Budget forsterker til B&W CM1

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 32
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Budget forsterker til B&W CM1

Hei.
    Var nettopp i London på studietur med noen fra skolen min. Kom hjem med ett sett med B&W CM1 høytalere.:smile: Og enda bedre. Splitter nye for 3600kr :lol::lol::lol:.
    Kjører de nå sammen med en Philips cdspiller med rms 100w(tror på 6ohm) forsterker i ett som ble kjøpt på ekjøp 7-8 år siden :roll:. Ikke ment som annet enn en midlertidig løsning, men fantastiske høytalere dog.

Vet at de er forholdsvis insensitive med 84db... Og det krever jo enn kraftigere forsterker så vidt jeg forstår. Eller tar jeg helt feil...? Har dog ikke alt for mye penger siden jeg er en fattig student :|

Har sett litt på ny NAD C316BEE som har passiv effekt på 40 men dynamisk på 95watt ved 8 ohm(som høytalerene kjører) Er dette en mulighet.

Har og sett på litt brukt på ebay. blandt annet en arcam alpha 9 på 75w. Er dette bedre?

Hvordan er det å kjøpe slikt utstyr brukt? Risikabelt? eller er det utstyr som holder seg bra i 10-20år?

Har noen eventuelt noen andre budgetklasse forsterkere som kan fungere og dere kan anbefale?

Takker så meget for hjelpen.
    Espen

Intermediate Vegamannen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Masse snacks på bruktbørsen både hær og på hifisentralen.

Intermediate Vegamannen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer boggie sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du bør se etter en brukt Denon pma1500ae, det er en god forsterker til dine CM1
    Nad er også bra, f.eks NAD c372

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Parasound NC2100 og NC275. :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    146
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I følge en del tester så passer naim bra til CM serien. Personlig er jeg ikke noe glad i Denon pma-serien, synes de har så udefinert bass, og diskanten er såpass dempet. Av de forstekerne jeg har hørt (ikke så veldig mange) så liker jeg Cambridge og Marantz best.

Hadde jeg vært deg hadde jeg først sjekket her på avtorget eller hifisentralen for gode bruktkjøp. Fra utlandet får du moms på 25%, kanskje dyrere frakt og fortollingsgebyr. Jeg har kjøpt og byttet alt jeg har brukt

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for alle svarene.
    Enig med Power_Metal, liker ikke helt Denon, dog eg føler at de har en tendens til veldig å være litt lyse i klangen og ha udefinerte basser :???:. Ikke det som trengs til høytalerene mine.
    Jeg føler høytalerene er ganske balansert om kanskje litt preferanse for lyse toner. Ser da etter noe som kan hjelpe til med bassen og balansere det hele helt :-D.

Espen

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Parasound funker kjempebra til CM.
    I mine ører gjør de diskanten veldig behagelig, samt at de har varm mellomtone og godt skyv i bånn. (Dog basert på erfaringer med CM8 og CM9)

Intermediate Gimsegutten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    665
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei! Du får fort dobbelt så mye for pengene om du kjøper brukt, og forsterkere kan være like gode i temmelig mange år!

Akkurat nå ligger det et par Xindak XA6950 på brukten (usikker på om det var på av-forum, hifisentralen eller finn jeg har sett dem). Den ble brukt i bladet Fidelitys referanse på budsjettanlegg sammen med nettom CM1 for et par år siden.

Ellers så har jeg meget god erfaring med Arcam sammen med CM-serien. Strømsterke forsterkere (selv om effekten ikke oppgis så høyt) og en åpen klang som passer B&W veldig godt.

Det er selvsagt flere merker som passer til B&W: Marantz, Hegel og Denon kan jeg se for meg.

Det får være mine anbefalinger. Lykke til!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå sett på en XTZ A100 D3 på nettet. Er dette en forsterker som kan vurderes med CM1 høytalerene. 6000kr for 50 Klasse A(8ohm) og 110 klasse AB(8 ohm) er jo syk bra spec.
    Men er der noen som vet hvordan den lyder??
    Er den verd pengene?

Espen

Intermediate Whoracle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke enig med det som skrives om Denon her, jeg syntes dagens forsterkere fra Denon er ypperlig match med CM1, Denon låter engasjerende og har god definert bass med trøkk.
    Du kan ikke stole på subjektive meninger på et forum, du må ut å prøvelytte selv.

Intermediate fordfiesta sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    1,071
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har NAD c372 på mine CM1, det funker bra.
    På mine lytterunder på forskjellige Hi-Fi klubber, så er faktisk c372 litt skarpere enn Denon, NAD M3 og en nyere NAD sak på ca 60 watt, vet ikke hva den heter, men mulig det var Visio.

Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whoracle
    Ikke enig med det som skrives om Denon her, jeg syntes dagens forsterkere fra Denon er ypperlig match med CM1, Denon låter engasjerende og har god definert bass med trøkk.
    Du kan ikke stole på subjektive meninger på et forum, du må ut å prøvelytte selv.

Støtter denne fullt ut. Generelt syns jeg Denon er god match på de lettdrevne B&W modellene.

Som det er blitt nevnt til trådstarter så tror jeg at Denon Pma 1500 som yter 70 watt i 2 kanaler, og har solid strømforsyning i forhold til effekten vil gjøre underverker med Cm1.

Active merik82 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    417
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gilmour
    Støtter denne fullt ut. Generelt syns jeg Denon er god match på de lettdrevne B&W modellene.

Som det er blitt nevnt til trådstarter så tror jeg at Denon Pma 1500 som yter 70 watt i 2 kanaler, og har solid strømforsyning i forhold til effekten vil gjøre underverker med Cm1.
    Hmm..
    Vill sikkert drive de greit, men ikke til det optimalet..

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whoracle
    Syntes ikke Denon er stram og fin i bassen. Ikke 2010 i allefall, og det er vel den kraftigste. Syntes også bassen er det svakeste punktet i de rimlige B&W seriene og da gjør Denon det ennå værre syntes jeg.

Den siste kommentaren din underminer forøvrig innlegget ditt også. Men likevel helt korrekt påpekt.

Når ble 84dB lettdrevent?

På generell basis syntes jeg de rimlige B&W liker seg best med en god del effekt. Vincent som er nevnt ville jeg kikket på. Også en av de største fra NAD(356/375?). I tillegg kan du jo snuse på en Rotel kl.d.

Geir Arne

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ganilsen:

Lettdreven iform av størrelse på kabinett og elementer var vel mer mine tanker. Man kan nærmest alltid si at en større og mer kostbar forsterker vil gjøre en mer optimal jobb, det betyr i mine øyne ikke at en Denon Pma 1500 vil gjøre en dårlig jobb med disse høyttalerne. For de aller fleste blir det uansett et spørsmål om pris og tilgjengelighet. Detaljrikdommen og musikkgleden til Denon forsterkere kler også B&W genrelt godt mener nå jeg8)

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ganilsen:

Lettdreven iform av størrelse på kabinett og elementer var vel mer mine tanker. Man kan nærmest alltid si at en større og mer kostbar forsterker vil gjøre en mer optimal jobb, det betyr i mine øyne ikke at en Denon Pma 1500 vil gjøre en dårlig jobb med disse høyttalerne.
    Det var slik du tenkte ja. Men jeg vil fremdeles si litt motsatt. En tungreven høyttaler trenger endel watt, men med kun 2 elementer(uten at jeg kjenner til impedansedrop og fasevinkler på denne) trenger man kanskje ikke like heftig PSU. Helt klart enig at en større amp stort sett vil gi bedre resultat.

For de aller fleste blir det uansett et spørsmål om pris og tilgjengelighet. Detaljrikdommen og musikkgleden til Denon forsterkere kler også B&W genrelt godt mener nå jeg8)
    Dette går litt på smak og behag. Ingen av oss har vel feil, men vi kan være enig om å være uenig.

Geir Arne

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepsi pepsi, vi er enig om å være uenig! Dessuten innrømmer jeg glatt at jeg er Denon/Marantztilhenger

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dessuten innrømmer jeg glatt at jeg er Denon/Marantztilhenger
    Det forklarer jo en hel del.

Geir Arne

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.

Har prøvd høytalerene med en Denon forsterker, dog ikke akkurat den modellen, men en denon forsterker til ca 10000kr. Det var ut i fra det jeg fikk den følelsen om lyden som jeg nevnte tidligere. Jeg hører litt på andre sine meninger, men prøver alltid å få testet de å lager min egen mening.

Men er der ingen som kjenner til XTZ forsterkeren?

Ellers blir det antagelig vis en rotel 1070/2 forsterker. Har hørt begge, og likte begge veldig godt, men har ikke råd nå og da er det jo masse tid til tester før valget tas :-D

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •