NAD 3130 til Cerwin-Vega VE-5M eller XLS-6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 29
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Post NAD 3130 til Cerwin-Vega VE-5M eller XLS-6

Hei

Jeg har tenkt å invistere i et par nye høytalere, slik som f. eks Cerwin-Vega VE-5M eller XLS-6 (ikke enda 100% sikkert).

Jeg har en gammel NAD 3130 som tilsynelatende fortsatt spiller fint. Den er koblet opp mot et par Boston Acoustics A60, og en CD-spiller Hitachi DA-009. Alt ble kjøpt i 1987 og har stått på loftet i ~10 år. CD-spilleren lever sitt eget liv, og membranet/papiret til elementene på høytalerne er helt gåent, så jeg regner disse som ubrukelige (det kommer lyd, men den er grusom). Overbevis meg gjerne.
    • Vil denne kunne drive et par VE-5M eller XLS-6?
    • Er det mulig å koble denne forsterkeren til en PC?

Hva jeg veit/forstår om forsterkeren:
    • 8 ohm
    • 30 w stabilt, opptil 60/80 w bursts (?)
    • Mer på data sheet fra NAD..

Jeg kan nada niks om hvor mye watt som trengs, eller hvor mye ohm som trengs i forhold til hva som er oppført på høytalerne jeg har kikket på. Et kort og greit "nei forsterkern duger ikke" er fint, men en forklaring setter jeg enda mer pris på selvfølgelig :-)

Takk

Intermediate fordfiesta sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    1,071
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.

XLS serien har visstnok bedre lyd en VE serien.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @fordfiesta: har nok bestemt meg for at jeg ikke kan ha en XLS-6.. blir for trangt på rommet :\

Jeg har da vært innom Hifiklubben på Grensen, hvor en av de som jobbet der mente at denne NADen kunne både brukes til å drive et par Cerwin-Vega VE-5M eller et par Dali Concept 1. Vet ikke hvilken jeg velger enda. I tillegg skulle det være mulig å sette på en subwoofer til den med litt fiksing han snakket om, noe jeg forstod lite av :-)

Han som jobbet der mente at du burde invistere endel i en ordentlig subwoofer, da den vil holde lenge, og en billig en vil føles tam. Hva mener folket om dette? Modellen han nevnte som ville passe bra til VE-5M var Dali Basis 100. Aner ikke om dette er en selger som ser et mulighet for salg eller ei :\

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ta like greit med deg forsterkeren til hifiklubben, så kan du prøve den der med noen forskjellige høyttalere.

Du KAN koble den til PC, og alt annet med linjeutgang. Den har også inngang for platespiller. Hvis den gamle cd-spilleren driver å tuller, ta av dekselet og rens laseren med en liten q-tips, det gjorde jeg selv uten noen som helst forkunnskaper.

Ohm er ikke noe som kommer ut av forsterkeren, men det betyr at forsterkeren yter mer med høyttalere med lav ohm (motstand). Dette er en relativt strømsterk forsterker som fint kan drive høyttalere på 4 ohm.

Forøvrig kult at folk tar fram, og finner glede i slike hærlige gamle apparater

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå ble det liv i tråden ja!

Det å ta med seg forsterkeren er faktisk ingen dum idé AV-Fallet, det skal jeg så absolutt få prøve å få til!

Takker for tipset angående rens av CD-spilleren, det kan godt hende jeg prøver meg på dette, om jeg føler behovet, med andre ord ikke med det første.

Angående ohm så veit jeg endel om hvordan ohm funker (har gått elektro), men det hjelper lite når jeg ikke veit hvilke standarder som er vanlig, hehe.

Fikk også høre av karen på Hifi-klubben at hvordan de regnet watt i "gamledager" er annerledes og mye ærligere enn dagens utregning på watt, og at derfor er ikke 30w på min gamle NAD så altfor trist faktisk, selv om de vil slite med et stort anlegg selvfølgelig.

Er også glad selv at jeg gadd og bruke litt tid på å utforske denne forsterkeren, da det virker som om det kan spare meg noen kroner :-)

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En gammel NAD på 30 Watt har like mye krefter når det kommer til det stykke som en Yamaha på 100W. Tipper gutta på "klubben" synes det er gøy å se en slik gammel en. Begrepet "bursts" har med dynamisk effekt å gjøre, altså hva forsterkeren kan yte i korte perioder, som et sekund eller 3, kommer an på hva slags kretsløp som sitter inni den.

NB! Hvis du opplever skurring når du vrir på volumkontrollen på NAD'en så er det helt normalt, og VELDIG ENKELT å fikse. Ligger et par gode instruksjonsvideoer på youtube.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oioi, det der med skurring har jeg faktisk opplevd, flott å høre at det er en vanlig greie! Tenkte som så at det var pga. at jeg hadde vært slabbedask med koblinger eller at høytalerne var rimelig ødelagte, men den gang ei! :-)

Morsomt at den gamle også får lov til å gi lyd fra seg også ja, jeg kan som sagt litt elektronikk, og har ofte fått høre at det er ikke så store forskjeller som er kommet de siste 20 årene som en skulle tro. Det går mye på størrelse og effektivitet visstnok, noe som virker å være sant

Intermediate Monster1 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    763
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gå for Dali Concept 1.

CV eier ikke lydkvalitet. Iallefall ikke VE serien. Concept serien til Dali er ett mye bedre valg i mine ører.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tilbakemeldingen, alle svar hjelper

Tenker det trolig blir noe sånt som Dali Concept 1 og en XTZ 99 W10.16! Har lest en test om denne her på forumet og andre steder, og ser det er mange som eier denne! :-)

Jeg er ganske interessert i kraftig lyd, men skader ikke med klar lyd, og har lest litt negativt om VE-serien, så vet ikke helt om jeg tørr å satse på denne. Jeg kan selvsagt ta med forsterkeren på Hifi-klubben for å teste, men jeg vil ikke påstå jeg har trent nok øre enda, hehe

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ikke skyv brt cerwin vega xls6 greit di trenger mye pulver men jeg har brukt 5x60w (yamaha watt) vis du er litt hensyns full med volvum hlder det lenge meeeen jo mer jo bedre

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tipset jan_m, men har nok dessverre måtte skyve dette alternativet bort, den blir rett og slett for stor (bred)!

Intermediate Monster1 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    763
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv hatt CV VE-5M for 2 år tilbake. Ikke en høyttaler jeg vil anbefale til annet enn sideanlegg på kjøkkenet.

Lyden er ikke noe sammenlignbar med Concept 1. Så ville satset på denne. Mye godlyd for pengene. Eller B&W 686. Den er å anbefale, men er kanskje litt over budsjettet, og er endel tyngre å drive kontra Concept 1.

Angående XTZ 99 10.16. Så har jeg denne, utrolig hva en 10" subwoofer kan klare. Utrolig godt trykk, med fyldig bass.

Så denne er å anbefale til kun 3000,- . Til film er den også helt kanon. Skikkelig bunn drag!

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei da er det helt klart, det blir Dali Concept 1! :-) De har jeg faktisk hørt også hos en kamerat, og lyden var veldig deilig, men det var rimelig tydelig at de trengte en subwoofer hehe :-)

Det jeg dog fikk høre av han som jobbet på Hifi-klubben var at jeg måtte gjøre et-eller-annet med fortsterkerens tilkobling for at jeg skulle kunne koble til en subwoofer. Sier 'crossover' dere noe? Her er et bilde av baksiden på NAD 3130 som jeg har:

Bakside NAD 3130

Jeg tror han nevnte noe om der det står "pre-out", kan det være rett? Er dette noe jeg kan fikse selv evt.?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å koble til sub'en er ikke noe problem med xtz, bare bruk høynivå inn og utgangene.

Nad - høyttalerkabel - XTZ (høynivå inn)
    XTZ (høynivå ut) - kabel - Dali

problem løst

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jess, har vært innom Hifi-klubben og Surround.no i dag og henta både et par Dali Concept 1 og en XTZ 99 W10.16 :-) Ble et par høytalerkabler ja @trulsr
    (edit: spørsmålet er løst.)

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jaja, da har jeg et annet "problem". Bak på Dali Concept 1 høytalerne så er det "propper" eller forsegling om du vil. Har søkt litt rundt på nettet og finner ingen bilder av en fullt tilkoblet Dali, og skjønner ikke helt hvordan jeg skal få fjerna denne plastikken.

Det skal kobles til bananplugger.

Hvordan går jeg frem når jeg skal få koblet til bananplugger her? Skjønner ikke om hele plastikken rundt skal bort, eller om man skal presse bort "proppene" på toppen.. redd for å knekke hele greia om jeg prøver å dra av plastikken eller stikke noe inni.

Bilde: klikk

Beklager nybegynnerspørsmålet :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei gratis pirk ut plast propene med en passende skrue etc så inn med bannan pluger trur ikke du skal bli skuffa over xtz suben, savner min no fryktlig eter at jeg solgte 10" spiller hinsides til prisen

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Haha jeg klarte å løse "problemet" nå! :P Man måtte bare skru på tilkobling.. sykt flaut å ikke skjønne dette

Lagt opp tingene nå bortsett fra at jeg mangler litt kabling.. det som overrasket meg var hvor stor (og tung!) 10" fra XTZ var! Heldigvis har den volumknapp, fordi jeg sitter nesten inntil den, og rommet er ikke så stort!

Og så virker det som om forsterkeren (NAD 3130) ikke har muligeht for bananplugger.. var litt rart at fyren på Hifiklubben solgte bananplugger til meg i begge ender av kabelen i så fall.. skulle jo tro de visste hvordan en gammel NAD så ut, eller misforstår jeg kanskje igjen?

Tror dette kommer til å låte ekstremt bra etter litt innspilling!

Edit: En ting.. jeg skal kjøre forsterkern på 8 ohm (høytalerne er 8ohm), men på subwoofern står det 4 ohm, men den er jo aktiv, skal det da ha noenting å si?

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sett forsterkeren på 8 ohm du, det er best.
    Bananplugger går IKKE an å bruke på gamle NAD, ikke på min 3100 ihvertfall. Du får sikkert byttet dem uten problem.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jess jeg kom til den konklusjonen til slutt jeg og AV-Fallet når det gjaldt bananpluggene.

Men nå har jeg fått et annet (stort?) problem.. det kommer nesten ingen lyd. Høytalere er koblet fiks ferdig, jeg har satt på 8 ohm (prøvde også 4), men det kommer såvidt lyd fra høytalerne. Jeg har prøvd både en CD-spiller og fra PCen, og har også prøvd å koble til et headset uten at det hjalp (men de er jo dog feil ohm, Koss Porta Pro..).

Jeg tror da jeg har satt i riktig koblinger, men burde det uansett ha noe å si? Hadde vært rimelig trist om forsterkeren har daua på en tur til og fra hifiklubben og surround.no som jeg hadde den med til for å sjekke tilkoblingene..

Kablene er ikke veldig lange egentlig heller tror jeg, 5m hver. Han på hifiklubben sa ingenting om dette i alle fall, og nevnte heller ikke at det burde være noe problem å drive høytalerne med denne forsterkeren, så jeg famler desperat i blinde nå.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •