Cambridge 740 eller Primare I21

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Cambridge 740 eller Primare I21

Hei.

Jeg har bestemt meg for å kjøpe en stereo forsterker som jeg skal bruke som forforsterker etterhvert som jeg bygget ut til kringlyd.

Nå har jeg gått for IQ90 fra KEF og har på det meste å bruke 6000kr for forsterker.
    Helst ikke mer enn dette.

Aktuelle kandidater som jeg har sett nå er:

Primare I21 til kr 6000 hos Soundgarden(tilbud nå)
    Eller
    Cambridge 740A hos HFK.

PRimare skal helle mot den varme lyden men hvordan er Cambridge?
    Skal prøvehøre på Primare imorgen på de samme høytalere som jeg har kjøpt fra de og kanskje stikke innom HFK og sjekke ut cambridgen hvis de har den inne.

Noen sier også at Xindak A06 er et godt valg og en del billigere.

Hvordan er lydsignaturen på disse tre?
    Passer de med KEF som er veldig lys?

Intermediate Purolatino sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cambridge er nøytral og korrekt!

Sitat Opprinnelig postet av njofra
    Hei.

Aktuelle kandidater som jeg har sett nå er:

Primare I21 til kr 6000 hos Soundgarden(tilbud nå)
    Eller
    Cambridge 740A hos HFK.

PRimare skal helle mot den varme lyden men hvordan er Cambridge?

Hvordan er lydsignaturen på disse tre?
    Passer de med KEF som er veldig lys?
    Hei

Har endel erfaring med Cambridge, og etter mitt syn oppleves Cambridge som nøytral og korrekt. Andre opplever dem som kjedelig. Hva som passer best til dine KEF høyttalere skal jeg ikke si. Synes at egenskapen til Cambridge, ved at dem låter så nøytralt og korrekt er bra, lar liksom høyttalerne beholde "lydklangen" sin slik dem låter. Cambridge er absolutt verdt en lytt.
    Primare har jeg faktisk aldri hørt, ihvertfall ikke med viten og vilje, der har jeg kansje gått glipp av noe. Lykke til med valget!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

jeg vil ikke anbefale cambridge til kef-

KEF IQ90 trenger litt "omf" før den åpner seg og det har ingen Cambridge klart å levere for meg iallefall..

Personlig liker jeg amps med mer attack en Cambridge..

Jeg foreslår:
    Hegel
    NAD
    Primare

De åpner lyden i forhold til cambridge iallefall- Mer "omf" finner man i de og de er i konkurerrende prisklasser.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    TAkk for svar.

Beskrivelsen din av Cambridge høres god ut..
    Men det er akkurat det jeg frykter..Den er nøytral akkurat som hegel. Og den likte jeg ikke når jeg prøvehørte hos Soundgarden.
    Men det er flere faktorer i bilde her, må nok uansett prøvehøre før jeg bestemmer meg for en.

Et alternativ er jo XTZ a100 også.
    Fordelen med denne er kanskje at den kan kjøre ren Aklasse om man ønsker det.
    Ulempen med den at det er kun surround.no som selger den og de har ikke demo rom og er ca 110km unna der jeg bor.

Virker som om det er mange alternativer her.

Abrahamsen også på elkjøp. Men mange mener at de ikke gir like mye for pengene som de øvrige.

Med så mange gode alternativer så må jeg nok bruke tid og deponere på de og teste i min egen stue før jeg bestemmer meg.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Abrahamsen gir ca like mye som Cambridge-

Hva likte du ikke med Hegel? Jeg trodde den ville være den beste matchen til IQ90.

Til mine Kef reference som jeg har nå passet Parasound veldig godt, men endte opp med Marantz. Som forøvrig ikke er strømsterkt, noe man må kompansere for i forhold til overkill og pris..

Om man tar utgangspunkt i Hegel, hvilken hegel hørte du på og hva savnet du i lyden?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.

Når jeg vurderte mellom iq90 og iq50 så var jeg og prøvehørte på hegel.Husker ikke modell, men husker at prislappen var på 20 000kr hos soundgarden.

Jeg mente at det ble alt for skarpt og bass fraværende på KEF iq90.

Men så par uker senere lånte jeg det samme høytalerparet hjem for å sammenligne de med IQ50 som jeg også hadde hjemme.
    Her testet jeg med en billig Yamaha receiver rvx567.
    Syntes at lyden ble fyldigere , men det kan selvsagt ham med rommet mitt å gjøre i forhold til lytterommet i butikken. Samtidig etter å ha hatt de hjemme og spilt i kanskje 20 timer ble lyden bedre i høyttalerne.Selgeren sa at han bare hadde spilt på de fra lørdag til mandag så de var langt fra innspilt.

Men kan sikkert gi hegel en sjanse til. Finnes bl.a. et fint brukt eksemplar på finn.no nå også(P2a)

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hegel til 20.000..

H200 muligens..

I den prisklassen finnes det mange alternativer. Om du syntes den var tam i bunn kan du jo prøve Yamaha AS2000 .. Den leverte bra i bunn, litt mye for meg, men kanskje den passer for deg? =)

AS2000 eller AS1000.. Prøv de hjemme? =)

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cambridge og Hegel

Hei

Synes Cambridge og Hegel har noen av de samme egenskapene, de låter nøytralt begge merkene. Hegel opplevde jeg hadde litt mer tyngde i bassen.
    Syntes også at H100 hadde en noe "varmere klang" enn H200.
    Selv likte jeg faktisk H100 bedre enn H200, ja H200 var selvfølgelig en mye kraftigere forsterker enn H100, men klangmessig opplevde jeg H100 som mer prisverdt og likte som sagt klangen bedre, låt ørlitegranne varmere.
    Hvis du ikke likte Hegel pga. klangen, tror jeg egentlig ikke Cambridge vil passe deg heller, men kan jo ta feil. Det beste er nok om du har muligheten for å få testet dette hjemme hos deg selv.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg tenker det samme.

Normalt er det ikke vanskelig å deponere på utstyr hos Soundgarden eller HFK.

Høyttalere står i en åpen stue på totalt 70 kvm hvor stuen er kanskje 30 av de

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.

Husker ikke modell, men husker at prislappen var på 20 000kr hos soundgarden.

Jeg mente at det ble alt for skarpt og bass fraværende på KEF iq90.

Men kan sikkert gi hegel en sjanse til. Finnes bl.a. et fint brukt eksemplar på finn.no nå også(P2a)
    Hei

Hvis forsterkeren kostet rundt 20.000,- er det nok H200 det er snakk om.
    At det ble for skarpt, kan skyldes HD10 DAC'en, flere som har nevnt dette.
    Fraværende bass?, tenkte litt av det samme med engang når jeg hadde H200 på hjemlån, basselementene sto liksom helt stille, rørte seg liksom ikke slik jeg er vant til. Måtte gå bort til høyttaleren å sjekke at alt var som det skulle, da kjente jeg helt tydelig hvordan basselementene "dyttet luft", satt meg tilbake i sofaen og kunne kjenne lufttrykket fra høyttalerne ved føttene mine.
    Skrudde mer opp og det var bass ja, konklusjonen min da var rett og slett at H200 hadde en kontroll på bassen som jeg tidligere ikke hadde opplevd, damping faktoren? Bare for ordensskyld, dette ble testet på B&W CM9.
    Testet først H100 og ble meget begeistret for denne, og nyskjerrigheten var derfor stor på hva H200 kunne utrette, så da ble det hjemlån på H200 og HD10 DAC, kjempeforsterker dette også, men likte som sagt H100 best.

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville i utgangs tippet at Cambridge og KEF ville vært en god match. Men Dreamphaze har god erfaring med begge, så tar hans ord for det.

Primare vil jeg tippe kunne fungert bra. Enten I21 eller en brukt I30.
    P2A er en ren forforsterker, så vil ikke anbefale å prøve å drive IQ90 med denne alene. Tror du hadde blitt rimelig skuffet om du hadde kjøpt den.

Geir Arne

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trodde det var en intergrert forsterker..
    Ville nok blitt skuffet ja.
    Men selv om jeg nevnte at jeg hørte på IQ90 på antakeligvis h200 så er den langt utenfor budsjettet mitt.
    Kan strekke meg til 6000 kr i denn omgang og derfor de oppsatte alternativene.
    Yamaha as 2000 osv er nok utenfor budsjettet.
    Kan få en AS 700 til 3000 men vil tro at den ikke er i nærheten av Cambridge 740 og primare I21, eller tar jeg helt feil

Yamaha sin signatur syns jeg passer til KEF men frykter at AS 700 vil bli i det minste laget for Iq90.

Intermediate Gimsegutten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    665
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til den prisen Primare I21 går for nå, så hadde jeg ikke vært i tvil. Hvis du ønsker en fyldig og god lyd, så burde den innfri.

Ser ellers at det ligger en Xindak XA6950 på brukten nå. Den burde også være bra!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg skulle til soundgarden for å høre primare i21 på mandag men de glemte å sette dette opp og jeg hadde ikke tid til å komme tilbake den dagen.
    Så de skulle gjøre det til torsdag.

Da får jeg hørt på den sammen med "mine " kef IQ90.

Var innom HFK i Drammen også og fortalte hva jeg tenkte og da sa selgeren at det bare er å deponere på CA740 og teste.
    Vet ikke om Soundgarden blir så glade for det men det er de 2 valgene jeg har.
    Det kuleste hadde vært om jeg kunne ta med CA til soundgarden slik at jeg får sammenlignet primare og den.

Får tenke over det.

Et tredje billig alternativ er Yamaha as 700 , helt ny upakket til under 3000kr.-
    Det er et greit alternativ, yamaha passet meget godt til KEF men selv om de gir like spec som Primare så vet jeg ikke om det vil være nok effekt.

Hvordan kan jeg vite om det er ekte watt eller ikke(som NAD frelste sier)

Intermediate gonigogo sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjenner ikke til Kef, men har selv en Yamaha A-S700 i stua på B&W 685. Kjøpte den etter meget positiv omtale på nett. En god stund siden jeg kjøpte den, og betalte da vel 4k for den. Syns den leverer varene meget bra, til tross for at 685 nok ikke er de mest lettdrevne. Heller nok mot det varme, og gir meget god bass. Knalltøfft retrodesign har den også

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •