Integrert stereo m/HT inngang som overgår Pio LX 82 ....Hvor høyt må jeg sikte..??

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,662
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Integrert stereo m/HT inngang som overgår Pio LX 82 ....Hvor høyt må jeg sikte..??

Heisann folkens
    Har pr. idag en Pio LX 82 som står for både film og musikk her i heimen!
    Er egentlig veldig fornøyd med lyden - også til musikk i stereo,men kjenner det begynner å krible etter å få inn "noe nytt" nå!

Så det som muligens kan gi meg enda et løft når det gjelder stereo biten,er vel kanskje en integrert stereo forsterker med prossessorinngang!

Spørsmålet blir jo hvor høyt på jeg "sikte",for å oppleve en vesentlig forbedring??
    Gjerne en modell med innebygget Dac (men disse er det jo ikke mange av)
    Har hatt inne Abrahamsen V 2.0,men syns ikke det ga meg noe ekstra egentlig,så den er solgt igjen!

Av musikk,så hører jeg på det meste bortsett fra Metall og opera!
    Høyttalerne som brukes er Monitor Audio GS 20!

Noen gode forslag fra folket ??
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Intermediate Purolatino sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tror du må sikte høyt, veldig høyt!

Hei Torolan

Nå har ikke jeg samme høyttaler som deg, men har testet litt forskjellig på mine B&W CM9 etter jeg hadde Pioneer SC-LX82 i hus.
    Du vil ha en integrert stereo forsterker som både låter bedre og er kraftigere enn Pioneer receiveren din?, sikkert mye som kan låte bedre, mer musikalsk, men kraftigere? Pioneeren yter jo enormt godt i bare to kanaler.
    Har selv prøvd Cambridge 840A, Hegel H100 og Hegel H200.
    Om disse låter bedre er jo smak og behag, og hvordan dem låter på Monitor Audio GS20 er vansklig for meg og vite. Har dog prøvd Hegel på Monitor Audio RX6 og syntes det låt upåklagelig, låt bra etter min mening.
    Hegel H200 hadde nok mye mer krefter enn Pioneer receiveren og låt meget godt synes jeg, men H100 og Cambridge, låt meget godt, men personlig opplevde jeg dem ikke som kraftigere, mitt synspunkt. Man har jo også Lyngdorf TDAI2200 med DAC og HT inngang, denne låter jo meget nøytralt, men koster jo like mye som receiveren. Aner heller ikke hvordan den vil låte på Monitor Audio. Er sikkert mye produkter her ute som låter både bedre og er kraftigere enn Pioneer receiveren, men tror nok at disse vil koste endel. Mitt tips må vell bli å prøve Hegel H100 og Cambridge 840A, Cambridge har dog ikke innebygd DAC.
    Lykke til i jakten!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da jeg har prøvd å bruke rein stereo forsterker på mitt rom synes jeg at lyden ble veldig "grøtete". Regner med at det er rommet som spiller inn her. Det stilles ganske store krav til rommet om mann skal får opptimal lyd med regn stereo forsterker.
    Ville kansje prøvd å gå for en bra effekt å brukt receiveren som forrforsterker med korreksjonen i bruk.
    Da vill du få mye mere punch og dynamik enn lx81 klarer å levere alene.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,662
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Purolatino
    Hei Torolan

Nå har ikke jeg samme høyttaler som deg, men har testet litt forskjellig på mine B&W CM9 etter jeg hadde Pioneer SC-LX82 i hus.
    Du vil ha en integrert stereo forsterker som både låter bedre og er kraftigere enn Pioneer receiveren din?, sikkert mye som kan låte bedre, mer musikalsk, men kraftigere? Pioneeren yter jo enormt godt i bare to kanaler.
    Har selv prøvd Cambridge 840A, Hegel H100 og Hegel H200.
    Om disse låter bedre er jo smak og behag, og hvordan dem låter på Monitor Audio GS20 er vansklig for meg og vite. Har dog prøvd Hegel på Monitor Audio RX6 og syntes det låt upåklagelig, låt bra etter min mening.
    Hegel H200 hadde nok mye mer krefter enn Pioneer receiveren og låt meget godt synes jeg, men H100 og Cambridge, låt meget godt, men personlig opplevde jeg dem ikke som kraftigere, mitt synspunkt. Man har jo også Lyngdorf TDAI2200 med DAC og HT inngang, denne låter jo meget nøytralt, men koster jo like mye som receiveren. Aner heller ikke hvordan den vil låte på Monitor Audio. Er sikkert mye produkter her ute som låter både bedre og er kraftigere enn Pioneer receiveren, men tror nok at disse vil koste endel. Mitt tips må vell bli å prøve Hegel H100 og Cambridge 840A, Cambridge har dog ikke innebygd DAC.
    Lykke til i jakten!
    Takker for svar !
    Vel - kreftene i LX 82'en holder vel lenge egentlig,men man vil jo ikke ha noe svakere selvsagt Og det er jo greit å ha litt å gå på for eventuelle fremtidige høyttaleroppgraderinger også!
    Men det er vel egentlig selve lydkvaliteten i stereo jeg ønsker å løfte enda noen hakk - hvis det ikke blir så altfor dyrt!

Så du mener f.eks Cambridge 840A spiller "bedre" enn LX 82?
    Er jo ikke så avskrekkende pris heller på den egentlig...
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,662
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenneth andersen
    Da jeg har prøvd å bruke rein stereo forsterker på mitt rom synes jeg at lyden ble veldig "grøtete". Regner med at det er rommet som spiller inn her. Det stilles ganske store krav til rommet om mann skal får opptimal lyd med regn stereo forsterker.
    Ville kansje prøvd å gå for en bra effekt å brukt receiveren som forrforsterker med korreksjonen i bruk.
    Da vill du få mye mere punch og dynamik enn lx81 klarer å levere alene.
    Ja jeg har litt den erfaringen selv også,fra fa jeg hadde Abe V 2.0 i hus!
    I "pure direct" hadde muligens V 2.0'n et lite overtak - en smule mer skyv i bassen f.eks!
    Men med Mcacc innkoblet synes jeg LX 82 var bedre faktisk,og jeg sliter litt med langt fra optimal HT-plassering!

Så ja - jeg har også vurdert et effekttrinn! Prøvde V2.0'n på den måten også,men synes ikke hadde noe særlig for seg! Som sagt,litt mer skyv i dypbassen,men jeg har jo sub(er),så det løser seg jo på den måten!

Så det må nok bli noe enda "saftigere" i så fall:-D

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan
    Takker for svar !
    Vel - kreftene i LX 82'en holder vel lenge egentlig,men man vil jo ikke ha noe svakere selvsagt Og det er jo greit å ha litt å gå på for eventuelle fremtidige høyttaleroppgraderinger også!
    Men det er vel egentlig selve lydkvaliteten i stereo jeg ønsker å løfte enda noen hakk - hvis det ikke blir så altfor dyrt!

Så du mener f.eks Cambridge 840A spiller "bedre" enn LX 82?
    Er jo ikke så avskrekkende pris heller på den egentlig...
    Hei

Ja, jeg vil nok si at Cambridge spiller bedre, eller penere er vell et mer riktig ord. Dette er jo mye smak og behag da. Er endel inne på MA forumet også som bruker Cambridge på MA. Prisen på den forsterkeren er meget god, men er lang leveringstid på denne i sort hvis du tenker på å kjøpe ny.
    Cambridge 740A har visstnok også HT inngang. Lekte med tanken engang, hvis den ikke var kraftig nok, spé på med 840W effektforsterkeren i samme serie, da skulle man ihvertfall ha krefter nok også.
    Mener Ropheim på forumet brukte denne sammen med sin LX82 når han hadde den, dog med B&W CM7. Brukeren Åttitre bruker Cambridge 840A på Monitor Audio GS20.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min erfaring er at selv et effekt trinn kan forbedre lydkvaliteten fra LX82. Forskjellen mellom LX82 og med Rotel RB1092 tilkoblet var ikke enorm men den var der! Roteln gir litt mere skyv i bunn og enda mere kontroll på høytalerne enn det LX82 klarte.

Har nå 667 og savner LX82 selv om jeg fremdels har rotelene på frontrekka! Det er IKKE det samme å se film lenger.

Driver å vurderer noe ala Parasound P7 selv når økonomien kommer seg igjen engang.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,662
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Ja, jeg vil nok si at Cambridge spiller bedre, eller penere er vell et mer riktig ord. Dette er jo mye smak og behag da. Er endel inne på MA forumet også som bruker Cambridge på MA. Prisen på den forsterkeren er meget god, men er lang leveringstid på denne i sort hvis du tenker på å kjøpe ny.
    Cambridge 740A har visstnok også HT inngang. Lekte med tanken engang, hvis den ikke var kraftig nok, spé på med 840W effektforsterkeren i samme serie, da skulle man ihvertfall ha krefter nok også.
    Mener Ropheim på forumet brukte denne sammen med sin LX82 når han hadde den, dog med B&W CM7. Brukeren Åttitre bruker Cambridge 840A på Monitor Audio GS20.
    Høres ut som det kunne vert intressant å teste ut en 840A ja!
    Men å gå for noe mindre variant har jeg ikke noe tro på - blir fort dyrere i lengden,hvis man må spe på et effekttrinn senere!

Ser at effekten på Cambridge er oppgitt ved 1 khz / 1 THD - ligner da litt på "receiver-watt" ??

Ikke det at det behøver å ha noe å si for lydkvaliteten da...

Men skal jeg først legge noen penger i dette,så må det vere et reelt løft synes jeg,for det kommer nok til koste noen kr ser det ut til:-?

Er jo åpen for brukthandel også - da behøver jo ikke tapet bli så stort hvis resultatet ikke skulle bli tilfredstillende!

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,662
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rs_banditt
    Min erfaring er at selv et effekt trinn kan forbedre lydkvaliteten fra LX82. Forskjellen mellom LX82 og med Rotel RB1092 tilkoblet var ikke enorm men den var der! Roteln gir litt mere skyv i bunn og enda mere kontroll på høytalerne enn det LX82 klarte.

Har nå 667 og savner LX82 selv om jeg fremdels har rotelene på frontrekka! Det er IKKE det samme å se film lenger.

Driver å vurderer noe ala Parasound P7 selv når økonomien kommer seg igjen engang.
    Ja et rent effektrinn hadde jo egentlig vert det enkleste i grunn!
    Slipper jo unna "dac-problematikken" også - regner med den innebygde i LX 82er rimelig "oppegående"!
    Pluss noe enklere betjening for resten av husstanden!

Har selv vurdert Parasound - sett litt på NC 2250!
    NC 2125 føler jeg kanskje ikke blir den store oppturen fra LX 82..??
    Har hørt Parasound skal passe rimelig bra til MA !

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres ut som det kunne vert intressant å teste ut en 840A ja! Ser at effekten på Cambridge er oppgitt ved 1 khz / 1 THD - ligner da litt på "receiver-watt" ??

Ikke det at det behøver å ha noe å si for lydkvaliteten da...

Men skal jeg først legge noen penger i dette,så må det vere et reelt løft synes jeg,for det kommer nok til koste noen kr ser det ut til:-?

Er jo åpen for brukthandel også - da behøver jo ikke tapet bli så stort hvis resultatet ikke skulle bli tilfredstillende!
    Hei

Kan være verdt å teste ja. Nå er det en stund siden jeg hadde denne på hjemlån. Men jeg syntes at den spilte og låt meget bra. Har også flere ganger hørt på denne på Klubben, er en forsterker jeg har fått sansen for. Men jeg tror ikke den er kraftigere enn Pioneer receiveren din. Men den burde nå ha krefter nok til dine GS20, disse skal jo være endel mer "lettdrevene" enn mine B&W høyttalere. Selv om også GS20 sikkert låter bedre jo mer krefter den får.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,662
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Kan være verdt å teste ja. Nå er det en stund siden jeg hadde denne på hjemlån. Men jeg syntes at den spilte og låt meget bra. Har også flere ganger hørt på denne på Klubben, er en forsterker jeg har fått sansen for. Men jeg tror ikke den er kraftigere enn Pioneer receiveren din. Men den burde nå ha krefter nok til dine GS20, disse skal jo være endel mer "lettdrevene" enn mine B&W høyttalere. Selv om også GS20 sikkert låter bedre jo mer krefter den får.
    Enig i at MA'ene ikke er de mest effekthungrige,så i så måte burde det gå greit ja!
    Men det er jo ikke sikkert jeg skal ha disse "forever",selv om jeg er veldig fornøyd med dem!
    Og da kan det vere greit å kjøpe noe "skikkelig" når man først skal handle!
    Så har man litt å "gå på" i fremtiden!
    Har erfaringer fra tidligere,at å kjøpe noe man blir bare sånn passelig fornøyd med,for så å oppgradere igjen,blir dyrere i lengden enn å "fleske" til skikkelig med en gang (argumenterer for meg selv her nå,hehe)

Får følge med på brukten,og tygge på dette litt fremover:-D

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig i at MA'ene ikke er de mest effekthungrige,så i så måte burde det gå greit ja!
    Men det er jo ikke sikkert jeg skal ha disse "forever",selv om jeg er veldig fornøyd med dem!
    Og da kan det vere greit å kjøpe noe "skikkelig" når man først skal handle!
    Så har man litt å "gå på" i fremtiden!
    Har erfaringer fra tidligere,at å kjøpe noe man blir bare sånn passelig fornøyd med,for så å oppgradere igjen,blir dyrere i lengden enn å "fleske" til skikkelig med en gang (argumenterer for meg selv her nå,hehe)

Får følge med på brukten,og tygge på dette litt fremover:-D
    Hei

Nei, man kan ikke ha GS20 "forever"!, ikke nå når GX-serie er like rundt hjørnet, he he
    Problemet med å kjøpe noe "skikklig", er jo at uansett har man lyst å se om det er mulig å få det enda bedre etter en stund. Et stereo oppsett har ihvertfall lengre "levetid" og holder seg lengre i verdi enn hjemmekino.
    Har samme erfaring som deg, man gjør seg gjerne noen tanker om hva som vil låte bra, og hva man tenker man blir fornøyd med, også ender det allikavell opp med at det drar litt mer penger enn det som var tenkt.
    Nå er ikke prisen på den Cambridge forsterkeren avskrekkende, så det kan jo være verdt å prøve ut, og kjøper du brukt trenger du ikke å tape noe særlig heller. Alternativt "kjøpe" den i sølv på HFK Nettbutikk og teste ut, da har du jo angrerett og har forholdsvis god tid å teste ut. Skal ha meg en liten stereo selv nå når jeg har kommet i mål med stue-kinoen min, og vurderer sterkt Cambridge og B&W / Monitor Audio, god engelsk hi-fi .
    Etter det, skal jeg pensjonere meg fra AVForum :-D

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,662
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Nei, man kan ikke ha GS20 "forever"!, ikke nå når GX-serie er like rundt hjørnet, he he
    Problemet med å kjøpe noe "skikklig", er jo at uansett har man lyst å se om det er mulig å få det enda bedre etter en stund. Et stereo oppsett har ihvertfall lengre "levetid" og holder seg lengre i verdi enn hjemmekino.
    Har samme erfaring som deg, man gjør seg gjerne noen tanker om hva som vil låte bra, og hva man tenker man blir fornøyd med, også ender det allikavell opp med at det drar litt mer penger enn det som var tenkt.
    Nå er ikke prisen på den Cambridge forsterkeren avskrekkende, så det kan jo være verdt å prøve ut, og kjøper du brukt trenger du ikke å tape noe særlig heller. Alternativt "kjøpe" den i sølv på HFK Nettbutikk og teste ut, da har du jo angrerett og har forholdsvis god tid å teste ut. Skal ha meg en liten stereo selv nå når jeg har kommet i mål med stue-kinoen min, og vurderer sterkt Cambridge og B&W / Monitor Audio, god engelsk hi-fi .
    Etter det, skal jeg pensjonere meg fra AVForum :-D
    Haha - pensjonere deg du liksom - dream on:-D

Neida - er mulig du klarer det,men jeg tviler!
    Er ellers enig i dine betraktninger - får tygge litt på dette her,så får vi se hva som skjer!
    Kan jo godt hende man kommer over et kupp på brukten,og da går det jo an å teste litt uten at det koster så alfor mye!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •