Vil en PC kunne egne seg som mediespiller?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Vil en PC kunne egne seg som mediespiller?

Er interessert i å få en funksjonell, allsidig og god medieløsning i egen stue, men nå har jeg kjørt meg fast og søkere derfor råd fra ekspertisen i forumet.

Gikk først til innkjøp av en Sony STR-DN1000 reciver for å slippe å benytte to sett med høyttalere (stereo og hjemmekino). Fjernkontrollen var gedigen og kunne tydeligvis styre flere Sony enheter. Derfor ble det også en Sony TV (KDL-46W4500) og en Sony BDP-S360 Blu-Ray spiller. Disse enhetene er nå linket sammen med HDMI og TOSLINK og fungerer sånn tålig bra. Ble imidlertid litt skuffet over at jeg fortsatt må ha tre fjernkontroller liggende framme, men det får bli en annen diskusjon.

Sliter imidlertid litt med "prosjekt Multimedia-PC". Tenker å benytte PC'en som lyd-spiller, film-spiller og for spilling av WEB-TV fra internett. Har derfor rippet hele CD samlingen i det som Windows betegner som "ukomprimert lyd", altså WMA filer med stor størrelse (ca. 50MB pr. låt). Har også dedikert en egen PC for medie-PC jobben og utstyrt den med skjermkortet Radeon HD 5450 for å kunne overføre både bilde og lyd via samme HDMI kabel til reciveren.

Brukergrensesnittet med PC, Windows Mediaplayer, Reciver og menystyring fra tastatur og TV-skjerm ble for knotete, så jeg har bestilt en Logitech squeezebox controller, samt fått satt opp en egen fildelings-PC (nesten som en lyd og film server). Dette blir nok bra.

Men lyden er ikke optimal. Får vesentlig bedre lyd om jeg kjører CD-platene i fra Blu-Ray spilleren enn om jeg kjører WMA-filene fra PC'en (overført via HDMI). Vurderer derfor å teste ut PCI lydkortet ASUS-Xonar-DS-972995 slik at jeg kan kjøre lyden inn til Reciveren via en TOSLINK fiber (TV-lyd og Blu-Ray lyd går i dag inn til Reciveren via TOSLINK). Har imidlertid en del betenkeligheter med dette. Dersom jeg definerer at PC'en skal sende lyden ut via TOSLINK og på Reciveren velger riktig inngang, så tipper jeg at det vil fungere fint for WMA lydfilene (som stereoanlegg). Men dersom jeg skal se på WEB-TV eller se på en film i fra serveren, så må jeg velge riktig HDMI-inngang på Reciveren for å få tak i bilde/film filene, men da velger jeg vel samtidig bort lyden? Den kommer jo via TOSLINK på en annen inngang.

Har også lekt med tanken om at HDMI kabelen i fra PC'en kan koples rett til TV'en og TOSLINK koples til Reciveren, men usikker på hva dette vil kunne gi av konsekvenser.

Kan noen fortelle meg hvordan dette kan gjøres? :-?

Vil en standard mediespiller med TOSLINK utgang fungere bedre og gi en bedre lydkvalitet enn en PC? Vil den også kunne tilby WEB-TV?

Linker til dubbedingsene jeg har (og tenker å kjøpe).
    http://reviews.cnet.com/av-receivers/so ... 39697.html
    KDL-46W4500 (KDL46W4500) : TV og hjemmekino : Sony
    http://www.powercolor.com/es/products_f ... asp?id=221
    http://reviews.cnet.com/portable-audio- ... 76800.html
    http://www.teknofil.no/artikler/test_so ... s360/86656
    http://www.amentio.no/datautstyr/Lydkor ... 2995.aspx#

Intermediate kingu sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan ikke tenke annet enn at du har wma og ikke wma lossless.

Var vanskelig å lese tråden din, prøv å se om du kan gjøre den mer lettlest.

Hva er poenget med å kjøpe lydkort med S/PDIF toslink når hovedkortet ditt sikkert har det innebygd?

Kjør en rip til FLAC å se om du hører forskjell på den vs noe som er transkodet fra WMAen som du har til FLAC.

Prøv VLC eller noe til avspilling, kan være at WMP har equalising skrudd på eller noe. VLC anbefales fra min side.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ingen TOSLINK utgang på hovedkortet i PC'en nei.

Kan heller ikke kjøre VLC mediaplayer da planen er å benytte Squeezebox Controller for å styre Squeezebox Player på PC'en. Har tidligere brukt Windows Mediaplayer (og VLC player), men det ble for tungvindt å styre dette i fra sofakroken. Ønsker å ha det enkelt.

Kjenner ikke til filformatet FLAC, men nå har jeg rippet til WMA. Jobben tok en hel uke så jeg vil nødig gjøre dette på nytt. Kan filene eventuelt konverteres på en enkel måte?

Spørsmålet var egentlig om det er lurt å lagre CD-platene på harddisk dersom det går ut over lydkvaliteten. Lurte også på om en dedikert mediespillerboks vil gjøre jobben enklere og bedre?

Intermediate Purolatino sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kansje en DAC kan være løsningen her?

Hei

Kansje en ekstern DAC kan være løsningen her?
    Hvis du har lagret musikken din i et tapsfritt matriale, skal jo det i utgangspunktet låte like godt som på CD.

Intermediate websen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bjorn77679857
    Er interessert i å få en funksjonell, allsidig og god medieløsning i egen stue, men nå har jeg kjørt meg fast og søkere derfor råd fra ekspertisen i forumet.

Gikk først til innkjøp av en Sony STR-DN1000 reciver for å slippe å benytte to sett med høyttalere (stereo og hjemmekino). Fjernkontrollen var gedigen og kunne tydeligvis styre flere Sony enheter. Derfor ble det også en Sony TV (KDL-46W4500) og en Sony BDP-S360 Blu-Ray spiller. Disse enhetene er nå linket sammen med HDMI og TOSLINK og fungerer sånn tålig bra. Ble imidlertid litt skuffet over at jeg fortsatt må ha tre fjernkontroller liggende framme, men det får bli en annen diskusjon.

Sliter imidlertid litt med "prosjekt Multimedia-PC". Tenker å benytte PC'en som lyd-spiller, film-spiller og for spilling av WEB-TV fra internett. Har derfor rippet hele CD samlingen i det som Windows betegner som "ukomprimert lyd", altså WMA filer med stor størrelse (ca. 50MB pr. låt). Har også dedikert en egen PC for medie-PC jobben og utstyrt den med skjermkortet Radeon HD 5450 for å kunne overføre både bilde og lyd via samme HDMI kabel til reciveren.

Brukergrensesnittet med PC, Windows Mediaplayer, Reciver og menystyring fra tastatur og TV-skjerm ble for knotete, så jeg har bestilt en Logitech squeezebox controller, samt fått satt opp en egen fildelings-PC (nesten som en lyd og film server). Dette blir nok bra.

Men lyden er ikke optimal. Får vesentlig bedre lyd om jeg kjører CD-platene i fra Blu-Ray spilleren enn om jeg kjører WMA-filene fra PC'en (overført via HDMI). Vurderer derfor å teste ut PCI lydkortet ASUS-Xonar-DS-972995 slik at jeg kan kjøre lyden inn til Reciveren via en TOSLINK fiber (TV-lyd og Blu-Ray lyd går i dag inn til Reciveren via TOSLINK). Har imidlertid en del betenkeligheter med dette. Dersom jeg definerer at PC'en skal sende lyden ut via TOSLINK og på Reciveren velger riktig inngang, så tipper jeg at det vil fungere fint for WMA lydfilene (som stereoanlegg). Men dersom jeg skal se på WEB-TV eller se på en film i fra serveren, så må jeg velge riktig HDMI-inngang på Reciveren for å få tak i bilde/film filene, men da velger jeg vel samtidig bort lyden? Den kommer jo via TOSLINK på en annen inngang.

Har også lekt med tanken om at HDMI kabelen i fra PC'en kan koples rett til TV'en og TOSLINK koples til Reciveren, men usikker på hva dette vil kunne gi av konsekvenser.

Kan noen fortelle meg hvordan dette kan gjøres? :-?

Vil en standard mediespiller med TOSLINK utgang fungere bedre og gi en bedre lydkvalitet enn en PC? Vil den også kunne tilby WEB-TV?

Linker til dubbedingsene jeg har (og tenker å kjøpe).
    http://reviews.cnet.com/av-receivers/so ... 39697.html
    KDL-46W4500 (KDL46W4500) : TV og hjemmekino : Sony
    http://www.powercolor.com/es/products_f ... asp?id=221
    http://reviews.cnet.com/portable-audio- ... 76800.html
    http://www.teknofil.no/artikler/test_so ... s360/86656
    http://www.amentio.no/datautstyr/Lydkor ... 2995.aspx#
    Linkene dine virker ikke (ufullstendige) ..

Selv har jeg PC som mediesenter til de samme oppgavene som du ønsker, og jeg har så langt kommet fram til at HDMI direkte til receiver gir best automatikk når jeg skal skifte lydkilder og direkte vises på TV-en, slik at man slipper med kun 1 fjernkontroll - den fra receiveren.

Jeg tror ikke at DAC-en i ditt Radeonkort er dårligere enn et dedikert lydkort etter det jeg har lest. Har du testet om du har en skikkelig lyddriver?

Jeg måtte skrote ATI sin HD lyd driver, da det ble dårlig lyd, og stygge skrapelyder ved start. Jeg installerte Realtek sin HD Audio lyddriver istedenfor, men for at denne skulle virke, måtte jeg avinstallere en mengde versjoner av ATI sin HD lyddrivere som hadde lagt seg over hverandre ved å rulle tilbake alle de gamle driverne ved avinstallasjonen. Etter dette hadde jeg glimrende lyd, og jeg hører ikke forskjell om jeg spiller CD eller PC. Dette må du prøve først!

Det stemmer at du ikke kan velge både HDMI eller toslink. Du må velge 1 av dem. og skal du senere få 7.1 lyd, så må du ha HDMI. Toslink eller coax støtter ikke HD lyd i 7.1, men kun vanlig DTS og AC3 (Dolby Digital).

Jeg bruker i dag ikke egen fjernkontroll til PC-en, men mus og tastatur. Jeg har riktignok en fjernkontroll som jeg kan skifte sanger med, next, shuffle osv. De samme tastene er tilgjengelige på mitt tastatur, så jeg er fornøyd med den løsningen pga fleksibiliteten.

Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kan heller ikke kjøre VLC mediaplayer da planen er å benytte Squeezebox Controller for å styre Squeezebox Player på PC'en. Har tidligere brukt Windows Mediaplayer (og VLC player), men det ble for tungvindt å styre dette i fra sofakroken. Ønsker å ha det enkelt.

Kjenner ikke til filformatet FLAC, men nå har jeg rippet til WMA. Jobben tok en hel uke så jeg vil nødig gjøre dette på nytt. Kan filene eventuelt konverteres på en enkel måte?

Spørsmålet var egentlig om det er lurt å lagre CD-platene på harddisk dersom det går ut over lydkvaliteten. Lurte også på om en dedikert mediespillerboks vil gjøre jobben enklere og bedre?
    Du kan ikke konvertere om WMA til FLAC fordi WMA er komprimert, dvs dårligere kvalitet enn FLAC (med det er ikke sikkert du hører forskjell heller).

Det er en god ide å lagre CD-ene på harddisken i lossless format (feks FLAC) fordi dette ikke kan gi dårligere lyd fra en CD-spiller så lenge du sender signalene digitalt ut. Det spørs hva som skjer videre etter dette. Mange eksperter mener at DAC-en i dagens receivere er av beste type, og man kan like gjerne overføre signalene direkte inn til receiver, feks via HDMI.

Squeezebox kjenner jeg ikke til, og har heller aldri forsøkt i denne sammenhengen.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå sier du (trådstarter) jo ikke noe om hvor mye dårligere du synes lyden er, eller hva som spesifikt oppleves som dårligere, men hvis du har rippet i høy bitrate så bør det ikke være vesentlige forskjeller. Enda bedre hadde det selvsagt vært å bruke WMA Lossless eller FLAC. Som nevnt over her så kan man ikke oppnå bedre kvalitet ved å konvertere fra WMA til FLAC, siden FLAC-filen vil gjengi nøyaktig samme kvalitet som WMA-filene.

Det første som slår meg er at det er noe med innstillingene i lydkortet. Kan det være noe volumnormalisering som er slått på, eller noen av de såkalte lydforbedringsfunksjonene? Eller driverproblematikk kanskje?

Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Nå sier du (trådstarter) jo ikke noe om hvor mye dårligere du synes lyden er, eller hva som spesifikt oppleves som dårligere, men hvis du har rippet i høy bitrate så bør det ikke være vesentlige forskjeller. Enda bedre hadde det selvsagt vært å bruke WMA Lossless eller FLAC. Som nevnt over her så kan man ikke oppnå bedre kvalitet ved å konvertere fra WMA til FLAC, siden FLAC-filen vil gjengi nøyaktig samme kvalitet som WMA-filene.

Det første som slår meg er at det er noe med innstillingene i lydkortet. Kan det være noe volumnormalisering som er slått på, eller noen av de såkalte lydforbedringsfunksjonene? Eller driverproblematikk kanskje?
    Jeg ville forsøkt med Realtek drivere først:
    Realtek (Quick link: HD Audio Codec Driver)

Jeg hadde trøbbel med ATI sine HD audio drivere, og jeg måtte avinstallere samtlige tidligere versjoner fra ATI først ved å rulle tilbake hver driver for hver avinstallasjon før jeg installerte Realtek sin driver. Må gjøres!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg regner med at du har koblet en liten kabel fra hovedkortet til grafikkortet (ofte analog stereo), og slik får du lyd og bilde fra pcen via htmi. Grunnen til at du får dårlig lyd er at lyddelen i omtrent samtlige hovedkort ikke holder mål i det heletatt. Ja hovedkortene har ofte digitale utganger osv, men ikke la deg lure av disse. Lyden er flat og forferdelig. Det du trenger er et skikkelig lydkort.

Jeg vil anbefale noe sånt som dette:

ASUSTeK Computer Inc. - Multimedia - ASUS Xonar HDAV1.3

ASUSTeK Computer Inc. - Multimedia - ASUS Xonar HDAV1.3 Slim

Her plugger du grafikkortet inn i lydkortet (kabel følger med), og går videre derfra med lyd og bilde i samme kabel. Jeg har det førstnevnte kortet selv og er godt fornøyd. Kortet har alt av dekodere, og kan også sende ut ren dts til recieveren din.

Bilde fra min reciever:

PS: Husk å fjerne kabelen som går internt fra lyddelen på hovedkortet om du velger et nytt lydkort, så er det ingen tvil om hvilken lyddel du bruker.

Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Steilenhang
    Jeg regner med at du har koblet en liten kabel fra hovedkortet til grafikkortet, og slik får du lyd og bilde fra pcen via htmi. Grunnen til at du får dårlig lyd er at lyddelen i omtrent samtlige hovedkort ikke holder mål i det heletatt. Det du trenger er et skikkelig lydkort.

Jeg vil anbefale noe sånt som dette:

ASUSTeK Computer Inc. - Multimedia - ASUS Xonar HDAV1.3

ASUSTeK Computer Inc. - Multimedia - ASUS Xonar HDAV1.3 Slim

Her plugger du grafikkortet inn i lydkortet (kabel følger med), og går videre derfra med lyd og bilde i samme kabel. Jeg har det førstnevnte kortet selv og er godt fornøyd.
    Dette var før i tiden. Men nå er det ikke slik at lydprosessoren som man finner i skjermkortet Radeon-5xxx kortet ikke er noe dårlig. De regnes faktisk som like gode som de du linker til så sant man benytter HDMI (er vel den eneste muligheten også man har på disse kortene).

Jeg tror du tenker på analoge lydutganger fra hovedkortet, for de er dårlige. Da er de du linker til veldig mye bedre, men også: Brukes digitalutgangen fra et skjermkort, eller lydkort, bruker man ikke lydkortet. Og benyttes HDMI fra et Radeon 5xxxx-kort, er det akkurat det samme signalene man får ut som fra de kortene du nevner - opp til 7.1, med støtte for alle nye HD-lydformater.

Eneste fordel med et lydkort som du nevner, er at får med en egen programvare som kan spille av blu-ray og man slipper noe mer dill med lydoppsettet for å få fram HD lyd, som kan være litt komplisert å få til ellers.

ATI Radeonâ„¢ HD 5450 Graphics
    "◦Integrated HD audio controller
    •Output protected high bit rate 7.1 channel surround sound over HDMI with no additional cables required
    •Supports AC-3, AAC, Dolby TrueHD and DTS Master Audio formats "

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aha! Da lærte jeg noe nytt! Var ikke klar over at det fantes grafikkort med slike egenskaper. Jeg tenkte på analoge lydutganger fra hovedkortet som ofte blir sendt over til grafikkortet ja.

Likevel er jeg litt skeptisk på det du sier om at du får samme lyd. Hvordan et grafikkort håndterer lyden og hvordan et lydkort gjør det kan vel diskuteres selv om lyden er digital. Lydkortet jeg har er faktisk fysisk større enn grafikkortet du linker til, og det kan da ikke være uten grunn.

Active
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg slet med at jeg synes mine flac filer låt dårlig fra min pc via coax til min Yamaha 1800 receiver.

Det ble en helt annen verden når jeg kjøpte meg en stereoprosessor og ekstern dac. Lyden er nå ikke innom receiveren i det hele tatt. Jeg valgte å kjøpe meg en stereopre som har bypass slik at lydsignalet kan gå gjennom den slik at alt fungerer som før ved film og surroundlyd.

Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av penol
    Jeg slet med at jeg synes mine flac filer låt dårlig fra min pc via coax til min Yamaha 1800 receiver.

Det ble en helt annen verden når jeg kjøpte meg en stereoprosessor og ekstern dac. Lyden er nå ikke innom receiveren i det hele tatt. Jeg valgte å kjøpe meg en stereopre som har bypass slik at lydsignalet kan gå gjennom den slik at alt fungerer som før ved film og surroundlyd.
    Man sier at en stereopre er bedre enn en receiver uansett. Og en stereopre inneholder som regel ingen DAC, så da må man kjøpe ekstern DAC i tillegg.

Det du da ikke får sammenlignet, er DAC-en i receiveren mot den eksterne DAC-en. Vi har diskutert dette mye i denne tråden: http://avforum.no/forum/generelt-aud...orsterker.html , og det ser ut til at flere andre eksperter mener det samme som jeg, at DAC-en i receiveren er like god som en ekstern DAC, og er derfor en overflødig invistering.

Men siden du nå har tatt ut lyden i en stereopre, vil du selvsagt ha et helt annet utgangspunkt, og er vel den løsningen man bør utvide til hvis man ønsker å legge mer penger i anlegget sitt.

Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Steilenhang
    Aha! Da lærte jeg noe nytt! Var ikke klar over at det fantes grafikkort med slike egenskaper. Jeg tenkte på analoge lydutganger fra hovedkortet som ofte blir sendt over til grafikkortet ja.

Likevel er jeg litt skeptisk på det du sier om at du får samme lyd. Hvordan et grafikkort håndterer lyden og hvordan et lydkort gjør det kan vel diskuteres selv om lyden er digital. Lydkortet jeg har er faktisk fysisk større enn grafikkortet du linker til, og det kan da ikke være uten grunn.
    (Edit) De digitale signalene trenger nok ikke mange komponenter. Det er DAC-en i receiveren som skal mates med digitale signaler og behandle dem (eller en ekstern DAC om man har stereopre). Størrelsen på lydkortet ditt er nok mest den analoge delen komponentene består av, vil jeg tro, men de analoge komponentene benyttes som sagt ikke når man bruker HDMI/digitale utganger.

Se også kommentarene mine til "penol".

Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Penol: hvis du har laget deg et koblingsskjema hvordan du plasserer stereopreen opp mot receiver, og hvor fronthøyttalerkablene er koblet opp (subben står vel fortsatt tilkoblet receiever?) så kunne jeg vært interessert i hvordan dette ser ut - skulle gjerne sett dette på et skjema.

1: Da fungerer alt som før når du bruker kun receiveren, at alt styres med samme fjernkontroll, altså kun 1 volumknapp på receiveren å forholde seg til?

2: Og hva gjør du når du spiller på stereopreen?
    Bruker du da kun volumknappen på denne, og glemmer receiveren?

Intermediate kingu sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Du kan bruke VLC til testing for å finne ut om WMP har noen ekle lydforbedringsting i verket. WMA lossless, og forsåvidt WMA kan transkodes til FLAC, gjør dette og så ser du om du hører forskjell på det kontra en ren FLAC-rip.
    En dedikert mediaspillerboks er akkurat like mye PC som du gjør det til. Squeezebox er en tynnklient.

Fyr opp en live linuxdistro å se om det kanskje kan være noe driverrelatert. Jeg orker ikke å sette meg inn i hvordan du forklarer ting. Koblingsskjema, blokkskjematisk hadde vært til hjelp.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av websen
    Linkene dine virker ikke (ufullstendige) ..

Selv har jeg PC som mediesenter til de samme oppgavene som du ønsker, og jeg har så langt kommet fram til at HDMI direkte til receiver gir best automatikk når jeg skal skifte lydkilder og direkte vises på TV-en, slik at man slipper med kun 1 fjernkontroll - den fra receiveren.

Jeg tror ikke at DAC-en i ditt Radeonkort er dårligere enn et dedikert lydkort etter det jeg har lest. Har du testet om du har en skikkelig lyddriver?

Jeg måtte skrote ATI sin HD lyd driver, da det ble dårlig lyd, og stygge skrapelyder ved start. Jeg installerte Realtek sin HD Audio lyddriver istedenfor, men for at denne skulle virke, måtte jeg avinstallere en mengde versjoner av ATI sin HD lyddrivere som hadde lagt seg over hverandre ved å rulle tilbake alle de gamle driverne ved avinstallasjonen. Etter dette hadde jeg glimrende lyd, og jeg hører ikke forskjell om jeg spiller CD eller PC. Dette må du prøve først!

Det stemmer at du ikke kan velge både HDMI eller toslink. Du må velge 1 av dem. og skal du senere få 7.1 lyd, så må du ha HDMI. Toslink eller coax støtter ikke HD lyd i 7.1, men kun vanlig DTS og AC3 (Dolby Digital).

Jeg bruker i dag ikke egen fjernkontroll til PC-en, men mus og tastatur. Jeg har riktignok en fjernkontroll som jeg kan skifte sanger med, next, shuffle osv. De samme tastene er tilgjengelige på mitt tastatur, så jeg er fornøyd med den løsningen pga fleksibiliteten.

Tusen takk for drivertipset!

Forsøkte å oppdatere driveren for lydkortet og fikk bare til svar at jeg allerede hadde den beste driveren. Etter å ha sett nærmere på dette oppdaget jeg at det var Windows sin egen driver som var installert. Googlet ATI Radeon HD 5450 og fant en relativt ny driver under AMD sine sider. La inn denne og nå høres lyden helt flott ut.

Kortet støtter en rekke lydformat, men jeg satte det til fast 44.1kHz sampling og 24-bit da jeg har hørt at det er dette som er formatet på CD-platene. Gidder ikke å åpne lydkortet med TOSLINK for jeg synes lyden låter relativt optimalt nå.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av websen
    Du kan ikke konvertere om WMA til FLAC fordi WMA er komprimert, dvs dårligere kvalitet enn FLAC (med det er ikke sikkert du hører forskjell heller).

Det er en god ide å lagre CD-ene på harddisken i lossless format (feks FLAC) fordi dette ikke kan gi dårligere lyd fra en CD-spiller så lenge du sender signalene digitalt ut. Det spørs hva som skjer videre etter dette. Mange eksperter mener at DAC-en i dagens receivere er av beste type, og man kan like gjerne overføre signalene direkte inn til receiver, feks via HDMI.

Squeezebox kjenner jeg ikke til, og har heller aldri forsøkt i denne sammenhengen.

Kjører fortsatt med HDMI-kabel fra PC til Reciver. Fikk oppgradert fra Windows sin lyddriver til kortprodusentens lyddriver, så nå låter det bra. Driveren jeg installerte heter "AMD High Definition Audio Device - filnavn ATIHDW73 og utgiver Advansed Micro". Lyden fra PC og lyden fra CD-spilleren har ikke 100% lik i klang, men det virker som jeg har fått med meg de dype basslydenen og de høyeste diskanttonene.

Men jeg stusser fortsatt litt på dette med filformat. Om jeg tolker deg riktig så er formatet FLAC bedre enn WMA. Ser at andre her på forumet sier at WMA Lossless er like bra som FLACK, men på siden til "Lyd og Bilde" så hevdes det at WAV er ukomprimert, mens både FLACK og WMA Lossless er komprimert (altså litt dårligere).
    Sjekk denne linken: 11 digitalkonvertere med USB | Lyd & Bilde

Mine lydfilene ble rippet med Windows Media Player er merket med etternavnet .wav og bithastighet 1411kbps med filstørrelser somvarierer mellom 30 og 60MB. Ønsker jo å rippe CD-platene i det beste formatet, uavhengig av hvor stor diskplass filen tar, men nå ble jeg litt usikker på om jeg virkelig har valgt det beste formatet?

Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjører fortsatt med HDMI-kabel fra PC til Reciver. Fikk oppgradert fra Windows sin lyddriver til kortprodusentens lyddriver, så nå låter det bra. Driveren jeg installerte heter "AMD High Definition Audio Device - filnavn ATIHDW73 og utgiver Advansed Micro". Lyden fra PC og lyden fra CD-spilleren har ikke 100% lik i klang, men det virker som jeg har fått med meg de dype basslydenen og de høyeste diskanttonene.

Men jeg stusser fortsatt litt på dette med filformat. Om jeg tolker deg riktig så er formatet FLAC bedre enn WMA. Ser at andre her på forumet sier at WMA Lossless er like bra som FLACK, men på siden til "Lyd og Bilde" så hevdes det at WAV er ukomprimert, mens både FLACK og WMA Lossless er komprimert (altså litt dårligere).
    Sjekk denne linken: 11 digitalkonvertere med USB | Lyd & Bilde

Mine lydfilene ble rippet med Windows Media Player er merket med etternavnet .wav og bithastighet 1411kbps med filstørrelser somvarierer mellom 30 og 60MB. Ønsker jo å rippe CD-platene i det beste formatet, uavhengig av hvor stor diskplass filen tar, men nå ble jeg litt usikker på om jeg virkelig har valgt det beste formatet?
    Hvis du har lagret filene i .wav format, har du den beste lyden du kan få, fordi filene er originale CD-filer og ukomprimert.

Det står at tapsfri komprimering (som FLAC) er like god som komprimert, og det stemmer, fordi alle musikkdataene er fortsatt 100% tilgjengelig som ved ukomprimert format.

Det var jo bra du fikk til lyden. Jeg fikk ikke helt til lyden med AMD High Definition Audio Device driveren, så jeg avinnstallerte alle versjonene av denne driveren som hadde lagt seg over hverandre. Etterpå la jeg inn Realtek (Quick link: HD Audio Codec Driver) sin driver. Først da ble lyden skikkelig hos meg, og den var også kun denne som hadde støtte for alle oppløsningene helt opp til 192kHz (men det er egentlig ikke så viktig, siden dette da kun blir en oppskalering av 44kHz).

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •