Bi-wire? Bi-amp? - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 109
    Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av KH
    ,
    Hvis noen har mer info å bidra med, eller andre måter å forklare på, så er det flott om dere følger opp. Nå tror jeg at jeg skal gi meg i denne tråden...
    Du har delt masse informasjon med oss, noe som naturligvis er hyggelig og prisverdig. Og du gjør sikkert dette i beste mening. Men jeg tenker at når man svarer på et innlegg på et forum må man forsøke å relatere det man svarer til det trådstarter spør om, ikke bare skrive en hel masse som er mer eller mindre relatert til temaet. Jeg er usikker på hva trådstarter har fått ut av alt du har skrevet.

Så jeg kan forsøke å oppsummere:

Biamping slik du har fortalt om i denne tråden, har lite eller ingenting med den biampingen trådstarter kan gjøre på sine fronthøyttalere med sin surroundforsterker. Han vil ikke få en dobling eller firedobling av effekt, kun marginale effektøkninger.

Årsaken til dette er at han IKKE har mulighet til å kjøre med aktive delefiltere. "Ekte" biamping forutsetter aktive delefiltere. Likevel er det slik at mange surroundforsterkere i dag tilbyr å bruke 4 av kanalene på frontene og kaller dette biamping. Men dette gir som sagt ingen nevneverdig effektøkning.

Det blir dermed for de fleste dødelige (de som ikke demonterer høyttalerne sine og bytter ut de passive delfilterne med aktive delefiltere de setter før forsterkerne sine) feil å bruke effektøkning som hovedargument for biamping.

Hvor riktig eller feil de andre tingene du har skrevet er skal jeg ikke uttale meg om, da jeg har begrenset erfaring med biamping med aktive delefiltere.
    --
    Thorbjørn

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Shallow_
    Jeg tror ikke man kan være uenig i at det vil være en meget bra oppgradering å bi-ampe høyttalere dersom men ikke vil bruke mye mer penger på å kjøpe en dobbelt så kraftig forsterker.

Som i mitt tilfelle hvor jeg vil få (i teorien) ca 400w pr høyttaler ved biamp for en betydelig lavere pris enn å kjøpt en 2 eller 3x400w forsterker. For meg er alternativet å biampe med 2x200w pr høyttaler eller bare kjøre 1x200w pr høyttaler, rimelig enkel konklusjon altså.

Nå har jeg aldri vurdert å bi-ampe med forskjellige forsterkere heller, eks 200w på bass og 100w på diskant/mid (da det helt klart er mindre effekt behov på toppen), hadde en periode 2 forskjellige rotel 200w'ere og selv her var de 3 db forskjell i volum, vet ikke hvilke problemstillinger 2 forsterkere med forskjellig effekt ville skapt.
    Jeg kjender ikke til hvordan dine Audiovector er konstruert mht. delefilter, men biamping, triamping har ikke så mye for seg når man ikke bruker aktive delefiltre og bypasser høyttalernes egne. Et passivt delefilter suger mye effekt. At noen opplever forskjeller likevel er jo bare positivt.
    Du kan bruke forskjellige forsterkere, men reglen er at man holder seg innenfo samme fabrikat, og gain. F.eks. kan man bruke en Bryston 4B på bassn og en 2B på høynivå, disse har samme gain. At de har forskjellig effekt betyr ingenting, det er gain der betyr noe.
    Tror kanskje dine Rotel, selvom det er samme fabrikat må ha hatt forskjellig gain. Noen ganger er dette faktisk feil fra fabrikken også.
    Man må selv evaluere sine behov kontra investering, Jeg tror dog på at en bedre forsterker brukt vanligt som stereo effektforsterker har mye mer for seg enn å "biampe" med to mindre gode forsterkere.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lurer også fortsatt på dette....

Det jeg fortsatt ikke skjønner er: Min forsterker, H/K AVR 260 har 7X60 watt.
    Mine to Patos 401 har mulighet for bi-amp/bi-wire (vet ikke forskjellen, men dere som har greie på dette forstår nok problemstillingen). Jeg kjører nå et 5.1 oppsett, hvor jeg ikke bruker 2 av bakkanalene. Vil jeg da fortsatt ikke dra noe nytte av å bruke de resterende 2x60 wattene som er disponible, på å hjelpe med å drive front høyttalerene. Eller fungerer det slik at de 2x60 wattene som er ubrukt, blir fordelt rundt på de 4 andre kanalene!?

Mulig her er nye dumme og rare spørsmål/påstander, men dette har jeg rett og slett ikke snøring på, men ønsker å lære og forstå...!

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @Bobba
    Endel receivere har mulighet for å koble om surr.back-kanalene til front, altså samme signalet som de eksisterende frontkanalene. Litt usikker på o H/K har denne muligheten. I så fall kan du biampe høyttalerne dine, og dine høyttalere tror jeg er slik at den nedre terminalen er bare for det nedre basselementet og den øvre terminalen er for diskanten og bassmellomtonen. Da vil det være hensiktsmessig å bruke 2 forsterkerkanaler pr. høyttaler.

Biamp = 2 forsterkere, 2 sett kabel, 1 høyttaler
    Biwire = 1 forsterker, 2 sett kabel, 1 høyttaler

Intermediate Shallow_ sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    4,239
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bobba
    Mine to Patos 401 har mulighet for bi-amp/bi-wire (vet ikke forskjellen, men dere som har greie på dette forstår nok problemstillingen). Jeg kjører nå et 5.1 oppsett, hvor jeg ikke bruker 2 av bakkanalene. Vil jeg da fortsatt ikke dra noe nytte av å bruke de resterende 2x60 wattene som er disponible, på å hjelpe med å drive front høyttalerene. Eller fungerer det slik at de 2x60 wattene som er ubrukt, blir fordelt rundt på de 4 andre kanalene!?

Mulig her er nye dumme og rare spørsmål/påstander, men dette har jeg rett og slett ikke snøring på, men ønsker å lære og forstå...!
    Ja du kan det, og vil sannsynlig oppnå en forbedring, dette utifra min egen erfaring. Prøv, det koster kun etpar extra høyttaler kabler. Dersom du lar de 2 kanalene være ubrukt vil strøm-mengden disse ville brukt være disponibel for de resterende kanalene.
    Yamaha CX-A5000, Rotel RB 993x2 + RMB 1075, Audiovector Sign. Mi3-AV3Ci-Mi1, JVC DLA-X500, Oppo BDP-95EU Region Free

Min Hjemmekino Mine Bluray filmer

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bobba

Det stemmer, du har strømforsyning til 2x60W = 120W og i 7 kanaler gir dette 120/7 = 17W per kanal i 7.1 og 24W per kanal i 5.1. Nå er det riktignok sjelden eller aldri full effekt på alle kanaler samtidig, men...å biampe denne vil ha liten eller ingen effekt sånn som jeg ser det. Det som vil ha effekt er å kjøpe ekstern effektforsterker til front og senter.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slik jeg har opplevd BI-amping på reciver så HAR det noe for seg! Grunen til dette er at selv med 2 kanaler vil du så å si aldri tømme strøm forsyningen! Med 4 kanaler og Bi-amping vil du derfor i 95% av tilfellene FÅ mere effekt slik jeg ser det.

HK oppgir som kjent maks forbruk på sine recivere så står det f.eks 800Watt og den er på 7X60W så har du ca 500 Watt "igjen" av strøm forsyningen å bruke veldig grovt regnet. Da vil du i de fleste tilfeller få litt mere kontroll over høytalerne.

Men dette er opp til hver enkelt å prøve. Jeg synes ihvertfall det har fungert på mine recivere.

Newcomer matador sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Komfort
    Det stemmer, du har strømforsyning til 2x60W = 120W og i 7 kanaler gir dette 120/7 = 17W per kanal i 7.1 og 24W per kanal i 5.1. Nå er det riktignok sjelden eller aldri full effekt på alle kanaler samtidig, men...å biampe denne vil ha liten eller ingen effekt sånn som jeg ser det. Det som vil ha effekt er å kjøpe ekstern effektforsterker til front og senter.

leste tildeldigvis i tråden og mye bra fakta men en del feil informasjon... men synes det er riktig å avklare flere påstander som kan forklare flere punkter

En multikanals forsterker har som regel en eller flere separate strømsforsyninger MEN de fleste har minimun nok strøm til de 3 viktigste kanalene (front + senter) altså 3xMax effekt, dog i korte perioder og innen en begrenset frekvens område -feks 1Khz- dog de mest extreme mutlikanals måler med full frekvens område på alle kanalene samtidig -da er de som regel veldig dyre eller har såkalte klasse D full range utganger som er først og fremst betegnet for veldig høy effektivitet (mellom 85-95% kontra 50-60% på analoge varianter)

Effekt fordeling på en 3 veis system er ca 40-60% på basen, 20-30% på mellomtonen og det resterende på diskanten 20-10%. Derfor en ekte aktiv deling vil gi større headrom og mindre dynamisk og termisk komprensjon, men kanskje trenger å udyppe bedre hva menes med dynamisk og termisk? -si ifra.

Personlig er jeg uenig i å kalle dette for en BIamping:
    www.sound.westhost.com/biamp-f1.gif

da BIamping krever at inngangs signalen til BEGGE forsterkerne er identiske, dvs at begge forsterkerne gjenngir 20-20,000Hz, og utgangs signalene føres til hver sin passiv delefilter. Dette ble først og fremst gjørt ved å benytte en strøm sterk forsterker til bass område og en mer forfinnet (gjerne klasse A) til mellomtone og diskant... dette er grunnen til at slik ble brukt allrede før transistoren gjørde sin inntog i lyd verden....Vertikal eller horizontal i BI/TRI/QUADRO/PENTA/osv er en enkelt forklaring også, bare at i vertikal man få storre kanal separasjon og bedre fordeling av strøm resurser fra power supplyen bla.

BIampen fungerer "desverrre" slik at alle frekvenser går til den passive delfiltre men bare en begrenset område går videre til de dedikerte høyttalerne. I de fleste tilfeller kan spores forbedring pga forsterkeren som driver øvre frekvenser ikke trenger å levere så mye strøm til å drive lave frekvenser -ergo vil den låte mindre anstrengt og mer dynamisk -som sagt i de fleste tilfeller. Ellers har vi jo også en pasiv delefilter som "bare" filtrerer mellomtone og diskant og ikke bass frekv og tilsvarende opplegg i bass regionen (hvor mye har å si i praksis er vel en egen diskusjons tema men det er de praktiske ting i et BIamping system) Så det som trådstarter beskriver etter prøving stemmer fint med det som er meningen av fordeler med BIamping.

Største ulempe med BIamping er som sagt at begge forsterkerne forsterker i full range.... dette er å kaste bort energy til ingen nytte... DERFOR er et aktiv deling mer effektiv og bedre løsning, men desverre krever en dedikert aktiv delefiter, er dyrere og krever KUNNSKAP...fordelene ved aktiv deling er mange men krever som sagt kunnskap på hva de forkjellige parametrene gjør og fungerer. Feks dele frekvens, sloppe, forkjellige nivå/folsømhet for både de aktive utgangne og de benyttede elementene krever og tåler. Da kan de fleste paramterene justeres bedre til hver element men som sagt krever kunnskap da det er mye lettere å justere seg til en meget dårlig resultat eller ødelege elementer...

Enkelt forklart aktiv deling krever en kanal for hver element i høyttaleren. Altså: 2 veis trenger 4 kanaler=2 stk stereo forsterker der 2 kanaler går til bassen og de andre 2 går til diskanten. I et 3 veis blir self 2 til bass, 2 til mellomtone og 2 til diskant. Gylden regle for "ekte aktiv deling" er at det ikke skal være noe som helst passiv komponent mellom forsterkerens utganger og elementen...

Så tilbake til fig 1 i linken
    http://sound.westhost.com/biamp-f1.gif
    dette er en typisk 2.1 system og jeg tror de fleste vet fordelene ved slik system ved å ha hørt det (front høyttalerne i "small" konfig. og bruk av en aktiv subb for alt under... dvs en 2.1 konfigurasjon) Det er dette man prøver å etterligne ved BIamping dog ikke like effektiv pga forsterkning i full range på begge (BI) forsterkerne og bruken av "innefektive/ulineare" passive delefiltre mellom forsterkeren og elementene...

aktiv deling trenger jeg vel ikke å utdyppe da det blir en annen tema i og for seg ellers kan jeg nevne at aktiv deling anses som noe mer "eksotisk" og "avansert/vanskelig" i hjemme hifi, men de aller fleste som har litt avansert bilstereo som hobby har brukt aktiv deling i mange år allrede

de fleste nyere multikanals forsterke har muligheter for å filtrere før sluttrinene med de såkalte "small/large" valg for de diverse kanalene, eller HPF, LPF valgene. Personlig har jeg gått fra "surre" forsterkerne for flere år siden men benytter aktiv deling i stereo

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gutta på den lokale HFK hadde også testet dette med Denon 3311 (eller hva den heter). De trodde også dette ikke hadde noe for seg, men de opplevde en klar forbedring.

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En H/K-receiver har vel forholdsvis større strømforsyning enn tilsvarende riskokere (Yamaha, Onkyo, Sony etc.). Ville ikke nølt med å bruke alle 7 kanalene på denne. Dessuten vil det med disse høyttalerne bli en lettere last for hver kanal, hvis det er slik at hvert basselement går på hver sin terminal. Da vil man få høyere impedans i bassområdet, og mindre belastning for utgangene på forsterkeren.

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,660
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AV-Fallet
    En H/K-receiver har vel forholdsvis større strømforsyning enn tilsvarende riskokere (Yamaha, Onkyo, Sony etc.). Ville ikke nølt med å bruke alle 7 kanalene på denne. Dessuten vil det med disse høyttalerne bli en lettere last for hver kanal, hvis det er slik at hvert basselement går på hver sin terminal. Da vil man få høyere impedans i bassområdet, og mindre belastning for utgangene på forsterkeren.
    Så vidt jeg har skjønt,så støtter ikke H/H biamping av en eller annen grunn
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan
    Så vidt jeg har skjønt,så støtter ikke H/H biamping av en eller annen grunn
    Nei da blir det jo en helt annen sak.... mulig det er et typisk riskokerfenomen

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje fordi det er meningsløst !!

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,660
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor skulle det vere menigsløst??
    H/K oppgie f.eks 7x 60 w m alle kanaler i drift,og så kun 2 x 70 el 75w i stereo!
    Da burde vel 4 kanaler yte betydelig mer enn kun 2 ??

Har prøvd bi-amping selv med Pio receivere på både Patos og Monitor Audio høyttalere,og at dette kan ha noe for seg er utvilsomt! Kanskje ikke i alle tilfeller,men det bør hvertfall prøves hvis man har muligheten!

Selv om det kune er en strømforsyning i receiveren,så vil jeg tro man får utnyttet den enda bedre,ved å ta i bruk flere kanaler!

Det er vel en grunn til at de fleste produsenter har denne muligheten ??
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis den yter denne effekten med alle kanaler i drift her det noe for seg ja !! Men strømforsyningen i nesten alle receivere yter ikke mer enn det den er oppgitt i med to kanaler i drift. F.eks min receiver yter 7x130 W, men ikke samtidig. Strømfosyningen gir strøm til 2x130W i stereo (totalt 260W).

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fint hvis du utdyper litt mer hva du mener med en slik påstand.

Hva slags H/K forsterker siktes det egentlig til her....?

Det var vel en Onkyo TX-SR607 som tråden skulle handle om.

Edit: ser du skrev dette siden sist...

Hvis den yter denne effekten med alle kanaler i drift her det noe for seg ja !! Men strømforsyningen i nesten alle receivere yter ikke mer enn det den er oppgitt i med to kanaler i drift. F.eks min receiver yter 7x130 W, men ikke samtidig. Strømfosyningen gir strøm til 2x130W i stereo (totalt 260W).
    Poenget med biamping på en surround receiver er vel som du er inne på noe av problemet med at man bruker samme stømforsyning. Men er ikke sikker på om det er så enkel matematikk som det eksempelet du anga her. man får nødvendigvis ikke maks 65watt pr. kanal dersom man bruker 4 kanaler på en slik "260W" receiver (noe logikken i regnestykket ditt vel vil antyde). Forskjellige receivere kan ha forskjellig strømforsynings oppbygpning, samt at de 4 utgangstrinnene som ved biamping deler på bass, (diskant og mellomtone) vil kunne få en noe lettere last å jobbe med. Dette kan føre til mindre forvrengning og en litt annen ytelse så lenge strømforsyningen(e) klarer å følge med.

Synes derfor det blir feil å si at bi-amping på en surround receiver er "meningsløst" selv om du f.eks ikke har opplevd noen forbedring på din receiver. (Yamaha 2067)?

Newcomer dellnorge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    184
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Disse kablene er jo greie.
    Fun"k"cable-1040 - Høyttalerkabler | Tilbehør | Fnky
    Rød/svart - ut i 2 rød og 2 svarte.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eleanor

Poenget med biamping på en surround receiver er vel som du er inne på noe av problemet med at man bruker samme stømforsyning. Men er ikke sikker på om det er så enkel matematikk som det eksempelet du anga her. man får nødvendigvis ikke maks 65watt pr. kanal dersom man bruker 4 kanaler på en slik "260W" receiver (noe logikken i regnestykket ditt vel vil antyde). Forskjellige receivere kan ha forskjellig strømforsynings oppbygpning, samt at de 4 utgangstrinnene som ved biamping deler på bass, (diskant og mellomtone) vil kunne få en noe lettere last å jobbe med. Dette kan føre til mindre forvrengning og en litt annen ytelse så lenge strømforsyningen(e) klarer å følge med.

Synes derfor det blir feil å si at bi-amping på en surround receiver er "meningsløst" selv om du f.eks ikke har opplevd noen forbedring på din receiver. (Yamaha 2067)?
    Det jeg mener er at når jeg har en receiver med 2x130W max effekt (7x130W) så er det meningsløst å bi-ampe og bruke 4 kanaler kanaler sånn som jeg ser det. Det er jo mulighet til å gjøre dette, men jeg ser ikke hensikten ? Det vil egentlig være det samme som å bi-wire.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,660
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eleanor

Dette var bra forklart,og jeg er helt enig

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du vil slite mindre i øvre register siden du ikke har bassdelen som "suger" effekt.. Så vil tro at du vil ha økt oppløsning ved høyere effekt? Bassen vil det være små variabler, men vil unngå imepedansekurver som hender å komme i toppen.

Vil iallefall prøve det ut selv og se hva du har å hente, og dele dine inntrykk med oss

Side 4 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •