5.1 kino med B&W CM-serie. - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 99
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det er et poeng at det skal være CM. Liker lyden (bedre en 600-serien) også er det selvfølgelig en frøken som blidgjøres litt (hun sa da vi var på klubben at hun syns CM8 nesten var å regne som pynt i stua ). Det er også grunnen til at jeg er litt tilbøyelig til å velge komponenter fra samme produsent (unntak er kanskje effekt, siden denne kan gjemmes), men det må ikke gå for mye på bekostning av lyden, som selvølgelig er viktigst.

Hva mener du forresten med "partykul" og SPL, ganilsen? (beklager evt dumme spørsmål)

Active merik82 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    417
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Hørte på disse i dag jeg også. Byttet ut Mentor 6 med 683. Ble drevet av NAD M3. Det jeg opplevde var at CM8 og CM9 er ganske like, men, CM9 har skyv lenger nedover. 683 gikk dypest (subjektivt, i butikken) og CM8 hadde litt mer fokus på mellombassen og ga tempo. CM9 en mellomting, men med tørrere bass enn 683. Mistenker B&W for å ha lagt på en liten partykul på CM-serien, og da spesielt CM8. Det er mitt inntrykk av CM7 også.

Når det kommer til SPL syntes jeg det var overaskende lite som skilte CM8 og CM9. 9'ern går som sagt dypere, men det dreper litt av headroomet den egentlig har mot CM8.

Alt i alt var CM8 en overaskende god høyttaler og virkelig bra til prisen. Den er 30% billigere enn CM9 som er veldig god til prisen. Og jeg vil si den har bortimot 85% av lyden. Så får man avgjøre selv hvor dyp lommeboken er.

Hørte til oplysning på tung rock. Det var det enste jeg rakk i dag. Med annen musikk og ikke minst annet rom kan det tenkes at CM9 drar enda litt ifra. Men som sagt. CM8 er god, veldig god.

Geir Arne
    Dette vet du sikkert..
    Men tung rock er vel kanskje av den type musikk veldig mange b&w ht takler dårlig..
    For å si det på en annen måte:
    Om man skal trekke fram noen musikk typer som passer b&w bra, så blir det i hvertfall ikke tung rock..
    Ellers er jeg enig i at cm8 er en bra ht, men cm9 er en del bedre..
    Hvor mye bedre blir litt vanskelig å si.. I hvertfall hvor mange prosent bedre

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @ ganilsen:

Jepp... Jeg er stort sett enig i alt du sier...
    Dog ville jeg personlig hele tiden tenkt på det lille ekstra jeg mangler, hadde jeg gått for CM8...
    Jeg opplevde også mellomtonen som litt mektigere på CM9, men mye av dette kan være mentalt.. ;-)

Med forsterkeren min opplevde jeg heller ikke CM9 som noe "mindre" på bassen kontra 683. Litt tightere og mer kvalitet over den kanskje..

Men siden jeg har 683 hjemme, og hørte på CM9 i demo-rom blir det jo litt "farlig" av meg å sammenlikne direkte, da B&W kan oppleves totalt annerledes i forskjellige rom. Det har jeg virkelig (og smertelig) fått erfare tidligere selv.

Sitat Opprinnelig postet av merik82
    Dette vet du sikkert..
    Men tung rock er vel kanskje av den type musikk veldig mange b&w ht takler dårlig..
    For å si det på en annen måte:
    Om man skal trekke fram noen musikk typer som passer b&w bra, så blir det i hvertfall ikke tung rock..
    Ellers er jeg enig i at cm8 er en bra ht, men cm9 er en del bedre..
    Hvor mye bedre blir litt vanskelig å si.. I hvertfall hvor mange prosent bedre
    Jeg må faktisk si at jeg er litt uenig her.. Nå vet jeg ikke hva du mener med "tung" rock - mulig det er tyngre enn det jeg hører på - men med min elektronikk, i min leilighet, syns jeg band som Metallica, Rammstein og Dream Theater (en del litt tunge riff) er utrolig bra!

Nå kan det selvfølgelig hende at jeg er dum og ikke vet bedre, men hvis det finnes merkbart klart bedre alternativer enn 683(CM9), så vil jeg gjerne dyttes i den retningen!

Sitat Opprinnelig postet av AMKrok
    Det er et poeng at det skal være CM. Liker lyden (bedre en 600-serien) også er det selvfølgelig en frøken som blidgjøres litt (hun sa da vi var på klubben at hun syns CM8 nesten var å regne som pynt i stua ). Det er også grunnen til at jeg er litt tilbøyelig til å velge komponenter fra samme produsent (unntak er kanskje effekt, siden denne kan gjemmes), men det må ikke gå for mye på bekostning av lyden, som selvølgelig er viktigst.

Hva mener du forresten med "partykul" og SPL, ganilsen? (beklager evt dumme spørsmål)
    Først og fremst - she's a keeper!
    Kjæresten min nekter for at NOEN jenter kan synes slikt er pent... Merker jeg blir mer og mer provosert! :-p

Ellers tenkte jeg fortsatt i B&W-baner... For både senter og bakhøyttalere fra 600-serien hadde vært mer enn bra
    nok rent lydmessig for en som fokuserer på "MUSIKK". :-)
    Men det esteriske har selvfølgelig en del å si, og ikke minst eiergleden.

På reciever-siden, ville jeg gått for noe brukt som vil gi deg mye mer for pengene på et område som det
    ikke er så farlig med likevel. (Det vil allikevel bli VELDIG bra!)

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SPL står for Sound Pressure Level. Det betyr enkelt og greit lydtrykk, eller hvor høyt man kan spille.

Partykul er når konstruktøren hevet ett område i bassen som gjør at noe bass, og da gjerne den delen høyttaleren er god på, kommer bedre frem. Dette gjør bl.a. at en ganske liten og kompakt høyttaler kan spille meget fyldig da den "lurer" deg.

Merik82: Syntes B&W taklet rock overaskende godt. Og på Infected Mushroom var det ikke veldig mye forskjell på CM8 og CM9. På veldig dynamisk og/eller basstung (av typen dyp) musikk tror jeg CM9 som sagt ville markert skille bedre. På pop, rock, akustisk og vokal tror jeg derimot neppe det er stor forskjell.

Geir Arne

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Merik82: Syntes B&W taklet rock overaskende godt. Og på Infected Mushroom var det ikke veldig mye forskjell på CM8 og CM9.
    Det er jo vanskelig å vite hva du mener med "veldig mye forskjell", men skjønner jeg deg rett er jeg helt enig - dog er det også en markant forskjell synes jeg.

Brukte alt fra Miles Davis til Infected Mushroom på demo'n min, og på IM var det i det rommet stor forskjell på "brystkassebassen".

Men... CM8 er fantastisk.. .Ingen tvil!

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil jeg tjene på å bruke pmaen til stereo parret med CM8, eller blir det like bra/bedre med en receiver som kan gi 100+ W? (3808/3311/4310/NAD...)?

Har absolutt tenkt til å kjøpe brukt. Prøver å finne så mye som mulig brukt (kan nok bli vanskelig med CM8 siden den er nesten helt ny).

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil jeg tjene på å bruke pmaen til stereo parret med CM8, eller blir det like bra/bedre med en receiver som kan gi 100+ W? (3808/3311/4310/NAD...)?

Har absolutt tenkt til å kjøpe brukt. Prøver å finne så mye som mulig brukt (kan nok bli vanskelig med CM8 siden den er nesten helt ny).
    De tallene recievere opererer med er som regel litt misvisende kontra det stereoforsterkere viser til.
    Men det virker som NAD T765(f.eks) kan måles med den Denon'en du har.

Dog vil dette kunne virke slappere hvis forforsterkeren ikke er på samme nivå som den i stereoforsterkern... :-)

Men dette må du nesten bare teste ut.. Hvis du er fornøyd, spiller det liten rolle hva andre mener..

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må si jeg er litt skeptisk til å bruke pmaen til nye b&w høytalere. Har jo lyst til å få ut hele potensialet av ht. Tror kanskje jeg skal begynne med fronter og ny forsterker (effekt/pre) for å få mest mulig lyd i musikken. Så kan jeg heller legge til sub, senter og prosessor senere. Det er nok mest forenlig med min interesse (var jo som sagt MUSIKK ). Rotel har jeg også hørt er bra til b&w (eies vel av b&w?). Det er litt rimeligere enn Hegel også. Ligger litt av det ute på bruktbørsen. Noen spesielle modeller som kan anbefales til CM9/CM8? Er en veldig tiltalende tanke å ha en surround prosessor også, slik at alle effektledd er separat (eller har jeg misforstått helt nå?)

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    207
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vess du tenke på Rotel så det du burde se på er RB-1080/1572(KL.D/IcePower) og 1082 som er nyere oppgradert utgave av 1080.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et tips her kan også å se etter f.eks. Rotel RMB-1075 (5x120w). (Bilde i min hjemmekino)
    Det er bra med krefter i denne (noe du "merker" når du løfter den), og pleier å ligge ute til rundt 4-5000.
    (Kostet vel 13000 ny i sin tid.)

Da vil du automatisk ha sikret deg 3/5 kanaler (kommer ann på om du synes det høres best ut å biampe frontene og ha en kanal til senter, eller bare bruke 2 kanaler til frontene, og resten til bak/senter.)

Jeg har denne selv, og har brukt den til 683, og den leverer absolutt varene til tross for "beskjedne" 120w. (Hvertfall innen lyttenivåer jeg er komfortabel med i mer enn 2 sekund)

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan man koble til surroundreceiver til de ubalanserte inngangene og stereo-forforsterker til de balanserte inngangene samtidig på f.eks en rotel rb-1080? Dette ville jo fjerne behovet for å styre med ledninger hele tiden, og spare meg for å ha unødvendig mange ledd fra blu-ray spiller til effekten til frontene.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har forresten tilbud om å kjøpe en rotel rc-1082 for 4000,- på bruktbørsen. Jeg syns det så ut som en grei pris. Er det det? Teamer jeg opp denne med en rb-1080 har jeg vel masse å gå på!

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er jeg vel så "smått" i gang. Ordnet meg en Rotel RMB-1095 (måtte gi 8500,- for en som var tre år gammel). Så nå bærer det til hifiklubben for å teste dette monsteret på både CM8 og CM9.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er jeg vel så "smått" i gang. Ordnet meg en Rotel RMB-1095 (måtte gi 8500,- for en som var tre år gammel). Så nå bærer det til hifiklubben for å teste dette monsteret på både CM8 og CM9.
    Se der ja!
    Nice.... Ingen tvil om at du har nok power nå hvertfall... :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er fortsatt en helt oppegående forsterker? Hører noen sier denne er bedre enn den nye 15-serie versjonen (RMB 1575). Noen innspill?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg blåser litt liv i denne tråden igjen jeg!

Status nå:

Effekt: Rotel rmb 1095 (5x200w)
    Fronter: CM8
    Bak: CM1
    DAC: Abrahamsen v6

Det jeg leter etter nå er en preamp... Har kikket på rotel 1082, 1090, 1580 og abrahamsen v3. Har tenkt meg på en liten lytterunde, men de litt eldre rotelene er vanskelig å få lyttet til, siden de ikke lenger er til salgs i butikk. Den nye rotelen og v3en har prosessorinngang, men det er ikke noe must (selv om det er veldig praktisk) da jeg kan finne et punkt på volumkontrollen som er "set" for surround, evt bruke både balanserte og ubalanserte innganger på effekten min. Hvilken av disse tror dere kloke hoder på forumet fungerer best i mitt oppsett? Andre gode forslag tas i mot med stor takk!

Har forresten fått enda større ambisjoner, så nå kikker jeg etter en rb1090 så jeg kan utvide systemet til 7.1 med enda grommere fronter etterhvert (kanskje 800 serien til B&W?)

Håper på svar

Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kongetråd dette, fint at du dro den opp igjen

Sitter selv på gjerdet og vurderer sterkt å kjøpe cm8 som nye høyttalere til anlegget mitt. Hvor fornøyd er du med de trådstarter? Hvor mye power har forsterkeriet ditt som du bruker på cm8?:-D Fint om du kunne gjengi noen av følelsene du har rundt cm8 og valget av disse.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Effekt: Rotel rmb 1095 (5x200w)
    Fronter: CM8
    Bak: CM1
    DAC: Abrahamsen v6
    Tipper det har 5x200w.... ;-)

Jeg har lillebroren til denne - og den drar 683 og CM9 kjempebra...
    Skikkelig nysgjerrig på hva 1095 kan prestere!

Hvordan går det med forforsterker-søken ?

Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Amunds(og eventuelt andre) : Tror du min Marantz pm15s1 med 90 watt i hver kanal og solid strømforsyning vil dra cm8 godt? Det må da være mer enn bra nok på disse?Duden jeg snakka med på HFK i Oslo for noen dager siden mente iallfall at denne ville sparke godt liv i Cm8, men greit å høre fleres meninger.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har vel "svart" på dette før...
    Har aldri hørt den Marantz'en din, eller noe av Marantz bortsett fra et eldgammelt anlegg vi hadde hjemme...

Men skulle jeg tippe - basert på Marantz sitt rykte, hva jeg har lest om denne og ikke minst vekten - så skulle man tro at denne kunne gjøre en veldig god jobb på CM8... :-)

Jeg driver faktisk selv å tenker "mindre kraft og mer detaljer" kontra "masse kraft i mangel av detaljer" selv om dagen... Jeg syns det er veldig kult å dra på litt innimellom, men detaljer og "holografi" imponerer meg mye mer. :-)

Dog er det en del instrumenter som ikke kan gjengis "riktig" uten en del kraft... Så man må finne det beste kompromisset...

Har du ikke tatt den med til HFK og testa enda ?

Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •