Arcam AVR300

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 28

Tråd: Arcam AVR300

Intermediate Oban sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    859
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Arcam AVR300

Jeg har blitt anbefalt å kjøpe en Arcam AVR300 til mitt hjemmekino-oppsett. Denne opererer med en listepris på 20.000 kr, men jeg får forhåpentligvis et godt avslag når jeg kjøper denne.
    Jeg hadde opprinnelig tenkt på en av Yamaha's 7.1 receivere med YPAO, men tror det kan være lurt å ta høyde for skikkelig forsterkerkraft til de høyttalerene jeg måtte velge. I utgangspunktet har jeg JMlab Chorus 725 (front) og Chorus 700S (senter) og Cobalt SW800 (sub). Mest sannsynlig vil jeg først komplettere med 4 stk. JMlab Cobalt SR800S som surround og bakre senterhøyttalere.
    Noen kommentarer til dette valget?

Intermediate hamtor sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    621
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tror det kan være lurt å ta høyde for skikkelig forsterkerkraft til de høyttalerene jeg måtte velge.
    Hi.Fi news har et vedlegg som heter AVTECH, og i august utgaven testet de bland annet Arcam awr300, Det er en impedans velger på baksiden og når den stod på 8ohm ble forsterkeren målt til 7x115W/8ohm og 7x45w/4ohm, mao. fulstendig kollaps når det drar seg til. Med impedans velgeren på 4ohm ble den målt til 7x80w/8ohm og 7x120w/4ohm.

Konklusjonen er vel at dette ikke er en kraftbombe.

De andre ( høyere effekt ) som var testet var AVR3805, AVR630, AX5I, RSX-1056 og Rx-V2400.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skal ikke påstå at det ikke er sant, men dette høres veldig anti-Acram ut fra mine erfaringer. Selv har ejg AVR 200, og den leverer ganske bra.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Komboen AVR 200 mot Helicon 400 som Kenti har fungerer mye bedre enn 3805 på H400. Jeg vil imidlertid anta at ingen av disse er beregnet for å levere full effekt i alle kanaler samtidig. Skal man trekke ut så mye må man nok opp på svært dyre varianter. Husk også på at selv 7x100W med resistiv last er uvesentlig om ikke sluttrinnet takler reaktive laster. Det er nok der Arcam har sin styrke. De er nok alikevel på linje med det meste andre ikke noen effektbomber.

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    621
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenti
    Jeg skal ikke påstå at det ikke er sant, men dette høres veldig anti-Acram ut fra mine erfaringer. Selv har ejg AVR 200, og den leverer ganske bra.
    Vel, det er et britisk magasin som tester et britisk produkt. Settes impedans velgeren på 4ohm så har du jo 7x80w/8ohm og 7x120w i 4ohm.
    Nå sier vel ikke dette noe om kvaliteten på lyden, bare hvor mye effekt den har til rådighet.

Intermediate Roger sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    780
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til dere som leser blader. og som handler litt etter tilbakemeldingene (jeg er en av de) Ta en titt på Dvd & Hjemmekino. Får gode tilbakemeldinger der.

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    859
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for interessante innspill.
    Jeg har til vel egentlig bestemt meg for å gå for denne, først og fremst p.g.a. sterke anbefalinger fra selger, men også p.g.a. gode skussmål fra de fleste tester og kommentarer fra andre fora. Jeg forventer uansett en stor forbedring i forhold til min nåværende Onkyo XT-DS595.

Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ikke at jeg sier deg imot, men anbefaling fra selger er vel neppe noe å stole for mye på

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hamtor
    Sitat Opprinnelig postet av kenti
    Vel, det er et britisk magasin som tester et britisk produkt. Settes impedans velgeren på 4ohm så har du jo 7x80w/8ohm og 7x120w i 4ohm.
    Nå sier vel ikke dette noe om kvaliteten på lyden, bare hvor mye effekt den har til rådighet.
    Nei, vet var ikke lydkvalitet jeg siktet til her. De fleste vet at Arcam leverer bedre lydkvalitet enn de fleste i denne prisklassen vi nå snakker om på receivere.
    Det var effekten jeg tenkte på. Det er sant som Snickers sier, at Arcam heller ikke som de fleste andre, er noen effektbomber... Arcam leverer AVR 200 leverer bra med krefter, tatt i betraktning at den låter veldig bra og at prisen på den ikke er all verdens. Jeg kan ikke snakke for AVR 300, for den har jeg ikke hørt (ennå). Men den skal være en del kraftigere på papiret (da snakker jeg ikke watt, men strømforsyning). Jeg kan ikke tenke meg at den låter noe dårligere enn forgjengeren sin heller.

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    859
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå står det en uåpnet eske med sort modell av Arcam AVR 300 i et av de nye rommene i kjelleren. Hvor lenge den blir stående uåpnet, avhenger vel av flere ting, men ferdigstilling av kjelleren har foreløpig høyest prioritet. Til helgen står listing av tak, vinduer og dører samt legging av parkett på programmet.

Er det forøvrig noen som har hørt hvordan JMlab-høyttalere matcher Arcam-produkter?

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde ikke klart å latt en sånn eske stå uåpnet i mer enn maks 30 sek. jeg ! :lol:

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For en selvbeherskelse! :shock: Jeg hadde sykmeldt meg, revet opp eska med én gang, koblet alt opp i en fei, kjørt en playlist med alle favorittskivene og sunket ned i sofaen.

Utfra det inntrykket jeg har av begge tror jeg Arcam og JMlab burde passe meget bra. Håper iallefall det, for når lommeboka tillater det kommer det nok et par Cobalt hitover. :wink:

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    syke syke mann! la en eske med nytt utstyr stå uåpnet!? Jeg fikk ny "eske" i går, og vips så var arbeidshelgen min på jobben forvandlet til to feriedager 8)
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Intermediate Evolved sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du løftet opp en AVR 300 ?
    Den er grisetung, trafo kiosk kaller man den.
    Så jeg tror de 7x100w eller hva den nå har (husker ikke) stemmer ganske bra.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uansett er Oban nå erklært sinnssyk. Den eneste muligheten du har for å unngå det er å åpne den umiddelbart og koble den til.

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    621
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Evolved
    Har du løftet opp en AVR 300 ?
    Den er grisetung, trafo kiosk kaller man den.
    Så jeg tror de 7x100w eller hva den nå har (husker ikke) stemmer ganske bra.
    Jeg har aldri løftet en Arcam, aldri hørt en Arcam, knapt nok sett et produkt fra Arcam. Det eneste jeg har gjordt er å lese en test av AVR300 gjordt av et engelsk blad, og referert hva som står der. Og deres konklusjon er at produktet mangler power i forhold til f.eks AVR3805 som vant testen. Da var også lydkvalitet tatt med i betraktningen.

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    859
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Uansett er Oban nå erklært sinnssyk. Den eneste muligheten du har for å unngå det er å åpne den umiddelbart og koble den til.
    He, he....
    Det hadde nok jeg også tenkt, om jeg var i en "normal" situasjon.

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    859
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hamtor
    har aldri løftet en Arcam, aldri hørt en Arcam, knapt nok sett et produkt fra Arcam. Det eneste jeg har gjordt er å lese en test av AVR300 gjordt av et engelsk blad, og referert hva som står der. Og deres konklusjon er at produktet mangler power i forhold til f.eks AVR3805 som vant testen. Da var også lydkvalitet tatt med i betraktningen.
    Jeg har ikke lest denne testen, men ganske mange andre, og er overbevist om at jeg har gjort er bra kjøp. De fleste tester roser den opp i skyene, men det finnes vel alltid tester som avviker fra "alle andre".

Og ja, den er ganske tung.

Intermediate Roger sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    780
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Arcamen (AVR300) er i overkant av 16 kg. Når det gjelder "pondus" er vel ikke denne den sterkeste. De dro mine Audio Pro Bravo FX10 uten problem men fikk pustevansker på PSB Stratus Gold. Det var først da jeg brokobblet SB/Front inngangene på receiver og høytalerne at alt falt på plass. Da virket det som den hadde krefter i massevis.
    Må berømme lyden i stereo. Den var bare nyyyydelig (min smak) .

Håper du blir fornøyd med valget!

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig, enig. Arcam spiser Denon til frokost på stereo.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •