Brokoble flerkanals effektforsterker

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Intermediate Andsor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Brokoble flerkanals effektforsterker

Hei

Jeg har en 8-kanals effektforsterker, og det jeg lurer på er om jeg kan brokoble slik at jeg får 4 eller 2 kanaler? Jeg har ikke så spesielt mye kunnskap om forsterkere og slikt, men jeg har forstått det slik at det kan bli krøll med tanke på Ohm, eller er det bare til å mose på og ta ut strøm i pose og sekk?
    Legger ved link til forsterker http://www.amx.com/products/PLB-AMP8.asp

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorvidt denne forsterkeren din kan brokobles, vet jeg ikke noe om. Men av linken din fremgår det at forsterkeren har "stable output into four ohms" - og det er litt illevarslende.

For når du brokobler, kan man populært si at den brokoblede forsterkeren "ser" halve impedansen. D.v.s. at en 8 ohms høyttaler blir oppfattet som 4 ohm, en 4 ohms last blir oppfattet som 2 ohm etc. D.v.s at har du høyttalere med en - ikke helt uvanlig - impedansdipp ned mot 3-4 ohm, kan det bli stress for et eventuelt brokoblet oppsett.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så dersom jeg skal drive frontene mine med element på 8ohm, så vil det bli krøll?
    Hva er det akkurat som blir krøll på egentlig? brente spoler?

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En 8 ohms høyttaler er 8 ohm bare nominelt - eller et slags gjennomsnitt. Gjennom frekvensområdet varier impedansen fra noe under 8 til noe over 8 - avhengig av hvordan høyttaleren er konstruert, hvilke elementer den har, hvordan delefiltrene fungerer o.s.v. Typisk faller impedansen ofte i bassområdet - ikke uvanlig at vi snakker 3-4 ohm og noen ganger under det også - og når impedansen faller, må forsterkeren levere mer strøm. Og det å levere strøm er strevsomt for en forsterker.

En brokoblet forsterker - som "ser" halve impedansen - må levere dobbelt så mye strøm som en forsterker som ikke er brokoblet. Det er her du kan få problemer. At forsterkeren din rett og slett går varm. I hvert fall hvis du i tillegg kjører den hardt. På peiskosnivå tviler jeg på at det vil skje noe, men det er jo fristende å dra på litt noen ganger.

Dette med brokobling har altså betydning for forsterkeren - ikke for høyttaleren.
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okei, jeg har tenkt å bruke den på en 2-veis med HiVi sine F6 basser Overview of F6 Drivers_HiVi,Inc og TN28 diskant Overview of TN28 Drivers_HiVi,Inc. På bassen så deler jeg ved ca 100hz til sub, så vil da ha en imp. på ca 5. Vil det gå bra for forsterkeren sin del? Den skal jo være relativt strømsterk dersom den kan levere 63w pr kanal i 8ohm

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du vurdert biamping som et alternativ til brokobling? Jeg har ikke prøvd det selv, men vet at mange mener at dette kan være vel så bra som brokobling.

Men hvis du går for brokobling, virker forsterkeren din strømsterk nok - så det går antageligvis bra. Men du kunne jo ha sjekket med produsenten - for sikkerhets skyld.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet med biamping er at jeg ikke har noen form for måleinstrumenter utenom mikrofon på bærbar. Og den er vel ikke særlig godt egnet for dette.. Så vil vel bli lett å feilbalansere litt?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    bi amp har man du sett terminaler på ht... man tar da +- & +- dvs 4 kanaler som blir til 2 dvs du bruker 4 kanaler til fronten..

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andsor
    Problemet med biamping er at jeg ikke har noen form for måleinstrumenter utenom mikrofon på bærbar. Og den er vel ikke særlig godt egnet for dette.. Så vil vel bli lett å feilbalansere litt?
    Du trenger ikke mikrofon da.
    Biamping er, om dine høyttalere har 4 terminaler, Hi og LOW, med en bøyle imellom, da fjerne du denne bøyle.
    På forsterkeren setter du en splitter slik at de to kanaler blir til 4, og da setter du f.eks. de to venstre kanaler inn i kanal 1 og 2 på forsterkeren. Da kobler du 2 sett høyttalerkabler til, et sett til utgang 1 og et sett til utgang 2. Disse kabler kobler du da til Hi og Low på venstre høyttaler.
    Samme med høyre, men da bruker du kanal 3 og 4 på forsterkeren.
    Nu biamper du dine høyttalere, altså du bruke 1 utgang til høyfrekvens, og 1 utgang til bassen.
    Men, dette kan du jo bare gjøre om du har 4 terminaler på dine høyttalere.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg er med på det med biamping, og har vurdert det. Jeg har ikke high og low, og derfor lurte på om jeg heller kunne brokoble slik at jeg slipper å åpne høyttaleren og modde på filteret (Var tydeligvis litt kjapp i tankegangen når jeg bygde). Det er bare det lille ekstra jeg ønsker. Slik jeg har det nå så føler jeg det mangler pittelitt krefter.

Men ser det blir vel kanskje like greitt, så jeg slipper å risikere forsterkeren.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan jo lett finde en billig effektforsterker på finn.no, Rotel eller Nad f.eks.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan vel også bare bruke flere kanaler på forsterkeren som en form for biamping?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •