Rørforsterkere kraftigere enn transistor ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Rørforsterkere kraftigere enn transistor ?

Har et lite spørsmål etter at jeg var på Da Capo HiFi sin stand på Bilde- og lydmessa på Lørenskog i helga.

Hørte der på et oppsett med Usher Dancer Mini Two Diamond på en rørforsterker på 2x40 watt (usikker på navn).

Høyttalerne har 2 stk 6,5" elementer og er spesifisert til å være 90db og 4ohm

Dette låt veldig bra og det ble spilt høyere enn det jeg gjør hjemme ialle fall.
    En høyttalere med 4ohms belastning skulle man jo tro ville suge ut de 2x40 wattene ganske fort når volumet gikk opp..

Er det slik at rørforsterkere er sterkere per watt enn transistorforsterkere er?

Takker for svar

Intermediate jahnmar sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    911
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eirik84

Er det slik at rørforsterkere er sterkere per watt enn transistorforsterkere er?
    Det er korrekt. Røramper oppleves hvertfall slik!

Mer utfyllende svar må andre komme med, da jeg ikke besitter den "tekniske begrunnelsen".

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har et lite spørsmål etter at jeg var på Da Capo HiFi sin stand på Bilde- og lydmessa på Lørenskog i helga.

Hørte der på et oppsett med Usher Dancer Mini Two Diamond på en rørforsterker på 2x40 watt (usikker på navn).

Høyttalerne har 2 stk 6,5" elementer og er spesifisert til å være 90db og 4ohm

Dette låt veldig bra og det ble spilt høyere enn det jeg gjør hjemme ialle fall.
    En høyttalere med 4ohms belastning skulle man jo tro ville suge ut de 2x40 wattene ganske fort når volumet gikk opp..

Takker for svar
    40 watt er vel 40 watt, men det blir litt som 100hk i en motorsykkel og 100hk i en 5 liters V8

Jeg synes det spilte best på messen noe ok. og noe var ikke bra i det hele tatt!

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av texi
    40 watt er vel 40 watt, men det blir litt som 100hk i en motorsykkel og 100hk i en 5 liters V8

Jeg synes det spilte best på messen noe ok. og noe var ikke bra i det hele tatt!

ofte større moment i rør forsterkere av kvalitet ja, kontra transistor
    sterkere og mer stabil watt kan kanskje sies uten å bli teknisk

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kommer helt an på konstruksjon, Man har jo feks. Jean Hiraga's transistor-konstruksjoner som har syke strømforsyninger og leverer få men veldige kraftige Klasse-A watt.
    Så man kan si at forskjellene er på Klasse-A og A/B

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Det kommer helt an på konstruksjon, Man har jo feks. Jean Hiraga's transistor-konstruksjoner som har syke strømforsyninger og leverer få men veldige kraftige Klasse-A watt.
    Så man kan si at forskjellene er på Klasse-A og A/B
    jepp, godt sagt tenkte mer mainstream produkter jeg

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mye bra innlegg her

Det så jo ut som selve strømforsyningen var av ålreit fysisk størrelse når du nevner det..
    Men har disse klasse A wattene bedre kontroll på elementene, eller hva gjør at de er "bedre" enn A/B ?

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    40 watt er 40 watt, men det er vel noen vanlige forskjeller i konstruksjonen mellom rør vs transistor forsterkere som vel kan gjøre seg gjeldene.

Noe av den opplevde forskjellen kommer vel av måten en rør forsterker begynner å forvrenge på ved belastning vs en transistor. En rør forsterker begynner tidliger å forvrenge/klippe, men gjør dette på en mer ørevennlig og myk måte, der transistor gjerne tilfører mer hørbar støy opp i frekvens, gjerne på en mindre ørevennlig å kald måte.

En annen ting med rør forsterkere er at de ofte har utgangs-Audio-transformatorer. Disse vil vel virke som en slags "gearkasse" med tilpassede gear for hvilken ohm den tilkopbblede høytaleren skal benytte.

En transistor forsterker er ofte mer direkte kobblet, og har vel derfor lettere for å tømme/bruke alle kraft reservene på lavinpedante høytalere.

Edit:
    En godt konstruert 40W i 8 0hm transistor forsterker med stor strømforsyning vil sende ut 80W i 4 ohm, mens en 40W rør forsterker vil sende ut 40W over 8 ohm uttaket og fremdeles 40W over 4 ohm uttaket....

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    min leverer 2x100 watt i 2,4,8 ohm eller 1x 200 i 1,2 eller 4 ohm ja

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De "overdimensjonerte" strømforsyningene i en klasse A konstruksjon er der for å levere nok effekt for tomgangsspenningen over utgangstransistoren og det dertil relativt store effekttapet (les: varmeutvikling).
    Med overdimenjonert mener jeg iforhold til hva man får av effekt ut.

Effekten (watt) som er oppgitt under like forutsetninger (frekvens, harmonisk forvrengning etc), er den samme om den er klasse A eller A/B.

Angående oppsettet du hørte, så skal det i teorien kunne spille noe over 100dB, som er nok for de fleste i vanlig lyttesammenheng.

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Våger meg på å si det motsatte jeg for å være en liten motvekt.

Generelt har transistorer betydelig bedre dempefaktor og håndterer vanskeligere laster bedre. En rørforsterker låter dog mye penere når den pushes til grensen eller litt over fordi de har mer behagelig forvrengning. Mindre basskontroll vil også kunne gi fyldigere lyd som kan oppleves som kraftigere.

Det er en grunn til at rørfolket generelt jakter etter følsomme høyttalere med snille impedanser og enkle faseendringer.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mye bra innlegg her

Det så jo ut som selve strømforsyningen var av ålreit fysisk størrelse når du nevner det..
    Men har disse klasse A wattene bedre kontroll på elementene, eller hva gjør at de er "bedre" enn A/B ?
    Du kan jo starte med å se her: Dybdetest: XTZ Class A100 DII - Klasse A vs. klasse AB

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jokris
    ofte større moment i rør forsterkere av kvalitet ja, kontra transistor
    sterkere og mer stabil watt kan kanskje sies uten å bli teknisk
    Lite spørsmål til deg Jokris..

Du har jo hatt flere Emotiva UPA-1 monoblokker, og du hadde vel også Klipsch RF-63 da du gikk til innkjøp av din McIntosh rørforsterker.

Nå har du vel kanskje ikke fått prøvd UPA-1 i stereo uten at det har gått via din Marantz receiver, men vil du si at McIntosh hadde vesentlig bedre lydkvalitet og kontroll på dine RF-63 enn du fikk med UPA-1 ?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Stikkord for denne tråden