Mer effekt til Yamaha rx-v767

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 67
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    219
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Mer effekt til Yamaha rx-v767

Hei!

Har en Yamaha rx-v767 koblet opp sammen med Pioneer S-31 5.0 og en Velodyne Impact 10". Synes dette låter bra, men er ganske overbevist om at frontene kunne tenke seg litt mer effekt. De har en følsomhet på 85 db noe som antakelig er "tungt" å drive!?!

I den anledning lurer jeg på om
    http://www.bmh.no/shop/index.php?pag...mart&Itemid=15 vil utgjøre stor forskjell. Dersom ja, lurer jeg også på om dette muligens er det beste for ca kr 4.000,-, eller om det finnes andre kandidater. Effektforsterkeren må ikke være noe særlig høyere...

Kjapt spørsmål til sub'n: skal phase stå på 0 eller 180?

Tusen takk.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    219
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen som har noen formeninger om en passende effektforsterker til 767'n i denne prisklassen?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis den ikke ikke kan være høyere har du ikke så mange valg. Rotel 1510 har jo fått mye skryt!

Har selv Rotel ICE(1092/91) og synes det fungerer meget bra! Du vil nesten garantert føle og høre at du får bedre lyd med effekt på frontene enn kun reciver.

Intermediate Jan Frode sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    537
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tombos1
    Ingen som har noen formeninger om en passende effektforsterker til 767'n i denne prisklassen?

Hei

Denne ligger på finn til en grei pris dersom du ønsker å kjøpe brukt.

Rotel RB-1510 Effektforsterker - FINN Torget
    Stue: Primare I32 - Primare DAC30 - Sonus Faber Venere 2.5 - Viablue SC-2 - HTPC - Chromecast Audio - Ipad Air - Spotify Premium

Reserveutstyr/ til salgs: Nakamichi Amplifier 2
    - Arendal Sound 1723 Tower -System Audio Saxo 30 - Onkyo A-9010 - Sennheiser Momentum

Det er bedre med en god trekant enn en ond sirkel

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    219
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei og takk.

Mulig et dumt spørsmål; vil dette utgjøre stor forskjell - både i 5.1 og stereo? Må jeg evnt kjøpe en større forsterker?

Active cozmo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg i samme situasjon for så vidt - vet ikke om du så denne tråden:

http://avforum.no/forum/receivere-fo...av-bassen.html

Kommet en del innspill til mulige oppsett

Active Kimi sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    415
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I likhet med ganske mange her inne i det siste (har jeg inntrykk av ) har jeg også skaffet meg en RX-V767. Fra før hadde jeg en NAD C372 integrert stereoforsterker, som jeg nå bruker som effektforsterker. Har koblet fra pre-out på Yamaha'en til main-in på NAD'en, slik at sistnevnte fungerer som en ren effektforsterker. Dette gir like bra resultat på musikk i stereo som da jeg kun brukte NAD'en (uten at jeg har kryss-sjekket så utrolig nøye, men merker ingen spesiell degradering i lyden ihvertfall), så det virker ikke som Yamahaen's forforsterker er helt håpløs (kjører i Pure Direct-modus). Har bra trykk i dypbassen, også på moderat volum. Effekt-delen i Yamaha regner jeg imidlertid med er ganske laber sammenlignet med NAD'en ja, noe innleggene her inne også synes å bekrefte, så har ikke giddet å teste det engang... 8)

Dagens modell heter C375BEE, og den rene effektmodellen av denne - C275BEE - kan fås for ca 6 lapper, evt let etter C272/275 på bruktmarkedet. Jeg synes ihvertfall kombinasjonen Yamaha/NAD fungerer bra

Active cozmo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig bra info du kommer med her...

Når du kjører i surround mode - hvordan gjør du med volumkontroll på NAD'en da?.....

Active Kimi sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    415
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cozmo
    Veldig bra info du kommer med her...

Når du kjører i surround mode - hvordan gjør du med volumkontroll på NAD'en da?.....
    Nå har jeg kun stereo-oppsett (uten sub, altså ren to-kanals) så det er dårlig med surround-mode her i gården, men uansett surround eller stereo så er og vil volumkontrollen på NAD'en være uinteressant siden det er forforsterkeren som bestemmer volumet - og jeg bruker kun effekt-delen av NAD'en. Dette fordi den har main-in inngang, slik at man kobler kilden (dvs. Yamaha'ens forforsterker-utgang, pre-out) direkte på effektforsterkeren i NAD. Altså bytter jeg ut NAD'ens forforsterker med Yamaha sin.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøpte selv en rxv 767 for å bruke som switcher for tv,dreambox cd,dvd etc. I et stue anlegg der jeg kun ønsker å ha et stereo oppsett, kan ikke forstå alle som sier bassen forsvant, jeg Synes til tider det kan være litt for mye bass.

Jeg har nettopp gått til anskaffelse av en rotel 1552 da jeg syntest den manglet litt power og mener dere ikke bør gå for noen mindre effekt enn 2x120 w, denne 1510 vil bli forliten.
    Som et lite tips ligger det iallefall et par rotel 1070 på finn til rundt 3000

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    219
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mye bra info her. Det jeg ikke visste var at man kan bruke en ren stereoforsterker som effektforsterker. Er dette virkelig tilfelle? Beklager hvis jeg har misforstått helt...

Active cozmo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman kardon
    Kjøpte selv en rxv 767 for å bruke som switcher for tv,dreambox cd,dvd etc. I et stue anlegg der jeg kun ønsker å ha et stereo oppsett, kan ikke forstå alle som sier bassen forsvant, jeg Synes til tider det kan være litt for mye bass.

Jeg har nettopp gått til anskaffelse av en rotel 1552 da jeg syntest den manglet litt power og mener dere ikke bør gå for noen mindre effekt enn 2x120 w, denne 1510 vil bli forliten.
    Som et lite tips ligger det iallefall et par rotel 1070 på finn til rundt 3000
    Hva slags høyttalere har du?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cozmo
    Hva slags høyttalere har du?
    Jeg har noen gamle Dali 450, 2 x 6,5". 4ohm

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer Georgk sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tombos1
    Mye bra info her. Det jeg ikke visste var at man kan bruke en ren stereoforsterker som effektforsterker. Er dette virkelig tilfelle? Beklager hvis jeg har misforstått helt...
    ja, vist stereoforsterkeren har "main in".
    en stereoforsterker er i utgangspunktet en for-forsterker og effekt smeltet i sammen til én enhet. vist den har "pre-out" og "main inn" på baksiden så er de to delene lagt tilgjengelig slik at du kan bruke bare effekt eller for-forsterker.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Georgk
    ja, vist stereoforsterkeren har "main in".
    en stereoforsterker er i utgangspunktet en for-forsterker og effekt smeltet i sammen til én enhet. vist den har "pre-out" og "main inn" på baksiden så er de to delene lagt tilgjengelig slik at du kan bruke bare effekt eller for-forsterker.
    Det er ingenting i veien med å koble den til en vanlig linje-inngang heller (cd, aux, disc, etc).

Man vil jo få to forforsterker-ledd, så man må ha "ett nivå" som kinoen er kalibrert til. Men analoge kilder vil nyte godt av dette.

Active Kimi sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    415
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av amunds
    Det er ingenting i veien med å koble den til en vanlig linje-inngang heller (cd, aux, disc, etc).

Man vil jo få to forforsterker-ledd, så man må ha "ett nivå" som kinoen er kalibrert til. Men analoge kilder vil nyte godt av dette.
    All denne diskusjonen trigget nysgjerrigheten min, så jeg bestemte meg for å kryssteste litt. Må nok moderere mine uttaleleser litt, og si at NAD'en alene gir noe mer bass og trykk i bunnen enn når den brukes med Yamaha'en som pre. Men lydbildet blir også en anelse mer ullent, og føles ikke fullt så "klart" og rent. Så det virker altså som Yamahaen gir et lydbilde med litt mindre fokus på bassen, selv om man benytter en kraftig effekforsterker i tillegg. Men bassen er der i aller høyeste grad, så det blir mest en smakssak om man synes det blir litt tynt eller ikke.

Etterpå testet jeg å kjøre pre-out fra Yamaha'en inn på en linjeinngang på NAD'en, slik du skriver her, og da ble lyden identisk med å kjøre den kun gjennom NAD'en. Tenkte kanskje lyden ble noe degradert av å gå gjennom to forforsterkere, men det virker ikke sånn i det hele tatt. Koblet samme kilde (Squeezebox Touch) med optisk inn på Yamaha via pre-out og inn på NAD linjeinngang, og samtidig analogt direkte på NAD, og kryssjekket "on-the-fly". Lyden var identisk, null forringelse eller forskjell. (men måtte ha Yamahaen på +3dB volum for å få samme lydstyrke som analog ut fra Squeezeboxen gav - det var høyt synes jeg!)

Hva jeg ender opp med er jeg faktisk usikker på, men foreløpig har jeg gått tilbake til opprinnelig oppsett - med NAD kun som effekt. Må nok høre på litt flere typer musikk for å finne ut hva som til slutt blir beste "all-round"-løsning. Testet endel med Tool nå, Lateralus-albumet. Og Livefields-albumet fra Toto

Testet også "Enhancer"-funksjonen på Yamaha, og da ble det betydelig mer bass i lydbildet - kanskje nesten litt i overkant, men som sag er det en smakssak. Men dersom dere savner bass kan det være verdt å prøve, effekforsterker eller ikke.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et par ting:
    Som regel vil man oppleve bedre lyd uten å involvere Recieveren i det hele tatt. Men hvis man ikke har en bra CD-spiller eller DAC'n i Squeez'n ikke er no særlig, så kanskje DAC'n i Recieveren er den beste.

Når det gjelder lydstyrke - hva stod NAD'n på ?
    For jeg vil tro at volumhjulet på NAD'n hvertfall skal stå kl 12:00 for at forforsterkeren der ikke justerer volumet hverken opp eller ned. (Altså samme nivå som om man hadde koblet hvilken som helst kilde rett i effekten.)

Active Kimi sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    415
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av amunds
    Et par ting:
    Som regel vil man oppleve bedre lyd uten å involvere Recieveren i det hele tatt. Men hvis man ikke har en bra CD-spiller eller DAC'n i Squeez'n ikke er no særlig, så kanskje DAC'n i Recieveren er den beste.

Når det gjelder lydstyrke - hva stod NAD'n på ?
    For jeg vil tro at volumhjulet på NAD'n hvertfall skal stå kl 12:00 for at forforsterkeren der ikke justerer volumet hverken opp eller ned. (Altså samme nivå som om man hadde koblet hvilken som helst kilde rett i effekten.)
    DAC'en i Squeezebox har fått litt pepper, så det var faktisk halve grunnen til at jeg kjøpte en receiver - for å få digitale innganger og bruke den forhåpentligvis brukbare DAC'en der. (HDMI-switching var den andre grunnen).

NAD'en skrudde jeg ikke særlig høyere enn ca. kl 10, for da begynner det allerede å bli skikkelig høyt her i den lille leiligheta mi. Til vanlig står den på ca kl 8-9 for moderat/småhøyt lyttevolum. Skrur jeg den til kl 12 dundrer det noe vanvittig her, og da er den bare halvveis på skalaen sin... Derfor jeg stusset litt på at Yamaha måtte helt opp på +3dB (skala går fra -70 til +16.5) får å ha samme styrke ut på sin pre-out som analogutgangen til Squeezeboxen gav.

Begynner nå faktisk å vurdere om jeg skal oppgradere til en dyrere receiver med litt bedre DAC, for jeg føler ikke den har gitt meg så stor forbedring kontra å bruke analoge utganger fra Squeezebox og PS3 (DAC'ene i de to respektive kildene regnes vel ikke akkurat som HI-FI...). Huff, blir jo aldri fornøyd når man først begynner å teste og sjekke ting nøye 8)

Active cozmo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig interessant å lese om dine erfaringer kimi.

I kveld har jeg også testet litt : Hentet Denon'en min fra kjelleren og koblet den på Pre-out på yamahaen. Denon'en har ikke noe main inngang, så måtte ta en av de andre.

Jeg synes umiddelbart at bassen igjen fikk hadde fått tilbake mere av sin gamle dybde ved lytting til musikk. Det er da snakk om musikk fra Squeezeboks koblet digitalt til Yamahaen.

Jeg skrudde volumet til kl 12 på Denonen, og måtte da opp på -20db på yamaha for å få et volum jeg mener at vil tilsvare kl 10 med bare Denon alene. Kl 12 på Denon alene i gamle dager var det jeg kategoriserer som "veldig høyt" - og skulle jeg opp dit måtte jeg nok dratt Yamahen ned mot -5dB eller så.

Forundrer meg at pre-out utgangene er så lave?

Prøvde så å dra i gang en film med DTS lydspor. Da var kl 12 på Denon for høyt - da kom det så mye tale ut av frontene at jeg bare så vidt kunne ane at det også var tale i centern. Kl 10 virket mere fornuftig, men plutselig innså jeg at jeg ikke hadde noen formening om hvor mye tale som egentlig skal komme ut av frontene.

Hadde nok vært bedre med effektforsterker som hadde main in slik at en iaf slapp å drive med volumstyr på denne.

(Nå skal det sies at jeg jeg i overgangen til oppsett med yamaha også byttet høyttalerkabler, men kan ikke forestille meg at det skal ha noe å si)

Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •