Reciever eller stereoforsterker

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    86
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Reciever eller stereoforsterker

Heisan folkens,

starter en tråd om dette selv om det kanskje finnes mange fra før... :wink:

Saken er som følger: Min gamle NAD 7240 tok kvelden, og jeg står dermed uten mulighet til å spille musikk.

Trenger derfor et eller annet, men ting har endret seg på HiFi fronten siden jeg kjøpte utstyret mitt i 1986...

Jeg har jo nå også to TV'er, blue ray spiller, altiboks i tilegg til CD spiller og platespiller.

Fram til nå har jeg ikke koblet noe anlegg opp til TV'ene, men tenkte kanskje at det kunne være på tide. Da har jeg forstått at jeg trenger en receiver ala onkyo 608 eller Denon 1911? Da kan jeg koble til alle kildene mine til receiveren, og kanskje leve lykkelig med det?

Nå liker jeg mest å høre på musikk, så derfor kanskje bare kjøpe en ren stereoforsterker og koble på LP spilleren og CD spilleren til denne og nyte musikk slik det skal nytes. Såvidt jeg har forstått så er lyden i en receiver temmelig mye dårligere enn i en stereoforsterker, eller er dette ikke nødvendigvis sant?

Ulempen med det er jo at da vil jeg ikke kunne koble BR spilleren og altiboksen (samt kanskje en Playstation med tid og stunder)til noen receiver, men måtte koble det direkte til TV'en slik som i dag. Ikke sikkert det er noe problem overhodet?

Hva er fordeler og ulemper med disse to løsningene, og hva anbefaler forsamlingen?

Jeg har et par Klipsch RF52 og tenkte å bruke en rundt 4000 på en forsterker/receiver. Kan gjerne kjøpe brukt dersom det finnes noe ok der ute som tilfredstiller mine relativt beskjedne krav?

Jeg har altså kun to fronthøytalere, og kommer ikke til å ha flere innen overskuelig framtid da kona ikke er så glad i flere...

Takker for all hjelp! :grin:

mvh Thomas

Active
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    413
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg ville valgt en stereo forsterker, feks integrert rørforsterker fra music angel eller prima luna, event vanlig transistor fra exposure, arcam og cayin.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Stereo

Hvis du bare skal ha to høyttalere ville jeg gått for en stereoforsterker. Kan kanskje være greit å kjøpe en med digitale innganger hvis du skal koble til en PC evt. kjøpe en dac i tillegg.
    Hvis du senere skulle ønske surroundanlegg vil sjansen være stor for at dagens recievere er utdatert.
    Tror du absolutt får mest for pengene ved å velge stereo.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    86
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK,

da er det slik at det er antallet høytalere som er avgjørende for om man skal velge stereoforsterker eller receiver? Ville kanskje trodd at tilkoblingsmuligheter skulle ha større betydning, men som sagt; lenge siden jeg har kjøpt nytt utstyr... 8)

Hvilke stereoforsterkere er det som har de digitale inngangene jeg trenger? Har en CD spiller (Cambridge 640), BR spiller og en Altiboks. I tillegg har jeg en stor, tung og lekker Denon platespiller som jeg også vil ha mulighet til å koble til. Finnes det noen slike der ute?

Trenger man en ekstern DAC?

Newcomer Georgk sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mcslu
    OK,

da er det slik at det er antallet høytalere som er avgjørende for om man skal velge stereoforsterker eller receiver? Ville kanskje trodd at tilkoblingsmuligheter skulle ha større betydning, men som sagt; lenge siden jeg har kjøpt nytt utstyr... 8)

Hvilke stereoforsterkere er det som har de digitale inngangene jeg trenger? Har en CD spiller (Cambridge 640), BR spiller og en Altiboks. I tillegg har jeg en stor, tung og lekker Denon platespiller som jeg også vil ha mulighet til å koble til. Finnes det noen slike der ute?

Trenger man en ekstern DAC?
    jeg er ikke oppdatert på stereo siden, men det eneste jeg vet om som møter dine krav til 4000,- er Yamaha RX-V767 som ligger på Elkjøp til 4000,- akkurat nå. mener den var en av få recievere i prisklassen som har platespillerinngang. den har også pre-out på alle kanal slik at du senere kan koble på effektforsterker vist det skulle bli for lite kraft i den. siden du ikke er megakresen på super lyd så tror jeg nokk denne "folkekjære" recieveren skulle dekke dine behov. ta en titt i allefall!

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, du trenger ikke ekstern dac. Vet bare at de har digitale innganger, noe forsterkere ofte ikke har.
    Har tilfeldigvis både en nad surroundforsterker og en nad stereoforsterker her akkurat nå. Hadde jeg bare hatt to ht er jeg ikke tvil om hva jeg ville valgt. Stereoforsterkeren virker som gir litt mer av alt. Og da har jeg prøvd forforsterkerdelen. (mulig placebo ører her). :-)

Intermediate Limpalot sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    554
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du skal primært høre på musikk?
    En receiver har bildebehandling, DAC, surroundprosessering, en haug med forskjellige typer innganger og en haug med høyttaler-utganger.
    En stereoforsterker har linjer inn og 2 høyttaler-utganger.
    Til samme pris, hvem tror du spiller best når du bruker den som stereoforsterker?
    Skal du primært høre på musikk bør du helt klart kjøpe deg en stereoforsterker.

Soundgarden har jo for eksempel tilbud på Harman Kardon HK980 så den er innunder ditt budsjett akkurat nå, Hifiklubben har både Cambridge og Nad i den prisklassen....
    Kommer jo litt an på hva slags høyttalere du skal bruke dem på og hva slags lyd du foretrekker så klart....

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Limpalot
    Du skal primært høre på musikk?
    En receiver har bildebehandling, DAC, surroundprosessering, en haug med forskjellige typer innganger og en haug med høyttaler-utganger.
    En stereoforsterker har linjer inn og 2 høyttaler-utganger.
    Til samme pris, hvem tror du spiller best når du bruker den som stereoforsterker?
    Skal du primært høre på musikk bør du helt klart kjøpe deg en stereoforsterker.

Soundgarden har jo for eksempel tilbud på Harman Kardon HK980 så den er innunder ditt budsjett akkurat nå, Hifiklubben har både Cambridge og Nad i den prisklassen....
    Kommer jo litt an på hva slags høyttalere du skal bruke dem på og hva slags lyd du foretrekker så klart....
    H/k 980 har ikke digitalinnganger til info. så dac må kjøpes utenom for å koble digitalkilder til. Nad og cambridge har sikkert ikke nå digitalt til den prisen heller.

Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    554
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Georgk
    H/k 980 har ikke digitalinnganger til info. så dac må kjøpes utenom for å koble digitalkilder til. Nad og cambridge har sikkert ikke nå digitalt til den prisen heller.
    Neida, klar over det, men så vidt jeg forsto var ikke dette det viktigste heller, og hvis man skal kjøpe seg forsterker for primært å høre på musikk er det liten tvil om at man får mye mer lyd for penga ved å kjøpe en ren stereo-forsterker, nettop FORDI den ikke inneholder noe annet enn akkurat det.
    Kjøper du en stereo-forsterker til 4 000,- får du en stereo-forsterker til 4 000,-
    Kjøper du en surround-receiver til 4 000,- får du DAC, surround-prosessor, bildeoppskalering, , flere kanaler ogsåbortetter.....og da tror jeg liksom ikke det er en stereoforsterker til 4 000,- innimellom alt det andre, det er ganske mye annet som koster penger i en slik boks....

Intermediate c-v sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    når du nå har Klipsch, ville jeg så absolutt anbefalt deg å vurdere en rørforsterker, integrert? ser at noen antyder music angel, jeg har ikke erfaringer med denne, men mange skryter av denne, og den er ikke dyr heller!
    på denne kan du oppgradere rør etterhvert, og gjøre småforandringer på lydbildet ved å bytte til andre typer rør.

Klipsch og rør er faktisk magi til musikk!

HK og NAD er vel også regnet som en mindre vellykket kombo klangmessig, men det blir en smakssak. Prøv å se deg om etter elektronikk som er litt varm og fyldig i klangen!

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Limpalot
    Neida, klar over det, men så vidt jeg forsto var ikke dette det viktigste heller, og hvis man skal kjøpe seg forsterker for primært å høre på musikk er det liten tvil om at man får mye mer lyd for penga ved å kjøpe en ren stereo-forsterker, nettop FORDI den ikke inneholder noe annet enn akkurat det.
    Kjøper du en stereo-forsterker til 4 000,- får du en stereo-forsterker til 4 000,-
    Kjøper du en surround-receiver til 4 000,- får du DAC, surround-prosessor, bildeoppskalering, , flere kanaler ogsåbortetter.....og da tror jeg liksom ikke det er en stereoforsterker til 4 000,- innimellom alt det andre, det er ganske mye annet som koster penger i en slik boks....
    Okey, vi har tydligvis tolket behovet forskjellig.
    Jeg tviler faktisk på at dette er et tilfelle der kjøper(Mcslu) er fanatisk over lyden. Slik jeg tolker alle innleggene så er han mest ute etter å få funksjonalitet og en enklere hverdag med sin blu-ray, cd-spiller, LP-spiller, altibox og kommende playstation. Dessuten tror jeg yamaha'en er det beste der ute til 4000,- (egentlig 5000,-) som kan koble sammen alle kildene slik at Mcslu kan nyte alt sitt utstyr på en enkel måte.

Selger ikke elkjøp klipsch? Da kan jo en lytte runde la seg gjøre med yamaha og klipsch, vist Mcslu ikke bor så alt for langt unna da...

Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    554
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okey, vi har tydligvis tolket behovet forskjellig.
    Jeg tviler faktisk på at dette er et tilfelle der kjøper(Mcslu) er fanatisk over lyden. Slik jeg tolker alle innleggene så er han mest ute etter å få funksjonalitet og en enklere hverdag med sin blu-ray, cd-spiller, LP-spiller, altibox og kommende playstation. Dessuten tror jeg yamaha'en er det beste der ute til 4000,- (egentlig 5000,-) som kan koble sammen alle kildene slik at Mcslu kan nyte alt sitt utstyr på en enkel måte.

Selger ikke elkjøp klipsch? Da kan jo en lytte runde la seg gjøre med yamaha og klipsch, vist Mcslu ikke bor så alt for langt unna da...
    Hehe, joda, kan hende det er jeg som tolker feil, har skjedd før det... (1992 tror jeg det var )
    Er vel resultatet av å være mer enn middels opptatt av lyd selv antagelig

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    86
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisan,

takker for alle svar og en interessant diskusjon. Det er nok riktig at det er andre der ute som er mer opptatt av perfekt lyd enn meg. Med 3 unger, kone og naboer er det begrenset hvordan jeg kan utfolde meg dessverre...

Når det er sagt, så er jeg jo selvsagt interessert i å få mest mulig ut av anlegget tilpasset mine behov.

Jeg bor i Trondheim, og har tilgang til HiFi-klubben, Soundgarden og Elkjøp mm. Tok meg en tur på HiFi-klubben, og prensenterte problemstillingen. Han hadde faktisk litt problemer med å bli ening med seg selv han karen jeg snakket men hvorvidt stereoforsterker eller receiver var tingen for meg.

Det er udiskutabelt at en får bedre lyd ut av en stereoforsterker til 4000 enn en receiver til samme pris. Så rent lydmessig er stereoforsterker tingen såframt du bare skal ha to fronthøytalere slik som meg.

På den andre siden er muligheten til å koble til ulike kilder, bildeprosessering, etc receiverens store styrke. Han viste meg en Denon 2311 hvor du hadde tre hurtigvalg, der du kunne sette opp at eks. 1 var å se på TV, hvorpå receiveren stilte inn riktig på resten. Hurtigvalg 2 kune være å se BR, og da stilte receiveren seg inn på de riktige parametrene. Perfekt for ungene vil jeg tro.

Jeg er faktisk usikker på hva jeg skal gjøre

Viser seg at det også er problemer med Cambridge CD spilleren min. Alt virker tilsynelatende, men det kommer ingen lyd :-?

Lurte derfor på om jeg skulle gjøre som tidligere foreslått her; Kjøpe meg en Yamaha 767 med platespillerinngang, kline til med en Phillips 9600 BR spiller til 5000, og bruke den som CD spiller?

Vil dette kunne gi, om ikke optimal lyd, så iallefall bra nok til mitt formål? Da kan jeg også se om jeg får rigget et brukervennlig oppsett slik at ungene slipper å komme inn kl. halv sju lødags morgen og hyle om at de ikke får til å se på TV.... :-D

Takker for alle innspill så langt :-D

mvh Thomas

Intermediate Tronic sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mcslu
    Heisan,

Jeg er faktisk usikker på hva jeg skal gjøre

Gå til Soundgarden. Snakk med Stig. Han kan alt. Du vil få meget gode råd.
    Forøvrig kan jeg anbefale Philips BDP 9600, utmerket også som CD-spiller.Kjøp den mens kampanjen fortsatt varer.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har uansett ordnet det slik at TV-bildet ikke går gjennom forsterker, slik at mest mulig virker på gamle måten, nettopp på grunn av at jeg ikke vil opp klokken 7 om morgenen for å slå på TV. Er heller ikke alltid slik at det er ungene som takler endringer dårligst :-).
    Husk også at du står mellom to gode løsninger. Ikke en dårlig og en god. Ikke lett å bestemme seg. Kjøper du surroundforsterker er jeg sikker på at det kommer til å klø i lommeboka etter bare et par små høyttalere til bak osv..
    Lykke til.

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lån med deg f.eks. denne Onkyoen eller en annen stereoforsterker og sammenligne med Denon-reciveren du vurderer. Lettere og avgjøre da enn at vi skal spekulere her for deg.

Reciever eller stereoforsterker-vl5-jpg

80 W/Ch at 4 Ω, 1 kHz, 2 Channels Driven, IEC
    4 Audio Inputs and 1 Output
    2 Digital Inputs (Optical and Coaxial)
    10,2 kg

Onkyo A-VL5 stereoforsterker - Elkjøp

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nå er det foreslått flere ting fra elkjøp, som alle er gode i pris. som jeg sa tidligere. vist de har klipch på elkjøp så er det en no-brainer sak! ta deg en tur ned å hør da vell! :-D du har jo også muligheten å kanskje få lånt hjem noe, men det er jo også litt mere styr.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    86
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nå er det foreslått flere ting fra elkjøp, som alle er gode i pris. som jeg sa tidligere. vist de har klipch på elkjøp så er det en no-brainer sak! ta deg en tur ned å hør da vell! :-D du har jo også muligheten å kanskje få lånt hjem noe, men det er jo også litt mere styr.
    Tror ikke de selge Klipsch på Elkjøp, men nå skal jeg ikke mase mer på dere.

Takker for alle innspill. Jeg får vel ta meg en tur og høre, evt. se om jeg får lånt med meg noen greier hjem.

Siden Cambridge 640'en min mest sannsynlig har tatt kvelden også trenger jeg noe som kan spille CD'ene mine. Vurderer sterkt å gå for en decent BR spiller i stedet for en ren CD-spiller. Tenkte litt på Phillips 9600.

Høres dette ut som en frekk og fin ide? Andre alternativ til Phillips?

Så langt tror jeg følgende:

Alt 1: Yamaha 767 samt phillips 9600 (ca 9000)

Alt 2: Denon 2311 + en DAC + billigere BR spiller og en ny CD spiller (ca 10 store)

Alt 3: Stereoforsterker (her finnes det mengder å velge blant, også brukt, Cambridge, NAD, Onkyo, Primare mm) + CD spiller + billig BR spiller + DAC (?) (ca 10000?).

Nuvel, finner vel ut av det.

Takker så mye for en lærerik og interessant diskusjon og gode tips.

mvh Thomas

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trenger vel ikke CD-spiller til alt.2 hvis du kjøper DAC i tillegg. Da kobler du bare digitallyd til DAC-en. Er vel kanskje en ok DAC i Denon også?
    Da blir vel den største forskjellen på hvor lang tid det tar å sette i gang CD-platen, men etter hva jeg har forstått så er BR-spillerne blitt raskere.
    Jeg spiller uansett mer og mer lyden av digitalt fra squeezebox og bruker CD-spilleren mindre og mindre.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    86
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Streethassle
    Trenger vel ikke CD-spiller til alt.2 hvis du kjøper DAC i tillegg. Da kobler du bare digitallyd til DAC-en. Er vel kanskje en ok DAC i Denon også?
    Da blir vel den største forskjellen på hvor lang tid det tar å sette i gang CD-platen, men etter hva jeg har forstått så er BR-spillerne blitt raskere.
    Jeg spiller uansett mer og mer lyden av digitalt fra squeezebox og bruker CD-spilleren mindre og mindre.
    Trodde jeg måtte bruke DAC mellom platespiller og receiver siden Denon-en ikke har platespillerinngang? Skal jeg ha en billig BR spiller, så tror jeg at jeg må ha en separat CD spiller siden lyden i billigere BR spillere er temmelig dårlig? Mulig jeg tar feil her?

Squeezeboks er ukjent terreng for meg, så vet ikke om jeg skal begi meg ut på noe slikt....

mvh Thomas

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •