5.1 kino med B&W CM-serie.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 99
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

5.1 kino med B&W CM-serie.

Jeg skal bygge meg hjemmekino utover høsten. Pr dags dato er jeg (stolt) eier av et par CM1, denon pma-1500 og en dcd-1500 cd-spiller. Jeg tenkte på å sette CM1 høytalerne bak og kjøpe et par CM8, en CMC og en ASW10CM.

Ser på en brukt denon 3808A for tia. Er dette en receiver som fortsatt holder mål, og som kommer til å gjøre det fremover, eller burde jeg gå for f.eks 3311?

Musikk er hovedinteressen, og jeg så derfor for meg at jeg skulle bruke pma-1500 som forsterker for frontkanalene (CM8) og sende signalene fra cd-spilleren rett til denne. Har lest opp og ned på både avforum og hifisentralen at denne forsterkeren kanskje ikke har nok "juice" til CM8. Hva tror dere?

Det er selvfølgelig den rimeligste løsningen å kjøpe en Denon receiver og høytalere, og integrere det jeg allerede har i kinoen, men jeg er åpen for forslag som kan forbedre anlegget. Er villig til å slenge en del lapper på bordet for å få godlyden, men er ikke en high-end bruker, så trenger nok ikke det dyreste av det dyre for å bli fornøyd.

Altså:
    -Denon receiver (3808/3311)
    -Denon pma-1500 for fronthøytalerne til stereo-musikk bruk.
    -Denon dcd-1500 cd-spiller
    -Denon blu-ray spiller (høyere WAF hvis alt matcher)
    -CM8, CM1, CMC, ASW10CM
    -MacMini som mediasenter

Fokus:
    -MUSIKK

Håper noen har gode innspill

Active merik82 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    417
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AMKrok
    Jeg skal bygge meg hjemmekino utover høsten. Pr dags dato er jeg (stolt) eier av et par CM1, denon pma-1500 og en dcd-1500 cd-spiller. Jeg tenkte på å sette CM1 høytalerne bak og kjøpe et par CM8, en CMC og en ASW10CM.

Ser på en brukt denon 3808A for tia. Er dette en receiver som fortsatt holder mål, og som kommer til å gjøre det fremover, eller burde jeg gå for f.eks 3311?

Musikk er hovedinteressen, og jeg så derfor for meg at jeg skulle bruke pma-1500 som forsterker for frontkanalene (CM8) og sende signalene fra cd-spilleren rett til denne. Har lest opp og ned på både avforum og hifisentralen at denne forsterkeren kanskje ikke har nok "juice" til CM8. Hva tror dere?

Det er selvfølgelig den rimeligste løsningen å kjøpe en Denon receiver og høytalere, og integrere det jeg allerede har i kinoen, men jeg er åpen for forslag som kan forbedre anlegget. Er villig til å slenge en del lapper på bordet for å få godlyden, men er ikke en high-end bruker, så trenger nok ikke det dyreste av det dyre for å bli fornøyd.

Altså:
    -CM8, CM1, CMC, ASW10CM
    -MacMini som mediasenter

Fokus:
    -MUSIKK

Bytt cm8 med cm9 og bytt cmc med cmc2.. Du kommer til å angre om du ikke gjør det! Skal jeg nesten garantere deg

Om budsjette ikke strekker til ville jeg ventet med subben eller center.. I ditt tilfelle kanskje vente med center pga ditt hovedfokus er musikk..

Rimelig stor forskjell på cm9 og cm8! Allround egenskapene til cm9 er vesentlig bedre gjennom hele spektret, hvor kanskje de største forskjellene ligger i den nedre delen av registeret..
    Når du prioriterer musikk mest burde du absolutt gå for cm9..

Forresten: Cmc og cmc2 er som natt og dag!

Lykke til

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med fantastiske høyttalere!

Jeg hadde selv en testerunde med CM8 og CM9 i dag, da jeg nok kommer til å ende opp med en av disse om kort tid. (Det er egentlig ingen tvil om hvem av de! ;-) )
    Dette er noen fantastiske høyttalere, men de krever sitt!

Jeg har såvidt hørt nevnte Denon på DM683... Nå krever vel CM8 litt mindre enn disse, men tviler egentlig på at du får ut potensialet i CM8 (som er STORT) med denne forsterkeren. Dog kommer jo dette veldig ann på hvilke lydnivåer det er snakk om.

Jeg hadde med min egen elektronikk i dag (NAD pre pluss Parasound effekt) og det var helt fantastisk på CM-serien. Kanskje Parasound NC2100 og NC2125 (2x125 watt) kunne vært et alternativ?!

Uansett. Det er jo bare å ta med deg forsterkeren din, og teste... Hvis du er fornøyd, spiller det ingen rolle hva andre mener. :-)

Intermediate Purolatino sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Altså:
    -CM8, CM1, CMC, ASW10CM
    -MacMini som mediasenter

Fokus:
    -MUSIKK

Hei

Kjørte selv Denon 3808A lenge på mine CM9, og det fungerte helt greit.
    Synes absolutt at Denon 3808A holder mål som receiver enda, om man skal gå for den eller 3311/4311 kommer etter mitt syn helt an på pris.
    Er helt overbevist om at Denon 3808A kommer til å kunne gjøre en helt grei jobb på et oppsett bestående av CM8, CMC, CM1 og ASW10CM.
    Uansett har du muligheter til å koble på effektforsterker senere hvis du skulle ønske mer krefter. Jeg brukte som sagt CM9, CMC og CM1 på min 3808A.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for gode svar! Hva med Abrahamsen (brokoblet) eller Hegel til CM9? Med en denon receiver som prosessor og til effekt på bak/centerhøytalere. Da blir det vel gjerne til at pma'en legges ut til salgs på børsen.

Intermediate Purolatino sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for gode svar! Hva med Abrahamsen (brokoblet) eller Hegel til CM9? Med en denon receiver som prosessor og til effekt på bak/centerhøytalere. Da blir det vel gjerne til at pma'en legges ut til salgs på børsen.
    Hei

Hegel på B&W CM-serie har jeg selv meget god erfaring med, virkelig å annbefalle!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir knakende godt på film hvertfall!

Men DAC og Forforsterker til musikk i en slik "multimaskin" kan fort bli litt kjipt.
    Så det beste for to-kanals musikk er en som har såkalt prosessorinngang/passthrough/fixed level osv...

Dette har vel Denon'en din f.eks ?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denonen har det, ja. Så da brukes effektdelen når jeg ser på film og for-/effektdel når jeg skal høre på musikk (cd-spilleren er koblet direkte til stereoforsterkeren). Vet noen om andre gode forsterkere med den muligheten? Går det evt an å koble både en surroundreceiver OG en god stereo forforsterker inn på f.eks en Abrahamsen v4 eller en Hegel effektforsterker; slik at jeg slipper å fikle bak stereobenken hver gang jeg skal se på film?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Parasound NC2100 (forforsterker) har det.
    Cambridge fra 740A og oppover har såkalt "fixed level". At man låser lydnivået på den kanalen man bruker.
    Hegel H100 og H200 har det ser det ut til på bilder av "baken".

Det er de jeg kommer på... Så vet jeg ikke om Lyngdorf, Electrocompaniet, Harman/Kardon, Primare, Abrahamsen, XTZ (de jeg sjekket) har noen muligheter til å låse volumet på en kanal. Så ikke ut til at de hadde passthrough hvertfall. (På de jeg sjekket.)

H/K hadde pre-out/main-in utganger bak, men hvis dette er som på NAD, så er dette utvendig kobling mellom for- og effektforsterker, som gjør at man kan bruke effekten - men må drive å koble om bak der, og da er man like langt.

Det er dog ingenting i veien for å bruke en helt vanlig linje-inngang (CD, DISC, AUX), men da må man huske/merke av hvilket volum man brukte når man kalibrerte hjemmekinoen. På forsterkere med lcd-visning av volumjustering, så er jo ikke dette veldig vanskelig. (Og forsåvidt ikke med "hjul" heller.)

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da tror jeg det blir oppgradering til en hegel h200 (så en relativt rimelig en på bruktbørsen) og CM9 fronter. Noen som kan anbefale spesielle receivere? Noen som har hørt/vet om dcd-1500 passer sammen med hegel-forsterkeren?

Intermediate Ultima sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,184
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da tror jeg det blir oppgradering til en hegel h200 (så en relativt rimelig en på bruktbørsen) og CM9 fronter. Noen som kan anbefale spesielle receivere? Noen som har hørt/vet om dcd-1500 passer sammen med hegel-forsterkeren?
    Mange har matchet CM9/CM C2 med Pioneer SC LX 71/72/73/81/82/83 - og det er ikke uten grunn
    Jeg har faktisk prøvd en del effekttrinn tilkoblet min Pio LX71, uten at jeg kan si det har hevet kvaliteten, så dette er et trygt valg. En bedre match enn noen Denon receiver i noenlunde "normalt" prisleie, tør jeg påstå.
    Sony KD 55X8509C | Denon AVR X6200W | Cambridge Azur 840W | Hegel HD11 | Cambridge Azur 751 BD | PS3| Tecnnics SL-Ma1| B&W 804 Diamond, B&W HTM4 Diamond, B&W DB3D, Dali Suite R0,8, B&W M1, Focal Dome | Apple TV |

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange går jo heller for en ekstern DAC, da jo dette kan by på veldig enkle avspillingsmuligheter. :-)

På den annen side forstår jeg de som liker sjarmen med CD'er.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir nok til at jeg ordner meg en dac også, men liker veldig godt å spille av cdene mine fra en spiller Takk for mange gode svar.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir nok til at jeg ordner meg en dac også, men liker veldig godt å spille av cdene mine fra en spiller Takk for mange gode svar.
    Jepp.. Jeg er litt enig med deg.. Men nå kommer jeg selv til å rippe alle cd'ene mine til .flac og bruke noe form for avspillingsverktøy hvor jeg kan sitte i sofa'n og ha tilgang til de.
    Dog finnes det gode CD-spillere med digitale inngang som jo gir deg ekstern DAC og CD-spiller i ett.
    F.eks:
    NAD C565 (både optisk og coax - en om gangen)
    Cambridge Azur 740C (har tilogmed 2 sett innganger (både optisk og coax))
    Harman/Kardon HD990 (optisk og coax - en om gangen (tror jeg))

"Go with the flow". Kjenner presset fra omverdenen... :-)

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser på en brukt denon 3808A for tia. Er dette en receiver som fortsatt holder mål?
    Som Purolatino sier; Ja.

Vi kan jo begynne i den enkle enden. Du har i dag PMA og liker lyden av den sammen med CM1? Når du kobler til CM8 vil du grunnet mye høyere følsomhet få ganske mye høyere lyd helt "gratis". CM1 er tungdrevne og jeg tipper PMA 1500 ikke driver disse til det fulle heller. Så mitt tips er prøv dette først, da det kan spare deg endel kroner.

Er også enig med merik82 om å vente med center. Du har hovedfokus på musikk, og på film er det ingenting i veien for å ha en såkalt phantom center.

Sitat Opprinnelig postet av Purolatino
    Hegel på B&W CM-serie har jeg selv meget god erfaring med, virkelig å annbefalle!
    Enig, men:
    Da tror jeg det blir oppgradering til en hegel h200 (så en relativt rimelig en på bruktbørsen) og CM9 fronter.
    Dette kan være å begynne litt i feil ende i forhold til åpninginnlegget ditt:
    Er villig til å slenge en del lapper på bordet for å få godlyden, men er ikke en high-end bruker, så trenger nok ikke det dyreste av det dyre for å bli fornøyd.
    Utenom det jeg har nevnt nå ville jeg snuset på en av de største receiverne til NAD da jeg vil annta at disse er kraftige nok til å drive CM serien. Har i allefall tenkt den tanken selv. Da får du også det NAD kaller Modular Design Concept (MDC). Det betyr at man kan bytte ut lyd og/eller videokort etterhvert som det kommer nye formater og man kan i det lange løp spare endel kroner. (Skjønner ikke at flere ikke gir mulighet for dette, til nå har jeg bare sett NAD og Primare i prisklassen under 50k)

En annen tanke er å kombinere CM1 med 2 suber istedenfor 1 og heller gå for DS3 som bakhøyttalere. Dette er litt "far out", men verdt å teste ut så sant du er fornøyd med CM1 allerede.

Andre gode tips har du fått allerede, men jeg er derimot ikke så sikker på om CM9 er sååå mye bedre enn CM8. Prisforskjellen er også betydelig. Hvis du ikke skal utnytte det siste ekstra lydtrykket som CM9 gir, men derimot spiller på moderate volum, ser jeg absolutt ingen grunn.

Geir Arne

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Andre gode tips har du fått allerede, men jeg er derimot ikke så sikker på om CM9 er sååå mye bedre enn CM8. Prisforskjellen er også betydelig. Hvis du ikke skal utnytte det siste ekstra lydtrykket som CM9 gir, men derimot spiller på moderate volum, ser jeg absolutt ingen grunn.
    Hvis man ikke hører på CM9 vedsiden av CM8 er det ingen problem. ;-)

Hadde en lengre demo (CM8 vs CM9 vs Mentor6) her om dagen, og i spørsmålet CM8 vs CM9, så angrer jeg meg for at jeg hørte på CM9... Kunne spart noen kroner ved å gå for CM8. Men CM9 var rett og slett morsommere.

Dog nevnte selger at CM8 kan spille bra i rom helt opp i 40-50kvd. Så størrelsen på rommet er hvertfall ikke noen faktor (for de fleste). CM8 er en utrolig lekker høyttaler.

Newcomer Nivve sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sier meg enig med amunds her, CM8 (og CM9!) er utrolig lekre høyttalere. Førsteinntrykket av CM8 på HFK var faktisk "wow, de har en del BASS for å være så SMÅ!" Jeg har CM9, og prøvde med både PV1 og 10CM hjem da jeg søkte etter sub. Med forbehold om at de to rommene jeg prøvde i har store feil og mangler; jeg synes verken PV1 eller 10CM utgjorde nok forskjell fra CM9 til å rettferdiggjøre et kjøp. Samtidig, jeg ville ha sub fordi jeg synes ikke CM9 gjorde nok helt i bunn.

Tips: Sjekk forskjellen med og uten sub (på musikk), når du er på demo-runde. Om mulig også gjør som gnilsen sa, prøv CM1 med 1-2 sub'er, se hvordan du liker det.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for et veldig godt svar, Geir Arne! Jeg er student (og kommer til å være det i 4 år til), så tror ikke jeg kommer til å ha en enorm stue med det første. Jeg skal ta med forsterkeren min og prøve den med CM8. Jeg spiller på moderate nivåer. Har nesten aldri hatt forsterkeren over ca. 70% (klokken 10 på volumhjulet). Jeg tar litt mer i når jeg ser på film, men har nok fortsatt litt å gå på.

På hifi-klubben sa de det kanskje gikk med pma-1500 til CM8, men de var litt usikre. Jeg har hørt fra andre at ansatte på hifiklubben andre steder har anbefalt pma-1510 (som er nesten samme forsterkeren, så vidt jeg har forstått) til CM8.

Så i utgangspunktet ser oppsettet i innledning min greit ut (kanskje bytte ut denon receiveren med en nad)?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du skriver at fokus er: MUSIKK
    Da kan du spare enda mer på reciever, sentere, bak-høyttalere og sub,
    og heller legge de pengene i noe som faktisk forbedrer musikk i 2-kanal stereo. :-)

Men det er kanskje et poeng at det skal være CM-serie all the way også ?

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av amunds
    Hvis man ikke hører på CM9 vedsiden av CM8 er det ingen problem. ;-)

Hadde en lengre demo (CM8 vs CM9 vs Mentor6) her om dagen, og i spørsmålet CM8 vs CM9, så angrer jeg meg for at jeg hørte på CM9... Kunne spart noen kroner ved å gå for CM8. Men CM9 var rett og slett morsommere.
    Hørte på disse i dag jeg også. Byttet ut Mentor 6 med 683. Ble drevet av NAD M3. Det jeg opplevde var at CM8 og CM9 er ganske like, men, CM9 har skyv lenger nedover. 683 gikk dypest (subjektivt, i butikken) og CM8 hadde litt mer fokus på mellombassen og ga tempo. CM9 en mellomting, men med tørrere bass enn 683. Mistenker B&W for å ha lagt på en liten partykul på CM-serien, og da spesielt CM8. Det er mitt inntrykk av CM7 også.

Når det kommer til SPL syntes jeg det var overaskende lite som skilte CM8 og CM9. 9'ern går som sagt dypere, men det dreper litt av headroomet den egentlig har mot CM8.

Alt i alt var CM8 en overaskende god høyttaler og virkelig bra til prisen. Den er 30% billigere enn CM9 som er veldig god til prisen. Og jeg vil si den har bortimot 85% av lyden. Så får man avgjøre selv hvor dyp lommeboken er.

Hørte til oplysning på tung rock. Det var det enste jeg rakk i dag. Med annen musikk og ikke minst annet rom kan det tenkes at CM9 drar enda litt ifra. Men som sagt. CM8 er god, veldig god.

Geir Arne

Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •