Hjelp til Surround setup (Yamaha RX-V863 og Dali speakers)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 2 av 2
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp til Surround setup (Yamaha RX-V863 og Dali speakers)

Hei

Jeg har kjøpt noen relativt små men gode Dali høyttalere til mitt 5.1 surround oppsett. Nå lurer jeg på hvordan man burde sette opp og eventuelt kalibrere dette.

Playback: ASRock 3D Vision (HTPC), J Rriver Media Center 16
    Reciever: Yamaha RX-V863
    Center: Gammel Infinity (skal byttes ut med Dali Stile på grunn av bla annet plassproblemer i TV-benk)
    Front: Dali Ikon 1 MK2
    Bak: Dali Stile
    Sub: Dali Fazon Sub 1

Sånn jeg har satt det opp nå, så virker det til å være litt lite mellomtone/bass på mange sanger som er litt flate på bass. Høres kanskje ikke så rart ut, men jeg synes det er litt mer tamt enn normalt på slik musikk. På musikk med dyp bass så er dette derimot veldig fremtredende, noe som for så vidt er greit. Jeg liker litt fylde i bass.

Jeg spiller alt av musikk, filmer og lignende gjennom en ASRock 3D HTPC med J River Media Center 16. Der har jeg alt jeg kan tenke meg av room correction instillinger, EQ og så videre. Yamaha recieveren har også en del enklere innstillinger av distanse på høyttalere, frekvensinstillinger for høyttalere/sub osv. Jeg satt vel alle mine høyttalere som "små", og dette skal vel gjøre at det meste av bass blir dirigert til sub'en. Jeg stillte også inn noen fornuftige verdier på distanse, og samtidig satt på en delfrekvens på 120 Hz som en test.

Jeg kan tenke meg at det er lite gunstig å sette slike romkorreksjoner og delfrekvenser på to steder (reciever og HTPC). Samtidig så må jeg vel også justere høyttalere og sub, slik at det ikke blir overlapping av frekvensområder? Bare noe jeg innbilder meg. Har desverre ikke så dyp kunnskap på dette området.

Er det noen som har noen tips på hvordan jeg setter opp dette? Hva som må gjøres. Finnes det eventuelt noen gode guides til dette? Å lese instruksjonene for sub/høyttalere og recieveren gjorde meg desverre ikke så veldig mye klokere.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ingen som har noen basic tips?