Bi-wire? Bi-amp? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 109
    Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Shallow_
    Hvis man bi-amper en høyttaler med to 250w forsterkere så får man vel 500w effekt ?? Nå vil dette jo avhenge av høyttaleren, i en høyttaler med 2 terminaler hvor bass/mid får 250w og diskanten alene får 250w så vil vel aldri diskanten dra nytte av hele effekten..
    Du har 500w tilgjengelig, men det er jo ikke så relevant all den tid det ikke brukes. Denne diskusjonen har vi hatt her før, men helt kort så bruker mellomtonen og diskanten din LANGT mindre effekt enn bassen, kanskje 10%. Dermed får du kun marginalt mer effekt tilgjengelig ved å biampe.
    --
    Thorbjørn

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KH
    Her er jeg fristet til å be om at man oppfører seg skikkelig og ikke karakteriserer andre sine utsagn som bullshit, spesielt ikke når årsaken er at man ikke forstår hvorfor noe blir sagt, alternativt hva som blir sagt. Men, fordi du bare nesten trakk frem bullshit-kortet, og ikke faktisk gjorde det, så skal du få et saklig svar.

[..]
    Under kapittel 1.5, så finner du at når man man deler et signal fra forforsterker med et aktivt delefilter før man kobler inn to 100watt effektforsterkere, så emulerer man en 400 watt forsterker. [..]
    Usikker på om det er du eller jeg som ikke forstår hva du sier
    Hvis bullshit var litt for direkte, så skal jeg forsøke å ordlegge meg annerledes.

Å trekke frem biamping med aktivt delefilter har jo ikke så mye med diskusjonen å gjøre når han skal biampe med en surroundforsterker. Skal han utnytte aktive delefilter (noe forsterkeren hans ikke har) må han skru opp høyttalerne sine og ta ut de delefilterne som er der, tror neppe det er det trådstarter ser for seg. Uten å ha lest linken din (er i familiebesøk nå ) så tror jeg selv ikke med aktiv deling at du kan firedoble effekten ved å biampe. Brokobling er derimot noe annet, men ikke det samme som biamping.

I trådstarters tilfelle vil han kun få marginal effektøkning (se mitt forrige svar over dette), dermed er ditt svar som indikerer en firedobling riv ruskende galt i forhold til det trådstarter spør om.
    --
    Thorbjørn

Newcomer okidoki13 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan ingenting om delefiltre og slike ting, men jeg har bi-ampet min surroundforsterker og JBL ES100. Var egentlig fornøyd med lyden fra før, men ville bare teste for å se om det var noen vits i.
    Aner ikke om det ble mer watt, men det jeg er helt sikker på er at lyden ble "fyldigere" og i mine ører mye bedre.
    Så da er jeg fornøyd, uansett om det er 100 eller 1000 watt som kom ut av det

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ....Under kapittel 1.5, så finner du at når man man deler et signal fra forforsterker med et aktivt delefilter før man kobler inn to 100watt effektforsterkere, så emulerer man en 400 watt forsterker...
    Uten å ha lest det du der linker til, så mistenker jeg at du blander kortene litt her.

For å dra frem en analogi:
    I bil/racing-sammenheng er det ofte en slags "nytte"-regning.
    La oss si at man letter en racerbil for X antall Kg.
    Man kan da si "Dette tilsvarer å trimme bilen Y Hk".

Selv om dette får samme effekten i akselerasjon som å trimme motoren, betyr dette ikke at motoren er trimmet :-)

Et annet eksempel enn trimming, er f.eks. rotasjonsmasse (hjul). Det er formler som sier hvor mye du måtte trimmet motoren i en bil, for å få tilsvarende effektivitet i akselerasjon/deakselerasjon, som å minke rotasjonsmassen i hjul.

Men, igjen: Dette betyr ikke at motoren er endret, den er konstant :-) Hele vitsen er å slippe dyre inngrep i motor, ved å lette karrosseri.

Det samme gjør man med aktiv deling, men du kan ikke sammenligne aktiv deling med bi-wire / bi-amp på et passivt filter. Det passive filteret vil sløse effekt som du ellers ville hatt tilgjengelig. Denne energien blir omgjort til varme i filterkomponenter.

Intermediate Espen84 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    968
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av okidoki13
    Jeg kan ingenting om delefiltre og slike ting, men jeg har bi-ampet min surroundforsterker og JBL ES100. Var egentlig fornøyd med lyden fra før, men ville bare teste for å se om det var noen vits i.
    Aner ikke om det ble mer watt, men det jeg er helt sikker på er at lyden ble "fyldigere" og i mine ører mye bedre.
    Samme som hos meg det egentlig. Jeg har ikke fått guffet opp noe enda, men lyden ble finere å lytte på. Spesielt diskanten fikk mye finere lyd i seg

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Espen84
    Samme som hos meg det egentlig. Jeg har ikke fått guffet opp noe enda, men lyden ble finere å lytte på. Spesielt diskanten fikk mye finere lyd i seg
    På noen recievere vil det vel være ca 0 differanse.
    Det avhenger vel av hvor mange komponenter de forskjellige kanalene inne i recieveren deler. Noen recievere har f.eks. seperat strømforsyning for noen av kanalene.

Jeg tror min AVR355 har en strømforsyning for front + center og en for bak + sbl.
    Pioneer VSX1016 som jeg har stående, har vle bare en strømforsyning tror jeg.

Den teoretiske effekten av bi-amp bør vel være høyere for AVR355, så lenge jeg får bi-amp på forskjellige strømforsyninger. Men i praksis vil man vel "tjene" noe på alle recievere, i og med at man får ned resistanse i kabling (flere ledere), man får også en lavere belastning på de interne kanalene i recieveren.

Jo mer man drar på, øker jo THD.. Så jeg TROR at man "tjener" litt (ev. taper mindre) lydkvalitet på det. Men dette er jo bare tåkeprat fra min side, mest basert på teori og det jeg tror er sunn fornuft :-P Men det avhenger jo veldig av designet til recieveren, de interne komponentene, om det avlaster eller belaster mer - ved å belaste flere kanaler :-)

Håper det var forståelig

Intermediate hansam sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg blir, personlig, like skuffa hver gang det på avforum dras frem bi-amping samtidig som man snakker om 1-forsterker.
    Det går ikke å bi-ampe med 1 forsterker. Det blir jo allerede avkreftet i ordet BI!

Dette er diskutert før og her: http://avforum.no/forum/hoyttalere/4...tml#post523640 ser dere et fint diagram på bi-amping

Hele poenget med bi-amping er å skille HP og LP, samt eliminere delefilteret.
    Det er ikke noe poeng å bi-ampe på 1 forsterker. Da hentes jo strømmen fortsatt fra en og samme trafo. Hvorfor ikke? Vel. Med 1 trafo vil LP fortsatt påvirke HP og de reelle kraftreservene har ikke økt noe som helst.

Billedlig talt: Det hjelper ikke å bygge ut butikken til det 10 dobbelte arealet om du fortsatt sitter med den gamle 90x210 døra. Folk kommer ikke inn no raskere selv om det nå er større plass på andre siden.

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av timc
    Dette er helt feil.
    svarte du på
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    En diskant krever ca 5 watt i effekt.
    Håper du kan utdype det litt mer..

F.eks og forklare hvordan en 1" diskant dome med talespoler av "mikroskopisk" tykke kobbertråder i serie med en kondensator som bare slipper "gjennom" de små vekslingene over en gitt frekvens, kan trekke like mye effekt som en f.eks en 8" bass med mye grovere viklede talespoler.

Prøver man å kjøre hele musikk signalet gjennom et bass eller et diskant element, så er vel utfallet ganske fort gitt for diskant elementet.

Virkningsgraden for watt inn og lydtrykk ut er selfølgelig en viktig faktor som du er inne på, men Niels Nielsen er vel inne på noe riktig her? Energimengden i et musikk signal er vel også mye av problemstillingen her., og høytalere er vel ofte dimmensjonert i forhold til dette.

Ellers til bi-amping, så er vel mye av den possitive hørbare effekten at den forsterkeren som spiller av det frekvens området (mellomtone-Diskant) som hørselen vår er mest følsom for, kan spille mer uanstrengt og med mindre forvrengning når man spiller høyt.

Passiv deling i høytaleren betyr jo at begge forsterkere jobber med hele musikk signalet, men impedansen i de forskjellige frekvensene vil jo øke på en slik måte at delefilteret ikke vil belaste forsterkeren i serlig grad utenfor det frekvens området elementet det skal drive.
    Det finnes riktignok av og til noen "sugekretser" i delefiltere som omgjør uønsket frekvens område til varme i stedet for å sende de til elementet, men disse ligger jo etter selve "hoveddelingen", ellers så ville en ikke biampet høytaler blitt tung å drive uansett....

En direkte kobbling og aktiv deling før effekt forsterkeren vil selfølgelig gi de beste arbeidsbetingelsene for elementet og effekt forsterkerene, men da må man vite mye om hvordan man skal sette opp denne delingen, for å ikke få uheldige utfasinger osv fra høytaleren.

Synes Snikers-Is hadde en interessant tråd om dette for en tid tilbake, skal prøve å finne en link.
    Edit:http://avforum.no/forum/diy-do-yours...-selvbygg.html

Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hansam
    Jeg blir, personlig, like skuffa hver gang det på avforum dras frem bi-amping samtidig som man snakker om 1-forsterker.
    Det går ikke å bi-ampe med 1 forsterker. Det blir jo allerede avkreftet i ordet BI!

Dette er diskutert før og her: http://avforum.no/forum/hoyttalere/4...tml#post523640 ser dere et fint diagram på bi-amping

Det er ikke noe poeng å bi-ampe på 1 forsterker. Da hentes jo strømmen fortsatt fra en og samme trafo. Hvorfor ikke? Vel. Med 1 trafo vil LP fortsatt påvirke HP og de reelle kraftreservene har ikke økt noe som helst.

Billedlig talt: Det hjelper ikke å bygge ut butikken til det 10 dobbelte arealet om du fortsatt sitter med den gamle 90x210 døra. Folk kommer ikke inn no raskere selv om det nå er større plass på andre siden.
    Bi-amping på en receiver med 5 eller flere effekt trinn på en felles strømforsyning er ikke en ekte biamp, men man sprer alikevel belastingen på flere utgangstrinn. Det kommer jo mye ann på måten strømforsyningen(e) er byggd opp på for hva slags effekt man får av dette.
    Effekten burde i alle fall bli bedre enn med bare bi-wire fra samme effekttrinn....

"bildet" ditt med 10x butikk aral på samme døra er kanskje ikke helt godt....
    Skjønner hva du mener, og at det finnes en "flaskehals" i systemet, men det er vel mange ganger plassen til utvalget og mengden av varene og ikke minst pris, som betyr mye i en slik sammenheng.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eleanor
    F.eks og forklare hvordan en 1" diskant dome med talespoler av "mikroskopisk" tykke kobbertråder i serie med en kondensator som bare slipper "gjennom" de små vekslingene over en gitt frekvens, kan trekke like mye effekt som en f.eks en 8" bass med mye grovere viklede talespoler.
    Jeg tror man kanskje snakker litt om hverandre her.
    Selve elementet trenger jo ikke så mye watt, for å oppnå høy SPL.
    Det er følsomheten som du er inne på, som tilsier hvor mye watt man må ha, for å oppnå ønsket SPL.

Men dette er jo da watt etter alle filterkomponenter, motstand i kabel, m.m.
    Det er jo derfor man ofte ser en vesentlig lavere følsomhet på høyttaleren som en enhet, vs. elementet alene. Men en annen ting her, som folk ikke tenker over, er det du også er inne på: Med aktive filtre, må man vite hva man gjør på :P

Det svakeste leddet blir vel der i så tilfelle mest sannsynlig følsomheten på det elementet med lavest følsomhet.

Sitat Opprinnelig postet av Eleanor
    Bi-amping på en receiver med 5 eller flere effekt trinn på en felles strømforsyning er ikke en ekte biamp, men man sprer alikevel belastingen på flere utgangstrinn. Det kommer jo mye ann på måten strømforsyningen(e) er byggd opp på for hva slags effekt man får av dette.
    Ja, selv om de bruker samme strømforsyning, så er det lavere THD om man har lavere belastning på utgangstrinn. (i teorien, jeg har jo ikke målt dette selv)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser jeg burde bidratt med litt mer fakta i mitt innlegg, se under.

1. Man må forstå hvordan frekvenser summeres til ett signal. Hvis ikke forsterkeren er dimensjonert for antall volt som kommer inn, så vil den klippe. En mulighet for å gjøre noe med dette, er å benytte flere forsterkere, og splitte frekvensene med et aktivt delefilter - før effektforsterkerne - slik at hver forsterker unngår klipping. Se også vedlegg hentet fra siden jeg linket til. Dette tror jeg er litt oppklarende for de som ikke har sett dette før. Relevant tekst sakset inn på slutten av dette innlegget.
    2. En surroundforsterker kan normalt sette en delefrekvens, slik at man kan bruke surroundforsterkeren til å drive et par fronthøyttalere, og la sub'en ta seg av bassen. Dette er i praksis biamping, fordi surroundforsterkeren nå bare forsterker f.eks. fra 80 Hz. og oppover, og sub'en forsterker bassen (man har nå også lagt til ett eller flere høyttalerelementer, slik at diagram det vises til for biamping er korrekt).
    3. I Floyd Tool sin bok Sound Reproduction vises det til at forsøk har vist at det har en effekt med bi-wiring. Dersom en surroundforsterker ikke deler frekvensene den sender til ulike effekttrinn, kan det være dette som utgjør en forskjell. Eller noe annet avhengig av forsterkerens konstruksjon.
    4. Hvis man virkelig vil lære noe, så må man yte litt innsats, som f.eks. å lese noen artikler eller bøker

"Imagine a sine wave signal of 100Hz at an amplitude of 28V RMS. For an 8 ohm load, this equates to about 100W (98 actually). The same amplitude at 1000Hz will be exactly the same power. Now add the two signals together, in the same way that signals add together in music. We are interested only in the peak amplitude, the RMS value indicates that the power is only 3dB higher, but it is only when an oscilloscope is used that the true picture emerges.

We will now see a low-frequency waveform, with a higher frequency waveform superimposed - the high frequency signal will be riding up and down the path of the low frequency signal. If we were to perform a calculation (or simply measure the combined signal with an oscilloscope), we will see that the peak amplitude has doubled. The effective RMS value (most multimeters will get this wrong unless they are true RMS types) is 40 Volts, and this would imply 200W. Although this is the real RMS voltage, it totally underestimates the amplifier power needed to reproduce it cleanly. An oscilloscope shows 80V peak for the same waveform, so the amplifier must be capable of passing an 80V peak signal - a 400W amplifier."

Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    joda det er nok riktig det når man blander to forskjellige sinus frekvenser med samme ampitude, men dette forklarer vel egentlig ikke det man får i et musikk signal i praksis. Sender du et 100w@20khz signal med en slik amplitude i en vanlig "100watt" høytaler, da går det vel ganske fort galt.

Intermediate hansam sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    We will now see a low-frequency waveform, with a higher frequency waveform superimposed - the high frequency signal will be riding up and down the path of the low frequency signal. If we were to perform a calculation (or simply measure the combined signal with an oscilloscope), we will see that the peak amplitude has doubled. The effective RMS value (most multimeters will get this wrong unless they are true RMS types) is 40 Volts, and this would imply 200W. Although this is the real RMS voltage, it totally underestimates the amplifier power needed to reproduce it cleanly. An oscilloscope shows 80V peak for the same waveform, so the amplifier must be capable of passing an 80V peak signal - a 400W amplifier."
    Dette forklarer advarslene på slike test-CD'r. Der er det ofte mye sinusrunk

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1. Man må forstå hvordan frekvenser summeres til ett signal. Hvis ikke forsterkeren er dimensjonert for antall volt som kommer inn, så vil den klippe. En mulighet for å gjøre noe med dette, er å benytte flere forsterkere, og splitte frekvensene med et aktivt delefilter - før effektforsterkerne - slik at hver forsterker unngår klipping. Se også vedlegg hentet fra siden jeg linket til. Dette tror jeg er litt oppklarende for de som ikke har sett dette før. Relevant tekst sakset inn på slutten av dette innlegget.
    Hva mener du med volt inn på forsterkeren?

Angående effekten som EMULERES fra 100w til 400w, det tolker jeg ikke det som at du faktisk får 400w. Heller det at man får en form for "virkningsgrad" som tilsvarer 400w. Riktig nok så beskriver analogien i linken din et fenomen, men jeg tviler på at effektforholdet som blir presentert er riktig i praksis.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zatz
    Hva mener du med volt inn på forsterkeren?

Angående effekten som EMULERES fra 100w til 400w, det tolker jeg ikke det som at du faktisk får 400w. Heller det at man får en form for "virkningsgrad" som tilsvarer 400w. Riktig nok så beskriver analogien i linken din et fenomen, men jeg tviler på at effektforholdet som blir presentert er riktig i praksis.
    Antar dette er ironi?

Men for å være helt sikker: det var snakk om hva som faktisk måles, ikke en teoretisk verdi. Det er heller ingen analogi, det er hva som faktisk skjer, og hva som faktisk kreves av en forsterker (dvs. hva som måles).

Hvis du ikke forstår hva som menes med volt inn på forsterkeren, så kan du lese her: Amplifier - Wikipedia, the free encyclopedia, under gain. Og her: Amplifier gain : AMPLIFIERS AND ACTIVE DEVICES.

Nå skal jeg gi meg med faktaopplysinger her også, blir jo helt absurd når fakta møtes med hva noen tror, istedenfor å komme med egne fakta.

Intermediate Shallow_ sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    4,244
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror ikke man kan være uenig i at det vil være en meget bra oppgradering å bi-ampe høyttalere dersom men ikke vil bruke mye mer penger på å kjøpe en dobbelt så kraftig forsterker.

Som i mitt tilfelle hvor jeg vil få (i teorien) ca 400w pr høyttaler ved biamp for en betydelig lavere pris enn å kjøpt en 2 eller 3x400w forsterker. For meg er alternativet å biampe med 2x200w pr høyttaler eller bare kjøre 1x200w pr høyttaler, rimelig enkel konklusjon altså.

Nå har jeg aldri vurdert å bi-ampe med forskjellige forsterkere heller, eks 200w på bass og 100w på diskant/mid (da det helt klart er mindre effekt behov på toppen), hadde en periode 2 forskjellige rotel 200w'ere og selv her var de 3 db forskjell i volum, vet ikke hvilke problemstillinger 2 forsterkere med forskjellig effekt ville skapt.
    Yamaha CX-A5000, Rotel RB 993x2 + RMB 1075, Audiovector Sign. Mi3-AV3Ci-Mi1, JVC DLA-X500, Oppo BDP-95EU Region Free

Min Hjemmekino Mine Bluray filmer

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Antar dette er ironi?

Men for å være helt sikker: det var snakk om hva som faktisk måles, ikke en teoretisk verdi. Det er heller ingen analogi, det er hva som faktisk skjer, og hva som faktisk kreves av en forsterker (dvs. hva som måles).

Nå skal jeg gi meg med faktaopplysinger her også, blir jo helt absurd når fakta møtes med hva noen tror, istedenfor å komme med egne fakta.
    Vel, nei...

Slik jeg forstår den artikkelen du henviser til så er den basert på simulering på pc og kalkulering, og det preseseres av forfatter den er basert på hans tanker rundt tema. Greit nok, det betyr jo ikke at han tar feil, mest sansynlig så er det noe i han sier. Men når han bruker ordet emulere og at det høres ut som en forsterker til 400w, det kan tolkes litt deretter.

Jeg spør ikke for å sette deg fast eller heve meg selv. Jeg spør bare for å prøve å forstå det du prøver å fortelle oss, da dette ikke er kjent for alle. Som en klok mann sa en gang - det finnes ingen dumme spørsmål bare dumme svar. Så hadde det vært flott kune formidle buskapet ditt med egne ord, slik at vi som ikke er så opplyste klarer å henge med. Men ikke missforstå - så er iallefall linkene dine intressante.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan prøve med en litt annen vinkling. Det blir en forenkling og litt upresist, men kanskje prinsippet kommer bedre frem.

En analogi jeg synes har vært nyttig, er å se på strøm som en elv. Bredden tilsvarer volt (eller utslaget i signalet man ser i et oscilloscop, langs y-aksen), og det er antall volt man får ut som setter begrensningen på hvor høyt man kan spille med en forsterker (sett bort fra strømmen og lasten, som vi kommer til).

Strømmen (I) tilsvarer hvor mye vann som renner i elven. Lasten tilsvarer på en måte dybden i elven (en forenkling). Dermed vil en "lav" last, la oss si 2 ohm, tilsvare en dyb elv. Og da renner det mer vann med samme (elve-)bredde, enn en last på 8 ohm som er grunnere.

Av denne grunn kan to ulike høyttalere spille like høyt, men trekke ulik mengde strøm, og derfor ulik mengde watt. Se formel for watt her: How to Convert Watts to VA and KVA to KW Simplified -- Converting Volt-amps to Watts the easy way

La oss tenke oss at man hadde en høyttaler som krevde mer strøm enn en forsterker kan levere, på la oss si gain 27 (typisk for 250 watt om jeg husker riktig). Ved å bruke en y-splitter til to like forsterkere, så ville man fått tilgang til mer strøm. Forutsetter her to sett terminaler på høyttaleren. Dette gir bedre kontroll på elementene, de slipper ikke, og vil iallefall i en del tilfeller oppleves som en forbedring. Dette er kanskje det trådstarteren oppnår med sin surroundforsterker.

Men hva gjør man dersom man også vil spille høyere, alternativt med mindre "komprimering"? Da kan bi-amping være en løsning. Her vil man splitte signalet jeg har vist en tegning av tidligere, også vedlagt her. Hvis dette er et signal som består av en frekvens som går til et mellomtoneelement, og et annet til et basselement - og i tillegg høyttaleren har flere terminaler som forbigår internt delefilter - så kan man med med bi-amping forsterke hver frekevens med en gain på f.eks. 27. Det eksemplet viser i artikkelen jeg linket til, er at dersom dette gjøres med de parameterne forfatteren der bruker, så vil man for de to signalene enten måtte bruke to forsterkere på 100 watt, eller en forsterker på 400 watt. Husk at det er ikke bare volt-gain som er en faktor, både lasten og dermed strømmen som er nødvendig er faktorer som påvirker hvor mange watt man har behov for.

Noen har spurt om hva som skjer om man bruker ulike forsterkere med ulikt oppgitt watt ved bi-amping. It depends... Det kommer an på hvor mye volt-gain de kan levere, og hvor mye strøm som kreves av høyttaleren. Høyere frekvenser krever normalt mye mindre strøm for å bli gjengitt av en diskant, enn bass til basselementer. Derfor kan man klare seg med mindre watt til diskanten, men lyden blir jo uansett klippet om forsterkeren har lite gain, men mye strøm (som diskanten ikke utnytter). Husk at watt er både strøm og volt, og at man derfor må se på parameteren "Gain" for forsterkeren.

Personlig synes jeg (og dette er min mening, ikke basert på noen anerkjente prinsipper), at å bi-ampe ved å bruke en eller flere sub'er er fornuftig. Da kan man bruke en god/dyr forsterker på hovedhøyttalerne, og så bruke en sub med digital (og dermed billigere) forsterker. Gain kan være forskjellig, men dette kan stilles på sub'en. En del aktive delefiltere har også mulighet til å justere gain for ulike forsterkere, dersom det er ulike typer forsterkere som brukes. De fleste som har et surroundoppsett med små hovedhøyttalere og en sub bi-amper derfor allerede, uten å tenke over det. Surroundforsterkeren deler jo frekvensen mellom sub og de andre høyttalerne. Det er selvfølgelig det samme om høyttalerelementene sitter i samme kasse, eller om ett befinner seg i en sub. Bi-amping er det uansett når man deler signalet på en frekvens, og sender til ulike forsterkere som forsterker ulike elementer.

Hvor stor effekt det er å bi-ampe avhenger selvfølgelig av musikken. Dersom man biamper og deler på 80 Hz, så er det betydelig større effekt av biamping med R'n'B enn ved visesang (med unntak selvfølgelig).

Håper iallefall noe var oppklarende og nyttig

Hvis noen har mer info å bidra med, eller andre måter å forklare på, så er det flott om dere følger opp. Nå tror jeg at jeg skal gi meg i denne tråden...

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av okidoki13
    De aller fleste receivere er oppgitt til f.eks 7x100 Watt. Dette er jo en sannhet med modifikasjoner. Inni forsterkeren er det da 7 effekttrinn som hver er specet til 100W, videre er det en strømforsyning som leverer strøm til 2x100 W. Altså er det strømforsyningen som er den store flaskehalsen her og vinningen ved å Bi-ampe er minimal.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hansam

En god 2 kanals effekt vil f.eks ha 2x100W og strømforsyning til 200W. Selve effekttrinnene gir jo ofte mer enn forsterkeren er specet til. Ved å bi ampe vil fraftreservene fordeles slik at den kanalen som driver bassen gir mer effekt enn til diskanten, så du vil ha en viss økning.
    For å utnytte forterkerens fulle potensiale må du brokople den, da vil all tilgjengelig effekt være disponibel. Pga at impedansen halveres er det ikke alle forsterkere som tåler dette.

Side 3 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •