Oppsett av prosessor

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    235
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Oppsett av prosessor

Hei

Jeg sliter med oppsett av min Onkyo PR-SC5507 hjemmekinoprossesor og håper det bare er en opplagt bagatell jeg overser.... Oppsett av slike ting bruker jo være en lek, men jeg får ikke lyd!

Problemet ser ut til å være 2-delt:
    1) Indikatorene for tilkoblede høyttalere virker bare unntaksvis. Når de fungerer har jeg også lyd. Når disse ikke slår seg inn, har jeg heller ikke lyd på testsignalene ved høyttaleroppsettet.

2) Selv om jeg setter opp korrekt digital kilde til inngangen, lyser det opp med "analog" innput og følgelig ikke lyd.

Jeg har "fikset" dette tidligere ved å slå av og på et utall ganger til det fungerer, men ikke klart å finne et mønster for hva jeg skal gjøre for at det skal virke.

Troubleshhoten i manualen gir kun selvfølgelige svar og kan ikke hjelpe meg. Tips?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    uten at jeg har testet denne selv, så kjenner jeg ikke til menyer osv, men hvis du får lyd av og til bare ved å slå den av og på helt random, kan det virke som det er feil på den.

skal ikke si noe sikkert hær, men det bruker være "rett fram" med sånnt.

Edit: evt noe med signal kilden.. prøvd å koble spillern til en anna forsterker åse om samme skjer dær?

Intermediate HiFi-nevøen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MML
    Problemet ser ut til å være 2-delt:
    1) Indikatorene for tilkoblede høyttalere virker bare unntaksvis. Når de fungerer har jeg også lyd. Når disse ikke slår seg inn, har jeg heller ikke lyd på testsignalene ved høyttaleroppsettet.

2) Selv om jeg setter opp korrekt digital kilde til inngangen, lyser det opp med "analog" innput og følgelig ikke lyd.
    1) Om indikatorene for høyttalerne lyser når du har lyd, og ikke lyser når du ikke har lyd, så er det temmelig riktig. Det høres ikke ut som problemet ligger der.

2) Kan du deaktivere analog lyd i menyene? Hvilken digital kabel bruker du? Om du har problemer her kan det hende du har en optisk kabel med brudd i? Eller en skadet hdmi-kabel eller hdmi-kontakt?

- Er det på film du sliter eller flere kilder som du sliter med?

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det dukker opp analog lyd selv om du har designert digital-inngang tyder det på at receiveren sliter med å motta digitalt. Som oftest er det kabel som har skyld i dette, men det hender jeg ser skadde digital-kort og/eller digital-innganger...

Om det er noe mønster i det (eksempelvis at du har lyd under reklamen før film, og manglende lyd når filmen starter) så er det andre ting som dukker opp

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    235
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for tilbakemeldinger.

tamw: Enig i at dette bruker å være rett frem. Jeg tviler allikevel på at det er noe feil iom at alt av menyer ol fungerer, samt at også lyden fungerer når den fungerer. Kanskje litt optimist..

Hifinevøen:
    1) Joda, men det skulle da vel uansett kommet en testtone når jeg kjører høyttalerkalibrering?

2) Jeg kan ikke deaktivere analog lyd. Jeg bruker en 10m optisk kabel som har fungert ypperlig på min forrige NAD 15M. Jeg bruker også en 1m HDMI. Når jeg ikke har lyd er det på alle kildene. Når den bestemmer seg for å fungere gjelder det også alle kildene.

Jeg er forøvrig enig at det kan virke som om den sliter med å motta digitalt. Det merkelige er at når den starter opp indikerer den noen ganger digitalt, mens den andre ganger indikerer analogt. Det sier meg at den ikke forstår at det evt er feil med det digitale signalet da den automatisk går i analogt.

Det er for meg ingen mønster i dette.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MML
    Takker for tilbakemeldinger.

tamw: Enig i at dette bruker å være rett frem. Jeg tviler allikevel på at det er noe feil iom at alt av menyer ol fungerer, samt at også lyden fungerer når den fungerer. Kanskje litt optimist..

Hifinevøen:
    1) Joda, men det skulle da vel uansett kommet en testtone når jeg kjører høyttalerkalibrering?

2) Jeg kan ikke deaktivere analog lyd. Jeg bruker en 10m optisk kabel som har fungert ypperlig på min forrige NAD 15M. Jeg bruker også en 1m HDMI. Når jeg ikke har lyd er det på alle kildene. Når den bestemmer seg for å fungere gjelder det også alle kildene.

Jeg er forøvrig enig at det kan virke som om den sliter med å motta digitalt. Det merkelige er at når den starter opp indikerer den noen ganger digitalt, mens den andre ganger indikerer analogt. Det sier meg at den ikke forstår at det evt er feil med det digitale signalet da den automatisk går i analogt.

Det er for meg ingen mønster i dette.
    Om den ikke gir test-tone er det stor sannsynlighet for feil inad i produktet. For sikkerhets-skyld, gå over høyttaler-ledninger. Se etter bruddskader eller løs/dårlig tilkobling i begge ender. Om det er skjøter på noen av høyttaler-kablene bør disse sjekkes (les: droppes). Om det mot formodning skulle være et eller annet produkt i heimen som har jordfeil, kan jo også dette dukke opp som div feil i systemet. For å eliminere dette under feilsøkningen kan man fjerne alle kabler bak på surround-prosessoren, bortsett fra høyttalerkabler(eller i dette tilfellet signal-kabler, noe som gjør at muligheten for jordfeil i effekt ikke er eliminert) og strøm. Om den fortsatt tuller med test-tone da, bør den inn på service.

Men kan nok høres ut som feil på et eller annet board. DSP-board muligens...

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    235
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er test-tone når "høyttalerindikatorene" lyser. Jeg er helt sikker på at det ikke er noe feil med effekttrinnene eller høyttalerledningene. Dersom det skulle være feil på utgangstrinnene i prosessoren, synes jeg allikevel det er rart at den ikke indikerer korrekt digital input. Det er da kanskje nærliggende å tenke feil i en DSP som derfor kun noen ganger fungerer normalt.

Jeg får feilsøke litt til før enheten går på service.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    235
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Møter stadig på nye hindringer med denne prosessoren... Tenkte jeg skulle oppdatere Firmwaren, men dette alternativet er grået ut i menyen. Det er heller ikke mulig å koble den til nettverket - denne instillingen er også grået ut i menyen. I tillegg indikerer ikke ruteren at noe kobles til selv om kabelen/ruter fungerer og kobler til andre enheter uten problem.

Har snakket med Dalens og den går til service dersom jeg ikke får noen nye tips.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •