Mer effekt til Yamaha rx-v767 - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 67
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Mulig vi prater litt om hverandre her - men jeg tenkte at NAD'n sånn i utgangspunktet bør stå på "Null-punktet" sitt, da trodde jeg kanskje ikke Recieveren trengte stå på så veldig høyt for å få mye lyd.
    Kan være noe teknologi her jeg ikke er klar over! :-p

Det er vel forforsterkeren i rimelige recievere som er "problemet". DAC kan du jo kjøpe eksternt og det vil gi deg mye bedre resultat enn en tidobbelt så dyr reciever. Det ekke lett det her, når man først begynner... :-p

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    219
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Georgk
    ja, vist stereoforsterkeren har "main in".
    en stereoforsterker er i utgangspunktet en for-forsterker og effekt smeltet i sammen til én enhet. vist den har "pre-out" og "main inn" på baksiden så er de to delene lagt tilgjengelig slik at du kan bruke bare effekt eller for-forsterker.
    Vet du/eller andre om en stereoforsterker jeg kan benytte meg av til ca kr 4.000,- som har nettopp disse kravspecs?

Active cozmo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til 4k er det kanskje like greit å kjøpe en lett brukt effektforsterker..... Tror i alle fall jeg skal prøve meg på det.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    219
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da gjør jeg også det.

Takk, og ha en fin helg 8)

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    219
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ennå ikke fått skaffet meg ekstra effekt, da jeg er usikker på hva jeg burde skaffe meg i forhold til; fabrikat, a/b effekt eller d, hvor mange watt etc etc...

Er veldig fornøyd med lyden som høyttalerne gir koblet sammen med Yamaha 767, men har liksom fått for meg at jeg ville få enda mer morro ut av høyttalerne dersom jeg hadde hatt litt mer effekt

Har pløyet gjennom forumet og kommet frem til at en effektforsterker vil ha den største betydningen dersom man kun spiller i stereo. Er dette riktig?

Er Rotel 1510 virkelig for svak for mine høyttalere?
    Hva med MPX.no - Parasound Zamp v.3 effektforsterker ?

Trenger litt hjelp ja...

Takker.

Active cozmo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er i samme båt som deg.... Ikke kommet noen vei. Driver og surfer og leker med tanken på effektforsterker, men heller like mye mot å selge 767 og få tak i en receiver med mere fraspark og bedre forforsterker for musikk-avspilling.

Rart at inntoget av ny teknologi og HD-receivere har ført til så mye vanskeligheter med å få god gammeldags stereo-lyd i god kvalitet. Et stort steg tilbake for industrien må jeg si...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    767 er ingen stor stereoforsterker, men ifg. andre i denne tråden degraderes ikke lyden av å gå gjennom receiveren ved bruk av effektforsterker. Så helt elendig er nok ikke forforsterkerdelen/prosesseringen. Receiveren har jo kommet veldig godt ut av det i tester. Merk forresten at enkelte rapporterer at lyden ikke ble spesielt mye bedre etter å ha koblet til Rotel- eller Emotiva-trinn.

Stereolyden med 767 og mine gode, gamle Klipscher var i starten uengasjerende, tam, flat, tynn, ja rett og slett dårlig. For å spille musikk med mer fylde og tyngde i bunn (PS: jeg har ikke sub), gikk jeg inn i menyen (Parametric EQ) og boosta bassområdet en smule. Kalibreringa hadde hos meg justert de laveste frekvensene ned 1,5 dB, og det hjalp jo ikke akkurat. Dessuten synes jeg Yamahaens "Enhancer"-funksjon gjør en bra jobb når en spiller på lavt til middels volum. Dette er neppe supernøytal HiFi-lyd, men nå kan jeg i alle fall nyte musikken. Hater overdreven bass, men trenger fundament og fylde i bunn

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hatt litt dårlig erfaring med recievere under 10k og musikk i stereo, selv med effektforsterker. Hos meg var C372 mye bedre alene, enn når effekten ble brukt gjennom recieveren.

Dette er riktignok noen år siden nå, og mye kan ha skjedd på reciever-fronten - men det vil jo være naturlig at en stereoforsterker som fokuserer på "to" ting er bedre enn en multimaskin med både lyd og videoprosessering.

Active cozmo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gikk inn i Parametric EQ og satt PEQ til manual...Da ser jeg at jeg kan justere gain og frekvensområde pr høyttaler ja. Uten at det sier meg så mye.... Hvilke verdier satt du på frontene dine KarlOvemann?

Ellers er det jo rart effekttrinn fra Rotel o.l ikke gir noen bedring dersom det faktisk er slik at forforsterkerdelen i Yamahaen er brukbar.

Kunne vært artig og fått låne en skikkelig effektforsterker å koble på for å se om det ble mere fylde i bassen...

Active cozmo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av amunds
    Jeg har hatt litt dårlig erfaring med recievere under 10k og musikk i stereo, selv med effektforsterker. Hos meg var C372 mye bedre alene, enn når effekten ble brukt gjennom recieveren.
    .
    Hva mener du med det ang din C372? Hadde du den koblet med pre-out til en receiver med main in?

Hvilken receiver bør man gå for om man skal ha deilig stereolyd ved musikk avspilling da?

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes det egentlig er litt mystisk, det virker som om, ihvertfall ut fra de fleste trådene her på forumet, at samtlige surroundreceivere som finnes er dårligere enn samtlige stereoforsterkere som finnes når det gjelder stereolyd! Det er ganske enkelt ikke logisk, selv om vektleggingen av kostnader mot bruksområde ofte får nettopp det utfallet.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cozmo
    Hva mener du med det ang din C372? Hadde du den koblet med pre-out til en receiver med main in?

Hvilken receiver bør man gå for om man skal ha deilig stereolyd ved musikk avspilling da?
    At når jeg koblet til CD-spilleren til forforsterkeren i recieveren, og kjørte fra pre-out på denne til "Main in" på C372, ble lyden slappere, enn når jeg kjørte CD-spilleren rett i C372 sin forforsterker. Dette var en NAD T754.

Samme var tilfellet hos en kompis av meg med Denon 2808, som også har C372.

Men disse recieverne er jo noen år gamle. Mye kan ha bedret seg.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gikk inn i Parametric EQ og satt PEQ til manual...Da ser jeg at jeg kan justere gain og frekvensområde pr høyttaler ja. Uten at det sier meg så mye.... Hvilke verdier satt du på frontene dine KarlOvemann?

Ellers er det jo rart effekttrinn fra Rotel o.l ikke gir noen bedring dersom det faktisk er slik at forforsterkerdelen i Yamahaen er brukbar.

Kunne vært artig og fått låne en skikkelig effektforsterker å koble på for å se om det ble mere fylde i bassen...
    Hvis du tror den automatiske kalibreringen gjorde en ok jobb, kan du kopiere (PEQ Data Copy) innstillingene til Manual, slik at du har et greit utgangspunkt (jeg valgte Front > Maunal). Personlig ville jeg jo gjerne beholde kalibreringsinnstillingene for senter og surroundhøyttalerne.

Jeg valgte så å øke nivået i bassen på Front L og Front R. Som du sikkert vet, kan du i undermenyen justere Band/Gain, Freq/Gain og Q/Gain. Jeg valgte å øke nivået i førstenevnte valg (altså Band/Gain) til +2.0 dB for de laveste frekvensene; du må justere verdiene for de to andre valgene hvis du vil at hevingen skal gjelde over et litt større frekvensintervall (og ikke bare like ved 40 Hz f.eks.). Nøyaktig hvordan du setter verdiene avhenger av utstyr, rom og preferanser. Husk at du må justere den andre fronthøyttaleren også – helst noenlunde likt den første

Bare prøv deg fram. Roter du deg bort eller er misfornøyd, er det bare å resette innstillingene eller gjøre en ny PEQ Data Copy før du prøver igjen.

Bassfundamentet er ekstremt annerledes (i positiv betydning) nå, sammenlignet med hvordan lyden i stereo var før. Og siden jeg spiller musikk fra Mac/iTunes på lavt volum 99 % av tiden, bruker jeg også Enhancer-funksjonen (bassheving i PEQ + Enhancer kan nok bli i overkant hvis man spiller høyt). Nå kan jeg nyte musikken, og jeg bryr meg ikke om noen andre (med mye dyrere og kraftigere anlegg) synes Pure Direct er det eneste riktige Jeg har et billig anlegg i et rom med dårlig akustikk, så det er uansett begrenset på hvor bra lyd jeg kan få her ...

Active cozmo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for input KarlOvemann

Har lekt meg litt nå med frekvensområder og gain. Ikke tvil om at det hjelper å dra opp gainen noen dB i lavere frekvensområder. Justerte q/gain ved å sette q på 62 Hz til 0,5, og gain til +2.5dB.

Det var en glede å oppdage at Dali'ene fortsatt kan flytte luft. St Germains "Deep it in" får smilet til å ligge munnviken igjen, men jeg sitter fortsatt med nagende følelse at forsterkeren er "andpusten" og at den aldri har noe skikkelig kraftoverskudd til å pushe høyttalerne i nærheten av hva jeg vet de kan.

Slår meg til ro inntil videre... Med mindre det er noen "kupp" å gjøre av litt feitere receivere på bruktfronten

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    219
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er tydelig ikke no ja/nei svar på spørsmålet i denne tråden. Syntes det var rart at man ikke skal høre noen forbedring dersom man kobler opp f.eks en Rotel 1510 på frontene.

Til film fungerer alt perfekt. Nydelig og klar lyd med god trøkk fra Velodyne sub'n. Men når jeg spiller musikk i stereo (og sub) er det liksom noe som mangler fra frontene. Lyden er perfket den, men føler liksom at man manlger litt kraft - hvis dere skjønner hva jeg mener?

Hva er liksom løsningen? Bytte ut receiver'n? Er virkelig høyttaler'ne mine så kravstore?

Active cozmo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva slags høyttalere har du tombos1?

Newcomer Steinbekkhaugen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tombos1
    Til film fungerer alt perfekt. Nydelig og klar lyd med god trøkk fra Velodyne sub'n. Men når jeg spiller musikk i stereo (og sub) er det liksom noe som mangler fra frontene. Lyden er perfket den, men føler liksom at man manlger litt kraft - hvis dere skjønner hva jeg mener?

Har ikke Yamaha, men byttet nettopp ut Onkyo 607 mot H/K 260. Ble litt skuffet over musikk i stereo...greit nok at den ikke var like oppløst (var forventet), men hadde forventet mer "punch" i H/K enn i Onkyoen. Slo av romkorrigeringen.....og fikk mer punch med en gang :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    219
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva slags høyttalere har du tombos1?
    Heisan cozmo

Har Pioneer S-31-LR Gulvhøyttaler - Lys bøk - Lys bøk (bare i sort 8) )

Disse har en følsomhet på 85 db. Er disse for "tunge" å drive for Yamaha 767?

Active cozmo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skulle ikke tro at det burde være noe problem, men spørsmålet er hvor mange andre kanaler du driver samtidig. Ellers har jeg innsett at en receiver på 7x100w og en stereo forsterker på 2x100 watt er to ganske forskjellige ting.....

Har testet min gamle Denon "etter" receiveren, men blefor mye køll med volum da Denon ikke har main in.

Fikk tilbud om å kjøpe en nad c352 til en grei penge. Denne har jo main-in og kan benyttes som en vanlig effektforsterker. Lurer på om jeg skal prøve å la en sånn drive frontene.....

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tombos1
    Disse har en følsomhet på 85 db. Er disse for "tunge" å drive for Yamaha 767?
    Om de er tunge å drive går vel mer på impedanskurven enn følsomheten tror jeg.
    Dog vil jo lav følsomhet begrense hvor høyt du kan spille med en såpass rimelig reciever.

Cozmo: Du kan bare sammenlikne vekta på recievere med effekttrinn som oppgir omtrent det samme i watt, så skjønner man at recieveren ikke gir i nærheten av effekten den oppgir.
    Dali 808 er 8" elementer ? Tror du vil få enda mer glede med en C272 f.eks.

Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •