermediate Limpalot sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    554
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til musikk: Helt klart en ekstern DAC, som f.eks Hegel HD2!
    Til surround regner jeg med at du har DAC i receiveren din?
    Tror jeg ville brukt HD2 til musikk (USB) og receiverens DAC til surround (optisk).
    Men, det kommer jo litt an på hva annet utstyr du har da....

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt spesielt det du spør om her. Skal du ha filmlyd inn på en stereoforsterker eller surround receiver?

Du får ikke noe "kraftigere" signal, men EQ kan du bruke i stort sett alle musikk programmer.

Asus Xonar STX kortet har fått gode tester og koster ikke allverdens. Ligger vel på 1500 eller noe. Ville helt klart gått for dette heller enn en middelmådig dac. Men dette takler bare stereo.

Geir Arne

Intermediate Homealone sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Litt spesielt det du spør om her. Skal du ha filmlyd inn på en stereoforsterker eller surround receiver?

Du får ikke noe "kraftigere" signal, men EQ kan du bruke i stort sett alle musikk programmer.

Asus Xonar STX kortet har fått gode tester og koster ikke allverdens. Ligger vel på 1500 eller noe. Ville helt klart gått for dette heller enn en middelmådig dac. Men dette takler bare stereo.

Geir Arne
    Takler bare stereo? Jeg har dette og kjører flerkanal.

Eller misforstod jeg deg?

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Per krone så er datalydkort flere hakk bedre enn ekstern DAC

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kortet er stereo :ASUS Xonar Essence ST/STX soundcards | Stereophile.com men kan brukes virtual 7.1 lyd.
    Newegg.com - ASUS Xonar Essence STX Virtual 7.1 Channels 24-bit 192KHz PCI Express x1 Interface 124 dB SNR / Headphone AMP Card
    Så om du skal ha ekte 7.1 må du ha en annet kort.Komplett.no - Lydkort
    Men, hvordan skal dette overføres til anlegget? Har du receiver med hdmi eller multikanal analoge innganger? Har din receiver dekodere for de nye lydformater? Valg av kort avhenger jo av ditt øvrige utstyr.
    En vanlig dac kan du bare bruke til stereo, et bra lydkort kan du bruke til alt.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Homealone
    Takler bare stereo? Jeg har dette og kjører flerkanal.

Eller misforstod jeg deg?
    Trodde det bare var HDAV1.3 som hadde 7.1. Men er ikke helt up to date på infoen.

Sier kunnskapen din noe annet har du nok rett, men det var nytt for meg.

Geir Arne

Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    554
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen

Geir Arne
    Hegel HD2 er en middelmådig DAC? Ok, da lurer jeg på hva du mener er en ok DAC....

Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    554
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BoGGis
    Per krone så er datalydkort flere hakk bedre enn ekstern DAC
    Hæ? Har du noe belegg for dette?
    Hvis det stemmer, i stereo, vil jeg bli veldig veldig veldig overrasket og blir nødt for å spise DACen min....
    Når HD2 blir omtalt som klasseknusende til 2 000,- så tviler jeg veldig sterkt på at et lydkort, som i tillegg skal takle surround, til 500,- mindre er bedre til stereo!
    Hvis du kan dokumentere dette skal jeg gladelig spise i meg min egen kommentar og kjøpe et sånt lydkort, men jeg svetter ikke akkurat....

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stand alone DAC er mye tøffere!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    95
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig i det.. en benchmark dac hadde ikke vært gale :P

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Sted
    Hønefoss, Norge
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ble ikke særlig klokere. hehe

Det jeg kommer til å kjøpe i løpet av våren er en surround reciever av litt god kvalitet og muligens noen fine ikon fronthøytalere fra hifik. og noen mindre høytalere for å dekke resten av settet rundt. Regner vel at det blir 50/50 når det angår bruk av musikk/film.

Lurer nå på om jeg skal gå for begge. Et bra surroundkort til pc for musikk/film på høytalere og alternativ en dac m hodetelefon forsterker til headsettet. Det finnes flere xonar lydkort fra asus som støtter stereo og surrond forresten. Mener de har 4-5 alternativer å velge mellom her. Vurderte creative sine lydkort med virker som asus sine får litt bedre skryt hos audiofile.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Limpalot
    Hegel HD2 er en middelmådig DAC? Ok, da lurer jeg på hva du mener er en ok DAC....
    HD20 f.eks.

Geir Arne

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil igjen slå et slag for denne til 390,-:
    Komplett.no - TerraTec Aureon 7.1 USB

Her får du 7.1 analogt, DTS/DD ut optisk og stereo analogt. Fungerer knirkefritt.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har prøvd en del av begge deler om mener lydkort gir mer for pengene. Ulempen er at du kan få litt støy ved bruk av analogt ut, men det kommer ann på både lydkortet og innmaten i PCen. Proffe lydkort med balansert utgang har som regel ingen støyproblemer.

En fordel med et lydkort er dessuten at du får en god digital utgang som du eventuelt kan koble på en bedre ekstern DAC senere (eller koble til surround receiver.) Jeg ville tro at den digitale utgangen på hovedkortet kan ha en god del jitter. Uansett så skal du betale ganske mye for en ekstern DAC som er bedre enn gode lydkort til ca 2000 kr. Jeg vil tro at du da må opp i minst 6000 kr.

Asus STX skal jo også være veldig bra lydmessig, men det har jeg ikke prøvd. EMU 1212M er meget bra og det ligger et Lynx TWO-B på brukten til 4k.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •