Bruke balanserte og ubalanserte innganger samtidig.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bruke balanserte og ubalanserte innganger samtidig.

Jeg har nettopp kjøpt meg en brukt Rotel rmb-1095. Denne forsterkeren har både ubalanserte og balanserte innganger. Det jeg lurer på er om jeg kan koble til en forforsterker til stereolyd til de balanserte inngangene og SAMTIDIG ha en surround prosessor/receiver koblet til de ubalanserte inngangene. Skal selvfølgelig bare bruke en av forforsterkerne om gangen. På rb-1080 er det en switch som velger mellom balansert/ubalansert; det er det ikke på rmb-1095. Har laget en lignende tråd tidligere, så jeg beklager overfor moderatorer bryet med ENDA en tråd (snart har jeg fått svar på alt jeg lurer på innenfor hifi-verdenen, så da skal jeg være stille en stund).

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AMKrok
    Jeg har nettopp kjøpt meg en brukt Rotel rmb-1095. Denne forsterkeren har både ubalanserte og balanserte innganger. Det jeg lurer på er om jeg kan koble til en forforsterker til stereolyd til de balanserte inngangene og SAMTIDIG ha en surround prosessor/receiver koblet til de ubalanserte inngangene. Skal selvfølgelig bare bruke en av forforsterkerne om gangen. På rb-1080 er det en switch som velger mellom balansert/ubalansert; det er det ikke på rmb-1095. Har laget en lignende tråd tidligere, så jeg beklager overfor moderatorer bryet med ENDA en tråd (snart har jeg fått svar på alt jeg lurer på innenfor hifi-verdenen, så da skal jeg være stille en stund).
    Jeg kjenner ikke Rotelen din, men jeg advarer generelt mot en slik løsning som du har skissert. Jeg har nemlig hatt både et Krell effekttrinn og et Lyngdorf effekttrinn hvor begge brukermanualene har sagt at man ikke må bruke begge inngangene - XLR og RCA - samtidig. Du risikerer signalstrøm på avveie her - selv om du slår av den ene forforsterkeren aldri så mye. Hvis jeg ikke husker helt feil, står det i Lyngdorfs manual at velgerbryteren mellom RCA og XLR bakpå forsterkeren IKKE bryter kontakten mellom de to inngangene - bryteren er der for å optimalisere elektronikken i f.m. tilkoblingene.

Med mindre du er HELT SIKKER på at kontakten mellom RCA- og XLR-inngangene på forsterkeren brytes, må du ikke koble slik du har beskrevet. Det er potensielt dyrt. Jeg ville ha prøvd meg med en mail til Rotel - eventuelt avventet et svar her på AV-forum fra en eller annen som bør vite helt sikkert hva han snakker om.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kontaktet Neby Hifi (importør av Rotel til Norge) og de sa at det skulle gå helt fint. Tror kanskje jeg skal sende en mail direkte til Rotel også.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har nettopp fått en Bladelius Thor mk ii i hus og leste denne tråden (og ble en smule bekymret).. Sendte en e-post til bladelius.com og fikk svar 5 minutter etterpå..

On 21.03.11 20.33, "info@bladelius" <info@bladelius.com> wrote:

Hej

Det går utmärkt att koppla på detta sättet

Mvh
    Bladelius

-----Ursprungligt meddelande-----
    Från: Thomas [mailto:thomeven@xxx.xxx]
    Skickat: den 21 mars 2011 20:12
    Till: info@bladelius
    Ämne: Spørsmål om tilkoblinger til balanserte og ubalanserte innganger..

Hei..

Jeg har et lite spørsmål om tilkoblinger..

Jeg har en digital samling av lydfiler som jeg spiller via en Hegel HD20
    Dac som er koblet til min Bladelius Thor mk II via den balanserte
    inngangen bal1 og XLR kabler (balanserte kabler og balanset utgang Hegel
    DAC).

Samtidig har jeg koblet pre out fra min Onkyo AV receiver til tape in på
    Bladelius for å bruke denne Bladeliusen som effekt (surround mode) via
    vanlige RCA kabler..

Leser på forumet at dette kan være uheldig - signalstrøm kan komme på
    avveie...

Er dette riktige?

Mvh
    thomas

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter at underbevisstheten har fått jobbe litt, kommer jeg på at det var en Parasound-eier som fikk til svar at han ikke måtte koble på denne måten. Men dette varierer tydeligvis fra forsterker til forsterker - så det er best å sjekke på forhånd.

Signalstrøm på avveie - det er ikke nødvendigvis farlig, men det vet man jo ikke på forhånd. Det kommer an på utgangsimpedansene på forforsterkerne, på hvordan forforsterkerne oppfører seg når de er slått av, og på hvor følsomme alle dippeduttene er for strøm "i feil retning".

Derimot er det normalt helt grei skuring å bruke balanserte og ubalanserte UTganger på forforsterkere samtidig. F.eks. hvis man biamper, eller kobler til en aktiv sub.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •