Rimelig receiver med mørk signatur

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 26
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Rimelig receiver med mørk signatur

Hei av-folk.

Lurte på om noen vet om en rimelig surround receiver som er mørk i klangen, litt som Abrahamsen, men forstår at den ikke vil ha samme kvaliteten i hele spekteret selvfølgelig. Et annet krav er pre-out da jeg skal bruke abrahamsen og en nad receiver ( nad'en er veldig nøytral over på det lyse så vet ikke om den duger) som effekt når jeg skal bruke surround modus. 2 kanals lyd skal kjøres via dac direkte til abrahamsen. De receiverene som jeg har hørt. Ihvertfall under 6000 eier ikke bass. Det må liksom brukes sub t.o.m. da kan det være vanskelig å få frem god bassen.

Hvis receiveren ikke gjør noe med lydsignaturen så er det jo ett fett selvfølgelig, men vet ikke om noen har opplevd at prossessor delen faktisk gjør noe med lydsignaturen.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uten å komme med helt konkrete receivere da pris sikkert spiller en rolle, ville jeg ha sjekket ut

Cambridge, Marantz og Primare. De 2 førstnevnte får du i de fleste prisklasser, Primare koster litt mer.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dreamphaze
    Uten å komme med helt konkrete receivere da pris sikkert spiller en rolle, ville jeg ha sjekket ut

Cambridge, Marantz og Primare. De 2 førstnevnte får du i de fleste prisklasser, Primare koster litt mer.
    Takk for svar.
    Både cambridge og primare trodde jeg var relativt nøytrale og over på det lyse. Eldre Marantz har jeg likt veldig godt også nyere, men føler de også har gått litt over på det mer nøytrale. Jeg tenker litt mer i den gaten hvor du kan spille lavt og allikevel ha dynamikk/fylde hvis du forstår. Men skal selvfølgelig prøve disse hvis du mener de er bra på det område.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eibet
    Takk for svar.
    Både cambridge og primare trodde jeg var relativt nøytrale og over på det lyse. Eldre Marantz har jeg likt veldig godt også nyere, men føler de også har gått litt over på det mer nøytrale. Jeg tenker litt mer i den gaten hvor du kan spille lavt og allikevel ha dynamikk/fylde hvis du forstår. Men skal selvfølgelig prøve disse hvis du mener de er bra på det område.
    De er nok relativt nøytrale med tendenser til det mørke.

Men hva med Harman Kardon? De er iallefall fyldige i lyden som kan tolkes som mørkt?

Nok power til å ha dynamikk ved lave volumer også. F.eks AVR460

Intermediate HiFi-nevøen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøpe receiver med audyssey e.l for så å equalisere deg til den lydsignaturen du ønsker? Bare et forslag

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

hmmmm

Sitat Opprinnelig postet av HiFi-nevøen
    Kjøpe receiver med audyssey e.l for så å equalisere deg til den lydsignaturen du ønsker? Bare et forslag
    Du sier noe der. Jeg har liksom alltid blitt fortalt av personer jeg respekterte med tanke på hifi at man aldri skal røre bass/treble funksjonen. At det aldri vil bli et bra lydbilde, men nå er jeg mer der at man gjør det man vil...hehe.. Men jeg har hatt en Onkyo med odyssey og det hadde ingenting å si hva jeg stilte på audessey eq'en. Ble liksom ikke de store forskjellene, men med en receiver som er mørk i utgangspunktet vil det kanskje fungere bedre.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De er nok relativt nøytrale med tendenser til det mørke.

Men hva med Harman Kardon? De er iallefall fyldige i lyden som kan tolkes som mørkt?

Nok power til å ha dynamikk ved lave volumer også. F.eks AVR460
    Liker at jeg får gode forslag og de skal selvfølgelig prøves ut, men opplever ikke de nevnte forsterkerene som mørke i den forstand (som abrahamsen, hvor med gode fronter at sub blir overflødig). Power er jo ikke så vesentlig med tanke på at jeg skal bruke effekt på alle kanalene.

Intermediate HiFi-nevøen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du sier noe der. Jeg har liksom alltid blitt fortalt av personer jeg respekterte med tanke på hifi at man aldri skal røre bass/treble funksjonen. At det aldri vil bli et bra lydbilde, men nå er jeg mer der at man gjør det man vil...hehe.. Men jeg har hatt en Onkyo med odyssey og det hadde ingenting å si hva jeg stilte på audessey eq'en. Ble liksom ikke de store forskjellene, men med en receiver som er mørk i utgangspunktet vil det kanskje fungere bedre.
    De litt eldre audyssey-funksjonene er ikke alltid så mye å skryte av. Min 2005/6-modell Denon er nok best med denne funksjonen deaktivert. Men; på de nye modellene snakker vi business Bruk audyssey til å "komme i gang" i stedet for å avslutte med det. Etter målingene er ferdige, kopierer du tallene over til manuell-eq, så finjusterer du etter smak der. Det kan fort gjøre susen.

Forøvrig vet jeg vel egentlig ikke om noen receivere/surround-prosessorer som er mørk i klang. Muligens Rotel

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HiFi-nevøen
    De litt eldre audyssey-funksjonene er ikke alltid så mye å skryte av. Min 2005/6-modell Denon er nok best med denne funksjonen deaktivert. Men; på de nye modellene snakker vi business Bruk audyssey til å "komme i gang" i stedet for å avslutte med det. Etter målingene er ferdige, kopierer du tallene over til manuell-eq, så finjusterer du etter smak der. Det kan fort gjøre susen.

Forøvrig vet jeg vel egentlig ikke om noen receivere/surround-prosessorer som er mørk i klang. Muligens Rotel
    Genialt. Får teste ut det ja. Jeg synes det er litt irriterende at alt skal være så korrekt og nøytralt nå om dagen. Liker varme/dynamikk og fylde jeg. det eneste som har gitt meg det av nyere receivere er en Marantz som hadde for lite effekt til høyttalerene. Da kunne jeg ikke spille veldig høyt, men fikk til gjengjeld veldig fyldig nedre register.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Liker at jeg får gode forslag og de skal selvfølgelig prøves ut, men opplever ikke de nevnte forsterkerene som mørke i den forstand (som abrahamsen, hvor med gode fronter at sub blir overflødig). Power er jo ikke så vesentlig med tanke på at jeg skal bruke effekt på alle kanalene.
    Abrahamsen og Marantz er nok det som er likest av forslagene til nå-.

Som nevøen sier er jo Rotel ett godt tilbakelent bilde- Du snakker om å få dynamikk, men du vegrer deg litt imot Audessy og hvorvidt receiveren har power eller ei.

Da følger iallefall jeg spent med på hva resultatet blir

Uansett syntes jeg at cambridge, primare, marantz og rotel er merker som heller mot det mørke og ikke mot det lyse. De heller iallefall mer mot EC/Abrahamsen enn f.eks Nad/Pioneer som igjen er mot det lyse.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Abrahamsen og Marantz er nok det som er likest av forslagene til nå-.

Som nevøen sier er jo Rotel ett godt tilbakelent bilde- Du snakker om å få dynamikk, men du vegrer deg litt imot Audessy og hvorvidt receiveren har power eller ei.

Da følger iallefall jeg spent med på hva resultatet blir

Uansett syntes jeg at cambridge, primare, marantz og rotel er merker som heller mot det mørke og ikke mot det lyse. De heller iallefall mer mot EC/Abrahamsen enn f.eks Nad/Pioneer som igjen er mot det lyse.
    Det er nok bare meg som er dårlig til å forklare hva jeg ønsker. Enig i utsagn med pioneer og nad i forhold til de andre, men effekt betyr vel ikke noe hvis man skal bruke effektforsterker uansett? eller? Audessey er jeg ikke imot, men har liksom aldri tenkt på å bruke eq eller audessey da det liksom har vært fy fy fra jeg begynte med hifi. Resultatet blir nok en del dyrere enn planlagt brukt eller ikke da jeg føler at gode komponenter gir bedre dynamikk uansett klang. Grunnen til at jeg hadde inntrykk av at cambridge heller mot det lyse er utsagn fra lyd og bilde sine tester og primare fikk jeg beskjed fra soundgarden om at var mye lysere/mer nøytral (følte også det selv) enn abrahamsen da jeg skulle kjøpe forsterker. Marantz liker jeg som sagt og rotel har jeg ikke vært noe borti før. Hvilken Marantz mener dere passer budsjett under 6000,- med pre out? hvis det finnes?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet det strekker budsjettet, men vet dere hvordan parasound er i signaturen? Hadde vel blitt en ren prossessor i så fall.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Anthem. Mulig og gjøre lyden mørkere med targetkurve.

Yamaha. Med etterjustering får en lyden mørk og relativt bass tung. (morro til film)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Anthem. Mulig og gjøre lyden mørkere med targetkurve.

Yamaha. Med etterjustering får en lyden mørk og relativt bass tung. (morro til film)
    Anthem og targetkurve har jeg aldri hørt om.
    Er det det samme som audessey på andre merker eller?
    Er det noe kun yamaha bruker?
    Hørtes mega interressant ut.:-D

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Anthem og targetkurve har jeg aldri hørt om.
    Er det samme som audessey på andre merker eller?
    Er det noe kun yamaha bruker?
    Hørtes mega interressant ut.:-D
    Anthem. ARC er det mest avanserte kalibrerings systemet. Slår audessey langt ned i støvlene...
    Vært testet i hjemmekino og det er et par stykker som har Anthem recivere her på forumet. Så anthem tråden er da vært og titte i...

ARC styres fra pc tror jeg. Og targetkurve er hvordan en legger inn ønske før for hvordan frekvensresponsen skal se ut etter at kalibrering er gjort.
    Eller det ligger noe forrhånds innlagte kurver en kan velge. Ikke sikker da jeg ikke har sett så mye annet en at de er 5 og 6 karakterer på de som jeg har sett test på

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Anthem. ARC er det mest avanserte kalibrerings systemet. Slår audessey langt ned i støvlene...
    Vært testet i hjemmekino og det er et par stykker som har Anthem recivere her på forumet. Så anthem tråden er da vært og titte i...

ARC styres fra pc tror jeg. Og targetkurve er hvordan en legger inn ønske før for hvordan frekvensresponsen skal se ut etter at kalibrering er gjort.
    Skal tråle gjennom forumet etter anthem nå. Takk for tips.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

wow

Anthem receiver'erne virket kanon da, lucky me som bor i Stavanger. Resonans burde jo ha disse inne så tenkte meg bort å høre litt i morgen. Er jo 3 ganger budsjett, men men. En ting som jeg har lurt litt på. Hvorfor er det slik at rene surroundprossessorer er så mye dyrere enn receivere. Det er jo ikke effekt i disse og det burde jo vært produsert noen rimelige modeller også vel?

Intermediate CNK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Anthem receiver'erne virket kanon da, lucky me som bor i Stavanger. Resonans burde jo ha disse inne så tenkte meg bort å høre litt i morgen. Er jo 3 ganger budsjett, men men. En ting som jeg har lurt litt på. Hvorfor er det slik at rene surroundprossessorer er så mye dyrere enn receivere. Det er jo ikke effekt i disse og det burde jo vært produsert noen rimelige modeller også vel?
    Volum. Om man produserer 100.000 receivere fremfor la oss si 2-300 prosessorer er det betraktelig flere enheter å dekke inn faste kostnader på.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CNK
    Volum. Om man produserer 100.000 receivere fremfor la oss si 2-300 prosessorer er det betraktelig flere enheter å dekke inn faste kostnader på.

AAah..sånn sett ja.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Onkyo er også ett alternativ for mørk klang.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •