SA Saxo1: Onkyo A-5VL eller NAD+DAC?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

SA Saxo1: Onkyo A-5VL eller NAD+DAC?

Hei alle!

Lurer på om noen kan hjelpe meg med råd her.

Nedgraderte for noen måneder siden og solgte mitt gamle HiFi anlegg.
    Men så kjøpte jeg System Audio`s Saxo 1 forrige uke og vips var interessen tilbake. Morro!

De er(var) ment til et budsjett-oppsett og driftes nå av en H/K AVR 430.
    Jeg bruker DAC i denne og spiller fortrinnsvis fra CD eller streamer til AirPort expressen som også er tilknyttet digitalt.
    Alt i alt låter dette meget respektabelt, men jeg tror det er mer å hente og har lyst til å prøve å sette sammen "best mulig lyd til lavest mulig pris".

2 muligheter jeg vurderer:

1. Onkyo A-5VL da den har god DAC innebygget.
    2. NAD 316BEE og en Cambridge Audio DAC.

Jeg havner da på ca. 5000NOK som er max for kjøp.
    Dette skal da som dere skjønner dekke både kraft og god DAC.
    Vet at SA er tungdrevne men begge disse skulle vel være strømsterke nok(?)
    Hvordan det matcher med SA vet jeg lite om

Mvh. Erik

(Selger BTW en "ubrukt"Bose SoundDock 10 hvis noen evt.vil ta denne innbytte for en 2-kanals løsning)

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville nok gått litt opp i pris med tanke på kanskje å oppgradere, og liker tankegangen på at du kan få mer ut av høyttaleren med en god dac, det tror jeg på Liker selv Cambridge Audio sin DAC og NAD, men ville gått litt opp i pris til NAD 326BEE da denne har Pre-outs til hvis du skal ha en ekstra effektforsterker eller subwoofer Det er snakk om ca 1500 kroner opp i pris, men tror mulighetene/pre out utgangene og de ekstra kreftene kommer godt med

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei og takk for tips!
    Går litt sport i å holde budsjett. Hvis ikke kommer det plutselig inn alternativer som Rotel etc som kompliserer ting for mye

Mvh.Erik

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ojey
    Jeg ville nok gått litt opp i pris med tanke på kanskje å oppgradere, og liker tankegangen på at du kan få mer ut av høyttaleren med en god dac, det tror jeg på Liker selv Cambridge Audio sin DAC og NAD, men ville gått litt opp i pris til NAD 326BEE da denne har Pre-outs til hvis du skal ha en ekstra effektforsterker eller subwoofer Det er snakk om ca 1500 kroner opp i pris, men tror mulighetene/pre out utgangene og de ekstra kreftene kommer godt med
    Helt Enig!

Active Hektor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du sett på XTZ Class A100 D3? Blir jo ikke så mye over budsjett..

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hei kara og takk for delte meninger og tips!
    Jeg fikk et godt tilbud og hentet en Onkyo A-5VL hos de Stereofile gutta i Grensen i går. Flott service, fikk forsterker fra lager ned til butikk på 2 timer.

Mine nye SA Saxo1 har jeg til nå vært delvis fornøyd med, litt tynn lyd, hissig på "essene". Men nå er det jo den berømte innspillingsfasen da og de høres allerede mykere, dypere, bedre ut for hver dag som går og det begynner å bli skikkelig bra Så jeg er ikke sikker på hvor mye av forbedringene som kommer av Onkyoen VS. HK. Altså om forbedringene ville vært like tydlige med HK`en.

Inntykk Onkyo(Jeg hadde INGEN erfaring med dette merket fra før)
    Lekker,lekker! -ser ut som _skikkelig_ bra byggekvalitet dette. Tung; 10.2kg..
    Dette MÅ være et udiskutabelt 2-ch. røverkjøp med _den_ kvaliteten og skikkelige, innebygde DACs??

SA skal være tungdrevne og litt vanskelige men det bryr visst ikke denne Onkyoen seg om. Jeg har oppsettet i en stue på 20m2+, type klassisk bygård med tykke murvegger. Denne komboen spiller i dette miljøet mer enn tilstrekkelig og det virker som forsterkerkraft finnes i overflod! Sammenligner da med tidligere eide div.NAD, Rotel, Arcam, Primare, HK på Dynaudio Audience, B&W CM1 etc.
    Jeg bruker en Sony SACD spiller inn på coax og også analogt(pga SACD)
    Bruker Airport express inn på optisk. Streamer fra Ipod Touch og Mac .
    Kabler er Supra Ply 3.4S.

Første jeg la merke til var at CD- spiller høres klart best ut -både coaxialt og analogt. Sammenlignet med stream fra Mac/Ipod i ukomprimert format. BTW: Noen som kan forklare dette? CD spilleren blir ikke kastet her i huset på en stund nei. Jeg har bestillt en optisk switch for å kople til PS3 også så da blir den optiske inngangen bedre testet.

Anlegget spiller veldig engasjerende. Her er ingen seig, tung bass som jeg opplevde på CM1. Bassgangene bouncer hurtig og "sprettent" og musikken er utrolig livlig generelt. Og krystallklart og detaljert. Masse detaljer. Jeg har heller ikke på tidligere combos fått scenen tegnet opp slik som nå. All musikk må spilles på nytt&nytt&nytt

Utrolig gøy å få til en slik budsjettkiller!
    Nå er jo rommet anlegget står i relativt lite og godt dempet da.
    Jeg var derfor ute etter små, pene høyttalere jeg kunne skyve nesten helt inn til veggen og dermed få passe med bass uten for mye farging.

Saxo1 er nok for spe mtp.lydtrykk i større miljøer. Nå får jeg se hvor bra Saxoene blir og om behovet for mer trykk etterhvert melder seg.
    Men Onkyoen blir nok i hus en stund!

Mvh. Erik

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tumle
    Hei kara og takk for delte meninger og tips!
    Jeg fikk et godt tilbud og hentet en Onkyo A-5VL hos de Stereofile gutta i Grensen i går. Flott service, fikk forsterker fra lager ned til butikk på 2 timer.

Mine nye SA Saxo1 har jeg til nå vært delvis fornøyd med, litt tynn lyd, hissig på "essene". Men nå er det jo den berømte innspillingsfasen da og de høres allerede mykere, dypere, bedre ut for hver dag som går og det begynner å bli skikkelig bra Så jeg er ikke sikker på hvor mye av forbedringene som kommer av Onkyoen VS. HK. Altså om forbedringene ville vært like tydlige med HK`en.

Inntykk Onkyo(Jeg hadde INGEN erfaring med dette merket fra før)
    Lekker,lekker! -ser ut som _skikkelig_ bra byggekvalitet dette. Tung; 10.2kg..
    Dette MÅ være et udiskutabelt 2-ch. røverkjøp med _den_ kvaliteten og skikkelige, innebygde DACs??

SA skal være tungdrevne og litt vanskelige men det bryr visst ikke denne Onkyoen seg om. Jeg har oppsettet i en stue på 20m2+, type klassisk bygård med tykke murvegger. Denne komboen spiller i dette miljøet mer enn tilstrekkelig og det virker som forsterkerkraft finnes i overflod! Sammenligner da med tidligere eide div.NAD, Rotel, Arcam, Primare, HK på Dynaudio Audience, B&W CM1 etc.
    Jeg bruker en Sony SACD spiller inn på coax og også analogt(pga SACD)
    Bruker Airport express inn på optisk. Streamer fra Ipod Touch og Mac .
    Kabler er Supra Ply 3.4S.

Første jeg la merke til var at CD- spiller høres klart best ut -både coaxialt og analogt. Sammenlignet med stream fra Mac/Ipod i ukomprimert format. BTW: Noen som kan forklare dette? CD spilleren blir ikke kastet her i huset på en stund nei. Jeg har bestillt en optisk switch for å kople til PS3 også så da blir den optiske inngangen bedre testet.

Anlegget spiller veldig engasjerende. Her er ingen seig, tung bass som jeg opplevde på CM1. Bassgangene bouncer hurtig og "sprettent" og musikken er utrolig livlig generelt. Og krystallklart og detaljert. Masse detaljer. Jeg har heller ikke på tidligere combos fått scenen tegnet opp slik som nå. All musikk må spilles på nytt&nytt&nytt

Utrolig gøy å få til en slik budsjettkiller!
    Nå er jo rommet anlegget står i relativt lite og godt dempet da.
    Jeg var derfor ute etter små, pene høyttalere jeg kunne skyve nesten helt inn til veggen og dermed få passe med bass uten for mye farging.

Saxo1 er nok for spe mtp.lydtrykk i større miljøer. Nå får jeg se hvor bra Saxoene blir og om behovet for mer trykk etterhvert melder seg.
    Men Onkyoen blir nok i hus en stund!

Mvh. Erik
    Gratulerer !

Ville bare legge til at det sikkert ligger en bedre DAC i CD-spilleren din, enn den som er i receiveren din. Derfor høres det også sikkert litt bedre ut, dessuten sier de fleste at CD slår streaming, og at LP/Vinyl slår ut CD'en igjen, dog en erfaring jeg også har gjort meg

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker

Når jeg får den 3-1 optiske switchen og kabler jeg har bestillt skal jeg kople til Sony CD-spilleren optisk for å sammenligne mot Airport/streaming, PS3, og også mot coax jeg bruker til CD i dag.

HQ OPTICAL SELECTOR TOSLINK Optisk switch 1-3

Billig, spent på om det blir noe kvalitetstap..

Mvh.Erik

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •