Alto mac 2.3 effektforsterker slår seg ut med 2x CV cls15. Haster!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Exclamation Alto mac 2.3 effektforsterker slår seg ut med 2x CV cls15. Haster!

Hei!

Skal ha innflyttingsfest i morgen med vell 50 stk!

Kvelden før sitter eg her med en Alto Mac 2.3 effektforsterker som eg har brokoblet til å drive to stk Cerwin-Vega cls15 i tillegg til en Audio Pro høytaler med to 10-tommere.

cls 15 høytalerene drar 400 Watt hver, og audio pro høytaleren 200 Watt. Det skulle bli 1000 Watt med høytalere tilsammen.

Alto Mac 2.3 skal kunne dra 1800 Watt brokoblet i 4 ohm.

Eg bruker data med hodetelefonutgang og konvertering til phonokabler som lydkilde.

TINGEN ER... når eg har spilt nærmere 10 minutter slår Alto`en seg ut og det lyser rødt frempå. Dersom eg ikke rører noe er musikken tilbake etter 10-15 sekunder.

Så hva er problemet? Effektforsterkeren har jo nesten dobbelt av krefter nok til å drive dette!

Håper noen kan svare, ellers blir det 50 misfornøyde gjester i morgen :roll:

På forhånd takk

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    når du bro-kobler en effektforsterker, så er den ment å drive en forsterker...
    tipper du overbelaster forsterkeren med å drive alt det der..

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av amunds
    når du bro-kobler en effektforsterker, så er den ment å drive en forsterker...
    tipper du overbelaster forsterkeren med å drive alt det der..

En høytaler mener du?

Det skal jo faktisk ikkje være tilfelle. Det er vel det samme om det er mange høytalere eller en høytaler, det er vel antall watt det er snakk om?

Protection-lyset er det som lyser. Etter litt googling så har eg funnet ut at det kan være forstyrrelser i signalet som gjør det, ettersom jeg bruker data som lydkilde.

Pleier dataer å ha høy forstyrrelse på signalkvaliteten?

Ronny

Intermediate HiFi-nevøen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Theiroon
    En høytaler mener du?

Det skal jo faktisk ikkje være tilfelle. Det er vel det samme om det er mange høytalere eller en høytaler, det er vel antall watt det er snakk om?
    Når du brokobler forsterkeren din, halverer du motstanden. Jo lavere motstand, jo vanskeligere å drive for AltoMacen. Jo flere høyttalere du setter på, jo værre vil det bli, og jo tidligere vil den kutte. Før den til slutt tar fyr pga overbelastning

Altså: Det har noe å si om du bruker flere høyttalere. 2 er dobbelt så tungt som 1 osv. Pluss at watt er ikke bare watt. Den effekten du oppgir er vel i peak. Altså det forsterkeren din kan gi ut på 1 sekund. Men kontinuerlig klarer den ikke å gi noe i nærheten av den mengden

Det du må gjøre i dette tilfellet for å få det til å funke:
    Dropp bro-koblingen (du må kjøpe enda en AltoMac for at det skal kunne brukes) Dropp også den andre høyttaleren du nevner. Kjør kun Cerwin. Så bør det kunne fungere en fest uten å kutte

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trådstarter, du misforstår. Tror du brokobling er en gratis "oppgradering"? Der er ulemper også.
    Når du brokobler en stereoforsterker lager du den om til en monoforsterker, den skal bare drive èn høyttaler. Det er sikkert angitt bak på ved høyttaler terminalen hvordan du kobler denne ene høyttaler på ved brokobling.
    Samtidig vil forsterkeren bare "se" den halve impedansen av denne ene høyttaler den skal drive. Kobler du da flere enn èn høyttaler på denne monoforsterker er du ute å sykle for forsterkeren ser da en umulig lav impedans og slår seg av for beskyttelse.
    Slå brokoblingen av og bruk den som en normal stereoforsterker, og da kobler du dine høyttalere på A og B som vanlig.

Høyttalere "drar" ikke watt altså, de har en maks vedvarende belastning....

Intermediate MindWaste sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dropp audio pro'n og hold deg til cls15 koblet på vanlig måte så burde det bli fest

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Protection-lyset er det som lyser. Etter litt googling så har eg funnet ut at det kan være forstyrrelser i signalet som gjør det, ettersom jeg bruker data som lydkilde.

Pleier dataer å ha høy forstyrrelse på signalkvaliteten?

Ronny
    Det kan godt forekomme litt støy og lignende fra PC da man spiller av alt mulig av fil-typer. Men det er ikke det som er feilen i dette tilfellet :P

Newcomer swans sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bort med brokobling, en forsterker i stereo til CV høytalerne.
    Tror ikke du oppnår det du vil uansett med audio pro høytalerne. Regner med at de skal brukes som sub, Det høres ut til at du ønsker å spille høyt.
    De stakkers ( unskyld uttrykket ) 2 x10 tom har ingen sjanse til å holde følge med CV ene dine.
    Kjenner ikke forsterkeren, men den høres ut til å gi CV ene såpas mye "guff", at du sansynlighvis jager ut folk. Håper det ikke er hensikten. Om du ikke skal spille utendørs da. Men da kan vel muligens temperaturen sette fart i folks bevegelse.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville nok bare brukt cv høyttalerene jeg å. Blir mere enn høyt nok for dere, spesielt hvis dere liker å komunisere litt underveis på festen også.:-D

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tusen takk for svar!!

Takk for mange kloke svar, ikkje bare ett, men mange!

Spesifikasjoner var da:

2x720W/4 Ohm
    2x1200W/2 Ohm
    1x1350W/8 Ohm bridge
    1x1600W/4 Ohm bridge

Nå har eg prøvd som dere sa. Fjernet brokobling, og koblet kun CV i stereo. Men selvfølgelig.. den slår fortsatt ut på protectionlyset hele tiden :-?

Eg prøvde å endre lydkilde til en xbox 360, men fortsatt det samme.

Nå kommer gjestene snart, og eg har ikkje lyd.

nei, nei, nei.. :sad:

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for mange kloke svar, ikkje bare ett, men mange!

Spesifikasjoner var da:

2x720W/4 Ohm
    2x1200W/2 Ohm
    1x1350W/8 Ohm bridge
    1x1600W/4 Ohm bridge

Nå har eg prøvd som dere sa. Fjernet brokobling, og koblet kun CV i stereo. Men selvfølgelig.. den slår fortsatt ut på protectionlyset hele tiden :-?

Eg prøvde å endre lydkilde til en xbox 360, men fortsatt det samme.

Nå kommer gjestene snart, og eg har ikkje lyd.

nei, nei, nei.. :sad:
    Slår den ut kun når du spiller veldig høyt? Eller skjer det også på relativt lavt volum?

Om det kun skjer når volumet allerede er grisehøyt, så er det mest sansynlig at forsterkeren din ikke greier å drive cerwin høyttalerne dine godt nok. Da trenger du rett og slett mere power.

Om det skjer også på relativt lavt volum lukter det kortslutning. Eksempelvis at høyttalerkablene har et brudd, eller kommer i kontakt med gods/lignede i en av endene. Kikk over dem nøye, evt bytt dem til et annet sett. Det kan også være noe som har skjedd inad i høyttaleren din. Et delefilter som kan ha tatt skade eller noe i den duren. Er det sistnevnte, så vil du ikke rekke å ha dem i drift i løpet av dagen,nei

Slår protecten ut før du i det hele tatt har fått noen lyd, så er det noe i veien med forsterkeren. Det kan du verifisere ved å fjerne alle ledningene på baksiden av AltoMacen, bortsett fra strøm. Går den fortsatt i protect da, må den inn på service

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det en switch-bryter noe sted bakpå AltoMacen som du må endre på også kanskje? Normalt sett merket STEREO/MONO eller STEREO/BRIDGE?

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se om det er en av kanalene eller en av høyttalerene som ikke virker.

Koble CVa til kanal 1. Se om det virker, så koble CVa til kanal 2. Gjør det samme med CVb.

Da finner du ut hva som er gale. Dersom 1 kanal er røket kan du bruke begge høyttalerene på den ene kanalen.

Husk at alto watt ikke er som vanlige watt....
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvordan gikk det?
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Svaret!

DÅ var festen unnagjort. Eg safet meg inn med å leige en Crown xls2500 effektforsterker for kr300.. Gjett om den spilte bedre enn Altoen! Mye kraftigere punch i høytaleren

Men eg fant ut hva som gale, og det var desverre ikkje noen av svarene deres.

Delefilteret på den ene høytaleren hadde begynt å takke for seg og plasten rundt kobberspolene var smeltet. Ingen mer lyd i den høytaleren og så var det å finne nytt..

Noen som vet hvor dette selges?

Mvh Ronny

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan jo alltid spørre fabrikant/importør/forhandler, eller om du vet verdien på delen bestille fra dynabel.no og lodde den inn selv.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men eg fant ut hva som gale, og det var desverre ikkje noen av svarene deres.

Delefilteret på den ene høytaleren hadde begynt å takke for seg og plasten rundt kobberspolene var smeltet. Ingen mer lyd i den høytaleren og så var det å finne nytt..

Noen som vet hvor dette selges?

Mvh Ronny
    Hei! Jeg skrev dette tidligere:
    Det kan også være noe som har skjedd inad i høyttaleren din. Et delefilter som kan ha tatt skade eller noe i den duren. Er det sistnevnte, så vil du ikke rekke å ha dem i drift i løpet av dagen,nei

Nytt delefilter til Cerwin Vega selges på Hi-Fi Klubben. Vet XLS215-filteret ligger på ca 750,- Stor sansynlighet for at CLS15 og CLSC15 delefilteret koster noe i nærheten av det. Forhåpentligvis litt mindre :P

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var det du fikk som fikk rett forslag for denne gangen

Skal ta og sjekke ut Hi-Fi klubben og dynabel.

Da var vel denne tråden sånn noelune oppløst og lukket.

Tusen takk for all hjelp folkens, dere er fantastiske

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •