Koble EC Aw250R til ECI-5 - resultat?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Koble EC Aw250R til ECI-5 - resultat?

Hei

Har i dag ett oppsett i stereoen bestående av Electrocompaniet ECI-5 integrert forsterker, sammen med Abrahamsen V 6.0 DAC og KEF XQ40 høyttalere.

Har sett at man får brukte EC AW250R effektforsterkere til 10-20 tusen, og lurte på om dette er en god idè? (Ny er ikke aktuelt, den koster ca 50 tror jeg)

Vil jeg merke noe stor forskjell på lyden?
    Jeg er veldig fornøyd med anlegget slik det er idag, men er litt nysgjerrig på om dette kan være en "stor" oppgradering til en overkommeig pris?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen?

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det spørs hva du har tenkt å gjøre. Bytter du ut ECI-5 med en ren forforsterker av noe kvalitet pluss AW250 effekttrinnet, blir det helt sikkert forandring å spore. Hvorvidt forandringen er verdt pengene - ja, det er et helt annet spørsmål - som bare du kan svare på. I den prisklassen har du imidlertid mange gode alternativer. Du kan f.eks. få brukte Krell, Bryston og annet snadder som kan være vel så midt i blinken for deg som EC.

Skal du derimot "bare" koble et stort effekttrinn på ECI-5, tror jeg det er litt bortkastede penger. ECI-5 er ikke SÅ god som forforsterker at jeg vil anbefale noen å gjøre det på den måten.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tviler egentlig også på du vil merke noen forskjell.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg lyttet på ett oppsett i går med EC 4.8 forforsterker og AW250R effekt, signalkilde var ECC 1 cd-spilleren. Dette koblet opp på KEF XQ40 var ikke feil for å si det sånn :-)

Det spilte høyere og mer kontrollert, og det var enda mer punch og "snert" i lyden enn i mitt oppsett.

Nå er det ikke aktuelt for meg å kjøpe hele den "gullrekka", det blir for dyrt. Det jeg håper er at jeg vil ha noe av den samme opplevelsen ved å kjøre aw250R som effekt på min ECI-5, men jeg skjønner jo at EC 4.8 er en bedre pre enn ECI-5, den koster ca det samme og er jo kun en pre..

Det er vel sikkert bare en måte å finne det ut på, og det er å teste.. :-)

Noen flere innspill på denne ideen min, eller kan jeg jage vekk oppgraderingsspøkelset? Hehe :-)

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ved høytspilling tror jeg du kommer til og merke stor forskjell.
    Jeg mistenker at "gamlingene"(med all respekt) ikke er så opptatt av akkurat det.

Newcomer Geir Kristiansen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Musikk er lagt til NAS(flac) og spilles av med Squeezebox til DAC.

Jeg benytter EC Prelude PD1 som input til en NAD T785HD, som er satt til "analog bypass" og deretter inn til AWR 250. NAD'en er kun volumkonroll i Stereo.

Det som skjer med et skikkelig effekt er at alle lydnivåer blir fullverdige. Spiller man lavt får man med seg bunnen, Spiller man høyt så er alt kontrollert. Jeg opplevde et skikkelig løft på det meste, men fremfor alt er det basslinjen som kommer på plass ved lavere volum.

Dette med nok strøm til høyttalerne er kraftig undervurdert. Speseilt der man har en surroundreceiver til å drive. Disse er oppført med en overdrevet effekt og det merker man når man drar på litt. Ønsker man kombinasjon av hjemmekino- og stereooppsett så er en skikkelig effekt løsningen.

Ny koster AWR250 44.000,-, men her finnes det prutemonn. Jeg fikk min for 30.000 og som du sier så er de mulig å oppdrive brukt. Det som jeg egentlig lurer mest på er om det er effekten eller det at man nå kan hente ut det fulle potensialet i høyttaleren som gir det største utslaget. Det er sikkert en kombinasjon, men en ting er sikkert og det er at Ikon 8 liker strøm.

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Audiomur
    Ved høytspilling tror jeg du kommer til og merke stor forskjell.
    Jeg mistenker at "gamlingene"(med all respekt) ikke er så opptatt av akkurat det.
    Også "gamlinger" liker å spille høyt. Ingen problemer med det.

Klart at trådstarter vil merke forskjell med og uten en AW250 R.

Det jeg ikke helt forstår helt, er hvorfor han vil beholde sin ECI-5, og bruke den som forforsterker. Jeg ville ha byttet ut ECI-5 med en skikkelig forforsterker hvis jeg skulle gå for et såpass bra effekttrinn. AW250 kommer uansett i tillegg, og en dedikert kvalitetsforforsterker koster jo ikke noe mer enn den (integrerte) forsterkeren han allerede har. Det blir jo i verste fall å bytte penger.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for gode innspill

Jeg er klar over at en ren forforsterker av en viss kvalitet sikkert (som f.eks EC 4.8) gir enda bedre resultat, men jeg tenker nå ett steg av gangen (Får sikkert ny oppgraderingssyke igjen om noen år, hehe)

Kjøpte ECi-5 ny i fjor, og er meget fornøyd med den. Jeg vil ikke legge ut 30000 på EC 4.8 i denne omgang, og brukte er jo det ikke så mange av.
    Ser dessuten for meg at jeg taper mye på å selge ECI-5 på bruktmarkedet nå.

Ang pris på Aw250R så har jeg fått med meg at det er mulig å gjøre et godt kjøp på denne som ny, vet at Musik-magazinet i Bergen hadde denne på kampanje til 29999,- for en tid tilbake, så da gidder jeg ikke kjøpe en brukt til kanskje 20K...

Det som ble skrevet her om mer bass på lavere volum og bedre kontroll på høyt volum er ting jeg ikke har noe imot :-) Så hvis jeg oppnår et merkbart bedre lydbilde med Aw250R sammen med ECI-5, så blir jeg sikkert fornøyd :-)

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med feks. Bi-amp?
    EC IMHO er gode oppover, men litt daue i bassen, så hva med kanskje Parasound? De har jo justerbart gain, så burde vel være ett bra alternativ sånn sett?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da ble det kjøp ! :-D

Gikk for en ny AW 250 R som effektforsterker, og er så langt meget fornøyd.
    Spiller mer kontrollert, mer dynamikk og mer punch i lyden. Alt virker mer ryddig og kraftig. Og så ser den jo heller ikke puslete ut der den ruver i stereobenken med sine 39 kg 8)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •