Kan pc-er identifisere edid-signalet til tv-er når HDMI-signalet går innom receiver?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kan pc-er identifisere edid-signalet til tv-er når HDMI-signalet går innom receiver?

Når jeg plugger min Samsung PS50C7700 plasma-tv til min pc gjennom pc-en sin HDMI-kontakt, identifiserer pc-en korrekt tv-en med merke og tilhørende valide oppløsninger, gjennom tv-ens EDID. Mitt spørsmål er da: Hvis jeg kjører HDMI-signalet gjennom en receiver (f.eks. Onkyo TX-SR608 ), for å få surround-lyd-signalet ut på 5.1-anlegget mitt, før jeg sender det videre derfra til tv-en, vil da pc-en fortsatt automatisk gjenkjenne tv-en? Vil pc-en i det hele tatt vite at det er en ekstern tv koblet til? Takk for at dere belyser disse spørsmålene fra en urutinert kar!

Active Brummund sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    353
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,

det er et spørsmål som er vanskelig å svare på uten å prøve.

Jeg antar du er på jakt etter en forsterker, og derfor ikke har mulighet til å prøve selv?

Hvis du har forsterkeren og får problemer ville jeg anbefalt deg å teste med en Linux-live CD eller lignende, der kan du spane i loggen til X-serveren og faktisk se hva som kommer av EDID-meldinger.

I utgangspunktet burde vel dette gå bra, og "worst case" er vel at du må sette oppløsning manuelt på PC-en.

Dog kan det være problemer hvis ikke TV-en sender EDID hver gang den skrus av/på, du bytter innganger på forsterkeren osv., men i 2011 burde det ærlig talt fungere godt.

Er du usikker så kjøp på Elkjøp eller på nettet og bruk bytte-/angrerett hvis det ikke fungerer som forventet.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for informativt svar, Brummund. Det stemmer at jeg jakter forsterker, ja. Imidlertid synes jeg markedet er vanskelig. Har prøvd å lese meg opp de ulike potensielle kandidatene (Pioneer VSX-1020-K, VSX-2020-K, Onkyo TX-SR609, TX-NR708, og noen Denon-modeller). Det virker å være noen utvalgte svakheter med alle, og jeg er også usikker på lydkvaliteten og hvor godt de vil drifte PSB-høytalerne mine.

Active
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torbjørn.
    Når jeg plugger min Samsung PS50C7700 plasma-tv til min pc gjennom pc-en sin HDMI-kontakt, identifiserer pc-en korrekt tv-en med merke og tilhørende valide oppløsninger, gjennom tv-ens EDID. Mitt spørsmål er da: Hvis jeg kjører HDMI-signalet gjennom en receiver (f.eks. Onkyo TX-SR608 ), for å få surround-lyd-signalet ut på 5.1-anlegget mitt, før jeg sender det videre derfra til tv-en, vil da pc-en fortsatt automatisk gjenkjenne tv-en? Vil pc-en i det hele tatt vite at det er en ekstern tv koblet til? Takk for at dere belyser disse spørsmålene fra en urutinert kar!
    DUkan prøve et program som heter "EDID Viever" og se om du får den samme informasjonen direkte fra TV eller gjennom receiver. Dersom det blir mismatch finnes det måter å tvinge PC til å sete EDID lik den du leste direkte fra TV.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •