Beresford caiman og effektforsterker?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Beresford caiman og effektforsterker?

Hei.
    Har ett par B&W CM1 høytalere. Låner nå en DacMagic av en nabo, men kommer til å kjøpe meg en Beresford Caiman+ (gator versjon)(har hørt en ferdig burned inn og den lyder jo J"#€%& bra 8). Trenger og en forsterker som kan drive høytalerene. Budget klasse...

Caiman dacen har jo pre out. Bør jeg da kjøpe en ren effektforsterker og bruke Caimanen som pre? Eller bør jeg kjøpe en Integrert forsterker? Kommer nok ikke til å få bruk for rca innganger, hadde eventuelt. Kjører pc og PS3 som spillere.

Takker så meget for alle invendinger og tips

Espen

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når du bruker slike DACer med variabel utgang som forforsterker rett mot et effekttrinn, er det to ting du bør tenke på:

1. Du bør skaffe deg et effekttrinn som - foruten å matche høyttalerne og musikksmaken din - også har en høy inngangsimpedans. Dette for at du ikke skal stresse DACens analoge utganger altfor mye. Jeg mener å huske en tommelfingerregel som går ut på at inngangsimpedansen på effekttrinnet bør være minst 10 ganger utgangsimpedansen på forforsterkeren (i dette tilfellet DACen).

2. Du bør skaffe deg et effekttrinn som har kraftig nok forsterkning (gain) i forhold til DACens maks utgangssignal. En dedikert forforsterker kan forsterke inngangssignalet - også et maks-signal - mens en DAC vanligvis regulerer volumet fra maks og nedover. Hvis DACen har et lavt nivå, selv på maks, vil du kunne oppleve at du ikke får spilt høyt nok.

Dette er bare noen generelle betraktninger knyttet til at de fleste slike DACer med variabel utgang ikke er spesielt konstruert for å fungere som fullverdige forforsterkere. Dertil er ofte de analoge kretsene litt underdimensjonerte. Men Caiman - som jeg altså ikke kjenner noe særlig til - høster jo anerkjennelse for sin hodetelefonutgang - så det kan godt hende at den holder mål også som forforsterker.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for tipset Har hørt mye bra om dacen som preamp. Veldig mye å tenke på... :? . Har skikket litt rundt og finner ikke utgangsimpedansen noe sted. Men spør nok Stan selv(han som lager de )

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenker på å kjøpe en brukt Vincent, Rotel eller noe. Den må jo være kraftig for å drive mine CM1 med 84db sensitivitet... Er dette en kobling mot ditt nr 2 punkt med kraftig forsterkning. Men spiller sjeldent høyt. Har høytalerene i et 12m2 rom, og kjører min nåværende billig forsterker kanskje (70 8ohms watt) på det andt laveste trinnet for ikke å blåse hull i veggen in til naboene og ørene av mor i etasjen over

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk nettopp vite at Beresford dacen sin pre utgang leverer 2 volt og 1k ohms impedans. Det vil vel si at den vil fungere med de fleste effektforsterkere. Eller tar jeg feil?

Espen

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du finner trolig mange effektforsterkere som vil fungere greit med den DACen du skal kjøpe deg, ja. Da gjelder det bare å finne en forsterker som gir deg lyd etter din smak - når du kobler den til DAC og høyttalere.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Newcomer hypnotize sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking Caiman + effektforsterker = konge!

Dette kjenner jeg til: Jeg har en Beresford Caiman og har prøvd begge deler:

1. Gjennom Yamaha surroundforsterkeren min (med Pure-innstilling uten DSP-farging) og til effektforsterkeren. Da har jeg koblet til den utgangen med fast nivå på Caiman. Reultatet er bedre, men litt tamt. Må sies at Yamaha RXV3000 er en 10 år gammel reciever da.

2. Rett til effektforsterkeren. Da bruker jeg den varable utgangen på Caiman til effektforsterkeren. Lyden blir vesentlig mer dynamisk og bassrik. Eneste ulempen er at Caiman ikke har noen fjernkontroll, så man må frem å justere volum / skifte inngang manuelt.

Utgangsnivået i den variable utgangen er ikke noe problem synes jeg, hos meg trenger jeg å vri minimalt før lyden blir høy. Bassen fikk et såpass løft at jeg ga bort den enkle subwooferen som fulgte med surroundhøyttalerne. Dynabelene mine fikk en vitamininnsprøytning og håper jeg snart kan dyrke denne hobbyen uten å irritere noen huseiere. På grunn av det har jeg også testet ut høretelefonutgangen og den er kraftig og bra den også.

Ut i fra prisen på ca 2000 kr (de sendte så jeg slapp toll hehe) er dette er røverkjøp. Alt jeg har av signalkilder fikk et veldig løft. Faktisk har jeg noen ganger latt BD-spilleren sende ut stereo PCM-lyd fra film gjennom Caimanen, slik at surroundforsterkeren kan lage "surroundlyd" med bedre resultat enn DD-lyd. Jeg tror at lyden fra RIks-TV hadde blitt vesentlig mer spennende også på denne måten.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nice:-D
    Da var det bare å få råd til det

Liker en litt mer fyldig og "mørk" lyd. Har derfor blitt anbefalt Xindak 6950 i stedet for Vincenten(som vistnok kunne bli litt skarp for høytalere med metal dome...) Dog dette er jo ikke en effekt...
    Liker det du sier med mer dynamisk og bassrik tone Selv om jeg hører hovedsaklig på klassisk og "classic rock" liker jeg at bassen er tydelig. Synest det liksom åpner tonebildet. Og da er jo det greit med en dac som gir det, når jeg har små høytalere :-D.

Fjernkontroll har jeg vel egentlig lite bruk for da jeg kommer til å ha hele systemet rett på siden av pc-en min og ikke har hatt fjernkontroll på kanskje 2-3 år

Har du erfaring med GATOR oppgraderingen? Er den verd det?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av EspenB89
    Hei.
    Har ett par B&W CM1 høytalere. Låner nå en DacMagic av en nabo, men kommer til å kjøpe meg en Beresford Caiman+ (gator versjon)(har hørt en ferdig burned inn og den lyder jo J"#€%& bra 8). Trenger og en forsterker som kan drive høytalerene. Budget klasse...

Caiman dacen har jo pre out. Bør jeg da kjøpe en ren effektforsterker og bruke Caimanen som pre? Eller bør jeg kjøpe en Integrert forsterker? Kommer nok ikke til å få bruk for rca innganger, hadde eventuelt. Kjører pc og PS3 som spillere.

Takker så meget for alle invendinger og tips

Espen
    bruker beresford caiman som pre, fungerer utmerket med efferktrinn.
    hva er gator versjon?

Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av EspenB89
    Nice:-D

Har du erfaring med GATOR oppgraderingen? Er den verd det?
    Nei, den må ha kommet etter jeg kjøpte min Caiman. Caiman har utgangspunktet fått masse skryt og highend-stempel fra flere hold, så denne GATOR-oppgraderingen må være et stykke av paradis da.

Er det noen som har testet Caiman og Caiman+ mot hverandre? Oppgraderingen til $150 er jo ganske stiv pris. Hva med mer watt eller bedre høyttalere istedet?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kommer nok til å kjøpe en Caiman+ da jeg har flere 24bit filer på pcen Fant vel ut at den vil komme på ca £190(ca 1700kr med dagens kurs) med Gator oppgradering og en opamp oppgraderings brikke forhåndsinnstalert. Og ja har hørt at Gator oppgraderingen skal gjøre en stor forskjell. Caiman + er jo faktisk billigere en den vanlige Caimanen om du ser på Stans egne sider. Og forskjellen er jo kun at + versjoner ikke har usb men 2 toslink og 2 spdif.

BTW: vet dere om Caimanen tar effektforsterkerens høyeste volum og minker det, eller har caimanen en liten innebygd forsterker?

Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tar tilbake det med stiv pris: Oppgraderingen koster ca £30. Da vet jeg hva jeg skal kjøpe når aprillønna kommer

GATOR AUDIO UPGRADE PCB

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •