Bi-wire? Bi-amp? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 109
    Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av KH
    Jeg har ingen referanser i farta, men...

Bi-amping. Har ikke regnestykket i hodet, men to stk. 250W forsterkere som er biampet med aktivt delefilter tilsvarer en 1000 watt forsterker.
    Her er jeg fristet til å trekke frem bullshit-kortet. Hvor har du dette fra / hvordan forklarer du dette?

Å biampe en høyttaler med to stk 250W forsterkere gir vel nærmere 250W enn 1000W.
    --
    Thorbjørn

Active Hektor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Her er jeg fristet til å trekke frem bullshit-kortet. Hvor har du dette fra / hvordan forklarer du dette?

Å biampe en høyttaler med to stk 250W forsterkere gir vel nærmere 250W enn 1000W.
    Takk! Stussa skikkelig på at ingen stilte ? ved utsagnet. lurte på om noe virkelig hadde gått meg hus forbi og googlet for harde livet:-D Hadde vært veldig gunstig hvis det hadde vært realitet..

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Han blander nok sammen med brokobling. Da er makseffekten firdobblet i en ideell konstruksjon.

På den andre siden så har du jo 1000w du kan dytte inn i systemet ved biamping, men du får ikke nivå tilsvarende 1000w

Intermediate Espen84 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    968
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KH
    Spør hvor mye DC-motstanden er for 3 meter. Er den under 0.1 ohm, så er det sikkert ok. Det finner du ikke ved å se på nettsidene til Claes Ohlson iallefall. Da slipper du masse tid med testing og en ny tur for å bytte kabler. Jeg tenker på slike verdier som du finner her: Kimber Kable - 4PR.
    Du mener 2x1.5mm ikke holder? Er det 2x2.5mm jeg bør handle da eller?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Espen84
    Du mener 2x1.5mm ikke holder? Er det 2x2.5mm jeg bør handle da eller?
    2 meter med 1.5mm^2 kobberkabel har ikke motstand over 0.1ohm.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å ikke gjøre stor forskjell så kan jeg bruke 2x3 meter til den ene høyttaler og 2x2.5 meter til den andre.. det er ikke hørbart for et slitent 27 år gammelt øre?
    Elektrisiteten i kabelen beveger seg opp mot lysets hastighet (300,000km per sekund). Så det går svært, svært fort å bevege seg både 2.5 og 3 meter. Så nei, ikke hørbart
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    968
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    2 meter med 1.5mm^2 kobberkabel har ikke motstand over 0.1ohm.
    MAO ingen problem med tykkelsen på disse, bare å handle slike på Clas Ohlson med god samvittighet i morgen? :lol:

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    968
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skulle funke fint de ja.
    --
    Thorbjørn

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har det noe og si hvilken utgang som driver hvilke elementer? tenkte da at jeg bruker de vanlige front utgangene til nederste terminal sak, også front high til den øverste? Dårlig forklart, men dere fatter sikkert hva jeg mener

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er fint ja.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lyDgutten
    Har det noe og si hvilken utgang som driver hvilke elementer? tenkte da at jeg bruker de vanlige front utgangene til nederste terminal sak, også front high til den øverste? Dårlig forklart, men dere fatter sikkert hva jeg mener
    Forsterkermodulene er nok identiske på samtlige kanaler, så det har ikke noe å si.
    --
    Thorbjørn

Intermediate Shallow_ sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    4,239
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis man bi-amper en høyttaler med to 250w forsterkere så får man vel 500w effekt ?? Nå vil dette jo avhenge av høyttaleren, i en høyttaler med 2 terminaler hvor bass/mid får 250w og diskanten alene får 250w så vil vel aldri diskanten dra nytte av hele effekten..

Driver selv å bi-amper mitt Audiovector oppsett for tia, med 2x200w til hver av frontene (disse er tri-wire så jeg kan gi 200w til mid+diskant og 200w til bass alene), og 2x120w til hver av bakhøyttalerene hvor jeg bruker 2 seksjoner til hver fra en 5x120w rotel forsterker. Min matte tilsier da at jeg har 400w effekt til frontene og 240w effekt til bakhøyttalerene.. eller ??
    Yamaha CX-A5000, Rotel RB 993x2 + RMB 1075, Audiovector Sign. Mi3-AV3Ci-Mi1, JVC DLA-X500, Oppo BDP-95EU Region Free

Min Hjemmekino Mine Bluray filmer

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom bass og diskant har samme følsomhet så vil begge dra samme effekt ved samme lydnivå. Dette er tilfellet når man bare kobler to forsterkerekanaler til en høyttaler uten å gjøre noe med delefilter.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eh, jo, legger du sammen effekten tilført de forskjellige drivere i en høyttaler fra dine forsterkere er det antall watt som er til rådighet for den høyttaler, men, i realiteten betyr det ikke så mye, det viktige er hvor mye effekt hver driver får tilført.
    Problemet med å biampe uten elektronisk delefilter er at dine forsterkere fortsatt får hele signalet tilført, og inne i høyttaleren møter signalet pasive komponenter der deler signalet opp. Det optimale, og ekte, biamp system er derfor å bruke filter FØR forsterkerne og tilføre dette signal direkte til bass, mellomtone og diskant.
    En diskant krever ca 5 watt i effekt.

Intermediate Shallow_ sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    4,239
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Eh, jo, legger du sammen effekten tilført de forskjellige drivere i en høyttaler fra dine forsterkere er det antall watt som er til rådighet for den høyttaler, men, i realiteten betyr det ikke så mye, det viktige er hvor mye effekt hver driver får tilført.
    Problemet med å biampe uten elektronisk delefilter er at dine forsterkere fortsatt får hele signalet tilført, og inne i høyttaleren møter signalet pasive komponenter der deler signalet opp. Det optimale, og ekte, biamp system er derfor å bruke filter FØR forsterkerne og tilføre dette signal direkte til bass, mellomtone og diskant.
    Er klar over at det ypperste ville være aktiv deling, og har undersøkt litt rundt dette. Kikket på behringer digital med xlr inn og ut og forhørte meg litt, men ble fortalt at man måtte ha detaljerte opplysninger om delin etc. og at hvis det var noe overlapping så kunne jeg gå glipp av informasjon i verste fall.. valget falt tilslutt på passiv bi amp, men kan alltids anskaffe aktivt delefilter senere å ta enda et hakk opp.

Uansett om forsterkeren forsterker hele signalet så vil den vel kun bli belastet med den informasjonen de aktuelle elementene skal ha? Er sånn jeg har forstått det jaffal.

Har også kontaktet Aydiovector angående deres eget Avex aktiv deling, men fikk da beskjed om at de holdt på med endringer og at det ikke var tilgjengelig akkurat da.. ville nok blitt endel dyrere og er jeg redd.
    Yamaha CX-A5000, Rotel RB 993x2 + RMB 1075, Audiovector Sign. Mi3-AV3Ci-Mi1, JVC DLA-X500, Oppo BDP-95EU Region Free

Min Hjemmekino Mine Bluray filmer

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Shallow_

Uansett om forsterkeren forsterker hele signalet så vil den vel kun bli belastet med den informasjonen de aktuelle elementene skal ha? Er sånn jeg har forstått det jaffal.
    Ja, uten at jeg har gravd så mye i dette - så vil jeg tro det er lite forskjell med og uten aktivdeling. Vil vel også som du antyder at aktiv deling kan by på litt problemer.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Dette er helt feil.

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    968
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For de som lurte på hvordan det gikk med Bi-ampingen, så gikk det strålende. Jeg har ikke fått guffet opp noe enda (ungen ligger og sover), men førsteinntrykket ble jeg glad for. Jeg syns det er vanskelig å sette ord på hva som er annerledes, men diskanten er mye klarere/ renere/ penere enn tidligere. Blir morro og skru litt på volumknotten i morgen:lol:

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Her er jeg fristet til å be om at man oppfører seg skikkelig og ikke karakteriserer andre sine utsagn som bullshit, spesielt ikke når årsaken er at man ikke forstår hvorfor noe blir sagt, alternativt hva som blir sagt. Men, fordi du bare nesten trakk frem bullshit-kortet, og ikke faktisk gjorde det, så skal du få et saklig svar.

Man kan gå på google, og søke på "calculate effect bi-amping". Da finner man f.eks. denne linken: BiAmp (Bi-Amplification - Not Quite Magic, But Close) - Part 1.

Under kapittel 1.5, så finner du at når man man deler et signal fra forforsterker med et aktivt delefilter før man kobler inn to 100watt effektforsterkere, så emulerer man en 400 watt forsterker. Det kan fort bli like dyrt, og har en del andre utfordringer, så det er ikke sikkert det lønner seg. Bruker man dette for å frigjøre hovedhøyttalerne fra bassen, og sender under f.eks. 80Hz til sub, så kan det kanskje forsvares. Prolyd har et aktivt delefilter jeg ikke har prøvd - ser fint ut på papiret. Finnes også et med en del mer muligheter for tweaking fra Bryston (ca. 25000 tror jeg).

Og med det, er det takk for meg i denne diskusjonen

Side 2 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •