Surround eller stereo forsterker til KED IQ90

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Surround eller stereo forsterker til KED IQ90

Hei.

Nå har jeg gått for IQ90, etter å ha deponert og testet de hjemme var jeg meget fornøyd. Bestilte de hos soundgarden og fikk de idag.

Nå må jeg ha forsterker.

Jeg har valget mellom å kjøpe en dyr surround receiver..ala Yamaha 1067 til 7000kr..
    Eller gå for en god brukt stereo receiver for så å kjøpe en grei surround receiver når behovet viser seg.

Men hva eiener seg for KEF--
    Hvilke merker er varme i lyden?
    JEg har hørt på de sammen med hegel og den mente jeg kanskje hadde litt skarp lyd.
    Yamaha som jeg testet med hjemme( er levert tilbake nå) syns jeg passet bra lydmessig men trenger noe kraftigere.

Primare?
    EC?
    Hegel?
    Thule?
    Onkyo?
    Hva syns dere?

JEg har også fått tilbud å kjøpe en ny yamaha AS700bfor kr 3000.
    Syns den ser bra ut men er høy...i lengden, den sammen med en surroundreceiver blir mye i høyden og ikke stuevennlig.
    men...er pen.
    Tror dere den ville passet bra til KEF-ene eller ville vært i det minste laget?

eller denne onkyo a9377
    eller noe annet fra brukt rundt 3 000kr verdt å satse på?

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noe sier meg at KEF og Marantz er god match. Mener å ha lest det i en eller annen publikasjon.
    Vurdert Marantz?

Active
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    413
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    bruk primare eller arcam det funker bra.

Intermediate Gimsegutten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    665
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har kun hørt dem sammen med Abrahamsen (på ei Hifi-messe). Syns absolutt det låt bra!

Hvis du er redd for at det skal låte skarpt, så burde jo både EC, Abrahamsen og Primare være gode alternativer. Arcam låter kanskje litt mer "lett på tå" sammenlignet med disse, og de låter åpent og detaljert uten å bli lys eller skarp. Helt sikker også et godt alternativ!

Kjøper du en integrert forsterker i denne prisklassen (du kan få mye bra som koster opp mot 10 k ny til gode priser på brukten), så tror jeg du skal ganske høyt i pris på en hjemmekinoreceiver for å få like god stereolyd.
    Mange hjemmekinoreceivere har jo så klart en del andre kjekke funksjoner, men jeg mener du skal gå for en slik først dersom du skulle ha planer for å bygge ut til kino...

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, vurderer da å kjøpe en pent brukt integrert forsterker for å utvide med en receiver når behovet viser seg.
    Det er en del kjekke funksjoner på en surround receiver men ingenting som jeg må ha som must.
    Anlegget vil bli brukt til 90% musikk og kanskje noe film den første tiden ihvertfall.

Hva syns dere om ditte forslaget:
    primare i20mkII

Eller skal jeg heller gå for en ny yamaha as700 til kr 3000?
    Disse stiller ikke i samme klasse vil jeg tro, primære er nok vassere av 2, eller tar jeg helt feil?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.

Nå har jeg vært og hentet IQ90 hos soundgarden og forhørte meg samtidig hva de anbefalte som forterker til de.
    De begynte med hegel men de har jeg hørt hos de tidligere og syntes det nesten var skarpt.

Men så sier han at de har Primare i21 på tilbud fra 10 000 til 6000 kr nå og har en på lager.
    Flere av dere anbefalte det også.
    Det var nesten så god pris at måtte tenkte meg godt om for å ikke kjøpe den på flekken.
    Nå har jeg avtalt en prøvelyttt på mandag hvor de kobler sammen IQ90 sammen med primare i21.

For de av dere som har denne forsterkeren, er det mulig å justere Bass treble osv på denne?
    eller det rett frem?

Er det noen andre som kanskje passer bedre til min KEF i 6000kr klassen enn disse tro?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •