lydkort vs reciver?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Intermediate Duppi dupp sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

lydkort vs reciver?

kan et 7.1 lydkort med aktive høyttalere erstatte en 7.1 reciver uten aktive høyttalere

fordeler/ulemper?

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hovedproblemet er volumkontroll...

Intermediate Trumpetguy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig. Jeg har en sånn løsning med veldig god lyd (om jeg kan si det selv...). Fordel: All prosessering kan utføres i pc, f.eks. romkorreksjon. God multikanal dac/lydkort er det også ganske mange av. En annen fordel er at helt kurante og endatil veldig bra effekter er å få tak i til en overkommelig penge, spesielt på brukten.

Lydkortet mitt har en veldig bra og stabil driver, som kan konfigereres til ulik bruk. Men jeg savner likevel en idiotsikker volumkontroll. Med nok penger kunne jeg puttet en analog multikanal preamp mellom dac (lydkortet) og effektene. Så langt vet jeg ikke om noen kandidater engang. 5.1 finnes det noen av, men ikke for 7.1.

Så lenge alt virker (99% oppetid), og jeg bruker anlegget selv, så er det ikke noe problem. Men familievennlig er det overhodet ikke.

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forforsterkere med 7.1 inn/ut finnes, men det er snakk om saker i 20000kronersklassen, så da må det være bedre å gå for en billig receiver med preout og 7.1 inn.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er akkurat det som er problemet. Jeg har prøvd en ikke så billig 7.1 receiver (Arcam AVR350), og den låter fint, den, men den snillifiserer liksom lyden på en eller annen måte. Prosessor-varianten til Arcam er litt på samme måte. Litt avhengig av smak, ører og oppsett forøvrig vil ikke pre-delen av en receiver gi helt maks uttelling. Eller kanskje det bare var Arcam som ikke matchet min smak?

Uansett så er det praktisk sett en veldig bra løsning å bruke pre-delen med analog multikanal inn på en receiver som volumkontroll - gitt at den ikke tilfører noe du ikke liker lydmessig.

Intermediate Duppi dupp sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vil ikke det løses med fjernkontroll til eks en mediapc?

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Duppi dupp
    vil ikke det løses med fjernkontroll til eks en mediapc?
    Ikke helt samme ting. En forforsterker har helst en analog volumkontroll som sitter nedtrøms D/A-konverteringen i signalkjeden, og er såpass robust teknologi at du sjelden eller aldri utsetter effekten og høyttalerne for max volum eller overspenning. Preampen får full oppløsning av det digitale signalet inn (den bør i alle fall det), konverterer til analogsignal og justerer linjesignalet (volt) til effektforsteren.

En remote til en mediapc vil virke på samme måte som om du drar slideren ned med muspekeren. Det som skjer er at du fjerner bits fra lydsignalet (styrkeoppløsningen reduseres), og gir lydkortet beskjed om å redusere signalstyrken (voltstyrken) ut. Hvorvidt dette gir en hørbar degradering av lyden er det delte meninger om, og litt irrelevant for akkurat denne problemstillingen. Ulempen med digital "volumreduksjon" i pc er at nok ikke er en like robust løsning som en dedikert preamp. Noen preamper kjører kanskje digital attenuering som du gjør i en pc, men igjen - konsumentprodukter er gjerne gjennomtestet og fulle av beskyttelseskretser. Idiotsikringen mangler når man har en ren pc-løsning.

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nok en gang bringes tankene tilbake til et noe "uhemmet" kinooppsett jeg hadde en gang, med en Afreey DVD-spiller med 5.1 koblet rett på en Rotel RB976 effektforsterker (heldigvis med potmetere for 2+2+2 kanaler). Skuddene mot slutten av den siste mohikaner har aldri hørtes så brutalt direkte ut, så jeg støtter påstanden om at en receiver/preamp snillifiserer lyden noe.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •