Marantz PM15s1. Godt med krefter?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Marantz PM15s1. Godt med krefter?

Hei godtfolk

Jeg trenger råd angående mitt neste oppsett. Har lenge vært sikker på Cambridge, men vurderer denne som ligger på brukten. Dette er jo en ganske legendarisk Marantzforsterker som egentlig ligger utenfor min prisklasse, men som er en mulighet når brukte legges for salg. Denne er oppgitt effekt til å yte 90 watt i 2 kanaler, og mitt spørsmål er om dette er nok mtp mine planer om å kjøpe nye gulvhøyttalere i sommer? Vekten på forsterkeren er massiv, 18 kg. Så jeg vil tro at strømforsyningen på denne er rimelig kraftig? Setter virkelig pris på tips her.Link:

http://avforum.no/avtorget/showprodu...t=75766&cat=13

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommer jo helt an på hva slags høyttalere du ser for deg å koble til, musikksmak og hvor høyt du pleier å lytte til din musikk til vanlig det..... ;-)

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Kommer jo helt an på hva slags høyttalere du ser for deg å koble til, musikksmak og hvor høyt du pleier å lytte til din musikk til vanlig det..... ;-)

Jeg pleier ikke å lytte på musikk i vanvittig høye lydnivåer. Har bestemt meg for denne nå, så håper og tror jeg blir fornøyd:-) Som sagt er dette en prisklasse som jeg ikke har råd til å være i hva anngår nykjøp, og da er det spennende å få tilgang til dette nivået gjennom bruktmarkedet. Har Dali fronthøyttalere per idag fra gamle blå serie (toppmodell 8008), men de skal byttes ut når feriepenger/skattepenger ankommer i Juni.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når forsterkeren er valgt er det lettere å velge høyttalere. Min umiddelbare tanke tilsier at du bør velge høyttalere med 88dB+ i følsomhet, har en impedansekurve som ikke detter altfor langt ned og ikke ha altfor mange store elementer som skal holdes under kontroll samtidig (les doble titommere i bassen o.l.). Holder du deg til det, så finnes det tonnevis av gode høyttalermatcher som innfrir ovennevnte "krav".

Lykke til!

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når forsterkeren er valgt er det lettere å velge høyttalere. Min umiddelbare tanke tilsier at du bør velge høyttalere med 88dB+ i følsomhet, har en impedansekurve som ikke detter altfor langt ned og ikke ha altfor mange store elementer som skal holdes under kontroll samtidig (les doble titommere i bassen o.l.). Holder du deg til det, så finnes det tonnevis av gode høyttalermatcher som innfrir ovennevnte "krav".

Lykke til!

Absolutt! Og føler som du sier at denne forsterkeren har et vidt spekter av passende høyttalere. Har fyrt den opp på Daliene mine nå, og de spiller iallfall glimrende med mer enn nok kraft. Så blir spennende å se hva jeg ender opp med av nye høyttalere etterhvert

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gilmour
    Absolutt! Og føler som du sier at denne forsterkeren har et vidt spekter av passende høyttalere. Har fyrt den opp på Daliene mine nå, og de spiller iallfall glimrende med mer enn nok kraft. Så blir spennende å se hva jeg ender opp med av nye høyttalere etterhvert
    Hvordan syntes du forsterkeren låter?

Er den varm i lyden?

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dreamphaze
    Hvordan syntes du forsterkeren låter?

Er den varm i lyden?

Ja, varm og fyldig i lyden. Klassisk Marantz med andre ord. Men jeg merker godt at dette er et stykke opp på stigen mtp pris og komponentnivå: detaljrikdommen og musikkgleden er en helt annen enn hva jeg er vant til. Og designen på den er bare grisedeilig om jeg selv må si det8) Men klart mine Dalier med 5-6 år på baken yter ikke denne elektronikken rettferdighet, så jeg må snarest mulig få kjøpt nye høyttalere også. Ingen tvil om det. Forøvrig må folk her inne huske på at jeg har brukt en surroundforsterker fra Marantz som er 4 år gammel frem til nå, så forskjellen blir da naturlig nok ganske stor slik sett. Hoppet i kvalitet er stort for å si det forsiktig )))

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    961
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, varm og fyldig i lyden. Klassisk Marantz med andre ord. Men jeg merker godt at dette er et stykke opp på stigen mtp pris og komponentnivå: detaljrikdommen og musikkgleden er en helt annen enn hva jeg er vant til. Og designen på den er bare grisedeilig om jeg selv må si det8) Men klart mine Dalier med 5-6 år på baken yter ikke denne elektronikken rettferdighet, så jeg må snarest mulig få kjøpt nye høyttalere også. Ingen tvil om det. Forøvrig må folk her inne huske på at jeg har brukt en surroundforsterker fra Marantz som er 4 år gammel frem til nå, så forskjellen blir da naturlig nok ganske stor slik sett. Hoppet i kvalitet er stort for å si det forsiktig )))
    Klipsch RF 63 eller RF 5 er noe og tenke på.
    Jeg har meget god erfaring med Klipsch og Marantz.
    Kommer selvfølgelig ann på hva du liker,mange gode høyttalere der ute,men pass på som det er nevnt og ikke kjøp tung drevene høyttalere.

O

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wikstrøm
    Klipsch RF 63 eller RF 5 er noe og tenke på.
    Jeg har meget god erfaring med Klipsch og Marantz.
    Kommer selvfølgelig ann på hva du liker,mange gode høyttalere der ute,men pass på som det er nevnt og ikke kjøp tung drevene høyttalere.

O

Takker for rådet, skal huske på det. Tungdrevne høyttalermodeller skal jeg holde meg langt unna. Jeg ser for meg en pen mellomstor kompakt gulvhøyttaler i prisklasse 10-15000 kr som perfekt for denne forsterkeren. Vil ikke ha for store kolosser med type 10er basser, men heller en mer kompakt modell som fokuserer mer på detaljer. Den låter egentlig glimrende med mine nåværende Dali høyttalere og Dali er meget lettdrevne. Så ikke umulig at jeg går for en Dali av nyere årgang her. Hva tenker folket?

Edit: fy f for en bass og kontroll det er i dette stereomonsteret Her er det bare å stikke få fikset seg noen kalde pils og bolte seg fast i sofaen for helgen

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter intens lytting hele kvelden nå, (bunken med skiver som skal i ilden er enda enorm så kvelden er ennå ung), er det mest imponerende fylden i piano og akustisk gitar. Det er flere nyanser her som jeg aldri har hørt før, kombinert med et fjellstøtt stereoperspektiv er det en stor glede å konstatere at jeg gjorde det helt rette ved å gå over til stereo.:-D Det oppleves som forsterkeren har grepet tak i høyttalerne med gigantiske klør i jerngrep, og firer ikke en eneste tomme. Føles som hifi og musikkinteressen min er født på ny, enkelt og greit.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    961
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter intens lytting hele kvelden nå, (bunken med skiver som skal i ilden er enda enorm så kvelden er ennå ung), er det mest imponerende fylden i piano og akustisk gitar. Det er flere nyanser her som jeg aldri har hørt før, kombinert med et fjellstøtt stereoperspektiv er det en stor glede å konstatere at jeg gjorde det helt rette ved å gå over til stereo.:-D Det oppleves som forsterkeren har grepet tak i høyttalerne med gigantiske klør i jerngrep, og firer ikke en eneste tomme. Føles som hifi og musikkinteressen min er født på ny, enkelt og greit.
    Skjønner hva du mener,gikk i fra Marantz SR 7005 til Copland/Parasound nå
    Sitter og koser meg med en god vin og pink floyd

O

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

O

Er det ikke herlig?8) Imorgen skal jeg ha hele kvelden foran anlegget i kompaniskap med noen iskalde pils. Pink Floyd yter gode anlegg rettferdighet, de ligger i spillelista mi ikveld også

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt å se lyset? Du skal rimelig høyt opp i pris for å finne en hjemmekinoreceiver som klarer å klå en dedikert stereoforsterker i denne klassen. KISS = Keep It Simple Stupid = færre kanaler og oppgaver å løse = bedre lyd.

IMHO

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt å se lyset? Du skal rimelig høyt opp i pris for å finne en hjemmekinoreceiver som klarer å klå en dedikert stereoforsterker i denne klassen. KISS = Keep It Simple Stupid = færre kanaler og oppgaver å løse = bedre lyd.

IMHO

Absolutt, sent men godt kan man si i så måte for min del. Har latt meg rive med hjemmekinomaset overalt rundt meg altfor lenge, men det er det herved slutt på. Jeg skal _aldri_ tilbake til surroundforsterker når det kommer til musikk. Har lært leksa mi nå. Og du har helt rett, skal man slå en ren stereoforsterker i denne klassen så må man meget høyt opp på prisstigen. Mye mye høyere enn jeg er int i å punge ut med:-D

Bruker forresten Marantz BD 7004 blu-ray spiller som kilde sammen med forsterkeren. Fikk den for 4500 kr hos Oslo hificenter, demomodell som opprinnelig kostet 7000 kr. Så jeg er superhappy med value for money jeg har fått på disse 2 komponentene Nypris forsterker og spiller samlet er ca 21 000 kr. Og jeg har betalt 10 000 kr blank samlet. Ganske ok om jeg selv skal si det.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

O

Hva står på spillelisten hos deg ikveld/fremover Wikstrøm?:-D Hos meg ligger iallfall Pulse med Pink floyd klar(konsertdvden), U2 live fra Slane Castle(konsertdvd), og sisteskiva til Mew klar. Og påfyll i lista blir det garantert utover dagen8)

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    961
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva står på spillelisten hos deg ikveld/fremover Wikstrøm?:-D Hos meg ligger iallfall Pulse med Pink floyd klar(konsertdvden), U2 live fra Slane Castle(konsertdvd), og sisteskiva til Mew klar. Og påfyll i lista blir det garantert utover dagen8)
    Manfred Mann
    Alan Parsons
    Eagles
    Thinkman, er kveldens liste

O

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •