Bi-wire? Bi-amp?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 6 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 109
    Intermediate Espen84 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    968
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bi-wire? Bi-amp?

Hva er forskjellen på disse? Jeg har en Onkyo TX-SR607 receiver, og denne kan jeg gjøre en av delene med. Vet ikke hva? Jeg kan ihvertfall bruke de ekstra bakkanalene eller front heights kanalane til frontene. Fordeler og ulemeper ved dette? Hvordan kobles det i så fall? Høyttalere er Dynavoice Challenger M65 EX. Takker for alle svar=)

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forskjellen er enten å bruke dobbelt opp med kabel, eller bruke dobbelt opp med både forsterkertrinn og kabel.
    Ja, det står beskrevet i manualen hvordan du biamper, dette må du velge i menyen. Side 15 og 40 bl.a.......................http://www.eu.onkyo.com/dl/1465323/M...X-SR608_En.pdf
    Da fjerner du skinnene der binder sammen høyttaler terminalene bak på høyttaleren og kobler til et ekstra sett med høyttaler kabler fra receiverens front high høyttaler terminaler (om det er dette du har valgt i menyen, til de andre to terminaler på høyttaleren.

http://avforum.no/forum/receivere-fo...-ex-5-0-a.html

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    968
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Forskjellen er enten å bruke dobbelt opp med kabel, eller bruke dobbelt opp med både forsterkertrinn og kabel.
    Ja, det står beskrevet i manualen hvordan du biamper, dette må du velge i menyen. Side 15 og 40 bl.a.......................http://www.eu.onkyo.com/dl/1465323/M...X-SR608_En.pdf
    Da fjerner du skinnene der binder sammen høyttaler terminalene bak på høyttaleren og kobler til et ekstra sett med høyttaler kabler fra receiverens front high høyttaler terminaler (om det er dette du har valgt i menyen, til de andre to terminaler på høyttaleren.

http://avforum.no/forum/receivere-fo...-ex-5-0-a.html

Tusen takk for ryddig tilbakemelding med linker og greier. Da har faktisk receiveren min mulighet for Bi-amping. Kan dette ha noe for seg å prøve tror du? Vil jeg rett og slett få mere effekt til hver høyttaler? Har det noen bakdeler i det hele tatt?

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du vil ikke få mer effekt til høyttalerne, men istedet for at de nå drives av to utgangstransistorer vil de bli drevet av fire. Ulempen er at du må montere ekstra kabel.

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    968
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du vil ikke få mer effekt til høyttalerne, men istedet for at de nå drives av to utgangstransistorer vil de bli drevet av fire. Ulempen er at du må montere ekstra kabel.
    Ingen ulempe for meg. Det er bare gøy. Er det en fordel å bruke 4 kontra 2 da, eller er det hipp som happ?

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøv, da finder du ut om du hører noen forskjell, nesten ikke annet å gjøre.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ingen referanser i farta, men...

Bi-wiring: fra en av de mer kjente bøkene om hi-fi (teknisk bok), så ble det hevdet at forsøk hadde vist at strøm til bass-ht var store nok til at det gjorde mekaniske utslag i feste mellom ht og kabler. Derfor er det en fordel å skille bass og diskant i ulike kabler. I tillegg er det en del andre teoretiske effekter med flere signaler i samme kabel, som det er noe diskusjon om man faktisk hører. Jeg har prøvd det fra min Primare A32, og må innrømme at jeg var ganske overrasket over at jeg hørte en tydelig forbedring. Mulig det har noe med konstruksjonen av forsterkeren å gjøre.

Bi-amping. Har ikke regnestykket i hodet, men to stk. 250W forsterkere som er biampet med aktivt delefilter tilsvarer en 1000 watt forsterker. Om det er slik det er gjort for din receiver aner jeg ikke - kan hende det bare er samme signal til begge forsterkere. Hvorvidt man for utnyttet dette avhenger av hva man spiller, og hvor høyt. Og hvordan oppsettet er. Har du f.eks. sub og ht, så er det en stor fordel å få vekk bass fra ht. Årsaken er at bass krever mye strøm, og vil "løfte gulvet" til frekvenskurven, slik at det kan hende at ved mange samtidige frekvenser (f.eks. symfoniorkester), så vil enten forsterkeren eller ht få problemer med å gjengi alt, og begynne å forvrenge eller klippe. Litt for stort tema å forklare veldig kort - les gjerne mer på Wikipedia:

Audio crossover - Wikipedia, the free encyclopedia
    Bi-amping - Wikipedia, the free encyclopedia
    Bi-wiring - Wikipedia, the free encyclopedia

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    968
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tar sjansen og spør om noe off topic i min egen tråd=) I dag har jeg 6m høyttalerkabel til frontene. 3m til den ene og 3m til den andre.. Den ene står litt over 1m fra receiver og den andre står nesten ca 2.5m unna. Har det noe å si om jeg bruker litt lenger kabelstrekk på den ene høyttaleren når jeg nå skal gå til innkjøp for å bi-ampe? Det er snakk om billig utstyr dette. Onkyo 607 og et par Dynavoice M65 EX.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Betyr ingenting. Du kan jo teste med hvilken som helst kabel du har liggende.

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    968
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så glimrende. Da skal jeg teste ut detta til helga

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Betyr ingenting. Du kan jo teste med hvilken som helst kabel du har liggende.
    Du mener selvfølgelig at han sikkert ikke hører forskjell Det betyr jo noe, lengre kabler betyr jo mer påvirkning av både R, C og L. Enkelte produsenter sier noe om hvor stor motstand man maksimalt kan ha i kabler før de garanterer for lyden, som i praksis betyr at for stor motstand påvirker bassen så den blir "treigere". En stund siden jeg har regnet på det, men for normale kabler, så må du opp i 15-20 meter før det blir et problem.

Flott figur her: RCL a.c. series circuit

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du vil få ett større effektoverskudd.
    Mest vil du merke det i mellomtone/diskantområdet, siden det ikke vil oppstå noe klipping her. Og at du vil få marginalt mere effekt til bassområdet.

Når man tenker på hvor mye effekt som blir igjen til elementene etter delefilter, så er det ikke så dumt.. Men for all del prøv.
    Not everybodys cup of tea

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    968
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å ikke gjøre stor forskjell så kan jeg bruke 2x3 meter til den ene høyttaler og 2x2.5 meter til den andre.. det er ikke hørbart for et slitent 27 år gammelt øre?

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    968
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det holder med 2x1.5mm kabel på så lite utstyr?

Newcomer Deeenon sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

jada

Sitat Opprinnelig postet av Espen84
    Det holder med 2x1.5mm kabel på så lite utstyr?
    Jada, bare å teste med det du har.. Merker du noen forskjell er det bare å handle inn en litt tykkere kabel

Du får gi lyd fra deg mtp. resultatet

Intermediate Jan Frode sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    537
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Espen84
    For å ikke gjøre stor forskjell så kan jeg bruke 2x3 meter til den ene høyttaler og 2x2.5 meter til den andre.. det er ikke hørbart for et slitent 27 år gammelt øre?
    Dersom du hører forskjell på 2.5m og 3m med høytalerkabel så blir jeg MEGET overrasket :roll:
    Stue: Primare I32 - Primare DAC30 - Sonus Faber Venere 2.5 - Viablue SC-2 - HTPC - Chromecast Audio - Ipad Air - Spotify Premium

Reserveutstyr/ til salgs: Nakamichi Amplifier 2
    - Arendal Sound 1723 Tower -System Audio Saxo 30 - Onkyo A-9010 - Sennheiser Momentum

Det er bedre med en god trekant enn en ond sirkel

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    968
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Deeenon
    Jada, bare å teste med det du har.. Merker du noen forskjell er det bare å handle inn en litt tykkere kabel

Tenkte å handle 2x1.5mm på Clas Ohslon. Tror dere det holder i tykkelse? Jeg har null peil på slikt...

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    968
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jan Frode
    Dersom du hører forskjell på 2.5m og 3m med høytalerkabel så blir jeg MEGET overrasket :roll:
    Høres bra ut...

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    skal holde, så lenge du ikke har veldig lange kabler. jeg kjører den hvite fra claseren i den dimm, 25m/2 (12.5m per bakhøyttaler)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Deeenon

Spør hvor mye DC-motstanden er for 3 meter. Er den under 0.1 ohm, så er det sikkert ok. Det finner du ikke ved å se på nettsidene til Claes Ohlson iallefall. Da slipper du masse tid med testing og en ny tur for å bytte kabler. Jeg tenker på slike verdier som du finner her: Kimber Kable - 4PR.

Side 1 av 6 1 2 3 4 5 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •